اهمیت خلاصه نویسی در کنکور :: رفتارهای مناسب و تکمیلی مطالعاتی
یکی از مهمترین رفتارهای تکمیلی در مطالعۀ صحیح «خلاصه نویسی» است. خلاصه نویسی یعنی «نوشتن عبارت ها، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن به طوری که با نگاه کردن و خواندن خلاصه ها همۀ مطالب خوانده شده یادآوری شود.» بر این اساس درصورتی که خلاصه نویسی با روش صحیح انجام شود، تأثیر بسیار مهمی در یادگیری ویادآوری مطالب درسی خواهد داشت.
برداشت نادرست: بسیاری از دانش آموزان با این استدلال که خلاصه نویسی وقت گیراست از انجام این فعالیت بسیار مهم صرف نظر می کنند. در صورتی که اگر خلاصه نویسی به روش صحیح انجام شود نه تنها باعث اتلاف وقت نمی شود بلکه استفادۀ بیشتر و بهتری از وقت نیز خواهد شد. عده ای از داوطلبان آزمون سراسری با استفاده از این روش «برخی» دروس خود را بیش از 20 بار مرور کرده اند!
تست
برخی فواید خلاصه نویسی:
- عمق بخشی یادگیری؛ در هنگام مطالعه و دقیق خوانی از اصول که به شمار می آید و در یادگیری مؤثر است.
- مرورهای چندین باره؛ به خاطر حجم کم خلاصه ها، زمان مرور کمتر میشود.
- همۀ نکات مهم در یکجا؛ خلاصه نویسی این امکان را فراهم میکند که تمام مطالب و مباحث مرتبط با یک موضوع را که در کتاب درسی، جزوه، کتاب کمک آموزشی و هر منبع دیگری پراکنده هستند در یکجا جمع آوری کنید و از پراکنده خوانی جلوگیری نمایید.
- افزایش سرعت مطالعه: خلاصه ها مثل متن اصلی مطالب درسی، دارای نوشته های زاید و ایده های فرعی نیستند. یادتان باشد که تعاریف و نوشتههای فرعی برای شروع یادگیری ضروری است، اما در هنگام مرور و جمع بندی سبب اتلاف وقت میشوند.
- بهترین منبع مطالعاتی: برای شبها و روزهای قبل از آزمونها به ویژه آزمونهای آزمایشی و آزمون سراسری خلاصه ها به دلیل حجم کم و سرعت مرور، بهترین منابع مطالعاتی هستند.
- مکملهای یادگیری: از خلاصه ها میتوان برای تکمیل یادگیری مفهومی، عمقی و پاسخگویی راحت تر به تستهای ترکیبی سود جست زیرا به خاطر برخورداری از حجم کم، امکان مقایسۀ تطبیقی و دقیقتر مطالب درسی مختلف را با هم، فراهم میکنند.
- منابع متناسب با وقت کم: شب آزمون که معمولاً فرصت کم و ناکافی است با مرور خلاصه ها میتوان به حداکثر آمادگی رسید. البته مشروط به آنکه داوطلب قبلاً تمامی مراحل مطالعاتی را کامل کرده باشد.
- انگیزه بخش مطالعه؛ شاید حجم بالای مطالب درسی، موجب ترس داوطلب و نتیجتاً عدم مطالعۀ آنها شود. خلاصه ها میتوانند کمک کنند تا این ترس مبدّل به شوق و انگیزه شود.
- جلوگیری از فراموشی: خلاصه ها کمک زیادی در به خاطر سپردن مطالب و از یاد نرفتن آنها دارند.
- ایجاد افزایش تمرکز؛ هنگام خواندن کتاب و مقاله و... درگیر شدن با خلاصه نویسی کمک زیادی به تمرکز فکر خواهد کرد.
- کاستن از حجم منابع؛ خلاصه نویسی ها به خاطرسپاری مطالب را ساده تر میکنند و سبب میشوند تا در زمان یادآوری با حجم کمتری از مطالب مواجه باشیم. ضمن آنکه همراه داشتن آنها بهدلیل کم بودن حجمشان راحتتر خواهد بود.
