دوره های آموزش ضمن خدمت


دوره های آموزش ضمن خدمت

یکی از موانع دستیابی به اهداف سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور، عدم استفاده صحیح از ارزشیابی و بی توجهی به اصول آن است. متاسفانه هنوز در بین اغلب افراد جامعه آموزشی، از آزمون برای مقایسه افراد با هم مچ‌گیری و تفتیش استفاده می شود. ثمره چنین نگرشی ترس از ارزشیابی و مقاومت در برابر آن توسط اغلب دانش آموزان  و برخی از معلمان بوده و علاوه بر آن موجب شده است تا ارزشیابی، خود به یکی از مشکلات مبتلابه نظام آموزشی تبدیل شود.

این در حالی است که مفهوم ارزشیابی در محافل علمی جهان، دارای جایگاه و ارزش خاصی است. استفاده صحیح و مستمر از ارزشیابی در برنامه های آموزشی ، می تواند نقش قابل توجهی در دستیابی به هدف‌های قصد شده از آموزش و موفقیت‌های دانش آموزان ایفا نماید. ارزشیابی صحیح، مستمر و هدفمند می‌تواند، معایب و محاسن برنامه های آموزشی را در فرآیند یاددهی- یادگیری، تشخیص دهد و از ایستا بودن آموزش (که با روح آموزش و پرورش سازگاری ندارد) جلوگیری نماید.

در راستای نیل به این اهداف، دوره اموزش ضمن خدمت با عنوان " ارزشیابی در خدمت یادگیری" طراحی شده است.

هدف از این دوره معرفی نقش و اهمیت سنجش و ارزشیابی در هندسه آموزش و یادگیری و همچنین اصلاح تصویر ارزشیابی در ذهن معلمان است.

در این دوره با ارزشیابی مخرب (ویژگی‌ها و معایب آن) در مقابل ارزشیابی مولد ( که می‌تواند اهرم اصلاح در روند یادگیری دانش‌آموزان باشد) آشنا خواهید شد.


ردیف
عنوان فعالیت
تاریخ شروع
تاریخ پایان
1
ثبت نام و تکمیل مشخصات فردی
98/9/27
98/11/11
2
دسترسی به محتوای دوره
98/9/27
98/11/25
3
ارزشیابی پایانی
98/11/19
98/12/8
4
صدور گواهی و ثبت امتیاز دوره
98/12/10
99/01/31

نحوه شرکت در دوره:

 این دوره ویژه مدارس شرکت کننده در ارزشیابی های موسسه گزینه دو است. دبیران، مشاوران و همکاران آموزشی مدارس شرکت کننده در ارزشیابی ها می توانند به صورت رایگان در این دوره ثبت نام نمایند. بر مبنای تعداد نفر-آزمون ثبت نامی به مدیر مدرسه تعدادی نام کاربری و رمزعبور جهت شرکت در دوره ارائه می شود. نام کاربری و رمزعبورها در پنل مدیر مدرسه در سایت گزینه دو قرار خواهد گرفت و نحوه توزیع آن ها در اختیار مدیر مدرسه است.

برای ثبت نام در دوره و استفاده از نام کاربری و رمزعبور، دبیرها باید به سایت موسسه شهید مهدوی (www.mahdavi.ir) بخش دوره "ارزشیابی در خدمت یادگیری" مراجعه نموده و پس از تکمیل اطلاعات فردی محتوای دوره به صورت رایگان فعال شده و قابل استفاده است.


برای مشاهده راهنمای ثبت نام در دوره، بر روی عکس کلیک نمایید. 

نکته مهم:
امتیاز این دوره یک مرتبه بیشتر در LMS آموزش و پرورش قابل دریافت نیست.


برای مشاهده فیلم توضیحات محتوای دوره، بر روی عکس کلیک نمایید. 


در این دوره چه مباحثی مطرح می شود؟

1- بررسی 3 سناریوی تدریس در کلاس درس

در این دوره 3 شیوه تدریس بر مبنای میزان و نحوه مشارکت دانش آموزان در فرآیند یاددهی-یادگیری به صورت تئوری و سپس عملی (برگزاری کلاس درس علوم) ارائه می شود.

