جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی
معرفی کامل رشته مدیریت مالی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت مالی
فهرست مطالب

معرفی رشته مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی به عنوان یک رشته دانشگاهی سابقه خیلی طولانی ندارد اما با این حال به دلیل اهمیت فوق‌العاده زیاد مدیریت منابع مالی در دنیای امروز این رشته در همین مدت کوتاه تبدیل به یکی از محبوب ترین رشته های زیر شاخه مدیریت شده است. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته مدیریت مالی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته مدیریت مالی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت مالی

زندگی در جامعه امروز بدون مدیریت صحیح بر روی منابع مالی چه در بحث زندگی شخصی و چه در تجارت امکان پذیر نیست. رشته مدیریت مالی هنر کار کردن با نرم افزارهای مهندسی برای ایجاد بهینه ترین شرایط در مدیریت هزینه ها و درآمدها و افزایش دارایی ها است.

تاریخچه رشته مدیریت مالی

تاریخچه رشته مدیریت مالی به روش سنتی به زمان‌های بسیار قدیم باز می گردد. انسان ها از همان ابتدا از راهکارهای مختلفی برای مدیریت منابع مالی خود چه در بحث دارایی های غیر نقدی و چه بعدها در بحث دارایی های نقدی استفاده می نمودند. حتی در آثار به جا مانده از تمدن های بابل و بین النهرین و مصر که به هزاران سال قبل برمیگردد آثاری از اسناد حسابداری و مدیریت منابع مالی دیده می شود. اگر بخواهیم به آغاز تاریخچه رشته مدیریت مالی به شکل کنونی برگردیم بایستی سیستم حسابداری معرفی شده توسط پاچیولی به عنوان پدر علم حسابداری در سال ۱۴۹۴ را به شما معرفی کنیم که برای اولین بار از روش های ریاضی آن زمان برای مدیریت منابع مالی استفاده نمود.

عمده پیشرفت های حاصل شده در بحث رشته مدیریت مالی و سیستم های به کار گرفته شده در این روش به قرن گذشته برمی‌گردد. از سال ۱۹۱۳ با تصویب قانون مالیات بر درآمد در ایالات متحده آمریکا برای اولین بار بحث مدیریت مالی اهمیت فوق العاده بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرد. بعد از اختراع کامپیوتر و همچنین به وجود آمدن تراشه های ریز پردازنده قدرتمند برای تحلیل مسائل ریاضی مختلف از سال ۱۹۴۶ روش های به کار گرفته شده در مدیریت مالی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. نرم افزار اکسل به عنوان یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای مورد استفاده در مدیریت مالی برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط شرکت مایکروسافت به بازار عرضه شد. سیستم های مالی از آن زمان به بعد دائماً در حال پیشرفت و مدرنیته شدن هستند و در حال حاضر از روش های فوق العاده مدرن و پیشرفته برای حل مسائل و چالش‌های مالی استفاده می شود.

معرفی کامل رشته مدیریت مالی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت مالی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته مدیریت مالی

 رشته مدیریت مالی در یک تعریف تخصصی در واقع به مجموعه علوم و روش های اطلاق می‌شود که از آن برای حفظ و مدیریت نقدینگی شرکت ها و سازمان ها استفاده شده و در قدم بعدی این رشته شرایط لازم برای رشد و توسعه دارایی ها در دستور کار شرکت قرار می گیرد. مدیریت هزینه‌ها و درآمدها و بودجه بندی مناسب برای اقدامات چه در زندگی شخصی و چه در مسائل تجاری حرفه ای نیاز به داشتن تخصص های مربوط به رشته مدیریت مالی دارد. ریاضیات و اقتصاد اصلی ترین دروس مربوط به رشته مدیریت مالی هستند و علاقه مندان به این رشته می بایست پیش زمینه خوبی در این دو درس داشته باشند.

رشته مدیریت مالی در یک نگاه

رشته مدیریت مالی در کنکور سراسری یکی از زیر شاخه های کنکور سراسری علوم انسانی است. علاقه مندان به این رشته می بایست در کنکور سراسری انسانی شرکت کرده و سپس در مرحله انتخاب رشته مدیریت مالی را در اولویت های اصلی خود قرار دهند. امروزه هر سازمان و یا شرکت در هر میزان اندازه و شرایطی که قرارداد برای ادامه حیات خود در بازار تجارت امروز نیاز به مدیریت منابع مالی و درآمدها و هزینه های خود دارد. به همین دلیل تخصص‌های رشته مدیریت مالی از جمله تخصص های کاملاً کاربردی محسوب می شوند. همین امر باعث شده تا مدیریت مالی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین رشته ها در دانشگاه‌ های کشور شده و بازار کار فوق العاده آن نیز برای آن در کشور ما وجود داشته باشد.