- خوانایی و آسان خوانی؛ مهمترین دلیل برای خلاصه نویسی یک متن، افزایش خوانایی و آسانخوانی است. با افزایش طول جمله برحسب کلمه، و طول کلمه برحسب حرف، خواندن دشوار میشود. خلاصه ها میتوانند این طولانی بودن را کاهش دهند.
- انتقال فوری پیام و مفهوم اصلی متن؛ با خلاصه نویسی، داوطلب به دریافت سریعتر مفاهیم اصلی دست پیدا میکند. این دستیابی سریع برای داوطلبان آزمون سراسری که وقت و زمان برایشان حیاتی است، بسیار مهم است.
- ارتقای کیفیت مطالعه؛ خلاصه نویسی، به درک و فهم مطالب خواندنی متن کمک میکند و نقش مهمی در مطالعه دارد.
خلاصه کردن متون از یکسو کمک میکند تا ویژگیهای مشخص هر متن و مفاهیم کلی آن بهتر درک شود و از سوی دیگر سبب میشود تا مراحل مرور و جمع بندی سرعت بیشتری پیدا کند و زمان مناسبتری در اختیار داوطلبان قرار گیرد
یک پرسش:
شاید بسیاری از کتابها چیکدۀ درس یا خلاصه نویسی آماده داشته باشند. اما استفاده از آنها مناسب است؟ استفاده از خلاصه نویسی دیگران میتوان مفید باشد؟
واقعیت این است که در این گونه نوشته ها و خلاصه نویسی ها مطالبی که به نظر نویسنده مهم بوده است و با نظم ذهنی او نوشته میشود. ممکن است بسیاری از مطالبی که در آن خلاصه نویسی ها آمده است برای شما بدهی باشد و یا برعکس. بسیاری از مطالب مهمی که بهنظر نویسنده بدیهی بوده است در خلاصۀ وی نیامده باشد، در حالی که آن مطالب برای شما پراهمیت هستند. پس هرکس باید خود اقدام به تهیۀ خلاصهنویسی کند.
برای دروس خواندنی مانند دین و زندگی، زیست شناسی، بخشهایی از شیمی و یا اغلب درسهای گروه علوم انسانی باید نکات و تعاریف به صورت کلمات کلیدی در خلاصه نویسی آورده شوند. همچنین میتوان نکات و دسته بندیها را در کتاب درسی نیز نوشت. برای نوشتن مطالبی مانند لغات و تاریخ ادبیات هم میتوان از جدول و فیش نویسی استفاده کرد.
برای دروس تمرینی مانند ریاضیات، فیزیک، اقتصاد و حتی منطق، باید تعاریف مهم و روابط را در خلاصه نویسی آورده، یکی از مهمترین نکات در مورد خلاصه نویسی این است که همیشه باید در انتهای هر فصل یا درس نکاتی را که در تست ها با آنها مواجه بودهاید را هم بنویسید.
روش های مختلف خلاصه نویسی:
خلاصه نویسی شامل فنون مختلف یادداشت برداری، حاشیه نویسی، خط کشی زیر جملات، دسته بندی و علامتگذاری است. مواردی مثل حاشیه نویسی و خط کشی زیر جملات و دسته بندی، در دروس خواندنی بهدلیل ماهیتی که دارند، بیشتر کاربرد دارد.
روش خلاصه نویسی:
گام اول: ابتدا با روش صحیح مطالعه، یک موضوع را به طور دقیق مطالعه نمایید، به طوری که از کل موضوع فهم درستی به دست آید. در این مرحله بایستی با علامت گذاری در متن، تعریف ها، مبانی، چارچوب های اصلی بحث، تقسیم بندی ها، فرمول ها و آنچه را مهم به نظر می آید مشخص کنید.
