چرا آزمون هایم خوب نمی شوند!؟


چرا آزمون هایم خوب نمی شوند!؟

چرا آزمون هایم خوب نمی  شوند!؟

روزبه خاکسار/ مشاور تحصیلی

آقا پس چرا ترازم بالا نمی یاد!؟

چرا رتبه ام بهتر نمی شه!؟

پس من چکار باید میکردم که نکردم؟!

3هفته است هیچ جا نرفته ام، تلویزیون ندیده ام، مهمانی نرفته ام و همه اش درس خوانده ام چرا جواب نگرفتم؟

دارم دیوانه میشوم چارم کنم!؟


* گر صبر کنی ز آزمون حلوا سازی!

برخی کارها هستند که دیر بازده اند. مثل ورزش کردن، ساز زدن و درس خواندن. آیا می شود که به کلاس پیانو بروید و بعد از2 ماه تمرین در تالار شهر کنسرت تک نوازی پیانو برگزار کنید!؟ معلوم است که نمی شود خودتان هم چنین توقعی ندارید. خوب درس خواندن هم همین گونه است. دانش آموزی که2 ماه است به مفهومی خواندن روی آورده است و در پایه های دو و روم، ربع نگاهی هم به آزمون سراسری نداشته است، در دروس پایه اشکالات عمده دارد و... بایداین حقیقت را بپذیرد که برای رسیدن به رتبه ها و ترازهای برتر در آزمون، باید صبر و حوصله داشته باشد. ممکن است قدری سختی بکشد اما با صبر و شکیبایی و توکل به خداوند متعال لازم است به تلاش خستگی ناپذیر خود ادامه دهد. او باید به جای فکر کردن به نتیجه ی کلی آزمون، به نتایج تک تک درس ها و تراز آن ها توجه کند. همین که پیشرفت می کند باید به آینده و خصوصاً بعد از تعطیلات فروردین خوش بین باشد. یادتان باشد آن هایی که جرأت شکست های بزرگ را دارند به پیشرفت های بسیار بزرگی هم دست پیدا می کنند.

* رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود!

یک هفته زندگی زیباست باتمام توان درس می خوانید. بعد یک کسی، یک جایی، یک چیزی، می گوید یا یک چیزی یک جایی اتفاق می افتد. یک باره خالی می شوید و می فهمید زندگی چقدر نازیباست و ناله ی «این شد زندگی» سر می دهید و پس از آن به کما می روید، بعد از یک هفته وجدان درد می گیرد و دوباره شروع به خواندن می کنید. این یعنی مدام شل و سفت کردن، درس خواندن هم مثل آش درست کردن مراحلی دارد. وقتی می خواهید آش درست کنید، اول باید سبزیجات را بشویید و بعد از آماده کردن حبوبات و رشته و... آن ها را روی اجاق بگذارید تا خوب جا بیفتد. باید حوصله بخرج دهید و درست و اصولی مواد را اضافه کنید. اجاق باید روشن بماند نه کم و نه زیاد. در دوران آماده سازی برای آزمون سراسری نیز، نباید دچار جسوف (جو گرفتگی) و خسوف (خواب گرفتگی) شوید. یادتان باشد شکست واقعی تنزل به مرتبه های پایین نیست، بلکه پایین ماندن و عدم تلاش برای رسیدن به مرتبه های بالاست.

* آینه گر نقش تو بنمود راست

می دانم سخت است و سوختن دارد که بعد از امتحان بنشینید تک تک پرسش هایی را که پاسخ نداده اید و یا غلط داشتید را بررسی کنید، ولی بعضی کارها ممکن است خوشایند ما نباشند در حالی که برای رشد و پیشرفت لازم و ضروری هستند. وقتی پرسش های آزمون را بررسی می کنیم؛ عموماً با چهار نوع آسیب روبه رو می شویم که عبارتند از: 1- معلومات. 2- فراموشی. 3- بی دقتی. 4- کمبود وقت.

معلومات: پرسش هایی که مطالب مرتبط را آن ها اصلاً مطالعه نشده است یا با سرفصل مرتبط با آن ها اشکال اساسی دارید. باید در مورد این سرفصل ها تصمیم جدی و عاقلانه بگیرید چنان چه این سرفصل ها پیش نیاز مطالب آینده نیستند، آن ها را فعلاً کنار بگذارید و در وقت های جبرانی و یا آزمون های مروری دوباره خوانی کنید. و در صورتی که پیش نیاز مباحث آینده هستند، در اولین فرصت مطلب را کاملاً مطالعه کنید و حجم مناسبی از تست های مرتبط با آن مطلب را پاسخ دهید.

