آموزش افعال ناقصه در زبان عربی به همراه کاربرد و ترجمه آن در جمله عربی یازدهم


آموزش افعال ناقصه در زبان عربی به همراه کاربرد و ترجمه آن در جمله عربی یازدهم

در این جلسه از درس عربی پایه یازدهم به نکاتی پیرامون افعال ناقصه، نقش و ترجمه آن ها پرداخته شده است.

نواسخ عبارتند از: مجموعه ای از کلماتی که بر سر مبتدا و خبر وارد می شود. نواسخ مبتدا را اسم خود و خبر را خبر برای خود قرار می دهند و در اعرابشان تغییراتی ایجاد می کند، و عبارتند از:

  • افعال ناقصه
  • حروف مشبهه بالفعل
  • لای نفی جنس

افعال ناقصه مربوط به عربی پایه یازدهم و حروف مشبهه بالفعل و لای نفی جنس مربوط به عربی پایه دوازدهم می باشند.

افعال ناقصه: اسمشان مرفوع (-ُ) و خبرشان منصوب (-َ) است. برخی از مهمترین افعال ناقصه و معانیشان را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

کانَ: بود

صارَ: شد

لیسَ: نیست

أصبَحَ: گردید، شد

مادامَ: تا وقتی که

مثال از جمله با افعال ناقصه مشاهده کنید:

کانَ الطلّابُ فی الدَّرسِ مُجتَهدینَ. (الطلّابُ) اسم کانَ و مرفوع، (مُجتَهِدین) خبر کانَ و منصوب.

توجه داشته باشید که افعال ناقصه فاعل پذیر نیستند و به هیچ وجه کلمه بعد از کانَ فاعل نمی باشد. هر چند که کانَ فعل می باشد.

نکته 1: اسم افعال ناقصه را مانند فاعل در افعال معلوم و نائب فاعل در افعال مجهول به صورت های ضمیر بارز، ضمیر مستتر و اسم ظاهر (بعد از فعل) می آوریم. به مثال هایی در این رابطه توجه کنید:

کانَ الصدیقُ عالماً (الصدیقُ: اسم ظاهر).

کُنتُ عالماً (در کُنتُ «تُ: ضمیر». در صورتی که در فعل ذَهَبتُ: «تُ» فاعل می باشد).

کُن عالماً (ضمیر مستتر أنتَ) در فعل «کُن».

نکته 2: خبر افعال ناقصه مانند خبر مبتدا به صورت های مفرد، جمله، شبه جمله می آید.

نکته3: قبلاً اشاره شده که یکی از حالت های مقدم شدن خبر بر مبتدا عبارت است از:

جار و مجرور یا ظرف ( خبر مقدّم) + اسم نکره یا مضاف (مبتدای مؤخّر) = جمله اسمیه = للفرار مجالٌ (للفرار: خبر مقدّم و محلاً مرفوع) و (مجالٌ: مبتدای مؤخّر و مرفوع)

پس اگر بر سر رابطه بالا یکی از افعال ناقصه قرار بگیرد، جار و مجرور یا ظرف را خبر مقدم و اسم نکره یا مضاف را اسم مؤخر افعال ناقصه می نامیم.

کانَ فی المدرسه تِلمیذٌ. (فی المدرسه: خبر مقدّم و محلاً مرفوع  تلمیذٌ: اسم کانَ مؤخر مرفوع).

حال به معانی افعال ناقصه در جملات می پردازیم:

1.کانَ: «بود»، «است».

مثال: کانَ الجوَّ حاراً یَومَ الجُمُعهِ! هوا روز جمعه گرم بود.

کانَ الله غفوراً رحیماً! خداوند بسیار بخشنده و مهربان است.

2.صارَ: «شد».

مثال: صارَ المُسلمونَ متَّحدین ضد الاعداء! مسلمانان در مقابل دشمنان متحد شدند.

3.لَیسَ: «نیست».

مثال: هؤلاء طلّابٌ لَیسوا متکاسلینَ فی دروسِهم! اینان دانش آموزانی هستند که در درس هایشان تنبل نیستند.

4.أصبَحَ: «شد، گردید».

مثال: أصبَحنا فَرِحینَ عندَما سَمِعنا خبر انتصارِ المجاهدینَ! شاد شدیم وقتی که شنیدیم خبر پیروزی مجاهدین را.

