بپذیر...تغییر بده!


بپذیر...تغییر بده!

شنیده‌اید که می‌گویند، فلانی آدم سرسخت و لجبازی است، آیا فکر کرده‌اید که چرا برخی چنین خصوصیتی دارند؟ این گروه هرگز اقدام به تغییر رفتار خود نمی‌کنند. زیرا اولاً مشکلی در رفتارشان نمی‌بینند و ثانیاً نمی‌پذیرند که دارای مشکل رفتاری هستند.

برخی داوطلبان هم‌چنین رفتاری دارند. با وجود این‌که در آزمون‌ها و سنجش‌های خود آن‌گونه که شایسته است نتیجه نمی‌گیرند ولی باز اصرار دارند که با همان روش‌ها و شیوه‌های برنامه‌ریزی و مطالعاتی قبلی خود پیش بروند. ناگفته پیداست که حاصل این گروه، جز پشیمانی نخواهد بود.

برای موفق شدن باید دو اصل را مبنای کار خود قرار دهید:

  • بازنگری کارها و رفتارهایی که به انجام آن‌ها عادت کرده‌اید.
  • پذیرش این نکته که برای شناسایی و اصلاح لغزش‌های خود به دیگران هم نیاز دارید.

قدم‌هایی برای شناختن و پذیرش اشکالات

  • با افراد متخصص در زمینه‌های مورد نظر مشورت نمایید. دبیران، اولیا و به خصوص مشاوران تحصیلی در مقوله‌ی آموزشی و مسائل مربوط به آزمون سراسری می‌توانند کمک خوبی باشند.
  • فرد متخصص و مشاور به شما خواهد گفت که چگونه در ابتدای کار با ثبت کارها و مستندسازی عملکرد خود در طول روزها و هفته‌ها، به نقاط ضعف و قوت آموزشی خود پی ببرید.
  • بهتر است از دفتر برنامه‌ریزی یا سررسید برای ثبت و یاداشت تمام کارها و فعالیت‌هایی که در طول 24 ساعت انجام می‌دهید، استفاده کنید.
  • با کنار هم قراردادن عملکرد روزانه، هفتگی و ماهانه‌ی خود و بررسی و تحلیل آن‌ها به جمع‌بندی نهایی برسید و مشکلات احتمالی خود را بشناسید. تأکید می‌کنیم که در این موارد حتماً از مشورت افراد آگاه و دلسوز سود ببرید.
  • نسبت به وضعیت حاضر و آینده‌ی خود با توجه به گذشته‌ی آموزشی و علمی که داشته‌اید، واقع‌بین باشید. لازم است متناسب با توانایی‌ها و امکانات فعلی خود برنامه‌ریزی کنید و پیش بروید.
  • با مطالعه‌ی مصاحبه‌های نفرات موفق و نیز گفت  و گو با  این گونه افرادی که می‌شناسید، بیشتر به دنبال مقایسه و مطابقت رفتارها و برنامه‌های خود با آن‌ها باشید. زیرا افراد موفق کارهای متفاوتی انجام نمی‌دهند بلکه همان کارها را با روش‌های متفاوت انجام می‌دهند.   
  • با تیزبینی شیوه‌ها و رفتارهای مطالعاتی خود را بررسی کنید و تعصب خاصی نسبت به آن‌ها نداشته باشید. گاهی اوقات یک تغییر جزئی در یک رفتار، نتایج پسندیده و مطلوبی را به دنبال خواهد داشت. مثلاً: اگر ساعت مطالعه‌ی دو نفر در یک هفته یکسان باشد فردی موفق‌تر است که تکالیف و مطالعه‌ی درس‌های هر روز را در همان روز انجام می‌دهد.

رفع اشکالات

برنامه‌ریزی خود را متناسب با مسیری که پیش‌رو دارید تنظیم کنید.

  • برنامه‌ای را که برای تغییر و اصلاح رفتارها و برنامه‌های گذشته‌ خود آماده می‌کنید عوض نکنید و یا در مسیر انجام آن متوقف نشوید دانش‌آموزی که برای رسیدن به انجام تکالیف خود تصمیم به زودخیزی صبحگاهی گرفته‌است، برای انجام و اجرای تصمیم خود باید استوار باشد، نه آن‌که تنها چند روزی به انجام این فعالیت اکتفا نماید.
  • اگر بتوانید در انجام تغییرات رفتاری و برنامه‌ریزی برخی دوستان خود را نیز مشارکت دهید، پای‌بندی به برنامه و انجام اصلاحات مورد نظر علمی‌تر و تحمل‌پذیرتر خواهد شد.

 تشویق و تنبیه متناسب با رفتارهای خود را در نظر بگیرید. متناسب با این‌که چه نوع رفتاری باید تغییر کند و یا چه نوع برنامه‌ای را باید انجام دهید و یا ترک کنید، خود را از جوائزی بهره‌مند و یا از فعالیت‌های مورد علاقه محروم کنید.


بپذیر...تغییر بده! (PDF)
دانلود بپذیر...تغییر بده! (PDF) - 1.05 MB بپذیر...تغییر بده! (PDF)

تعداد مشاهده 1905