مهندسـی بـرق دانشـگاه صنــعتی شــریف


مهندسـی بـرق دانشـگاه صنــعتی شــریف

مهندسـی بـرق 

در دانشـگاه صنــعتی شــریف


یکی از بهترین تعریف هایی که از مهندسی برق شده است، این است که محور اصلی فعالیت های مهندسی برق، تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر است. البته این سیگنال ممکن است شکل موج ولتاژ یا شکل موج جریان و یا ترکیب دیجیتالی یک بخش از اطلاعات باشد. برای مثال وقتی ما با تلفن صحبت می کنیم در مرحله اول به دستگاهی به نام میکروفون نیاز داریم که صحبت های ما را تبدیل به سیگنال های الکتریکی کند تا این سیگنال ها به خطوط تلفن منتقل گردد. سپس در طرف دیگر به دستگاهی نیاز داریم که سیگنال های رسیده را به سیگنالهای صوتی تبدیل کند تا فرد مقابل بتواند صدای ما را بشنود و مکالمه تلفنی برقرار گردد.رشته مهندسی برق در مطلبی مجزا به صورت کامل از جوانب گوناگون توضیح داده شده است. دراین مطلب اما به بررسی اختصاصی مهندسی برق در دانشگاه شریف پرداخته شده است.


مسیر آینده از اینجا می‌گذرد ...

رتبه اول کشوری در مهندسی برق

حضور در بین 150 دانشکده‌ برتر دنیا (پایگاه رتبه‌بندی شانگهای 2021)

ورودی سالیانه 150 دانشجو از برترین رتبه‌های کنکور

بیش از 30 آزمایشگاه مجهز آموزشی و پژوهشی

بیش از 75 عضو هیأت علمی در حوزه‌های متنوع


مهندسـی بـرق دانشـگاه صنــعتی شــریف


چرا مهندسی برق؟

رشته مهندسی برق عمیق‌ترین و کاربردی‌ترین رشته مهندسی است که به عنوان رشته مادرِ گستره وسیعی از حوزه‌ها مانند  مخابرات بی‌سیم سیار، هوش مصنوعی، الکترونیک و مدارهای مجتمع، سیستم‌های انرژی الکتریکی، مهندسی پزشکی، بیو انفورماتیک، مهندسی و علوم کامپیوتر،  مکاترونیک و روباتیک شناخته می‌شود. به علاوه فارغ‌التحصیلان این رشته به دلیل یادگیری عمیق علوم بنیادی آمادگی و انعطاف لازم برای ورود به حوزه‌های دیگر مانند  بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، اقتصاد و حتی مدیریت را دارا می باشند. این مجموعه مشخصات باعث شده است تا رشته مهندسی برق به عنوان پیشرانِ بسیاری از مفاهیم و فناوری‌های نوظهور در فرصتهای شغلی صنعتی و تحقیقاتی جایگاهی منحصر به فرد و تضمین شده نسبت به سایر رشته ها داشته باشد.

رشته مهندسی برق مناسب افرادی است که پیش‌زمینه و علاقه قوی به مبانی علوم بنیادین چون ریاضی، فیزیک و علوم کامپیوتر دارند. این رشته یکی از جذاب‌ترین، گسترده‌ترین و پرکاربرد‌ترین رشته‌های مهندسیِ در دانشگاهها است و تحصیل در آن نیاز به تلاش و کوشش فراوان دارد.

در زندگی ما این رشته همه جا حضور دارد، از جمله:

صنعت، صنایع الکترونیک، مراکز تحقیقاتی، شبکه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، سیستمها و مدارهای الکترونیکی، لیزر و فتونیک، نیمه‌هادی‌ها و ادوات حالت جامد، مهندسی پزشکی، هوش مصنوعی، بلاکچین، علوم و مهندسی اعصاب، رباتیک، ساخت خطوط تولید، کنترل و بهینه‌سازی، رمزنگاری و امنیت شبکه، تولید و توزیع انرژی، شناسایی DNA، تشخیص و درمان سرطان و آلزایمر، سنسورهای تشخیص ویروس کرونا، تحلیلهای اقتصادی و مالی و بسیاری موارد دیگر ...

زیرساخت فناوریهای نوین امروزی همانند اینترنت، گوشی‌های موبایل، نمایش تصاویر در تلویزیون های 4K و تصویربرداری MRI از جمله دستاوردهای این رشته هستند.

تاسیس و مدیریت استارت‌آپها و شرکتهای موفق دانش‌بنیان در ارائه خدمات به کاربران و موسسات خصوصی و دولتی و نیز جذب سرمایه داخلی و بین‌المللی و تولید محصولات و کارآفرینی، از رهآوردهای واقعی تحصیل در این رشته مهندسی است. 


 

زمینه‌های تحقیقاتی جدید در مهندسی برق



مهندسی برق
مهندسی برق
مهندسی برق
مهندسی برق
مهندسی برق
مهندسی برق
مهندسی برق شریف
مهندسی برق شریف
مهندسی برق شریف
مهندسی برق شریف
مهندسی برق





چرا برق شریف؟


دانشکده مهندسی برق شریف با بیش از ۵۵ سال سابقه شناخته شده ترین دانشکده مهندسی کشور و از میان تمام رشته های مهندسی برق و کامپیوتر در کشور، حایز بالاترین رتبه بندی در دنیا است. دانشکده مهندسی برق با بیش از ۷۵ عضو هیات علمی  بزرگترین دانشکده دانشگاه صنعتی شریف است که متنوع ترین برنامه‌های آموزشی/پژوهشی را در این دانشگاه ارائه می‌کند.

