هیدروکربن های حلقوی، سیکلوآلکان ها فصل اول شیمی یازدهم


هیدروکربن های حلقوی، سیکلوآلکان ها فصل اول شیمی یازدهم

در این فیلم آموزشی، به مبحث هیدروکربن های حلقوی و نکات آن پرداخته شده است.

هیدروکربن های حلقوی: یک دسته از هیدروکربن های حلقوی، سیکلوآلکان ها هستند. که فرمول کلی آن ها به C2H2n صورت است. سیکلوآلکن ها، ایزومر آلکان ها می باشند. ساده ترین سیکلوآلکان دارای سه کربن است که به آن، سیکلوپروپان گفته خواهد شد. لازم به ذکر است، سیکلوآلکانی با بیش از شش اتم کربن را به صورت سنتزی به راحتی نمی توان به وجود آورد. بنابراین عموما سنگین ترین سیکلوآلکان که مورد نقد قرار می گیرد، سیکلوهگزان با فرمول کلی C6H12 است که دارای شش کربن در حلقه می باشد. سیکلوآلکان ها، برخلاف آلکن ها ترکیبات پایدار هستند زیرا خواص آلکان ها را دارند و اشباع می باشند. هر چقدر تعداد کربن در حلقه بیشتر می شود، پایداری آن ها نیز بیشتر می گردد. به این علت که در حلقه با افزایش تعداد کربن، زاویه بزرگتر شده، دافعه کمتر و در نتیجه پایداری بیشتر خواهد شد.

دسته ای از هیدروکربن ها وجود دارند که از بنزن مشتق خواهند شد. بنزن، حلقه شش کربنه است که دارای پیوند دو گانه می باشد. بنزن ماده ای فرار و بسیار سمی است که با شعله زرد رنگ می سوزد. فرآورده های تولید شده از بنزن بسیار پر کاربرد هستند.

به ترکیباتی که دارای یک یا چند حلقه بنزن هستند، آروماتیک گفته می شود. قسمت عمده منبع تولید آروماتیک ها زغال سنگ می باشد.

یکی از آروماتیک های پرکاربرد، تولوئن می باشد. تولوئن دارای حلقه بنزنی است که یک متیل به آن متصل است. تولوئن به فرمول مولکولی C7H8 ، به عنوان حلال رنگ، رزین و چسب کاربرد دارد.

یکی دیگر از آروماتیک های پرکاربرد دیگر، نفتالن است. نفتالن دارای دو حلقه بنزنی بوده و فرمول مولکولی آن C10H8 می باشد. نفتالین به عنوان داروی ضد بید، استفاده می شود.

نکته تست: هنگامی که مولکول بزرگ می شود، برای شمارش پیوندهای کووالانسی در ترکیبات آلی نیازی به شمارش تک به تک نیست. بلکه باید از روی فرمول مولکولی ظرفیت ها را با هم جمع نمود و سپس بر عدد دو تقسیم نمود.


سوالات متداول


در سیکلوآلکان ها با افزایش تعداد کربن، پایداری چگونه تغییر پیدا می کند؟

با افزایش تعداد کربن های حلقه در سیکلو آلکان ها، پایداری بیشتر خواهد شد. علت این موضوع این است که با افزایش تعداد کربن در حلقه، زاویه بزرگتر می شود، در نتیجه دافعه کمتر شده و به تبع آن پایداری بیشتر خواهد شد.


آروماتیک ها، چه ترکیباتی هستند؟

آروماتیک ها، ترکیباتی دارای یک یا چند حلقه بنزن می باشند. قسمت اعظم آروماتیک ها از طریق زغال سنگ به دست خواهند آمد.


سیکلوآلکان ها را تعریف کنید؟

یک دسته از هیدروکربن های حلقوی، سیکلوآلکان ها هستند. که فرمول کلی آن ها به صورت CnH2n  است. سیکلوآلکن ها، ایزومر آلکان ها می باشند.

درحال بارگذاری...
دانلود هیدروکربن های حلقوی، سیکلوآلکان ها فصل اول شیمی یازدهم (فیلم) - 11.1 MB
4 سال قبل  

تعداد مشاهده 1715