مشاور تحصیلی کیست, مشاوره تحصیلی چیست؟


مشاور تحصیلی کیست, مشاوره تحصیلی چیست؟

مشاوره تحصیلی یک  نیاز که ریشه در قدیم دارد:



مشاوره تحصیلی


پیش از آن که به اهمیت مشاوره تحصیلی بپردازیم, باید به این سوال پاسخ دهیم که اساساً چرا ما به مشورت نیاز داریم؟ و یا اینکه مشورت کردن چه امکاناتی را برای ما فراهم می کند؟ برای پاسخ به این سوالات, باید به زمان انسانهای نخستین برگردیم؛ زمانی که اجداد ما آموخته بودند که باید در گروه های چند نفره با هم به همکاری بپردازند تا بتوانند حیوانات بزرگ را شکار کنندِ آنها متوجه شده بودند که قدرتشان زمانی که با هم همکاری می کنند, بسیار بیشتر از زمانی است که تنهایی به انجام آن کار می پردازند.

بنابراین آنها رفته رفته متوجه شدند که می توان علاوه بر شکار کردن و یا حفاظت از خود در برابر حیوانات درنده, همچنین در کنار یکدیگر زندگی کرده و به رفع سایر نیاز های یکدیگر نیز بپردازند. مثلاً آنها متوجه شده بودند که تعامل با دیگران و یا همکاری با آنها می تواند به بهبود زندگی شان کمک کند؛ مثلا اگر شما مقداری چوب دارید و کس دیگری هم گوشت دارد, می توانید با هم به تفاهم رسیده و هر دویتان غذایی لذیذ را تجربه کنید. بنابراین سنت یکجانشینی و زندگی شهری به تدریج در گذر قرن ها, درنتیجه همین تعاملات شکل گرفت و گسترش یافت.

انسان ها متوجه شده بودند, علاوه بر این که می‌توانند برای رفع نیازهای مادی یکدیگر اقدام کنند, توانایی این را هم دارند که به رفع نیازهای معنوی یکدیگر بپردازند. انسان ها متوجه شدند, زمانی که از موضوعی دلخور و یا ناراحت هستند می توانند با یکدیگر درد و دل کرده و با این کار حالشان را بهتر کنند.

همچنین آن ها متوجه شده بودند و از اجدادشان نیز شنیده بودند که برای شکار, باید ابتدا نقشه ای کشید و سپس با هم درباره آن نقشه به توافق رسید؛ تا بتوانند شکار موفقی داشته باشند. بنابراین بسیار منطقی به نظر می رسد که ما می توانیم همین را در مورد رفع نیازهای معنوی مان نیز اجرا کنیم و نتیجه بگیریم.

آن ها شروع کردند به صحبت کردن در رابطه با مشکلاتشان؛ صحبت کردن در رابطه با مشکلات, علاوه بر این که به آنها حس خوبی می داد همچنین به آنها کمک می کرد تا بتوانند مشکلشان را سریع تر و بهتر حل کنند؛ به تدریج و در گذر قرن ها, مجامع بسیاری شکل گرفت که انسان ها در رابطه با موضوعات متعددی به بحث و گفتگو می‌ پرداختند و نظر هایشان را با هم به اشتراک می گذاشتند تا در نهایت بهترین تصمیم گرفته شود.


مشورت گرفتن در دنیای امروز:




مشاوره تحصیلی


انسان امروزی, بیش از هر زمان دیگری به اهمیت مشارکت جمعی و مشورت پی برده است. همه ما تجربه تلخ شکست خوردن در انواع موضوعات و یا تصمیم ها را داریم؛ مهم نیست که چقدر سن تان کم و یا زیاد باشد؛ شما هم حتماً زمان هایی را تجربه کرده اید که با همه دانسته هایتان نتوانسته‌اید بهترین تصمیم را گرفته و موفق شوید.

احتمالاً در بسیاری از این تجربه های تلخ شکست خوردن, پیش از آن که کار را انجام دهید و یا در حین انجام کار از کسی درباره درست و یا غلط بودن تصمیم ها و یا کار هایتان سوال نکرده اید و یا حتی سوال کرده و به گفتگو پرداخته اید؛ اما با انسان های اشتباهی این کار را کرده و بعدا هم به نتیجه دلخواه تان نرسیده اید.

صرف نظر از بزرگی و یا کوچکی تصمیماتی که باید بگیریم و یا کار هایی که قصد انجامشان را داریم, بسیار مهم است اولاً پیش از آن که تصمیم گیری مان را نهایی کنیم و یا دست به اقدام بزنیم, با کسی مشورت کرده و صحیح یا غلط بودن افکار مان را بررسی کنیم. بسیار زمان هایی اتفاق افتاده که ما در اثر نداشتن اطلاعات کافی و یا داشتن اطلاعات غلط, تصمیماتی گرفته ایم و یا کار هایی را انجام داده ایم که بعداً منجر به نتایج نا مطلوبی شده است.

