مدیریت بازرگانی و دریایی
هدف و ماهیت:
هدف اين رشته تربيت كارشناس بازرگاني دريايي براي خدمت در ارگانهاي دريايي، حمل و نقلي، تجارت خارجي و برنامهريزي كلان جمهوري اسلامي و ديگر شركتها و مؤسسات خصوصي و دولتي مرتبط با امور مديريت بازرگاني دريايي كشور است. اين رشته داراي سه گرايش مناطق ويژه، گمركي و بندر و كشتيراني ميباشد كه هر گرايش تنها ۱۸ واحد اختصاصي دارد. گفتني است كه اين رشته از بين داوطلبان گروههاي آزمايش رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني دانشجو ميپذيرد.گرايش مناطق ويژه دانشجويان اين گرايش با اصول و انواع مناطق ويژه تجاري و صنعتي مرزي و دريايي از نقطه نظر اهداف، توليد، اشتغال، مالكيت، منافع، سرمايهگذاري خارجي، عملكرد و ساختار اينگونه مناطق آشنا ميشوند و علل پيشرفت اقتصادي كشورهاي صنعتي پيشرفت و در حال توسعه را مطالعه ميكنند تا بتوانند راههاي پيشبرد و توسعه و جذب سرمايهگذاري را در مناطق ويژه فراگيرند.
توانایی مورد نیاز و قابل توصیه:
توانایی تجزیه و تحلیل بالا، تمرکز، دقت، روابط عمومی خیلی خوب و توانایی مدیریت بحران از مهارتهای لازم برای موفقیت در این رشته است.
آینده ی شغلی و بازارکار:
فارغ التحصیلان رشته مدیریت و بازرگانی دریایی میتوانند در قسمتهای مختلف ارگانهای دریایی انجام وظیفه نمایند.از جمله:
· تدارکات،بازاریابی و بازرگانی کشتی ها،عملیات بنادر و کشتیرانی ها
· مالی و اداری بنادر و کشتیرانی ها،گمرکات و ارگانهای مرتبط
· حمل و نقل و جابجایی کالا در بنادر و پایانه های گمرکات مرزی و داخلی و مناطق ویژه تجاری
· پرسنلی و کارگزینی
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:
امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.
دروس اختصاصی مهندسی نقشه برداری | |
روانشناسيكار | اقتصاد خُرد |
اقتصاد كلان | اصول حسابداري |
رياضيات و كاربرد آن در مديريت | آمار و كاربرد آن در مديريت |
كامپيوتر و كاربرد آن در مديريت، | روش تحقيق در مديريت |
مباني مديريت اسلامي و الگوهاي آن | مباني سازمان و مديريت |
سياستگذاري حمل و نقل و بازرگاني | و.... |