جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

قواعد دیکته زبان انگلیسی

قواعد دیکته زبان انگلیسی
آموزش دیکته لغات مهم درس دوم زبان انگلیسی دهم
فهرست مطالب

در این ویدئو آموزشی نکات املایی و دیکته صحیح کلمات را می آموزید. با یادگیری نکات ذکر شده، قادر به صحیح نوشتن کلمات خواهید بود. همچنین در این فیلم آموزشی با نمونه تست های املا واژگان آشنا خواهید شد.

پخش ویدئو

دیکته صحیح کلمات در زبان انگلیسی

در این بخش به قواعد دیکته کلمات می پردازیم.

هرگاه حرف پایانی کلمه در زبان انگلیسی به e ختم شود و بخواهیم به آن پسوندهایی مانند ing, ed, able, ible بیافزاییم، حرف e از انتهای کلمه حذف خواهد شد.

example

take → taking

واژه هایی که به “y” ختم شوند و قبل از آن حروف بی صدا قرار گرفته باشد، هنگام گرفتن پسوند، “y” به “i” تبدیل می شود.  به عنوان مثال لغت “easy” با گرفتن پسوند “ly” به “easily”  تبدیل می شود.  در این مثال، قبل از “y” حرف “s” قرار گرفته است که بی صدا می باشد، بنابراین با گرفتن پسوند “ly”، حرف “y” به “i” تبدیل می شود.

اگر لغتی به “ie” ختم شود، هنگام گرفتن پسوند، “ie” به “y” تبدیل می شود.

example

lie → lying / die → dying

واژگان یک بخشی که به حروف “i, s, f, z” ختم خواهند شد، در هنگام گرفتن پسوند، حرف آخر تکرار می شود. به عنوان نمونه، لغت “fil” با گرفتن پسوند “ful” به “fillful” تبدیل خواهد شد. زیرا کلمه “fil” یک بخشی است و به حرف “l”  ختم شده است. بنابراین با گرفتن پسوند “ful” حرف“l”  در این واژه دو بار تکرار می شود.

Test: Which option is wrong?

1. dying

2. lying

3.buying

4. filful

پاسخ: گزینه 4 پاسخ صحیح می باشد.

در این تست، واژه filful به صورت fillful درست است. زیرا کلمه “fil” یک بخشی است و به حرف “l” ختم شده است. لذا حرف “l” دو بار تکرار خواهد شد.

در هنگام نوشتن املا واژگان یک بخشی که به صدای “k” ختم شده اند، صدای “k” به صورت “ck” در دیکته کلمه نوشته خواهد شد. مانند لغت “back”

لغات تک بخشی که به حروف بی صدا ختم شوند و حرف ما قبل آخر آن صدا دار باشد، هنگام گرفتن پسوند، حرف بی صدا دو بار تکرار می شود.  به عنوان نمونه، کلمه “run” با گرفتن پسوند “ing” به “running” تبدیل می شود.

اگر واژگان “well, full, all, skill”  به عنوان پسوند یا پیشوند باشند، حرف “l” آخر حذف خواهد شد. به طور مثال، کلمه “skill” با گرفتن پسوند “full” به “skillful” تبدیل خواهد شد.

keep → keeping/ leap → leaping

 

در زبان انگلیسی به منظور صحیح نوشتن دیکته لغات، قواعد خاصی وجود دارد که نیاز است به خاطر سپرده شود.

تلفظ کلمات و نوشتار آنها

در این بخش، نخست چند قاعده درباره تلفظ کلمات و دیکته صحیح آن برای شما بیان خواهیم کرد:

  • اگر دو حرف “i” و “e” بعد از حرفی که صدا “ک” میدهد، آورده شوند، املا لغت با حرف “k” نوشته می شود و تلفظ آن /k/ می باشد. در غیر این صورت، در املا واژه از حرف “c” استفاده می شود. به عنوان مثال، لغت “king” با “k” شروع می شود. زیرا حرف “i” بعد از “k” وجود دارد. ولی لغت “cat” با “k” نوشته نشده و با حرف “c” نوشته می شود. علت این است که هیچ کدام از حروف “i” و “e” نیامده اند.

example

key/ king → coat/ camel

  • واژه هایی که انتهای آنها صدای “i:k” ، می دهد، همیشه با “ic” نوشته می شوند. به عنوان مثال، لغت “classic” ، در انتها صدای “i:k” دارد، بنابراین با “ic” نوشته می شود.
  • اگر بعد از حرف “c”، حروف “i,e,y” قرار بگیرند، حرف “c” صدای “s” ، می دهد. به عنوان نمونه لغت “city” در ابتدا، صدای “s” می دهد.
  • واژه های دو سیلابی که به حرف ‘l” ختم می شوند صدای “l” دارند، ولی در هنگام نوشتن املا آن ها به صورت “le” نوشته می شود. کلمه “simple” از این دسته لغات می باشد.
  • حرف “s” در صورتی که در ابتدای لغت به کار رود، صدای “s” می دهد. اما در صورتی که بین دو حرف صدا دار به کار رود، صدای “z” شنیده می شود. در کلمه “season”، حرف “s” صدای “z” دارد،  زیرا بین دو حرف صدا دار قرار گرفته است.

Test: Which option is pronounced differently?

1. rise

2. maise

3.phase

4. class

پاسخ: گزینه 4 پاسخ صحیح می باشد.

در ‘گزینه های 1، 2 و 3، “s” بین دو حرف صدادار قرار گرفته است، بنابراین صدای “z” می دهد. ولی در گزینه 4 “s” صدای “s” می دهد.

در زبان انگلیسی، حروف یکسان در موقعیت های مختلف، تلفظ متفاوتی دارند.

برای آشنایی با نکات و نمونه تست های بیشتر از مبحث املا صحیح کلمات می توانید فیلم آموزشی را مشاهده کنید.

سوالات متداول

چون این لغت به “y” ختم شده است و قبل از “y” حرف بی صدا قرار گرفته، هنگام گرفتن پسوند، “y” حذف و به “i” تبدیل خواهد شد. بنابراین این کلمه با گرفتن پسوند “ly” به صورت “easily” نوشته می شود.

این کلمه به لغت “fillful” تبدیل خواهد شد. حرف “l” دو بار تکرار خواهد شد.

املا این لغت به صورت “useful” خواهد بود. زیرا “full”  هنگامی که به صورت پسوند قرار می گیرد، “l” آخر حذف خواهد شد.

 

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x