5.مادامَ: «مادامی که»

مثال: أنتم ناجحونَ مادُمتم مجدّین فی أمورِکُم! شما موفقید مادامی که در کارهایتان تلاشگرید.

نکته: از ترکیب «کان» با «لام» حرف جرّ، مفهومی معادل «داشتن» در فارسی ایجاد می گردد.

کانَ + لـِ + اسم مجرور + اسم مرفوع = مالکیت در زمان گذشته

مثال: کانَت لِمَکتبهِ مَدرسَتِنا کُتُبُ قَیمه!

اگر کلمه (کانت) در جمله بالا نباشد معنی جمله می شود: کتابخانه مدرسه ما کتاب های ارزشمندی دارد. اما ترجمه صحیح جمله بالا با کلمه (کانت) می شود: کتابخانه مدرسه ما کتاب های ارزشمندی داشت. (معنای «داشتن» می گیرد).

نکته: مضارع فعل «کان»، «یَکونُ» می باشد و امر آن «کُن» می باشد.

مثال: المؤمنُ یَکون متواضعاً عند مواجهه النّاس! مومن به هنگام رویارویی با مردم متواضع می باشد.

کُن عالیَ الهمّه فی حیاتکَ! در زندگی ات بلند همّت باش.

نکته: اگر «کانَ» به دو باب تفعیل و تفعّل برده شود، دیگر از افعال ناقصه نیست.

«کانَ» هنگامی که به باب تفعیل برده شود: کَوَّنَ، یُکَوِّنُ، تکوین «تشکیل دادن».

«کانَ» هنگامی که به باب تفعُّل برده شود: تَکَوَّنَ، یَتَکَوَّنُ، تَکَوُّن «تشکیل شدن».

این افعال بالا که به باب تفعیل و تفعّل برده شده اند، فاعل می پذیرند.

مثال: لَیسَ للفرار مجالٌ. («لَیسَ» از افعال ناقصه است، «لِلفرار» جار و مجرور، خبر مقدّم محلاً منصوب، «مجالٌ» اسم مؤخّر لیسَ مرفوع)

نکته (ترجمه): اگر خبر «کانَ» مضارع باشد، معادل «ماضی استمراری» و اگر ماضی باشد، معادل «ماضی بعید» در فارسی ترجمه می شود.

مثال: کانَ هذا الطالبُ یَجتَهِدُ فی اعمالِهِ الیومیه!: این دانش آموز در کارهای روزانه خود تلاش می کرد!

هؤلاء الأصدقاءُ کانوا قَد تَقَدَّموا فی دروسِهِم!: این دوستان در درس های خویش پیشرفت کرده بودند!

نکته: اگر خبر فعلیه به صورت پی در پی با «واو» عطف بیاید، «کانَ» فقط یک بار می آید.

مثال: کانَ التلامیذُ یَدرُسونَ و یَجتَهِدونَ. دانش آموزان درس می خواندند و تلاش می کردند!

یَدرُسونَ (خبر افعال ناقصه محلاً منصوب) و یَجتَهِدونَ (معطوف و محلاً منصوب) می باشد.

برای آشنایی بیشتر با افعال ناقصه و آموزش چگونگی ترجمه آنها در جمله ویدئوی آموزشی این جلسه را مشاهده نمایید.


سوالات متداول


افعال ناقصه در زبان عربی چیست و چه کاربردی دارند؟

افعال ناقصه فعل هایی هستند که در ابتدای جمله اسمی ظاهر می شوند. این افعال مبتدا را اسم خود با اعراب مرفوع می کنند و خبر نیز خبر آنها می شود با اعراب منصوب.


چند نمونه از افعال ناقصه اصلی را با معنی آنها نام ببرید؟

مهم ترین افعال ناقصه عبارتند از: کانَ به معنای "بود، است" صارَ به معنای "شد"، لیسَ به معنای "نیست"، أصبَحَ به معنای "گردید، شد" و مادامَ به معنای "تا وقتی که"


فعل کان در حالت مضارع و امر چگونه می باشد؟

فعل کان در حالت مضارع به "یکون" تبدیل می شد و امر فعل کان نیز "کُن" می شود.

درحال بارگذاری...
دانلود آموزش افعال ناقصه در زبان عربی به همراه کاربرد و ترجمه آن در جمله عربی یازدهم (فیلم) - 15.6 MB

تعداد مشاهده 8320