گام دوم: بایستی با بیان و انشای خودتان متن درس را خلاصه کنید. این کار به دلیل ارتباط بیشتر با مطالب درسی، یادگیری را عمیق تر و پایدارتر می کند. به بیان دیگر: «نوشتن نشان می دهد که چقدر افکارتان نامرتب است. وقتی به قلم خود چیزی می نویسید، می توانید آنچه را خوانده اید به خوبی بفهمید و آن ها را مرتب کنید.» برای خلاصه نویسی مراحل زیر را مورد توجه قرار دهید:
1. ابتدا هدف کلی درس را در یک جمله بنویسید.
2. بر اساس هدف های جزئی (تیترها و عنوان ها)، متن کتاب را با بیان و انشای خودتان خلاصه کنید. برای خلاصه نویسی از «کلمات کلیدی» استفاده کنید. منظور از کلمات کلیدی، کلماتی هستند که با یادآوری آن ها یک مفهوم، عبارت یا حتی پاراگراف یادآوری می شود.
3. در برخی مباحث برای خلاصه نویسی از روش «سازماندهی» استفاده کنید. در این روش با توجه به نوع موضوع، ابتدا موضوع اصلی، تقسیم بندی های فرعی و سپس جزئیات به اشکال مختلف نوشته می شود. سازماندهی مطالب باعث جلوگیری از فراموشی می شود. یادتان باشد برای سازماندهی مطالب همیشه از شکل یا رنگ ثابتی استفاده نکنید!
چند توصیه:
برای خلاصه نویسی هر درس از دفتر مخصوصی استفاده نمایید.
خلاصه نویسی را با صبر و حوصله انجام دهید.
برای تنوع و جذابیت بیشتر از رنگ های مختلف استفاده کنید. (متن یکنواخت نباشد)
از علائم اختصاری استفاده کنید. به جای پرسش حرف «پ» به جای پاسخ حرف «ج»، به جای رابطه علامت «=« به جای تضاد و اختلاف از علامت «≠» و ...
خودتان را محدود به شکل های کتاب نکنید و خلاقانه شکل ها و تصاویر دیگری بکشید.
یادتان باشد که نمی خواهید کتاب داستان را خلاصه کنید بلکه می خواهید کتاب های درسی را خلاصه کنید که ممکن است از هر عبارت آن پرسشی طرح شود!
گام سوم: برای تثبیت یادگیری و مأنوس شدن با متن خلاصه نویسی، در فواصل زمانی مختلف خلاصه ها را مرور کنید. با مرور خلاصه ها در واقع بار دیگر کل مطالب یادآوری می شود.
اهمیت و فواید خلاصه نویسی:
1- به دلیل اینکه پیش شرط خلاصه نویسی فهم درست موضوع درسی است درک بهتری از مطالب درسی پیدا می شود.
2- نوشتن با بیان و انشای خود باعث تمرکز بیشتر بر روی مطالب درسی می شود.
3- به دلیل به کارگیری حواسِ بیشتر، مطالعه به صورت فعال تر انجام می شود.
4- وقت کمتری برای مرور استفاده می شود و در نتیجه می توان به دفعات بیشتری درس ها را مرور کرد.
5- به دلیل حجم کمتر و وجود کلمات کلیدی انتقال پیام سریع تر انجام می شود.
6- جلوگیری از فراموشی «سرنخ ها» و در نتیجه یادآوری بهتر مطالب آموخته شده.
و سخن آخر: اگر می خواهید در روزهای نزدیک به امتحانات پایانی و به ویژه آزمون سراسری دچار سردرگمی نشوید و با خیال آسوده حجم زیاد منابع آزمون سراسری را مرور کنید بهترین کار این است که در طول سال تحصیلی و با صبر و حوصله از درس های خود خلاصه نویسی کنید. مطمئن باشید که در روزهای نزدیک به امتحان از کار خودتان راضی خواهید بود!