مشورت کردن, همانند یک تیغ برنده است؛ هم می تواند مفید باشد و هم مضر. می توان با آن به جراحی بدن یک بیمار پرداخت و جانش را نجات داد و هم می ‌توان با آن به دیگران آسیب زد؛ اگر با افراد آگاه و صحیح مشورت نکنیم ناچاراً در دام انسان ‌های نا پخته و یا نا اهلی می افتیم که با گفتار شان ما را دچار ضرر و زیان می کنند. از طرف دیگر, صحبت کردن و مشورت گرفتن از انسان های آگاه می تواند آگاهی ها و اطلاعات ما را تکمیل کرده و کاستی های دانش و تجربه ما را پوشش دهد و در مواردی, چشمان ما را به روی موضوعاتی باز کند که شاید هرگز متوجه آن نبوده ایم.


مشاوره چه کمکی می کند؟


بهترین کسانی که می‌توانند به ما در پیمودن یک مسیر کمک کنند, در درجه اول کسانی هستند که آن مسیر را پیش از ما پیموده و به چالش ها و فرصت هایی که در آن وجود دارد آگاهی دارند. در درجه بعدی, کسانی هستند که خودشان راه را نرفته اند اما با تعداد زیادی از کسانی که آن راه را پیموده اند در ارتباط بوده و اطلاعات بسیار خوبی درباره آن راه دارند.



پس از این دو گروه, بهترین افراد برای مشورت کردن, کسانی هستند که نه خودشان آن راه را پیموده اند و نه با رهروان آن راه در تعامل بودند؛ بلکه این ها کسانی هستند که سرنوشت دیگران را دیده, درباره آنها مطالعه کرده و یا شنیده اند. جز این سه دسته, سایر افراد برای مشورت کردن مناسب نیستند.

مشورت کردن با هر یک از این افراد, مزایا و معایبی دارد. مثلاً مشورت کردن با کسی که خودش مسیر را پیموده باشد به شما کمک می کند تا از برخی چالش های موجود در آن مسیر آگاه شوید و خود را برای آن آماده کنید. اما ممکن است برخی چالش ها وجود داشته باشد که آن شخص, خودش آن را تجربه نکرده باشد. بنابراین نمی تواند آن را به شما منتقل کند و با مشورت کردن با این فرد, شما اطلاعات کاملی به دست نخواهید آورد.

مشورت کردن با کسی که خودش مسیر را نپیموده باشد, اما با رهروان آن مسیر, بسیار صحبت کرده و تعامل کرده باشد, به شما کمک می کند تا اطلاعاتی کلی, و بعضاً با جزئیات, درباره چالش ها و فرصت های آن راه به دست آورید. اما یک نقطه تاریک هم وجود دارد و آن این است که این فرد, خودش با آن چالش ها مستقیماً برخورد نکرده و صرفاً بر مبنای آنچه شنیده است به شما کمک می کند. بنابراین ممکن است تا قضاوت های شخصی اش را نیز دخیل کند.



این که شخص, تصمیمات و افکار خودش را در مشورت دادن به شما دخیل کند, دو وجه دارد؛ اگر آن فرد خودش انسان آگاهی باشد, می تواند به شما کمک کند. اما اگر انسان آگاه و با تدبیری نباشد, با وارد کردن ذهنیات خودش می ‌تواند به شما اطلاعات غلط داده و شما را دچار یک تصمیم گیری اشتباه کند. مانند این که بخواهید رانندگی را از کسی بیاموزید که برای رفت و آمدش همیشه از تاکسی استفاده کرده.

چنین انسانی, رانندگی کردن دیگران را بسیار دیده؛ اما چون خودش آن را تجربه نکرده است, احتمالا اطلاعات صحیح و دقیقی به شما منتقل نخواهد کرد. اما صحبت و مشورت کردن با دسته سوم, که نه خودشان راه را رفته اند و نه مستقیماً با افرادی که آن راه را رفته اند برخورد داشته اند, مشورت کردن با این افراد, در بعضی از موارد می تواند مفید باشد. چرا که این افراد گر چه خودشان مسیر را نپیموده اند اما با مطالعه سرگذشت کسانی که آن تجربه را داشته اند می توانند اطلاعات بسیار خوبی به ما منتقل کنند؛ اما توجه داشته باشید که فقط در بعضی از موارد چنین مشورت هایی موفق خواهد بود و در بسیاری از موارد, چنین مشورت کردن هایی به ضرر ما تمام می شود.

برای روشن شدن این موضوع, فرض کنید از شخصی که تا به حال نه ماشین را از نزدیک دیده و نه با راننده های ماشین صحبت کرده باشد, بخواهید رانندگی یاد بگیرید؛ چنین شخصی قطعاً می‌تواند به شما کمک کند تا  تصویری کلی از رانندگی و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد را به دست آورید.

اما بهترین نوع مشورت کردن, آن است که به سراغ کسی برویم, که خودش آن راه را پیموده باشد و همچنین با افرادی که آن راه را پیموده اند نیز در تعامل بوده و یا همچنان هم باشد و البته درباره دیگرانی که این مسیر را پیموده اند نیز مطالعه کرده باشد و به طور کلی آگاهی بسیار خوبی درباره آن مسیر, چالش ها و فرصت هایش داشته باشد.



