غلظت محلول، غلظت ppm ( قسمت در میلیون) شیمی دهم فصل سوم


غلظت محلول، غلظت ppm ( قسمت در میلیون) شیمی دهم فصل سوم

در این فیلم آموزشی، در مورد یکی دیگر از غلظت ها به نام ppm (قسمت در میلیون) توضیح داده شده است.

غلظت محلول: یکی از نمونه های غلظت، غلظت ppm  (قسمت در میلیون) می باشد. با توجه به آلودگی آب، هوا و ... جز پرکاربردترین غلظت ها است. غلظت بسیاری از آلاینده ها، نیاز است حتی از 1 ppm کمتر باشد. مثل ازون، که غلظت آن از 1 ppm نباید بیشتر شود. در غیر این صورت باعث مرگ و میر در سطح زمین خواهد شد. به همین علت، همواره تلاش بر این است که غلظت آلاینده ها بر حسب ppm بیان شود.

ppm از طریق رابطه ی زیر محاسبه خواهد شد:

xppm = ( جرم حل شونده * جرم محلول ) * ( 10 ^ 6 )

در تست های کنکور سراسری به منظور محاسبه ی ppm معمولا از روابط ساده ی زیر استفاده خواهد شد:

( ppm = a * (10 ^ 4

در واقع، ppm برابر ضرب درصد جرمی در می باشد.

برای محلول های آبی، در مواقعی چگالی داده نمی شود. در واقع چگالی محلول تقریبا با چگالی آب یکسان در نظر گرفته می شود. در این حالت، اگر ppm را در متر مکعب ضرب نمائیم، گرم حل شونده را در اختیار ما قرار می دهد.

ولی در برخی از مواقع، محلول ها مانند فاضلاب ها غلیظ می باشند. در این صورت چگالی در اختیار ما قرار خواهد گرفت. در این حالت، با ضرب ppm در تن محلول، گرم حل شونده به دست خواهد آمد.


سوالات متداول


غلظت ppm از چه طریقی محاسبه خواهد شد؟

برای محاسبه غلظت ppm نیاز است جرم حل شونده را بر جرم محلول تقسیم نمائیم و عدد بدست آمده را در عدد ضرب نمائیم. در این صورت عدد بدست آمده ppm را نشان می دهد.


برای سنجش غلظت مواد با غلظت ناچیز از چه واحدی استفاده می شود؟

بدین منظور از ppm استفاده خواهد شد. غلظت تعداد زیادی از آلاینده ها، لازم است بسیار ناچیز باشد، مانند ازون. در غیر این صورت افزایش کمی از ازون باعث مرگ در سطح زمین خواهد شد. به همین دلیل، غلظت آلاینده ها معمولا بر حسب ppm بیان می شود.


ppm را تعریف نمائید؟

ppm  روشی برای محاسبه و مشخص نمودن مقدار غلظت مواد می باشد. در واقع ppm مقدار ذره، ماده، حجم یا وزن را در یک میلیون واحد مورد نظر، می آزماید.

درحال بارگذاری...
دانلود غلظت محلول، غلظت ppm ( قسمت در میلیون) شیمی دهم فصل سوم (فیلم) - 9.93 MB
4 سال قبل  

تعداد مشاهده 7132