ابزار کار خلاصه نویسی
برای خلاصه نویسی علاوه بر ابزارهای رایجی که هنگام مطالعه نیاز دارید تنها یک ابزار مجزا لازم دارد و آن هم دفترچه یادداشت میباشد. از خلاصه نویسی در برگه های پراکنده و بدون صحافی خودداری نمایید چرا که با گذر زمان حجم یادداشتها افزایش خواهد یافت و ترتیب آنها به هم خواهد خورد که یافتن و مرتب نمودن آنها زمان و انرژی زیادی میطلبد و کاری خسته کننده است. میتوانید از یک سررسید قدیمی یا دفترچه یادداشت با اندازه مناسب برای این منظور استفاده کنید.
بعد از انجام مراحل زیر میتوانید سراغ خلاصه نویسی بروید.
1- مطالعه یا مرور اجمالی، پیش از اقدام به خلاصه کردن
2- مشخص ساختن میزان و درصد خلاصه نویسی
3- مشخص کردن موارد و مطالب اصلی و فرعی، هنگام مطالعه با علامتگذاری
4- حذف مطالب غیرعمده و باقیگذاشتن نکات اصلی
یادداشت برداری
اصلی ترین نوع خلاصه نویسی یادداشت برداری میباشد که عبارت است از برداشت کلیدی ترین مفاهیم هر مطلب و ثبت آن در دفترچهای جداگانه به شیوهای خاص که در مرورهای آتی کارایی داشته باشد.
هر برگه یادداشت برداری شده باید دارای دو ویژگی مهم باشد:
اول اینکه باید خلاصه و کلیدی باشد. یعنی آنچه که یادداشت میکنید باید حجمی بسیار کمتر از آنچه که در متن اصلی موجود است داشته باشد.
دومین ویژگی یادداشت برداری تداعیگر بودن یادداشت ها است یعنی همه آنچه را که پاراگراف و متن قصد انتقال آن را داشت به شما انتقال داده و یادآوری مینماید. به بیان ساده یادداشتها باید مفید اما مختصر باشند.
چگونه یادداشت برداری کنیم
بهتر است قبل از یادداشت برداری با دو فن علامتگذاری و حاشیه نویسی مطالب مهم را مشخص نمایید. سپس تمام مطالب مشخص شده را بار دیگر مرور کرده و به شکل کلیدی در دفتر یادداشت برداری ثابت نمایید. دقت داشته باشید یادداشت برداری شما باید شامل تمام نکات اصلی و کلیدی متن باشد تا شما را بینیاز از مراجعه های بعدی به مطلب بنماید.
بهترین روش
بهترین روش برای یادداشت برداری آن چیزی استک که به نام «درخت حافظه»، «شبکه مغزی»، «طرح سازمانی» و «نقشه ذهنی» مینامند. طرح شبکه مغزی یا نقشه ذهنی از ساختاری شبیه شبکه های مغزی برخوردار بوده و در به خاطرسپاری مطالب کمک فراوانی میکند. بدیهی است این روش بیشتر برای مطالبی که قابل سازماندهی میباشند کاربرد بسیار بالایی دارد. روش کار نیز به این شکل است که « تز اصلی» یعنی همان مهمترین و کلیدی ترین نکته کل متن را به شکل افقی در وسط کاغذ نوشته و با شاخه های مختلف «نکات اصلی» را به آن متصل میکنیم و هر نکتۀ اصلی میتواند خود به چندین نکته فرعی و جزئی متصل گردد.
