جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

اسم فاعل و روش ساخت آن

اسم فاعل و روش ساخت آن
چگونگی ساخت اسم فاعل
فهرست مطالب

در این ویدئو آموزشی از درس هشتم عربی دهم با مبحث ساخت اسم فاعل از فعل مضارع آشنا خواهیم شد و مثال ها و تست هایی از این مبحث را پاسخ خواهیم داد.

پخش ویدئو

اسم فاعل در زبان عربی

اسم فاعل اسمی است که بر انجام دهنده کار یا یک حالت دلالت دارد. اسم فاعل از فعل مضارع ساخته می شود. ساخت اسم فاعل از فعل های ثلاثی مجرد و مزید با هم فرق می کند. اسم فاعل را می توان از فعل ثلاثی مجرد و ثلاثی مزید ساخت. روش ساخت اسم فاعل از هر کدام از این دو فعل در ادامه بیان می شود.

نکته: در تشخیص اسم فاعل همیشه ملاک مفرد کلمه است نه جمع آن به طور مثال کلمه وراث یا ورثه جمع ورثه است و اسم فاعل محسوب می شود.

در زبان عربی به اسمی که بر انجام دهنده کار یا یک حالت دلالت دارد، اسم فاعل گفته می شود.

ساخت اسم فاعل

اگر فعل ثلاثی مجرد باشد، سه حرف اصلی آن را بر وزن فاعل قرار می دهیم. مثالی از ساخت اسم فاعل از فعل ثلاثی مجرد را در ادامه مشاهده می کنید:

سَمِعَ : سامِع

ذهب : ذاهب

اگر بخواهیم از فعل ثلاثی مزید اسم فاعل بسازیم، حروف مضارعه (تینا) را حذف کرده و به جای آن “مُ” قرار می دهیم و یک حرف مانده به آخر را کسره می دهیم. برای درک بهتر مثالی از ساخت اسم فاعل از فعل ثلاثی مزید را مشاهده کنید:

یُعَلِّمُ : مُعَلِّم

برای مشاهده تست های مبحث اسم فاعل در عربی و مشاهده نمونه سوالات بیشتر می توانید ویدئوی آموزشی مبحث اسم فاعل را مشاهده نمایید.

سوالات متداول

اسم فاعل در زبان عربی اسمی است که انجام دهنده یک کار یا یک حالت دلالت را بیان می کند و معمولا از فعل مضارع ساخته می شود.

برای ساخت اسم فاعل از فعل مضارع ابتدا حروف “اتین” را از ابتدای فعل حذف کرده و به جای آن “مُ” قرار می دهیم. سپس حرف یکی مانده به آخر را نیز کسره می دهیم.

در افعال ثلاثی مجرد ابتدا سه حرف اصلی فعل را مشخص می کنیم و سپس آن را بر وزن فاعل قرار می دهیم.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Atio
Atio
10 ماه قبل

ما تجربیا آیا لازمه اینکه کی فاعل بصورت فائل و الفاعی و آعل و فالّ میاد رو یاد بگیریم؟

رضا محمدیان
مدیر
10 ماه قبل
پاسخ به  Atio

با سلام
اگر در کتاب شما به آن اشاره شده باشد، لازم است آن را یاد بگیرید اما اگر در کتاب صحبتی از آن به میان نیامده است، لزومی به یادگیری آن برای شما وجود ندارد.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x