2- بررسی تئوری های یادگیری و ویژگی های هر کدام

در این دوره 3 تئوری غالب یادگیری به همراه توضیحات و تفاوت های آنها با یکدیگر بیان شده است.

3- معرفی مثلث آموزش و بررسی نقش سنجش در آموزش

از سنجش به عنوان نیروی محرکه آموزش یاد می شود که می تواند نقش موثری در بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری ایفا کند. برای استفاده بهتر از سنجش و ارزشیابی باید ابتدا با نقش آن در مثلث آموزش آشنا شد.

4- ویژگی های آموزش معتبر و سنجش معتبر (بررسی موارد پراهمیت و کم اهمیت در سنجش)

چه چیزهایی بهتر است آموخته شود و چه چیزهایی بهتر است پرسیده شود؟

آموزش مفهومی و سنجش عمیق چگونه اتفاق می افتد؟

چگونه می توان بازخوردهای به دست آمده از سنجش را در فرآیند آموزش به کار بست؟

5- بررسی 5 موقعیت مختلف تدریس و اهداف قصد شده در هر سناریوی آموزشی

چگونه می توان با کمک سناریوی تدریس دانش آموزان را به سمت لایه های عمیق یادگیری سوق داد؟

در این دوره چند شیوه تدریس مختلف به همراه نمونه هایی از کلاس درس های ریاضی، فارسی و علوم جهت آشنایی بیشتر دبیرها، ارائه شده است.

6- آشنایی با مفهوم ارزشیابی و برخی اصطلاحات آن

ارزشیابی موثر چیست و چه اهدافی دارد؟

نحوه گرفتن بازخورد موثر چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

در این دوره با مفاهیم متداول در سنجش و ارزشیابی آشنا می شوید.

7- معرفی انواع سنجش و بررسی ویژگی های هر کدام

آشنایی با سنجش پایانی و ویژگی های آن

آشنایی با سنجش مستمر و تکوینی (سنجش برای یادگیری) و کاربرد آن

آشنایی با سنجش به مثابه یادگیری، ویژگی ها و شیوه اجرای آن

8- میزگرد تحلیلی کارشناسان

گفتگو درباره چیستی و فلسفه "ارزشیابی در خدمت یادگیری"

گفتگو درباره نحوه به کارگیری "ارزشیابی در خدمت یادگیری" در کلاس درس

گفتگو درباره چالش ها و سختی های رویکرد "ارزشیابی در خدمت یادگیری" و برخی راه حل های آن


مدرسان دوره:

  • سرکارخانم مهندس رستگار (عضو گروه مولفان کتاب‌های درسی، مولف و پژوهشگر حوزه ارزشیابی در خدمت یادگیری)
  • جناب آقای دکتر ابراهیم طلائی (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرَس و پژوهشگر حوزه ارزشیابی در خدمت یادگیری)
  • جناب آقای دکتر خسرو داوودی (عضو گروه مولفان کتاب‌های درسی و پژوهشگر حوزه ارزشیابی در خدمت یادگیری)


شیوه برگزاری دوره:

  • این دوره به صورت آموزش مجازی اجرا می شود. محتوای دوره 17 فیلم آموزشی است که هر کدام بین 10 تا 30 دقیقه می باشد. فیلم‌های آموزشی متنوع بوده و علاوه بر آموزش مستقیم، نمونه هایی از کلاس درس و میزگرد تحلیلی کارشناسان در آن گنجانده شده است.
  • فیلم‌های آموزشی از طریق سایت موسسه آموزش نیروی انسانی شهید مهدوی (www.mahdavi.ir) ارائه می گردند.


ویژگی‌های دوره:

  • حدود 5 ساعت فیلم آموزشی و تحلیلی
  • معادل 15 ساعت دوره کد دار آموزش و پرورش (آموزش ضمن خدمت)
  • اعطای گواهی رسمی از موسسه آموزش نیروی انسانی شهید مهدوی
  • ثبت امتیاز در سامانه  LTMS آموزش و پرورش (ویژه دبیرهای رسمی)


 موفق و سربلند باشید

 موسسه گزینه دو

درحال بارگذاری...
10 ماه قبل  

تعداد مشاهده 34251