دروس تفهیمی رشتۀ ریاضی:
حسابان/ حساب دیفرانسیل/ ریاضیات گسسته/ جبر و احتمال/ هندسه پایه/ هندسه تحلیلی
دروس تفهیمی رشتۀ تجربی:
ریاضیات/ هندسه ۱/ زیستشناسی ( ژنتیک)
دروس تفهیمی مشترک:
فیزیک ۱/ فیزیک ۲/ فیزیک ۳ / فیزیک ۱ و ۲/ مباحث فرمولدار شیمی/ ریاضی ۲/ آمار و مدلسازی
دروس تفهیمی رشتۀ انسانی:
ریاضی/ منطق و فلسفه/ اقتصاد/ ادبیات تخصصی/ عربی ( قواعد)
این دروس به دلیل ضرایب بالایی که در آزمون سراسری دارند، شما را مجاب میکند که در هفته بیش از نیمی از ساعات مطالعاتی خود را به آنها اختصاص دهید. گذشته از این، چون ماهیت این دروس تفهیمی است نیازمند تمرین و تست زنی بسیار زیاد هستند. زیرا در این دروس زمانی مبحث را خوب متوجه خواهید شد که نکته را از دل تست استخراج کرده باشید. اگر در این مباحث فقط به مطالعۀ سطحی بپردازید در زمان آزمون به دلیل حفظی خوانی، قادر به پاسخگویی پرسشها نخواهید بود. برای اینکه بتوانیم این دروس را کیفیتر مطالعه کنیم نیازمند جمعآوری و ثبت نکات مهم در کلاسور خلاصهنویسی و سپس روجوع به آن در زمانهای خاص مانند روزهای نزدیک به آزمون هستیم.
برخی داوطلبان در شروع کار با کلاسور، خلاصه نویسی این کار به نظرشان عبث و بیهوده می آید و می پرسند، مگر نمیتوانیم نکات را در داخل کتاب و کنار تستها بنویسیم؟!
باید بدانید که به تستهای دروس تفهیمی لازم است به دفعات متعدد مراجعه کرد و معمولاً مراجعه های بعدی به این منابع تستی بهدلیل درگیر نبودن ذهن با محتوا و پرسش، در اکثر مواقع پرسشی را که غلظ زدهاید، باز هم برای ذهن جدید خواهد بود و نیاز به تحلیل و بررسی مجدد دارد. در صورتی که اگر شما اطلاعات و نکات مهم آن تست را در مرحلۀ قبل، در کنار پرسش و در کتاب نوشته باشید با دو اشکال مواجه خواهید بود:
1- چشم دچار حاشیهخوانی میشود، و تمرکز، تسلط و تحلیل درستی انجام نخواهد شد.
2- در مراجعات بعدی که بهدنبال منابع تمیز و عاری از هرگونه مطلب اضافی هستید، دستتان خالی خواهد بود.
پس بهتر آنکه برای نکته نویسی و خلاصه برداری دروس تفهیمی از روش اصولی استفاده کنید.
در دروس فرمولی، خلاصه نویسی به دو قسمت کلی تقسیم میشود:
اول حین مطالعه و دوم در زمان تست زنی. در زمان مطالعه دروسی مثل ریاضی و فیزیک و یا شیمی میتوانید فرمولها و یا واکنشهای مهم و ترکیبی را که اغلب فرّار هستند، بنویسید و استفاده کنید:
1) صورت پرسش را در کلاسور بنویسید و سپس آن نکته را با توجه به منبع اصلی، یعنی جزوۀ دبیر تکمیل نمایید و وارد کنید. یعنی در این روش داوطلبان وقت بیشتری را صرف نکته برداری می کنند و حتی ممکن است خلاصه برداری آنها بیشتر از محتوای سؤال باشد.