دانشجویان این دانشکده به طور سنتی از مستعدترین دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک برگزیده می‌شوند که آمادگی گذراندن یک دوره پربار و متنوع آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف مرتبط با این رشته را دارا هستند. دانش‌آموختگان این دانشکده بطور طبیعی امکان حضور در بهترین موسسات داخل و خارج کشور را برای ادامه تحصیل و فعالیت کاری داشته یا دارند. بسیاری از ایشان خود موسس و مدیر شرکتهای استارت‌آپی دانش‌بنیان موفق بوده و در شرکتهای بزرگ تکنولوژی محور مشغول به کار و کارآفرینی هستند.

موفقیت مهندسی برق شریف در تکیه بر برنامه آموزشی عمیق همراه با انعطاف‌پذیری در راستای شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های دانشجویان خود بوده است. همچنین با توجه به رشد گسترده حوزه‌های علوم اطلاعات، انفورماتیک، علوم کامپیوتر و علوم داده در سالهای اخیر، تعداد قابل توجهی از استادان دانشکده در حال حاضر بر روی پروژه‌های کلیدی این حوزه‌ها و تحقیقات بین رشته‌ای مرتبط مشغول به فعالیت هستند. همچنین در کنار دیگر حوزه‌های مهندسی برق، دانشجویان علاقه‌مند به این زمینه‌ها می‌توانند ضمن اخذ دروس تخصصی مرتبط، بر روی پروژه‌های به‌روز این حوزه‌ها فعالیت پژوهشی مورد علاقه خود را دنبال نمایند و در این حوزه‌ها ادامه تحصیل داده و یا به راحتی وارد بازار کار شوند.

در کنار فعالیتهای درسی و پژوهشی، دانشجویان دانشکده در فعالیتهای فوق برنامه و گروه‌های دانشجویی متنوعی نیز فعالیت دارند. از جمله این گروه‌های دانشجویی، کانون علمی-فرهنگی رسانا است که بســتری است بــرای برقـراری ارتبـاط بیــن طیــف وسـیعی از دانشــجویان کــه علاقه منــد هسـتند در کنــار تقویــت ابعـاد علمــی، بــه دیگــر ابعـاد فرهنگـی، هنــری، اجتماعــی خــود نیــز بپردازنـد و عــلاوه بــر جنبه‌هـای علمــی، در جنبه‌هـای دیگــر نیــز رشـد کننــد.

این کانــون بــا برگــزاری رویدادهـای متفـاوت سـعی می‎کنـد دانشجویان را بــا شــاخه‎های مختلــف علمــی آشــنا کنــد، زمینه‎هـای کاری در داخـل و خــارج کشــور را بــه دانشجویان شناسنده و آنها را بــا دنیــای هنری، موسـیقی و فرهنـگ آشــنا سـازد. رسـانائیان در کنــار انجـام فعالیت‎هــای گروهــی و کســب تجربـه کار تیمــی، بهتریــن دوســتان دوران دانشجویی و حتی زندگی‌شـان را پیـدا می‌کننــد، دوسـتانی کــه در شـادی و بگـو و بخندهای یکدیگر و همین طور در زمان ناراحتی‌ها همراهشان هستند.


http://ee.sharif.edu/~resana/

 

برنامه آموزشی برق شریف


در برنامه جدید آموزشی، تاکید بر یادگیری عمیق اصول مهندسی، آموزشهای عملی، با دروس اجباری کمتر و تنوع و انعطاف‌پذیری بیشتر در انتخاب درسهای متفاوت در راستای حوزه‌های مختلف فنآوری و علوم است. دانشجویان می‌توانند درسهای مورد نظر خود را از یک یا چند شاخه آموزشی تخصصی انتخاب نمایند.

 

امکانات آزمایشگاهی در برق شریف


آزمایشگاههای آموزشی و پژوهشی دانشکده در کنار پروژه‌های تحقیقاتی متنوع، فضای مناسبی را برای تلفیق اصول تئوری با دنیای واقعی در حوزه‌های مختلف دانش فراهم آورده است. از جمله آزمایشگاه‌های دانشکده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آزمایشگاه ابررسانایی، نیمه‌هادی‌ها، الکترونیک صنعتی، میکروپروسسور، پردازش سیگنالهای دیجیتال، مهندسی پزشکی، فشار قوی، کنترل مدرن، مدارهای مخابراتی، سیستمهای دیجیتال، رباتیک، ...


فناوری‌های دانش‌بنیان برق شریف


انواع ریزالور برای موتورهای الکتریکی

دستگاه تصویربرداری تراهرتز سه بعدی

نمونه آزمایشگاهی سیستم مخابرات مولکولی


ثبت مکانیزه تخلفات ساکن

مچ بند هوشمند علائم حیاتی

دستگاه اندازه‌گیری و تحلیل هوشمند سیگنال قلب

رادار خودرو

سامانه هوشمند ناوبری اینرسی

مبدلهای قدرت خودرو برقی

سامانه هوشمند ناوبری اینرسی


3 سال قبل  

تعداد مشاهده 731