آشنایی و نحوه ورود به سامانه همگام


آشنایی و نحوه ورود به سامانه همگام

چرا به همگام نیاز داریم؟ 


در عصر تکنولوژی و ورود اینترنت به زندگی، خیلی از سازمان ها و ادارات تصمیم گرفتند تا برای جلوگیری از هدررفتن وقت و کم شدن کاغذ بازی های اداری و مراجعه حضوری، امور خود را به صورت آنلاین انجام دهند. آموزش و پرورش یکی از سازمان های است که با راه اندازی سامانه همگام  امکانات تحصیلی را به صورت آنلاین در اختیار دانش آموزان قرار داده است. این سامانه نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای مدیران، معلمان و همینطور کارکنان بخش اداری مدارس کاربرد دارد. سامانه همگام با هدف ایجاد رابطه چند طرفه و آسان میان دانش آموز، معلم و والدین راه اندازی شده است. تمامی اطلاعیه های آموزشی یا اداری مربوط به مدرسه و همچنین برنامه هفتگی ، کارنامه، تشویقی ها و غیبت های مربوط به دانش آموزان در این سامانه قرار میگیرد.


آشنایی با همگام


دانش آموزان برای انجام بیشتر فعالیت های خود به سامانه همگام به نشانی hamgam.medu.ir ارجاع داده می شوند. به عنوان مثال برای انتخاب رشته تحصیلی، لازم است دانش آموزان پایه نهم با مراجعه به این سامانه در زمان مقرر و با انجام آزمون های مشاوره ای و هدایت تحصیلی و همچنین سنجش استعداد و نقاط قوت و ضعف و سلامت روان خود، پیشنهادات مفیدی از طرف مشاوارن این امر دریافت کنند . مدیران و کادر اداری مدارس نیز می توانند با ورود به این سامانه امور اداری خاص خود را انجام دهند. هر فردی برای ورود به این سامانه یک نام کاربری و رمز عبور خاص خود را دارد که در ادامه درباره آن ها توضیح می دهیم.


نام کاربری و رمز ورود به سامانه همگام


برای تمام افرادی که می خواهند وارد سامانه همگام شوند یک نام کاربری و رمز ورود در نظر گرفته شده است. نام کاربری تمام افراد همان کد ملی است. اما رمز ورود هر فرد نسبت به دیگری متفاوت است. دانش آموزان برای دریافت رمز ورود خود باید به مدرسه مراجعه کنند و آن را از مدیر مدرسه دریافت کنند و همچنین کارکنان برای ورود به سامانه باید رمز ورود خود را از مدیر دریافت کرده و ایشان برای کارکنان خود متناسب با نوع فعالیتشان، دسترسی  ایجاد می کند. پرسنل سازمان آموزش و پرورش برای دریافت رمز خود باید به کارشناس فناوری منطقه یا استان مراجعه کنند. به این نکته توجه داشته باشید، کارکنانی که فیش حقوقی خود را از سامانه fish.medu.ir دریافت می کنند، برای ورود به سامانه همگام نیاز به رمز جدید ندارند و با همان رمز سامانه فیش حقوقی می توانند وارد شوند.


چگونه وارد سامانه همگام شویم؟


پس از دریافت رمز ورود از طریق روش های که توضیح داده شد، با درج نام کاربری و رمز ورودتان می توانید وارد سامانه شوید. در ادامه راهنمای تصویری ورود و امکاناتی که در سامانه برای شما در نظر گرفته شده است را مشاهده می کنید:


  • در ابتدا سامانه همگام به نشانی hamgam.medu.ir را در گوگل جست و جو کنید. سپس وارد صفحه زیر شده و در کادر های مشخص شده نام کاربری و رمز ورودتان را وارد کنید و بر روی کلمه ورود کلیک کنید.


سامانه همگام

  • در مرحله بعدی نقش خد را انتخاب کنید. دانش آموز یا مدیر یا ..... . و در آخر تأیید کنید.


سامانه همگام

  • در این مرحله وارد صفحه اصلی سامانه همگام می شوید و می توانید از امکاناتی که مطابق تصویر زیر در اختیارتان قرار می دهد استفاده کنید.