 رشته مدیریت مالی در دانشگاه های ایران در مقطع کارشناسی در طول 4 سال تحصیلی و یا ۸ ترم ارائه می شود. دانشجویان همچنین می توانند بعد از اتمام مقطع کارشناسی برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر کارشناسی ارشد و دکترا نیز اقدام کرده و میزان مهارت ها و آموزه های خود در این رشته را به شرایط بهتری برسانند. آمار و احتمال، ریاضیات و اقتصاد به عنوان اصلی ترین دروس مربوط به رشته مدیریت مالی محسوب می شوند.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته مدیریت مالی در ایران

 رشته مدیریت مالی در ایران به شکل سنتی نیز مانند جهان سابقه بسیار طولانی دارد. آثار تاریخی به جا مانده از شهر های مانند شوش نشان می‌دهد که در ایران باستان از راهکارهایی برای مدیریت منابع مالی و هزینه ها و درآمدها استفاده می کردند. آثاری که مربوط به دوره هخامنشیان است. استفاده از سیستم های مدیریت مالی در میان حکومت های ایران بعد از دوره هخامنشیان نیز به همین ترتیب ادامه پیدا کرده و در دوره مشروطه شرایط کاملاً پیشرفته تری به خود گرفت. با توجه به اینکه رشته مدیریت مالی ارتباط بسیار نزدیک به رشته حسابداری دارد، از این رو بایستی اولین دانشجویان ایرانی در زمینه حسابداری را به عنوان پیشگامان علم مدیریت مالی در ایران نیز معرفی کنیم.

اولین دانشجویان حسابداری در ایران در سال ۱۳۱۵ روانی کشور انگلستان شدند تا علوم مالی را آموخته و از این علوم در اداره مملکت استفاده شود. پدر علم حسابداری ایران آقای فضل‌الله اکبری در دهه ۱۳۳۰ به عنوان اولین مدرسه حسابداری و مسائل مالی در دانشگاه تهران بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه های آمریکا محسوب می شود.

رشته مدیریت مالی تا قبل از سال ۱۳۸۱ یکی از گرایش های مدیریت بازرگانی محسوب می شد و بعد از این سال بود که این رشته به صورت مجزا هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد وارد دانشگاه های کشور شد. دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی نیز اولین دانشگاه های بودند که اقدام به ارائه خدمات آموزش حرفه ای مدیریت مالی برای علاقمندان نمودند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مدیریت مالی

 نوبت به معرفی شرایط پذیرش در رشته مدیریت مالی در دانشگاه های کشور می رسد. پذیرش در رشته مدیریت مالی هر ساله با توجه به میزان علاقه مندی داوطلبین برای ورود به این رشته و همچنین ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های مختلف با تفاوتهای همراه می شود. علاقه‌مندان برای پذیرش در رشته مدیریت مالی بایستی در کنکور سراسری انسانی در زیر گروه 3 شرکت کرده و دروس عمومی و اختصاصی در نظر گرفته شده در این آزمون را پشت سر بگذرانند. با توجه به اینکه مدیریت مالی یکی از رشته های فوق العاده جذاب برای دانشجویان محسوب می‌شود از این رو هر سال رقابت بسیار زیادی برای ورود به این رشته شکل می گیرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال ورود به رشته مدیریت مالی هستید حتماً از همان ابتدای دوران دبیرستان برنامه ریزی های لازم در این زمینه را انجام داده و دروس اصلی مربوط به کنکور سراسری انسانی مدیریت مالی را نیز در خود تقویت کنید.

در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی مربوط به کنکور رشته تجربی را برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

البته شایان ذکر است که بیشترین میزان تاثیر گذاری در قبولی و پذیرش در رشته مدیریت مالی در مقطع کارشناسی مربوط به دروس تخصصی کنکور سراسری انسانی است. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی کنکور سراسری انسانی برای ورود به رشته مدیریت مالی را مشاهده کنید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 3 کنکور انسانی
ریاضی
4
اقتصاد
3
زبان و ادبیات فارسی
2
زبان عربی
1
تاریخ و جغرافیا
1
علوم اجتماعی
2
فلسفه و منطق
1
روانشناسی
1

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مدیریت مالی

 رشته مدیریت مالی در حال حاضر یکی از محبوب ترین رشته های مدیریت در دانشگاه های کشور ما محسوب شده و به همین دلیل دانشگاه ‌های زیادی هم امکان ادامه تحصیل در این رشته را برای علاقمندان فراهم کرده‌اند. از دانشگاه های غیردولتی و غیرانتفاعی که بگذریم دانشگاه های برتر رشته مدیریت مالی در کشور ما دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه یزد و دانشگاه سیستان و بلوچستان هستند.

نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت مالی

 برای اینکه به شناخت کافی و مناسب درباره شرایط پذیرش در رشته مدیریت مالی بررسی لازم دانستیم تا دو نمونه کارنامه قبولی در این رشته را در کنکور سراسری سال قبل با شما در میان بگذاریم. البته همانطور که اشاره کردیم با توجه به میزان علاقه مندی داوطلبین برای ورود به رشته مدیریت مالی و ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور هر ساله ممکن است تفاوت های جزئی در شرایط پذیرش در این رشته به وجود آید. اما با این حال با مشاهده نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت مالی تا حدودی می توانید شرایط پذیرش در این رشته در بهترین دانشگاه‌ های کشور را درک کنید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحد های درسی رشته مدیریت مالی

 نوبت به معرفی واحدهای درسی رشته مدیریت مالی می رسد. با مشاهده و شناخت واحدهای درسی رشته مدیریت مالی هر چه بیشتر با این رشته آشنا خواهید شد و می توانید با نگاه دقیق تری در زمان انتخاب رشته بعد از کنکور سراسری اقدام نمایید. البته دقت داشته باشید که واحدهای درسی رشته مدیریت مالی هر چند سال یکبار توسط شورای گسترش آموزش عالی و جمعی از اساتید مربوط به این رشته مورد بازنگری قرار گرفته و نسبت به شرایط روزه این رشته به روز می شود. در این بخش سعی داریم تا آخرین بازنگری صورت گرفته از سوی شورای گسترش آموزش عالی را به عنوان واحدهای درسی رشته مدیریت مالی با شما در میان بگذاریم.

شایان ذکر است که دروس رشته مدیریت مالی در مقطع کارشناسی جمع آن ۱۳۵ واحد است که در پنج بخش دروس عمومی، دروس پایه، دروس اصلی، دروس تخصصی و دروس اختیاری ارائه می شوند. هدف مشخصی از این تقسیم بندی دروس رشته مدیریت مالی وجود دارد دانشجویان می بایست برنامه‌ریزی مشخصی برای پشت سر گذاشتن تمام این واحدها را در طول 4 سال تحصیلی داشته باشند.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته مدیریت مالی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مدیریت مالی
دروس عمومی
21 واحد
دروس پایه
42 واحد
دروس اصلی
26 واحد
دروس تخصصی
40 واحد
دروس اختیاری
6 واحد
مجموع
135 واحد

دقت داشته باشید که ارائه دروس دسته بندی های مختلف رشته مدیریت مالی طبق قوانین و شرایط خاصی در دانشکده های انسانی در دستور کار قرار می‌گیرد که دانشجویان لازم است با شناخت این قوانین از همان ابتدا مسیر درستی برای پشت سر گذاشتن تمام ۱۳۵ واحد در نظر بگیرند. در ادامه هر یک از دسته بندی های واحدهای درسی رشته مدیریت مالی را به تفکیک تعداد واحد ها با شما در میان خواهیم گذاشت.

دروس عمومی

 جمعاً ۲۱ واحد به عنوان دروس عمومی رشته مدیریت مالی در نظر گرفته شده است. لازم به توضیح است که دروس عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته با سایر رشته ها در مقطع کارشناسی مشابه هست و از سوی گروه عمومی و گروه معارف اعلام می گردد. این دروس تاثیر چندانی بر روی تخصص ها و مهارت های مربوط به این رشته نداشته و تنها برای پیشبرد اهداف گروه عمومی و گروه معارف در نظر گرفته می شوند.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مدیریت مالی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مباتی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن ۲۱ واحد دروس عمومی رشته مدیریت مالی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 2۱ واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، ۹ واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته مدیریت مالی در دوره کارشناسی پیوسته ۲۱ واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته مدیریت مالی

دسته دوم از دروس رشته مدیریت مالی دروس پایه هستند. دروس پایه اهمیت زیادی برای شناخت اولیه این رشته داشته و حتماً دانشجویان می‌بایست از همان ترم های نخست برای پشت سر گذاشتن آن ها اقدام نمایند. در جدول زیر می توانید دروس پایه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته مدیریت مالی را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته مدیریت مالی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 روانشناسی کار 2
2 اقتصاد خرد 3
3 اقتصاد کلان 3
4 اصول حسابداری 1 3
5 اصول حسابداری 2 3
6 ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 3
7 ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت مالی 3
8 آمار و کاربرد آن در مدیریت 3
9 آمار و کاربرد آن در مدیریت مالی 3
10 توسعه اقتصادی و برنامه ریزی 2
11 کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت 3
12 روش تحقیق در مدیریت 3
13 حقوق بازرگانی 2
14 حسابداری صنعتی 3
15 حسابرسی 2
مجموع واحدها 42 واحد

