به تو اعتماد دارم... به مشاورم


به تو اعتماد دارم... به مشاورم

با گسترش وسیعی که در سطوح مختلف علوم و فناوری به   وجود آمده است مثل گذشته ها نمی توان با اندک تجربه ای که در کنار خانواده و اطرافیان خود کسب می کنیم،     به  مهارت های کافی و لازم برای رسیدن به توانمندی های ضروری و قابلیت های ممکن دست یافت. ضروری است که در زمینه های مختلف زندگی، از افراد آگاه و با تجربه به عنوان مشاوره، کمک گرفت.

شاید شما به عنوان داوطلب علاقمند باشید از کمک و هم فکری یک مشاور متخصّص و با تجربه کمک بگیرید. این فرد کسی است که به عنوان مشاورآموزشی یا برنامه ریز درسی نقش کمکی یا هدایتی خود را ایفا می کند. یک ارتباط مشاوره ای فعال مستلزم اعتماد به مشاور و ابراز احساسات، افکار و ذهنیات شخصی خود به او و شرکت فعّال در گفتگو های متقابل با هدف ریشه یابی مشکلات و پذیرش و اجرای تغییرات فردی است. طبیعی است که در غیر این صورت روند مشاوره، نتیجه بخش نخواهد بود.

عوامل موثر در ایجاد فضای اعتماد سازی

1. انتخاب مشاور آگاه، دلسوز و متعهد: در انتخاب چنین فردی، نظرات دوستانی که آزمون سراسری را پشت  سر گذاشته اند و نیز دبیران و مدیران به شدت مهم هستند.

2. بیان دغدغه ها و مسایل مرتبط با مشکلات فعلی: پنهان کاری و نگفتن موارد ضروری در جلسه مشاوره موجب می شود که مشاور نتواند به تمامی زوایای پنهان مشکل تان پی ببرد. بنابر این ممکن است راه حل های ارائه شده ی وی زیاد مؤثر واقع نشود.

3. داشتن روحیه ی مشاور پذیری: فردی که دوست ندارد کسی در کار های او ورود پیدا کند یا نظر دهد، نمی تواند در بهبود روند برنامه ریزی درسی خود از دیگران کمک بگیرد.

هر داوطلبی به دنبال پیشرفت و ترقی است. و این ترقی جز از طریق هماهنگی با تحولات و تغییرات روز مرّه امکان پذیر نیست. بنابراین باید داوطلب خود پذیرای هرگونه تغییر باشد و شخصاً جزو افراد تلاش گر محسوب شود. اما یک داوطلب به تنهایی نخواهد توانست به تمامی جنبه های اطراف خود توجه نماید. زیرا او دارای مشغله های بسیاری است که توجه او را نسبت به سایر مشکلات پیرامون وی کاهش می دهد. بنابراین به وجود فردی به عنوان بررسی کننده ی وضعیّت موجود و پیش بینی کننده ی وضعیّت و شرایط آینده نیاز است که در صورت بروز هرگونه تغییر سریعاً آن را به داوطلب انعکاس بدهد و نسبت به بهتر شدن موقعیت فعلی او، مشاوره های لازم را ارائه نماید.

ضرورت اعتماد به مشاوره و دوری از ترس:

شاید این حرف کمی عجیب به نظر برسد، اما گاه یک فرد ممکن است به دلیل ترس از مشاور، به مشاور مراجعه نکند! برخی افراد عقیده دارند که گفته های مشاور و تعیین خط مشی مشخص برای آن ها ، آزادی عمل شان را سلب می کند و همین سلب آرامش و آسایش ناشی از عمل به گفته های مشاور، روند فعلی آموزشی آن ها را بیش از پیش دچار مشکل خواهد کرد. تردیدی نیست که با مراجعه به مشاور راهکارهای جدیدی از سوی او برای رفع مشکلات شما  ارائه می شود. اما این راهکارها به هیچ وجه عاملی برای سلب آرامش و آسایش نیست. دلیل آن هم این است که اولاً این راهکارها به صورت پیشنهاد مطرح می شوند و شما می توانید با مشورت بیش تر و در میان گذاشتن نظرات تان با مشاور، بهترین روش و راهکار را انتخاب کنید. ثانیاً اگر قرار بود روند کیفی و کمی مطالعه ی فعلی شما با رفتارها و شرایطی که در حال حاضر به آن ها پای بند هستید به خوبی ادامه یابد، دیگر مشکلی در نتایج آزمون های تان به وجود نمی آمد که برای رفع آن از مشاور کمک بخواهید. پس باید تغییر کنید. مشاور بر اساس اطلاعات و داده های شما، راهکارهای رفع مشکل را ارائه می کند. ترس از شکست مجدد، ناکارآمدی راهکارهای مشاور، سلب آسایش و آرامش به دلیل عمل به راهکارهای مشاور، ترس و اضطرابی بی دلیل است.

برای آن که پس از مراجعه به مشاور بهترین نتیجه را بگیرید، دو نکته را از یاد نبرید:

  • مراجعه به مشاور نحوه ی مطالعه و برنامه ریزی های نادرست راجهت می دهد و آن ها را اصلاح می کند.

 شکست مجدد زمانی رخ می دهد که مشکلات را به درستی در میان نگذارید. اطلاعات نادرست یا ناقص مشاور را سردرگم می کند. بدون ترس و خجالت همه ی آن چه را که باید بازگو کنید، با مشاور در میان بگذارید.


به تو اعتماد دارم... به مشاورم (PDF)
دانلود به تو اعتماد دارم... به مشاورم (PDF) - 1.25 MB به تو اعتماد دارم... به مشاورم (PDF)

تعداد مشاهده 1544