طول پیوند و شعاع اتمی با مثال فصل اول شیمی یازدهم


طول پیوند و شعاع اتمی با مثال فصل اول شیمی یازدهم

در این ویدئو مبحث شعاع اتمی روندها و نحوه محاسبه شعاع اتمی (شعاع کووالانسی) و فاصله تعادلی به شما آموزش داده خواهد شد.

پیوند کووالانسی غالبا بین اتم نافلز تشکیل می گردد. هنگامی که بین دو اتم پیوند کووالانسی تشکیل می شود، اتم ها در یک فاصله تعادلی نسبت به هم قرار می گیرند که به آن طول پیوند یا فاصله پیوند گفته خواهد شد.

اگر این فاصله تعادلی یا همان طول پیوند را نصف کنیم، شعاع کووالانسی یا شعاع اتمی به دست می آید. شعاع اتمی که در تناوب ها روندش را مورد بررسی قرار می دهیم بدین ترتیب به دست می آید.

هنگامی که در تست ها و سوالات امتحانی از شما درباره شعاع اتمی عنصری پرسیده می شود شما می توانید برای یافتن پاسخ صحیح نصف فاصله تعادلی آن را محاسبه نمود. برای مشاهده تست ها و مثال های بیشتر از مبحث شعاع اتمی و طول پیوند ویدئوی آموزشی این جلسه را مشاهده نمایید.


سوالات متداول


طول پیوند را تعریف کنید؟

هنگامی که بین دو اتم پیوند کووالانسی ایجاد شود، در آن صورت،  اتم ها در یک فاصله تعادلی نسبت به هم قرار خواهند گرفت که به آن طول پیوند گفته می شود.


شعاع کووالانسی یا اتمی را تعریف کنید؟

اگر فاصله تعادلی که بیانگر طول پیوند می باشد را نصف کنیم، در آن صورت به آن شعاع کووالانسی (شعاع اتمی) گفته خواهد شد. روند شعاع اتمی در تناوب ها مورد بررسی قرار می گیرد.


فرض کنید، فاصله تعادلی برابر با 10 می باشد. شعاع اتمی عنصر A چیست؟

برای محاسبه شعاع اتمی، نیاز است فاصله تعادلی را به دو تقسیم نماییم. بنابراین در این مثال، شعاع اتمی (شعاع کووالانسی) برابر با 5 به دست خواهد آمد.

درحال بارگذاری...
دانلود طول پیوند و شعاع اتمی با مثال فصل اول شیمی یازدهم (فیلم) - 6.33 MB
4 سال قبل  

تعداد مشاهده 3108