سلسله جلسات هم اندیشی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ضرورت ها و ابزارها


سلسله جلسات هم اندیشی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ضرورت ها و ابزارها

موسسه آموزشی فرهنگی گزینه دو در راستای ترویج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و فرهنگ سازی آن درجامعه با شعار ارزشیابی در خدمت یادگیری اقدام به برگزاری سلسله جلسات هم اندیشی تحت عنوان پروژه رشد در برخی از استانها با همراهی نمایندگی مرکز استان نموده است.

استان هایی که تا به حال این هم اندیشی در آنها برگزار شده به ترتیب عبارتند از : چهارمحال و بختیاری، سمنان، بوشهر، لرستان، کرمان، فارس، خراسان شمالی، همچنین این جلسات تا پایان سال تحصیلی نیز ادامه خواهد داشت و استان های آذربایجان غربی، خوزستان، یزد، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان و مازندران نیز در برنامه برگزاری این همایش قرار دارند.

اولین جلسه از سری جلسات پروژه رشد در تاریخ دوشنبه 29/08/1396 در استان چهارمحال و بختیاری و در باشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش شهرکرد، با همکاری نمایندگی گزینه دو شهرکرد برگزار شد.

سخنرانی این جلسات برعهده جناب آقای خراطها مشاور ارشد موسسه گزینه دو می باشند.

موضوعی که در این همایش ها انتخاب شده تا برای میهمانان و حضار شرکت کننده ارائه شود، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی "ضرورت ها و ابزارها " می باشد.

مدعوین شرکت کننده در این جلسات مدیران، دبیران و مشاوران مدارس و برخی از مسئولین آموزش و پرورش شهرهای استان می باشند.


برخی از عناوین مطرح شده در همایش های برگزار شده :

پس از بیان خیرمقدم توسط مدیریت نمایندگی گزینه دو در مرکز استان به حضار و میهمانان شرکت کننده، آقای‌خراطها به بیان سخنان خود پرداختند‌‌‌.

در‌‌ این سخنان مطالبی پیرامون ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و ابزارها و ضرورت های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پرداخته شد.

ایشان از جنبه های آکادمی، روانشناختی و عملی و کاربردی پیرامون محورآموزش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به ارائه مطلب پرداختند.

در این جلسات مباحثی چون فرآیند هدف گذاری در موضوعات آموزشی، ماهیت و انواع رقابت، تفاوت های مقایسه طولی و مقایسه ی عرضی و نیاز ها و ابزارهای آن مطرح شد.

ایشان ابتدا مطالبی را پیرامون ساختار هدف و اهداف آموزش و همچنین تعلیم و تربیت بیان نمودند.

ایشان در ادامه مطالب خود در خصوص مقوله یادگیری(عمیق) گفتند: یادگیری رکن آموزش است؛ یادگیری یکی از بزرگترین اهداف آموزشی می باشد و همچنین بدون یادگیری آموزشی انجام نمی شود.

سوالی که به نظر می رسد این است که آیا مقوله رقابت در امر یادگیری سودمند است؟ و یا اساسا کدام نوع رقابت می تواند سودمند باشد؟

سمت و سوی این همایش بررسی دیدگاه تعلیم و تربیت و نگاه آموزشی در امر‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رقابت و نحوه مقایسه صحیح دانش آموزان بود.

ایشان روش مقایسه عرضی که در آن دانش آموز با دانش آموزان دیگر مورد بررسی قرار می گیرد ، مورد آسیب شناسی قرار دادند.

ایشان تاثیرات مخرب روحی و روانی که روش مقایسه ی عرضی برای دانش آموزان در امر آموزش پیش خواهد آورد را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند.

خواسته های بی مورد خانواده ها درخصوص مقایسه ی عرضی دانش آموزان، آثار و عملکرد اشتباه پدر و مادرها با رویکرد مقایسه عرضی در روند تحصیلی دانش آموزان مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران در خصوص این موضوع گفته اند: پیشرفتی که برای دانش آموز ضعیف، در خور تحسین است ممکن است برای دانش آموز دیگری که قابلیت برتر دارد در خور سرزنش و نکوهش باشد.

