آلکین ها، نام گذاری آلکین ها و واکنش پذیری آلکین ها فصل اول شیمی یازدهم


آلکین ها، نام گذاری آلکین ها و واکنش پذیری آلکین ها فصل اول شیمی یازدهم

در این فیلم آموزشی، درباره مبحث آلکین ها، چگونگی نام گذاری و واکنش پذیری آن ها توضیح داده شده است.

آلکین ها: آلکین ها ترکیباتی به فرمول کلی C2H2n-2  هستند که در ساختمان آن ها یک ترکیب سه گانه کربن وجود دارد. آلکین ها مثل آلکن ها، واکنش پذیر هستند ولی چون سیر نشده تر هستند، میل به انجام واکنش آنها و جذب هیدروژن در آن ها، نسبت به آلکن ها بیشتر است. در واقع آلکین ها واکنش پذیری بیشتری نسبت به آلکن ها دارند. به طور نمونه اگر اتن و اتین را وارد ظرفی نمائیم که در آن گاز هیدروژن وجود دارد، آن گاه اتین زودتر در واکنش شرکت خواهد کرد. در حقیقت اتین چون واکنش پذیری بیشتری دارد و سیر نشده تر است، با سرعت بیشتری در واکنش شرکت خواهد نمود.

نام گذاری آلکین ها: برای نام گذاری آلکین ها، کلیه قواعد مانند نام گذاری آلکن ها می باشد. فقط باید دقت نمود در آلکین ها، تعداد ایزومری کمتر خواهد شد. به علت اینکه کربن پیوند سه گانه، به هیچ وجه نمی تواند شاخه فرعی بگیرد.

واکنش پذیری آلکین ها: تمام واکنش هایی که برای آلکن ها قابل نوشتن بود را برای آلکین ها نیز می توان نوشت. فقط آلکین ها به مقدار ماده بیشتری برای رسیدن به اشباع کامل نیاز خواهند داشت.

با توجه به دمای بالایی که هنگام سوختن اتین ایجاد می شود، از آن در جوشکاری و برش کاری فلزها استفاده می شود. در واقع به علت اینکه دمای شعله و حاصل از سوختن آن بسیار بالاست و می تواند به راحتی فلز آهن را ذوب نماید، بنابراین قادر است در جوشکاری و برشکاری فلزها کاربرد داشته باشد.


سوالات متداول


آلکین ها چه نوع ترکیباتی می باشند؟

آلکین ها ترکیباتی به فرمول کلی C2H2n-2 هستند. در ساختمان آلیکن ها یک ترکیب سه گانه کربن وجود خواهد داشت.


واکنش پذیری آلکین ها بیشتر است یا آلکن ها؟

آلکین ها هم مانند آلکن ها، واکنش پذیر می باشند. اما آلکین ها نسبت به آلکن ها واکنش پذیری بیشتری خواهند داشت. علت این موضوع این است که آلکین ها سیرنشده تر هستند، بنابراین میل به انجام واکنش در آن ها بیشتر بوده و تمایل بیشتری به جذب اکسیژن دارند. لذا می توان گفت واکنش پذیری آلکین ها از آلکن ها بیشتر است و با سرعت بیشتری در واکنش شرکت خواهند نمود.


یکی از موارد استفاده و کاربردهای اتین را بیان کنید؟

از اتین در جوشکاری و برش کاری فلزها می توان استفاده نمود. این کاربرد بدین علت است که دمای شعله و دمای حاصل از سوختن اتین بسیار بالاست، در نتیجه می تواند به راحتی فلز آهن را ذوب نماید و در جوشکاری و برشکاری فلزها کاربری داشته باشد.

درحال بارگذاری...
دانلود آلکین ها، نام گذاری آلکین ها و واکنش پذیری آلکین ها فصل اول شیمی یازدهم (فیلم) - 6.55 MB
4 سال قبل  

تعداد مشاهده 1197