زبان و ادبیّات کردی


زبان و ادبیّات کردی

تعریف و ماهیت:

زبان و ادبیات کردی در شاخه های خانواده هندو ایرانی و با زبان فارسی قرابت بسیار دارد تا جایی که تاریخ شناسان پرآوازه بر این باورند که کردای امروز، نوادگان مادهای دیروزند. اینزبان که در طول تاریخ بالندگی اش، گنجینه ای ارزشمند از فرهنگ و ادب را در خود پرورانده است، به بخض های مختلفی تقسیم می شود که هر یک از آنهابا اندک تفاوتی در ساختار، واژگان و ویژگی های آواشناختی، ادبیات مخصوص خود را دارند که روی هم مجموعه این ادبیات ها به نام زبان و ادبیات کردی شناخته شده است.

هدف رشته زبان و ادبیات کردی، آشنایی با جنبه های ادبی، زیباشناختی و پیشینه تاریخی این زبان غنی و کهن و بررسی تاثیر ادبیات کردی و فارسی بر روی یکدیگر است.

گفتنی است که چون زبان و ادبیات کردی ارتباطی نزدیک با زبان و ادبیات فارسی دارد؛ این رشته مانند زبان و ادبیات فارسی از بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی دانشجو می پذیرد.

توانمندي هاي‌ لازم‌ و قابل توصیه: 

اگر بخواهیم در رابطه با رشته زبان و ادبیات کردی بیشتر سخن بگوییم افراد کرد زبان ما در کشور که از جمله شهرهای سنندج، کرمانشاه، اذربایان غربی،ایلام، و حتی شهرهای شمالی کشور و همچنین خراسان شمالی می توان یاد کرد که بهتر می توانند در این رشته موفق شوند. البته این نکته را باید ذکر کرد که خیلی ها علاقه مند به فراگیری زبان دوم هم هستند که علاوه بر زبان خود دوست دارند زبان های چندگانه را فرا بگیرند و همین علاقه و دوست داشتن موجب پیشرفت آنها خواهد شد.

امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری فراهم است.

فرصت های شغلی و بازار کار: 

از نظر بازار کار و هم چنین اشتغال، این رشته همانند دیگر رشته های موجود در سیستم آموزشی کشور ما تقریبا ناشناخته و از توانایی های موجود زیاد استفاده نمی شود. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در روزنامه های کردی، مترجم های نشریه ها و زبان های لاتین، اداره ارشاد و فرهنگ شهرهای کردنشین و همچنین با دایر کردن کلاس های آموزشی خصوصی زبان کردی وارد بازار کار شوند.

سر فصل دروس زبان و ادبیات کردی:


درس هاي تخصصي رشته زبان و ادبیات کردی

تاریخ و ادبیات گورانی

بدیع

معانی و بیان

سبک های ادبی در ادب کردی

ادبیات داستانی در ادب کردی

ترجمه متون

و......


6 سال قبل  

تعداد مشاهده 8354