فراموشی: یکی از اهداف بررسی و تحلیل آزمون، شناسایی چنین سرفصل هایی است. در واقع به این طریق متوجه خواهید شد که چه مطالبی را زودتر فراموش می کنید آن ها را در کتاب و یا جزوه علامت گذاری  و نکته برداری کنید.

 بی دقتی و خطای دید: بررسی کنید که در چه مواقعی بی دقتی می کنید. خواندن صورت پرسش، انجام محاسبات و یا پاسخ گویی گزینه ها. علت اصلی بی دقتی، اضطراب و هراس از کمبود وقت است. بهترین روش برای مقابله با بی دقتی، حفظ روحیه و اجرای مدیریت زمان مناسب در جلسه ی آزمون است. در هنگام آزمون محاسبات ذهنی را به حداقل برسانید و حتماً محاسبات را- هرچند ساده باشند- بر روی کاغذ و با صرف حوصله و دقت انجام دهید. هم چنین پرسش ها را دقیق، کامل و بدون عجله بخوانید تا از اشتباهات غیر علمی جلوگیری شود. هر10 پرسش یک بار، حتماً شماره ی پرسش و گزینه ها را کنترل کنید. هم چنین گزینه ی صحیح پرسش هایی را که پاسخ آن ها اعداد1 تا4 هستند با دقت بیش تری وارد پاسخنامه کنید.

کمبود وقت: اگر در پاسخ به پرسش ها دچار کمبود وقت شده اید، نشان دهنده ی آن است که در اجرای صحیح مدیریت زمان، هنوز به حالت ایده آل نرسیده اید و یا این که شرایط تشخیص و شناخت توانایی خود را نسبت به سطح پرسش ها پیدا نکرده اید.

قطعاً بهترین راه رسیدن به مدیریت زمان مطلوب، شرکت منظم در آزمون های آزمایشی و به ویژه آزمون های گزینه ی دو است که بی شک از نظر محتوایی شبیه ترین آزمون آزمایشی به آزمون سراسری است. هم چنین پاسخ گویی پرسش به صورت زمان دار در طول دوران آماده سازی و در مورد مطالبی که به تسلط آموزشی رسیده اید بسیار حائز اهمیت است. یادتان باشد کسی که هرگز مرتکب اشتباه نشده باشد هرگز برای رسیدن به چیزی تلاش نکرده است.

* معنی انتخاب هدف و چسبیدن به آن:

قرار نیست برای موفقیت در آزمون سراسری صبح تا شب فقط درس بخوانید و تصورتان این باشد که فقط در چنین صورتی روی هدف تان تمرکز کرده اید. معنی تمرکز روی هدف، این است که به سینما بروید، فیلم شاد ببینید، تا ذهن تان استراحت کند که درس را بهتر بفهمید. تمرکز روی هدف این است که بگویید؛ من ورزش می کنم چون عقل سالم در بدن سالم است و با یک مقدار ورزش کردن و عرق کردن احساس بهتری خواهم داشت و درسم را بهتر میفهمم، پس عصرها هر روز نیم ساعت پیاده روی می کنم و با این کار به کسب آرامش روانی می پردازم. یا در وعده های غذایی خود میوه و سبزیجات را بیش تر استفاده می کنم چون می دانم این عمل برای شادابی ذهن و مغز من مفید است. یادتان باشد معنی تمرکز روی هدف این است که؛ همه کارهایم را به نیت بهتر شدن هدفم انجام میدهم.

 از یکی از بزرگان معماری دنیا در سن86 سالگی پرسیدند بهترین اثر شما کدام است؟ پاسخ داد «اثر بعدی!» پس برای امتحان بعدی خودتان را آماده کنید.


چرا آزمون هایم خوب نمی شوند!؟ (PDF) چرا آزمون هایم خوب نمی شوند!؟ (PDF)
دانلود چرا آزمون هایم خوب نمی شوند!؟ (PDF) - 935 KB چرا آزمون هایم خوب نمی شوند!؟ (PDF)

تعداد مشاهده 4390