پاییز ؛ شروعی دوباره


پاییز ؛ شروعی دوباره

آیا از فعالیت خود در تابستان راضی بودید؟ 


      آیا نحوۀ مطالعه و تست‏ زنی دروس را فراگرفته ‏اید؟ 

      آیا میزان ساعت مطالعۀ شما ارتباط خوب و منطقی بین دروس عمومی و اختصاصی برقرار می‏کند؟ 

      آیا از اصول علمی و عملی در برنامه ‏ریزی و اجرای آن، میزان خواب و تغذیه و ... آگاه شده ‏اید؟ 

      آیا در تابستان از رفتار خود در قابل آزمون سراسری شناخت پیدا کردید؟!

      هر کسی بنابراین سلیقۀ خود می‏تواند پاسخی به این پرسش‏ها داشته باشد. 

      هر سال وقتی تعطیلات شهریور به پایان می‏رسد و جنب‏ وجوش مهرماه آغاز می‏گردد با دو گروه از دانش ‏آموزان روبه‏رو می‏شویم. 

      گروه اول کسانی که حساسیت آزمون سراسری را درک می‏کنند و می‏خواهند در این سال سرنوشت ‏ساز، شرایط بهینه ‏‏ای را برای خود فراهم کنند. این گروه از همان روزهای تابستان رشتۀ تمامی امور را در دست خود گرفتند و روش مطالعاتی که توأم با تست ‏زنی را تجربه کردند. 

      گروه دوم کسانی هستند که با وجود تغییر دبیران، کتاب‏ها و روش مطالعه، در تابستان توانستند آن‏چنان که شایسته است خود را با شرایط جدید وفق دهند و هنوز ساعت مطالعاتی دقیقی ندارند! برخی از سرفصل‏ها را نخوانده اند! با برخی از دروس رابطه‏‏ای برقرار نکرده ‏اند! بسیاری از تست‏های‏شان دست‏ نخورده باقی مانده است و ...! و از همه بدتر، کمی عذاب وجدان دارند!!!

      شما فکر می‏کنید دیگر زمانی برای جبران تابستان نیست!؟

      آیا مباحث تدریس ‏شده در تابستان را نمی‏توان جمع ‏بندی کرد!؟

      اگر کمی خوش‏بینانه نگاه کنید، درمی‏ یابید که بودجه‏ بندی در تابستان آن‏چنان هم که خیلی از داوطلبان مدعی هستند، دور از دسترس و غیرقابل جبران نیست! زیرا میزان پیشرفت دروس از مهر به بعد قابل تأمل‏تر است و این عقیده که نمی‏توان برای عقب ‏افتادگی‏ها برنامه ‏ریزی کرد اعتقاد دو گفتۀ کسانی است که قبل از ورود به میدان جنگ و جنگیدن، شکست را می‏پذیرند!!!

 

      فکر می‏کنید راهکار چیست؟ چه روش یا روش‏ها را می‏توان به کار برد تا گذشته جبران شود؟ 

 

      1- جدا شدن از گذشته: با دیدی مثبت و هدفمند و آغازی سریع که دستیابی به موفقیت ‏هایی هرچند کوچک را در پی دارد، می‏توان عقب‏ افتادگی‏ها را جبران کرد. البته مشروط بر آنکه بدانید و بخواهید. تنها چیزی که نیاز دارید تفکر و هدف‏سازی جدید است که بر مبنای آن بتوانید آیندۀ درسی را بهبود ببخشید. موضوع از دست دادن هفته ‏هایی از تابستان نباید ذهن شما را درگیر کند. باید به این جمله فکر کنید که اگر نمی‏توان برگشت و آغاز خوبی داشت اما می‏توان از همین لحظه شروع کرد و پایان خوب و دلخواهی را رقم زد. تنها سرمایۀ برگشت‏ ناپذیر انسان عمر و زمان است! پس با شناختی درونی و ایجاد هدفی جدید و قابل دسترس در حفظ آن کوشا باشیم. به ‏عنوان مثال کار و فعالیت درسی را در هفتۀ اول با 3- 2 ساعت مطالعه در روز شروع کنید تا به شرایط جدید عادت کنید و سپس به افزایش پله‏‏ای و منطقی زمان مطالعه هفتۀ دوم و هفته ‏های بعدی بپردازد. 