2) از روش کدگذاری استفاده کنید و فقط کلید واژهها را مورد استفاده قرار دهید. فرض کنید بعد از چند مرحله تست زنی در درس فیزیک، مبحث حرکت شناسی، به شما ثابت میشود که در قسمت «سرعت متوسط و لحظهای در دو بعد» به تسلط کافی نرسیدهاید، برای اینکه وقت زیاد صرف نکنید و یا در بعضی اوقات حوصلۀ زیادی ندارید! صورت خلاصۀ خود را به شکل کدگذاری شبیه توضیح زیر مینویسید تا بایگانی شود و سپس با تکرار و تمرکز بیشتر در چند مرحله ملکۀ ذهنتان گردد:
کتاب تست: ... نکته در: مبحث سرعت متوسط و لحظهای در دو بعد/ صفحه: 120/ شمار سؤال: 50
ما روش دو را که دقیقتر و همراه با مراجعۀ متعدد و مکرر به منابع است توصیه میکنیم. دقت داشته باشید که در تهیۀ خلاصه نویسی مهمترین عامل، ترتیب و نظم است. هر درس می بایست در قسمت مربوط به خود نوشته شود. چرا که پراکنده کاری موجب سردرگمی شما در مراجعات بعدی میشود علاوه بر این، تداخل نکات مهم دروس مختلف با هم سبب پرش ذهن و عدم تمرکز خواهد شد. بسیاری از داوطلبان برای تمرکز بهتر در نوشتن نکات، دو خودکار و یا چند رنگ را بهکار میبرند. این کار دسترسی آنها را به نکات اصلی، فراهم خواهد کرد. داوطلبان عزیز دقت داشته باشید این کلاسور برای آمادگی در آزمونهای مهم مانند آزمون سراسری بسیار کارساز خواهد بود، زیرا در شرایط سخت و در زمان محدود چند روز مانده به آزمون سراسری نمیتوانید تمامی کتابها را مرور کنید اما با جمعآوری نکات مهم در کلاسور خلاصه نویسی این امکان فراهم خواهد شد و وقت خود را فقط برای مرور و تکرار نکات مهمتر صرف خواهید کرد.
شما به هر روشی که نکته برداری کنید در بازآموزی و تکرار، یک گام از کسی که علاقهای به نکته برداری ندارد، جلوتر هستید!
نکات مهم در انجام یک خلاصه نویسی صحیح:
میتوان خلاصه نویسی را به کوچک کردن یک عکس بزرگ تشبیه کرد که در عین کوچک بودن، باز کلیات و محتوا و پیام عکس موردنظر کاملاً برای همه واضح و گویا است هرچند دیگر نمیتوانیم جزئیات ریز آن را بهراحتی تشخیص دهیم ولی اگر قبلاً عکس را در حالت سایز بزرگ دیده باشید حتی جزئیات ریز عکس کوچکتر نیز برای شما قابل درک میشود.
هدف از مثال فوق این است که باید خلاصه شما طوری نوشته شود که حتی با دیدن آن در حجم کم (هنگام مرور) بتوانید سایر نکات فرعی را به هم به یاد آورید. بدون اینکه مجبور شوید به متن اصلی که بره مراتب حجیم تر است، مراجعه شود.
تا حد امکان بعد از مطالعه کامل کتاب و جزوه و حل تستهای آموزشی، سراغ خلاصه نویسی بروید و اصرا هم نداشته باشید که در یک جلسه خلاصه شما کامل شود. میتوانید برای تکمیل آن از فضای خالی خلاصه هایتان، در مراجعات بعدی استفاده نمایید.
حتماً از خلاصه های خود برای مرور در شب و روز قبل از آزمونهای آزمایشی استفاده کنید تا با توجه به نتیجه آزمونها، به میزان کیفیت خلاصه های خود پی برده و برای آینده آنها را اصلاح و تکمیل نمایید.
شاخهبندی درختی موضوعات از اصلی به فرعی از بهترین روشها برای خلاصه نویسی میباشد.
در دروس اختصاصی در کنار موضوعات فرعی به فرمولها و استثناها هم توجه کنید و با آوردن مثالی، طرز استفاده از فرمولها و نکات را مشخص نمایید.
چند نکتۀ مهم:
- مطالب درسی را به نیّت خلاص نویسی گلچین نکنید. ممکن است از هر نکته و کلمه های که جا انداخته اید طرح پرسش صورت بگیرد.
- باید خلاصه طوری نوشته شود که حتّی با دیدن آن در حجم کم (هنگام مرور) بتوانید سایر نکات فرعی را به هم به یاد آورید.
- خلاصه ها را به زبان خودتان بنویسید و کامل کنید. این کار ماندگاری مطلب را بالاتر خواهد برد.
- حتماً از خلاصه های خود برای مرور شب و روز قبل از آزمون های آزمایشی استفاده کنید. وقتی این مرورها را در کنار نتایج آزمون بگذارید، میتوانید کیفیّت خلاصه هایتان را ارزیابی کنید و در صورت لزوم آنها را اصلاح نمایید.