توضیحات مربوط به اطلاعات ارائه شده در کارنامه و تراز


توضیحات مربوط به اطلاعات ارائه شده در کارنامه و تراز


توضیحاتی در رابطه با کارنامه اصلی

ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی داوطلبان شرکت کننده در آزمون‏ های آزمایشی گزینۀ دو، بدین وسیله توضیحات کارنامۀ آزمون آزمایشی گزینۀ دو در اختیار شما عزیزان قرار می‏ گیرد تا با بررسی مندرجات کارنامه و با استفاده از اطلاعات آن با نقاط ضعف و قوت و توانایی ‏های علمی خود آشنا شوید و بتوانید برنامه ‏ریزی مناسبی جهت آمادگی بیشتر خود انجام دهید.

توضیحات مربوط به اطلاعات ارائه شده در کارنامه به شرح زیر می‏باشد:
در قسمت بالای کارنامه مشخصات شناسنامه ‏ای، سهمیه، گروه آزمایشی، استان و شهرستان محل اقامت، مقطع و شمارۀ آزمون بر اساس اطلاعات ارائه شده مندرج در فرم درخواست ثبت ‏نام به ‏همراه شمارۀ داوطلبی درج شده است.

 در این جدول تعداد پاسخ ‏های درست، نادرست و نزده، نمرۀ خام (به درصد) و نمرۀ تراز شده داوطلب در هریک از دروس عمومی و اختصاصی و به تفکیک هر درس ارائه شده است.
تذکر 1: روش محاسبۀ نمرۀ خام هر درس مطابق فرمول ارائه شده می‏باشد:


تذکر 2: نمرۀ تراز هر درس دقیقاً همانند آزمون سراسری محاسبه می‏شود.

 نتایج آماری آزمون در هر درس در سهمیۀ ثبت‏ نامی جهت اطلاع شما عزیزان درج می‏ گردد. میانگین نمرۀ هر درس عبارت است از میانگین نمره کل شرکت‏ کنندگان در آزمون در همان درس و میانگین نمرۀ نفرات برتر عبارت است از میانگین نمرۀ 5% از برترین افراد شرکت کننده در آزمون در هر گروه آزمایشی

توضیحاتی در رابطه با مفهوم تراز و چگونگی برخورد داوطلبان آزمون سراسری با آن


 در ابتدا مفهوم تراز را با یک مثال بیان میکنیم:

 فرض کنید نمره شما در یک آزمون در مدرسه 17 شده است ولی از نمره سایر نفرات مدرسه اطلاعی ندارید. در این صورت توانایی مقایسه خود با سایر شرکت کنندگان در آزمون را نخواهید داشت. ممکن است این نمره،نمره خوبی بوده باشد و شما رتبه خوبی نیز کسب کرده باشید و ممکن است نمره مناسبی نبوده باشد. بنابراین باید از معیار دیگری استفاده کرد.

به همین جهت مفهوم «تراز» یا «نمره تراز شده» تعریف می شود. تراز سطح علمی یک داوطلب را نسبت به سایر شرکت کنندگان در آزمون بیان می‌کند و معیار مناسبی برای مقایسه خود با سایرین است.

هدف از تعریف تراز، "یکسان سازی ارزش نمره و نرمال سازی آن" است و تلاش می شود سطح علمی داوطلب (در مقایسه با جامعه آماری) با استفاده از این عدد نمایش داده شود.

یعنی اگر تراز شما نزدیک به 13000 باشد می توانید به طور قطع بگویید سطح علمی بالاتری نسبت به بقیه دارید. در صورتی که درصد شما (به تنهایی) نمی تواند به طور قطعی سطح علمی شما را مشخص کند. در حقیقت نمره تراز، تاثیر سختی یا آسانی سؤالات را از بین می برد و جایگاه واقعی شما نسبت به سایرین را نمایش می دهد.

محدوده نمره تراز به این شکل است که داوطلبان برتر آزمون، ترازهایی بالای 12000 و نزدیک به 13000 پیدا می کنند و می توان گفت هرچه عدد تراز به 13000 نزدیک تر باشد توانمندی داوطلب در درس مربوطه بیشتر بوده است. همچنین میانگین تراز در حدود 5000 است و داوطلبانی که در حدود میانگین جامعه آماری هستند، ترازهایی در حدود 5000 بدست می آورند. جالب است بدانید تراز می تواند منفی هم باشد و چنانچه داوطلبی نسبت به جامعه آماری، خیلی ضعیف عمل کرده باشد، ترازی در حدود 3000- نیز می تواند کسب کند. در مجموع می توان گفت هرچه تراز از عدد 5000 به سمت 13000 حرکت کند، نشان از اینست که سطح علمی شما از میانگین جامعه آماری بالاتر بوده و به سطح نفرات برتر آزمون نزدیک تر شده است.

همچنین از مقایسه تراز و درصد شما در یک درس نیز می‌توان به سختی و آسانی آن درس پی برد. به طور مثال اگر تراز بالایی کسب کرده باشید و درصد شما نسبتا پایین (مثلا 30 درصد) باشد می‌توان حدس زد که سؤالات آن درس در آزمون سخت بوده است و چنانچه با درصد بالایی (مانند 80)، تراز معمول تری (مانند 5000) بدست آورده باشید،می توان نتیجه گرفت آزمون ساده بوده است.

یک سال قبل  

تعداد مشاهده 212724