مشورت کردن با چنین شخصی, می ‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ چرا که با مطالعه احوالات دیگران و صحبت کردن با کسانی که آن مسیر را طی کرده‌اند, توانسته است اطلاعات خودش را تکمیل کرده و به ما نیز در گرفتن بهترین تصمیم ها کمک کند.

این شخص, برخی از چالش ها را خودش تجربه کرده و بهترین شخص برای راهنمایی کردن ما درباره آن چالش است؛ همچنین برخی چالش ها را خودش تجربه نکرده اما با کسانی که آن را تجربه کرده اند تعامل داشته و بنابراین اطلاعات بسیار خوبی دارد. برخی چالش ها نیز وجود دارند که نه خودش تجربه کرده و نه از دیگران شنیده است, بلکه درباره آن ها مطالعه کرده و آگاهی به دست آورده است.

یک چنین شخصی را مشاور می‌گویند؛ این آدم فارغ از اینکه چقدر سن دارد, چقدر تحصیلات دارد و یا کجا زندگی می کند معمولاً می‌تواند به ما در پیمودن مسیر کمک کند. اما چنین کسی را چگونه می توانیم پیدا کنیم؟

پیدا کردن این افراد آنقدر که فکر می کنید هم سخت نیست؛ اگر می خواستید مثلاً در ۴۰۰ سال پیش درباره سفر به مصر, یک چنین شخصی را پیدا کنید, با چالش جدی روبرو بودید. اما امروزه پیدا کردن این افراد بسیار آسان تر از گذشته است؛ چرا که دهکده جهانی اینترنت, فرصت بسیار خوبی است تا به راحتی با این افراد آشنا شده و ارتباط برقرار کنیم.



سفر به مصر که خودش موضوع خاصی است و احتمالاً افراد کمی هستند که آن را تجربه کرده باشند؛ اما تحصیلات چیزی است که بسیاری از افراد جامعه, مستقیماً آن را تجربه کرده‌ اند و یا با تجربه گران آن در ارتباط و تعامل بوده اند. بنابراین پیدا کردن چنین شخصی و استفاده از آن برای مشاوره تحصیلی کار بسیار آسانی است.

به سراغ محصلان موفق بروید و از آن ها در رابطه با کسی که به آن ها مشاوره تحصیلی داده سوال کنید؛ آنها قطعاً می توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند. اگر چنین کسانی در اطراف شما وجود ندارند, هیچ جای نگرانی نیست. تلفن همراهتان را بردارید و در دهکده جهانی اینترنت, به سراغ رتبه های برتر کنکور بروید. آنها به شما می گویند یا شما می‌توانید در احوالات آنها بخوانید که آن ها چگونه مسیر را پیموده اند و یا با چه کسی به مشاوره تحصیلی پرداخته اند.



مشاوره تحصیلی



گزینه دو بهترین انتخاب برای داشتن یک مشاوره تحصیلی اصولی:


ما در مجموعه گزینه دو, سراسر کشور را گشتیم و از رتبه های برتر کمک گرفته ایم و همچنین, زبده ترین متخصصان را به همکاری فرا خوانده ایم تا بتوانیم بهترین مشاوره تحصیلی را به شما تقدیم کنیم. ما از هر سه دسته افراد, برای کمک به شما استفاده کرده و می کنیم.

حضور رتبه های برتر و همچنین کارشناسان روانشناسی یادگیری و مشاورین تحصیلی با تجربه و نیز بهره گیری از تجربه موفق سال ‌های گذشته, این امکان را به ما داده است که بتوانیم اکنون با افتخار اعلام کنیم که ما مجموعه ای از برترین متخصصین مشاوره تحصیلی را داریم.

شما فرصتی برای آزمون و خطا ندارید. فقط یک سال فرصت دارید تا هر آنچه در این ۱۲ سال کاشته اید را درو کنید؛ وقت آن نیست که فرصت محدود و ارزشمند خود را صرف انسان های اشتباه و یا راه های غلطی که در یک مشاوره تحصیلی سطح پایین یاد گرفته اید بکنید. بنابراین اکنون زمان آن رسیده تا با گرفتن بهترین تصمیم, به خودتان کمک کرده و آینده پیش روی تان را روشن کنید؛ آینده ‌ای که برای بسیاری از هم سن و سالان شما, همانند فضای مه آلود, تیره و تار است.

ما می توانیم به شما کمک کنیم تا به آنچه که می ‌خواهید دست پیدا کنید. پس فرصت را از دست ندهید و همین الان, به وب سایت ما به آدرس https://gozine2.ir/ مراجعه کرده و فرآیند ثبت نام خود را انجام دهید. کارشناسان ما اینجا هستند تا با دادن مشاوره تحصیلی, به شما در گرفتن بهترین تصمیم ها کمک کنند.

3 سال قبل  

تعداد مشاهده 323