یکی از قسمت های پرکاربرد و مهم این صفحه بخش هدایت تحصیلی است. با کلیک بر روی این گزینه، مطابق تصویر زیر وارد صفحه دیگری خواهید شد. با کلیک بر روی تکمیل فرم الویت یک فایل برای تعیین استعداد و علاقمندی و توانایی های شما در اختیارتان قرار می گیرد. دانش آموزان پایه نهم برای انتخاب رشته خود حتما از این قسمت کمک بگیرند. در قسمت نتایج فردی دانش آموز نتیجه تکمیل فرم را دریافن می کنید.




آزمون های مشاوره ای دیگر قسمتی است که به کار دانش آموزان می آید. در این قسمت می توانید در آزمون سلامت روان همگام شرکت کنید. برای این کار کافی است مانند تصویر زیر بر روی گزینه شرکت در آزمون خودارزیابی کلیک کنید


سامانه همگام


  • کارنامه بخش دیگری است که زیاد دیده می شود. در این قسمت کارنامه هفتگی، ماهانه و نهایی قابل مشاهده است.


سامانه همگام

  • بخش های زیادی مطابق تصویر در سامانه همگام وجود دارد که دانش آموزان با کلیک بر روی آن ها می توانند از امکانات آن بهره ببرند. بخش هایی مانند " المپیاد دانش آموزی، ثبت نام اوقات فراغت، استعداد درخشان، آزمون آنلاین، انضباطی و تشویقی، جشنواره جوان خوارزمی"، که هر کدام را برای شما توضیح می دهیم:
  • المپیاد دانش آموزی: در این قسمت دانش آموزان علاقمند به شرکت در المپیاد های دانش آموزی می توانند در زمان قرر نسبت به ثبت نام در المپیاد اقدام کنند و یا نتایج آن را مشاهده کنند.
  • ثبت نام اوقات فراغت: زمینه های مختلف فرهنگی، ورزشی، هنری و .... در این قسمت آماده پذیرش دانش آموزان برای گذراندن اوقات فراغتشان هستند.
  • استعداد درخشان: دانش آموزانی که علاقمند به شرکت در آزمون استعداد درخشان هستند. در این بخش می توانند ثبت نام کنند یا اطلاعیه های مخصوص به آن را دریافت کنند یا نتایج را ملاحظه کنند.
  • آزمون آنلاین: برخی از مدارس آزمون های آنلاین برگزار می کنند که در این قسمت در دسترس دانش آموز قرار می گیرد.
  • انضباطی و تشویقی: موارد انضباطی و تشویقی و حضور و غیاب ها در این قسمت ثبت می شوند.
  • جشنوار جوان خوارزمی: برای ثبت نام در جشنواره جوان خوارزمی و ویرایش اطلاعات می توانید از این قسمت کمک بگیرید.

چگونه در آزمون های مشاوره ای شرکت کنیم؟


دانش آموزان پایه نهم برای دریافت هدایت تحصیلی خود نیاز به شرکت در آزمون های مشاوره ایی دارند. سامانه همگام در قسمت آزمون های مشاوره ای به صورت آنلاین آزمون های طراحی شده را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. این آزمون ها با هدف ارزیابی توانایی و رغبت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم طراحی شده اند. در این آزمون تمامی نقاط قوت و ضعف دانش آموزان و حتی مشکلات روانی ( درصورت وجود) در شش مرحله بررسی می شود و نتیجه آن منجر به انتخاب رشته درست می شود که در همین قسمت قابل مشاهده است. شش مرحله این آزمون به این صورت است:

  • ابتدا با استفاده از نام کاربری و رمز ورودتان ودرسامانه همگام وارد صفحه شخصی خود شوید.
  • در مرحله بعد نقش خود را به عنوان دانش آموز تایید کنید.
  • در منو پیش رو به سمت آزمون های مشاوره ای بروید.
  • با کلیک بر روی گزینه شرکت در آزمون خود ارزیابی وارد مرحله بعد شوید.
  • در قسمت مدیریت از بخش دفترچه ها، سوالات آزمون را دریافت کرده و شروع به پاسخ دادن کنید.
  • پاسخ سوالات به صورت" کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، کاملا مخالفم" است.

در این آزمون تلاش می شود دانش آموزان با شناخت کامل انتخاب رشته کنند و یک هدایت تحصیلی درست داشته باشند. همچنین از آسیب های اجتماعی که می تواند به دانش آموز صدمه بزند می کاهد. پس در پاسخگویی به سوالات نهایت دقت را به کار برید.


تعداد مشاهده 701