آقای خراطها برای تایید سخنان خود پیرامون مقایسه عرضی جمله ای از دکتر محمدرضا کرامتی را نقل قول نمودند: رقابت به معنی مقایسه کردن افراد با یکدیگر، نتیجه ای جز کینه، دشمنی، حسادت و احساس حقارت در میان شاگردان ندارد.

پس از بررسی معایب و آثار مخرب رقابت و مقایسه عرضی موضوع سخنان ایشان مقایسه طولی در روند آموزشی دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار دادند.

 در این روند مقایسه ای، دانش آموز را نه با شخص دیگر بلکه با خود فرد مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهند.

رقابت در این روش باعث رشد استعداد های دانش آموز و تلاش ایشان برای پیشرفت می باشد.

این روش باعث شکل گیری انضباط درونی در فرد که پایدارترین نوع انضباط است شده و دانش آموز قابلیت شکوفایی استعداد های خود را پیدا می کند.

به نظر استاد خراطها رویکرد آموزش و پرورش از رقابت و مقایسه عرضی باید به سوی مقایسه طولی سوق پیدا کند و در نهایت باید منجر به یادگیری مشارکتی بشود.

یادگیری مشارکتی، هدف هایی چون توسعه رفاقت و هم یاری، ایجاد هم افزایی، انتقال دانش، افزایش مسئولیت اجتماعی و احترام متقابل به یکدیگر را دنبال می کند.

در دین مبین اسلام نیز به یادگیری مشارکتی و تعاون بسیار سفارش شده است، ایشان چند نمونه از آیات و روایات در این خصوص را بیان فرمودند .

در انتهای جلسات هم حضار شرکت کننده به بیان نقطه نظرات خود می پردازند که در بین این نظرات هم گفتگو های جذاب و داغی شکل گرفت.

در این گفتگوها عملکرد دبیران و مدیران در مدارس و آموزش و پرورش نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

در ادامه برخی از مشکلاتی که اغلب درمسیر اجرایی شدن مقایسه طولی بر سر راه دبیران مدارسی که خواهان اجرای این شیوه در مدارسشان هستند مورد بررسی قرار گرفت و راه کارهایی نیز بیان گردید .

در این جلسه گزارشی از بازخورد های بعضی مدارسی که در آزمون های گزینه دو ثبت نام کردند و نیز دلایل برخی از مدارس برای عدم ثبت نام بیان شد؛ نقطه اشتراک اعتراض مدارس به آزمون های گزینه دو، عدم درج تراز و رتبه در کارنامه ها که عملا همان مقایسه عرضی دانش آموزان است اعلام شد .

در این گزارش اعلام شد متاسفانه برخی از مدارس مقایسه عرضی برای دانش آموزان در سطوح ابتدایی و دوره اول متوسطه که بیشترین آسیب را  به همراه دارد را مطالبه داشتند.

مواردی که از نظر برخی از مدارس نقطه ضعف آزمون های گزینه دو برشمرده می شود، درحقیقت نقطه‌ی قوت موسسه گزینه دو برای دانش آموزان است.

اهداف آموزشی و تحصیلی زمانی تحقق پیدا می‌کند که ابزارهایی که از آن استفاده می کنیم درست پیش بینی و صحیح به کار گرفته شوند، یکی از این ابرازها ارزشیابی درست می باشد.

ارزشیابی در تعریف حیطه آموزش عبارت است از فرآیند تعیین میزان تغییر در رفتارهایی که واقعا صورت گرفته است .

آزمون های ارزشیابی گزینه‌دو ابزاری است برای مدیران، دبیران و مشاوران مدارس تا بتوانند میزان کارایی و تحقق اهداف برنامه های خود را مورد سنجش قرار بدهند؛ ارزشیابی‌ ابزاری است که با استفاده از آن در جهت ترمیم نقاط ضعف آموزشی و ایجاد تغییر مثبت استفاده کرد.

4 سال قبل  

تعداد مشاهده 866