در کلاس چه می کنی ؟! ... یادداشت برداری کن


در کلاس چه می کنی ؟! ... یادداشت برداری کن

وقتی در کلاس حضور می‌یابید، معلم تان در مورد موضوعی که شما باید بر آن مسلط شوید و آزمونش را بدهید، صحبت می‌کند. دانستن مطالبی که معلمان شما بیان می‌کنند برای شما وقتی که امتحان می‌دهید، مهم است. شما حتماً باید بتوانید یادداشت برداری‌های خوبی از آن چه معلمان‌تان می‌گویند، داشته باشید. از اهمیت یادداشت برداری می‌توان به این نکته اشاره کرد: زمانی که این کار را انجام می‌دهید. ذهن شما درگیر مطلب درسی می‌شود و علاوه بر اینکه مطالب به صورت عمیق در ذهن شما جای می‌گیرد، زمان بسیار کمتری را صرف خواندن جزو در خانه می‌کنید و با تطبیق جزوه و یادداشت برداری‌های خودم طلب درسی را به صورت کامل متوجه می‌شوید.

یادداشت برداری خوب یک فرآیند 3 مرحله‌ای است که در آن شما باید قبل از کلاس، در حین کلاس و پس از کلاس کارهایی را انجام دهید.

برای یادداشت برداری آماده شوید ـ قبل از کلاس

قبل از آن که به کلاس بیایید، جزوه‌ها (یادداشت) هایی را که از جلسات قبل، یادداشت کرده‌اید، مرور کنید. این کار به شما کمک می‌کند که آن چیزی که تدریس شده را به خاطر بیاورید و شما را برای یادگیری مطالب جدیدی که معلم‌تان ارائه می‌کند، آماده می‌کند. این مرحله بدون شک این مهمترین مرحله برای تمرکز هر چه بالاتر در جلسه‌ی جدید در کلاس درس می‌باشد. همه‌ی لوازم یادداشت برداری (جزوه نویسی) را با خود به کلاس بیاورید. دفتر و خودکار کافی و مناسب همراه داشته باشید.

یادداشت برداری کنید ـ در کلاس

توجه خود را به آن چه معلمتان می‌گوید، معطوف کنید. در حین گوش دادن حواستان به عبارت کلیدی باشد تا بفهمید کدام قسمت از گفته‌های معلم‌تان مهم است و آن را یادداشت کنید. عباراتی مثل «مهمترین نکته این است که ...» یا «یادتان نرود که ...» عبارت کلیدی محسوب می‌شوند. فراموش نکنید مطالبی را که معلم تان تکرار می‌کند یا روی تخته سیاه می‌نویسد حتماً در جزوه یا (یادداشت)هایتان بنویسید.

آن قدر سریع بنویسید که بتوانید همه‌ی مطالب مهم را یادداشت کنید. برای این کار از کلمات مخفف (مثل ترمو به جای ترمودینامیک) و علائم (مثل % به جای درصد) و جملات کوتاه استفاده کنید.

پس از مطالبی که کاملاً متوجه نشده اید، در جزوه‌تان علامت پرسش (؟) بگذارید.

یادداشت‌ها‌‌تان را دوباره بنویسید ـ پس از کلاس

برای این که جزوه‌تان را کامل کنید پس از کلاس با تغییر کلمات مخفف به کلمات کامل، علائم به کلمات و جملات کوتاه به جملات بلندتر، جزوه (یادداشت) خود را دوباره بنویسید.

جزوه‌تان را با نوشتن جواب پرسشاتی که در حین جزوه نویسی در کلاس برایتان پیش آمده، صحیح‌تر کنید. از کتاب درسی و کتب مرجع برای به دست آوردن مطالبی که برای پاسخ به پرسش‌ها نیاز دارید، استفاده کنید. اگر لازم شد از معلم تان یا دیگر دانش آموزان بخواهید که به شما کمک کنید.

با دیگر دانش آموزان بررسی کنید (یا جزوه‌تان را مقایسه کنید) تا مطمئن شوید مطلب مهمی را جا نینداخته‌اید.

این نکات شاید در نگاه اول بسیار ساده و بی اهمیت جلوه کند و برای‌تان وقت تلف کردن محسوب شود، اما مطمئن باشید حتی از گذشت یک هفته تأثیر این کار را بر روی عملکرد خود خواهید دید.


در کلاس چه می کنی ؟! ... یادداشت برداری کن (PDF)
دانلود در کلاس چه می کنی ؟! ... یادداشت برداری کن (PDF) - 5.93 MB در کلاس چه می کنی ؟! ... یادداشت برداری کن (PDF)

تعداد مشاهده 1580