ساختار لوویس ترکیب های اکسیژن دار و یون های آن شیمی دهم فصل دوم


ساختار لوویس ترکیب های اکسیژن دار و یون های آن شیمی دهم فصل دوم

در این فیلم آموزشی، به مبحث رسم ساختار لوویس ترکیب های اکسیژن دار و یون های آن ها پرداخته می شود. بدین منظور مراحل زیر طی خواهد شد:

برای رسم ساختار لوویس ابتدا اتم مرکزی را انتخاب می نمائیم. به عنوان نمونه در ترکیب ، عنصر ، اتم مرکزی می باشد. بعد از آن، سه اکسیژن یگانه به آن متصل خواهد شد. از عنصر اسیدی، به تعداد یک عدد وجود دارد. اسیدی به یکی از اکسیژن ها با پیوند یگانه متصل می شود. بعد از این قسمت، همه عناصر را به آرایش گاز نجیب می رسانیم. در گام بعدی، شروع به محاسبه بار اتم ها خواهیم نمود. اتمی که با کمترین ظرفیت خود در ساختار باشد، دارای بار صفر است. اگر نسبت به ظرفیت خود، پیوند بیشتر داشته باشد، بار آن اتم مثبت خواهد بود و اگر نسبت به ظرفیت خود، پیوند کمتر داشته باشد، دارای بار منفی می باشد. به عنوان مثال در این نمونه، ظرفیت اکسیژن، دو است و اکسیژنی که یک پیوند دارد، دارای بار منفی خواهد بود. نیتروژن سه پیوند دارد که برابر با کمترین ظرفیت آن می باشد. بنابراین بار نیتروژن صفر است. عنصر اکسیژن که با هیدروژن پیوند دارد، بار ندارد و بار آن صفر می باشد. در این حالت، مولکول در کل خنثی است، ولی جمع بار روی اتم ها 2- شده است. در مواردی که این اتفاق می افتد، برخی از پیوندها را از یگانه به دوگانه تغییر می دهیم تا مجموع بار اتم ها با بار ترکیب برابر شود. در این مثال، با انجام این کار، مجموع بارها صفر خواهد شد و ترکیب لوویس درست می شود.

در ترکیب ، اتم مرکزی می باشد. با دو پیوند یگانه، به دو اتم اکسیژن متصل خواهد شد. بعد از این مرحله، اتم ها را به آرایش گاز نجیب می رسانیم. بار عناصر ، منفی می شود. بار این ترکیب، یک بار مثبت می باشد. در صورتی که با این رسم، سه بار منفی خواهیم داشت. بنابراین نیاز به رسم دو پیوند دوگانه می باشد تا بار مثبت شود. بعد از انجام این مرحله، در نتیجه ساختار درست خواهد شد.



سوالات متداول


  • در ترکیب HNo3 ، کدام عنصر، اتم مرکزی می باشد؟

در این ترکیب، اتم N ، اتم مرکزی خواهد بود.


  • برای رسم ساختار لوویس ترکیب های اکسیژن دار، ابتدا کدام عنصر انتخاب می شود ؟

برای رسم ساختار لوویس گام نخست انتخاب اتم مرکزی خواهد بود. پس از آن سایر اتم ها پیرامون آن قرار خواهند گرفت.


  • در ترکیب NO+2 ، اتم مرکزی را مشخص نمائید؟

در این ترکیب، اتم مرکزی، N  می باشد و دو پیوند یگانه به دو اتم اکسیژن متصل خواهد شد.

درحال بارگذاری...
دانلود ساختار لوویس ترکیب های اکسیژن دار و یون های آن شیمی دهم فصل دوم (فیلم) - 16.0 MB
4 سال قبل  

تعداد مشاهده 4621