فرمول و نکات استکیومتری فرمولی برای ترکیبات شیمی دهم فصل یک


فرمول و نکات استکیومتری فرمولی برای ترکیبات شیمی دهم فصل یک

در این فیلم آموزشی با مبحث استکیومتری فرمولی برای ترکیبات آشنا خواهیم شد. با آموزش موارد ذکر شده قادر به حل نمونه تست های کنکور سراسری خواهید بود.

در استیوکیومتری فرمولی برای ترکیبیات از عددی به نام عدد آووگادرو استفاده می شود. عدد آووگادرو یا ثابت آووگادرو یک پارامتر ثابت است که تعداد اجزای تشکیل دهنده ماده مثل مولکول ها، اتم ها و یون ها را به مقدار ماده مرتبط می سازد. واحد مقابل این عدد در دستگاه بین المللی یکاها به صورت مول تعریف شده است. نام این عدد با توجه نام دانشمند ایتالیایی آمادئو آووگادرو و به پاس تلاش های او انتخاب گردید. مقدار دقیق این عدد برابر با ۱۰۲۳×۶٫۰۲۲۱۴۰۷۶ می باشد.

استکیومتری فرمولی برای ترکیبات: در اینجا برای محاسبه مول، از تقسیم جرم بر جرم مولی یا تقسیم تعداد ذرات بر عدد آووگادرو استفاده می کنیم. روابط فرمولی برای ترکیب ها در زیر آورده شده است:

مول=جرم/(مولی جرم)         یا        مول=  (ذرات تعداد)/(6/022×10^23 )    


سوالات متداول


عدد آووگادرو چیست و چه کاربردی دارد؟

عدد آووگادرو یا ثابت آووگادرو یک پارامتر ثابت است که تعداد اجزای تشکیل دهنده ماده مثل مولکول ها، اتم ها و یون ها را به مقدار ماده مرتبط می سازد. مقدار دقیق این عدد که به نام دانشمند ایتالیایی با همین نام، نامگذاری شده برابر با ۱۰۲۳×۶٫۰۲۲۱۴۰۷۶ می باشد.


در استیوکیومتری ترکیبی برای محاسبه مول چه می کنیم؟

برای محاسبه مول در استیوکیومتری مولکولی دو شیوه وجود دارد. می توان از تقسیم جرم بر جرم مولی یا تقسیم ذرات سازنده بر عدد آووگادرو استفاده کرد.


ظرفیت عناصر در گروه یک جدول تناوبی چند است؟

ظرفیت عناصر در گروه نخست جدول تناوبی، یک می باشد.

درحال بارگذاری...
دانلود فرمول و نکات استکیومتری فرمولی برای ترکیبات شیمی دهم فصل یک (فیلم) - 6.66 MB
4 سال قبل  

تعداد مشاهده 2237