 

      2- برنامه‏ریزی و دفتر مدیریت زمان: بدانید که هیچ‏کس به‏ جز خودتان از نیرو و توانایی شما خبر ندارد. 9 ماه پیش‏رو تقریباً زمان بسیار مناسبی برای دستیابی به شناخت و جبران عقب ‏افتادگی است؛ اما مشروط بر آنکه با یک برنامه ‏ریزی علمی میزان توانمندی شخصی برای اجرای برنامه را در نظر گرفته باشید و با سلیقۀ خودتان آن را طراحی کنید و ضمناً تحت نظارت فردی مجرب قرار داشته باشید آغاز به‏کار کنید. 

      برنامه می‏بایست منسجم و واقع ‏بینانه و نه بلندپروازانه و دور از ذهن که غیرقابل اجرا و یا خسته‏ کننده باشد، طراحی شود. با نوشتن تمامی فعالیت‏ها در دفترچۀ مدیریت زبان می‏توانید از راهزنان زمان و کارهای غیرضروری در حین مطالعه با خبر شوید. (ثبت ساعت مطالعه بهترین اهرم فشار برای جبران کم‏کاری است و با این روش تکمیل دفتر مدیریت زمان می‏توان به مطالعۀ نادرست و سطحی‏ خوانی دروس پی برد!)

 

      3- شرکت در آزمون‏های آزمایشی استاندارد: همیشه شرکت در آزمون‏ها و تجربۀ یک محیط رقابتی باعث رشد داوطلب می‏شود. یکی از راه‏های کنکاش و شناخت موقعیت و جایگاه علمی و شناسایی سایر داوطلبان و دست‏کم نگرفتن آنان با آزمون دادن تحقق پیدا می‏کند. برای شرکت در آزمون‏ های آزمایشی مهر به بعد (به‌دلیل اینکه تمامی سرفصل‏ها و بودجه‏ بندی آزمون‏های نخستین از ابتدای کتاب شروع خواهد شد، می‏توانید برنامه‏ ریزی خود را که در قسمت اول صحبت کردیم بر مبنای هر آزمون بچینید) تحلیل عملکرد بعد از هر آزمون می‏تواند راهگشای خوبی باشد تا به نقاط ضعف و قوت خود واقف بشوید. 

      در انتهای هر هفته عملکردتان را پیگیری کنید. با مقایسۀ ساعت مطالعۀ خود در هفتۀ جاری و هفتۀ قبل، ببینید که اگر قسمتی از برنامه را در دفتر مدیریت زمان تغییر دهید وضعیت برای هفته بعدی بهتر خواهد شد یا خیر. به ‏عنوان مثال: 

      چه درسی را بیشتر و یا کمتر باید مطالعه کنید؟ آیا نسبت تست‏زنی دروس خواندنی به دروس تمرینی صحیح است؟ 

      چه کارها و فعالیت‏های غیردرسی مانند خواب زیاد و دیدن تلویزیون، دادن پیامک و ... را می‏بایست کم یا حذف کنید؟ 

      یادتان باشد موفقیت، رسیدن به نوک قله نیست! بلکه آغاز کردن و قدم گذاشتن در مسیر نیز موفقیت است! 

      پس نترسید و از قدم‏های کوچک راضی باشید!

 

 

پاییز ؛ شروعی دوباره (PDF)
دانلود پاییز ؛ شروعی دوباره (PDF) - 7.37 MB پاییز ؛ شروعی دوباره (PDF)

تعداد مشاهده 1806