تمرکز هنگام مطالعه


تمرکز هنگام مطالعه

هنگام درس خواندن تمرکز ندارم!

هنگام مطالعه حواسم پرت می‌شود!

عناوین بالا شاید یکی از رایج‌ترین مشکلات داوطلبان در هنگام مطالعه باشد، داوطلبانی که برای رسیدن به هدف خود با تلاش و کوشش فراوان ساعت‌های زیادی را در طول روز به مطالعه و تست زدن می‌پردازند اما متأسفانه به دلیل نداشتن تمرکز در واحدهای مطالعاتی، نتیجه تلاش در ماه‌های ابتدایی سال تحصیلی را نمی‌بینند این امر سبب ناامیدی آنان می‌شود و انگیزه ایشان برای ادامه مسیر از دست می‌رود و از دستیابی به هدف خود بازمی‌مانند. در این مقاله سعی شده است راهکارهایی اعجاب‌انگیز برای کنترل تمرکز بیان شود که این امر سبب می شود بازده مفید شما بطور محسوسی ارتقا یابد و مطمئناً نتیجه ی آن در آزمون‌های آزمایشی مشخص می‌شود.

عوامل فردی 

۱- یادداشت 

هنگام درس خواندن قلم و کاغذی کنار دستتان بگذارید و فکرهایی را که به ذهنتان می‌رسد و مزاحم درس خواندن‌تان می‌شود سریعاً یادداشت کنید با این کار دیگر نگران فراموش کردن کارها و ایده‌ها نیستید و به خودتان یادآوری می‌کنید که: (درست است که این کارها به اندازه‌ای مهم هستند که آن‌ها را یادداشت کنید و بعداً برایشان کاری انجام بدهید، اما آن‌قدر مهم نیستند که به خاطرشان درس خواندن را متوقف کنید.) سپس هر شب نیم ساعت قبل از خواب به مسائلی که یادداشت کرده‌اید، فکر کنید این روش حتماً باید به‌صورت کامل انجام شود یعنی صرف نوشتن عوامل حواس‌پرتی روی کاغذ نمی‌تواند در بلندمدت مشکل حواس‌پرتی شما را برطرف کند، بلکه باید حتماً باید برای آن وقت بگذارید که بهترین زمان آن نیم ساعت قبل از خواب است.

۲-تلاش در شرایط 

سعی کنید این شعار را در ذهن داشته باشید که؛ با شرایطی که دارم بیشترین تلاش خود را خواهم کرد. نه این‌که فکر کنیم باید همه چیز کامل باشد.در هنگام مطالعه ی یک درس هیچ‌گاه به زمان باقی مانده و حجم درس نگاه نکنید، زیرا سبب می شود تمرکز شما روی درس موردنظر از بین برود. یادتان باشد همیشه زمان برای جبران نواقص گذشته وجود دارد و فکر کردن به این موضوع زمانی را که اکنون در اختیار دارید از بین می‌برد.

عوامل محیطی 

۳- فقط مطالعه 

محیط درس خواندن خود را از عوامل حواس‌پرتی خالی کنید، مکان مطالعه شما باید فاقد هرگونه تصویر و تابلوهای خاطره‌انگیز باشد. نگاه کردن به این تصاویری که خاطره‌ای را برای شما زنده می‌کند و یا موضوعی خاص را در ذهن شما بال و پر می دهد، به صورت ناخودآگاه ذهن شما را درگیر می‌کند. با درگیر شدن قسمتی از مغز بازده درسی شما به صورت محسوسی افت پیدا کند، ازاین‌رو توصیه می‌شود در یک اتاق ساده و نشسته پشت میز، مطالعه خود را انجام دهید.

۴- فقط همین 

 کتاب‌ها و جزوات سایر درس‌ها را از میز مطالعاتی خود دور کنید. مثلاً هنگام خواندن درس دین و زندگی نباید جزوات سایر درس‌ها مثل زیست‌شناسی، شیمی، ادبیات و ... جلوی چشمتان باشد. این موضوع سبب می‌شود هنگام خواندن یک درس، اقدامات و فعالیت‌هایی که برای سایر درس ها باید انجام دهید، ذهن شما را درگیر کند و تمرکزتان برای مطالعه درسی که هم اکنون مشغول به آن هستید کاهش پیدا کند.


تمرکز هنگام مطالعه (PDF)
دانلود تمرکز هنگام مطالعه (PDF) - 575 KB تمرکز هنگام مطالعه (PDF)

تعداد مشاهده 3655