انگیزه .... یعنی .....!


انگیزه .... یعنی .....!

در این مدت کوتاهی که به ‏طور رسمی داوطلب آزمون سراسری شده‏ای، حتماً در حال و هوای این آزمون قرار گرفته‏ای و بدون شک قبول داری که دوران در حال سپری شدن را تابه حال هرگز تجربه نکرده‏ای. چه ‏بسا اگر سال‏های قبل می‏خواستی تصویری از این روزها در ذهنت ترسیم کنی، آن تصویر به واقعیت امروزت شباهت چندانی نداشت.

برای یک داوطلب، دوران آمادگی آزمون سراسری با سال‏های گذشته تفاوت‏های بسیار زیادی دارد. انگیزه یکی از مهم‏ترین موضوعاتی است که برای داوطلبان نسبت به سال‏های گذشته برجسته می‏شود. حتی می‏توان گفت که نقش انگیزه، در موفقیت یک فرد بسیار پررنگ ‏تر از سایر موضوعات است.

تعاریف مختلفی از واژۀ انگیزه توسط روانشناسان صورت گرفته است، اما در مناسب‏ترین تعریف می‏توان گفت: انگیزه، عبارت است از محرکی درونی که انسان را به انجام برای دست‏یابی به هدفی خاص ترغیب می‏کند.

بر اساس این تعریف چنین می‌توان نتیجه گرفت: عاملی که باعث می‏شود داوطلب برای رسیدن به هدفش که موفقیت در آزمون سراسری است تلاش کند، انگیزه است. انگیزۀ رسیدن به هدف، عاملی می‏شود تا داوطلب سختی‏های پیمودن مسیر را تحمل کند تا طعم شیرین موفقیت را بچشد.

بنابراین نظر اغلب روانشناسان، انگیزه پدیده‏ای است که خیلی سریع ایجاد می‏شود و در صورت رعایت نکردن آداب حفظ آن، به‏سرعت از بین می‏رود.

داوطلبان بسیاری هستند که در ابتدای سال تحصیلی انگیزۀ فراوان دارند و برای رسیدن به هدف خود بسیار تلاش می‏کنند، اما به‌دلیل نداشتن پشتکار مناسب و نیز ضعف روحیه، در تلخی‏ های اولیه، انگیزه‏ شان را از دست می‏دهند و تداوم این شرایط باعث تضعیف نتیجۀ آزمون سراسری آن‏ها می‏شود. در حالی که باید بدانیم «انگیزه» و «عملکرد» با یکدیگر در تعامل هستند. انگیزه منجر به عملکرد بهتر می‏شود و عملکرد بهتر نیز می‏توان انگیزه را افزایش دهد. اگرچه ممکن است این تعامل در زمان کوتاه مسیر نشود، ولی با توجه به زمان مناسبی که تا آزمون سراسری باقی‏ مانده است، می‏توان به وقوع صد در صدی این تعامل اطمینان داشت. برای برخورداری بهتر از این تعامل «عملکرد» و «انگیزه» به داوطلبان توصیه می‏شود تا مدتی معین هرگز به نتیجۀ درصدی و رتبه‏ای آزمون‏ های آزمایشی خود توجه نکنند تا درصدها و رتبه‏ های نامطلوب در انگیزه و تلاش‏شان تأثیر منفی نگذارد و بتوانند تلاش اولیه خود را حفظ نمایند.

این گروه از داوطلبان مطمئن باشند بعد از مدتی به نتیجۀ موردنظرشان خواهند رسید و همین موضوع باعث افزایش انگیزۀ آن‏ها خواهد شد.

انگیزه .... یعنی .....! (PDF)
دانلود انگیزه .... یعنی .....! (PDF) - 5.55 MB انگیزه .... یعنی .....! (PDF)

تعداد مشاهده 1468