همانطور که ملاحظه می کنید جمعاً ۴۲ واحد به عنوان دروس پایه رشته مدیریت مالی در نظر گرفته شده است. دانشجویان باید دقت داشته باشند که دروس پایه در نظر گرفته شده برای مجموعه کارشناسی مدیریت مالی طبق قوانین و شرایط خاصی در دانشکده های علوم انسانی ارائه می شود. قوانین مربوط به پیش نیاز یا همنیاز بودن این دروس بایستی حتماً مورد توجه قرار بگیرد. همچنین از میان دروس پایه دوره کارشناسی مدیریت مالی می توان دروس اقتصاد خرد و اقتصاد کلان، اصول حسابداری، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت مالی، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت و همچنین روش تحقیق در مدیریت را به عنوان اصلی ترین دروس پایه برای این رشته در نظر گرفت. دقت داشته باشید که دروس پایه مجموعه کارشناسی مدیریت مالی همچنین به عنوان دروس پیش نیاز برای بسته های دروس اصلی و تخصصی این رشته نیز به حساب می آیند. پشت سر گذاشتن این دروس در 4 نیمسال اول تحصیلی می تواند شرایط بسیار خوبی برای دانشجویان به دنبال داشته باشد.

دروس اصلی رشته مدیریت مالی

 دسته بعدی از دروس رشته مدیریت مالی دروس اصلی این رشته هستند. دروس اصلی نسبت به دروس پایه در زمینه علوم و روش های مربوط به مدیریت مالی پیشرفته تر بوده و دانشجویان می بایست دقت بیشتری برای فراگیری آموزه های هر کدام از این روز نیز داشته باشند. در جدول زیر می توانید دروس اصلی رشته مدیریت مالی در دوره کارشناسی پیوسته را مشاهده کنید:

دروس اصلی رشته مدیریت مالی
ردیف نام درس واحد
1 مبانی سازمان و مدیریت 3
2 مدیریت رفتار سازمانی 3
3 مدیریت منابع انسانی 3
4 تحقیق در عملیات 1 3
5 تحقیق در عملیات 2 3
6 پول و ارز و بانکداری 3
7 بازاریابی و مدیریت بازار 2
8 مدیریت استراتژیک 3
9 اقتصاد سنجی مالی 3
مجموع 26

همانطور که ملاحظه می کنید جمعاً ۲۶ واحد درسی به عنوان دروس اصلی دوره کارشناسی رشته مدیریت مالی در نظر گرفته شده است. تمام این دروس از نظر محتوا و اهمیت درجه یکسانی قرار گرفته دانشجویان می بایست برای پاس کردن تمام آنها نهایت دقت و توجه را داشته باشند.

دروس تخصصی رشته مدیریت مالی

نوبت به معرفی دروس تخصصی دوره کارشناسی رشته مدیریت مالی می رسد. دروس تخصصی آن و سر درس هایی هستند که می توانند اصلی ترین و مهم ترین مهارت ها و توانمندی های دانشجویان در این رشته تحصیلی را پایه گذاری نمایند. دقت داشته باشید که هر چقدر مهارتها و توانمندی های شما در دروس تخصصی این رشته بیشتر شود در نهایت می توانید شرایط بهتری در بازار کار نیز داشته باشید. در جدول زیر می توانید دروس تخصصی مجموعه کارشناسی مدیریت مالی را مشاهده نمایید.

دروس تخصصی رشته مدیریت مالی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 اصول مدیریت مالی 1 4
2 اصول مدیریت مالی 2 4
3 مبانی مدیریت سرمایه گذاری 4
4 مدیریت مالی در ایران 2
5 نهادهای پولی و مالی 3
6 مبانی مهندسی مالی 3
7 بازار پول و سرمایه 3
8 مبانی ریسک و مدیریت بیمه 3
9 برنامه ریزی مالیاتی 2
10 قراردادهای بیمه 3
11 متون مالی 1 2
12 متون مالی 2 2
13 مبانی بانکداری و مدیریت بانک 3
مجموع واحدها 40 واحد

همانطور که می بینید جمعاً ۴۰ واحد درسی به عنوان دروس تخصصی دوره کارشناسی رشته مدیریت مالی در نظر گرفته شده اند که همه این دروس اهمیت بسیار بالایی دارند. از این گذشته دقت کنید که معمولاً دروس پایه و دروس اصلی به عنوان پیش نیاز و همنیاز دروس تخصصی این رشته در نظر گرفته می شود که در زمان انتخاب هر یک از این واحدها بایستی به این قوانین دقت کنید.

دروس اختیاری رشته مدیریت مالی

آخرین دسته از دروس رشته مدیریت مالی دروس اختیاری این رشته هستند. دروس اختیاری دوره کارشناسی مدیریت مالی در واقع تکمیل کننده آموزه های مربوط به دروس تخصصی و اصلی رشته خواهند بود. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری دوره کارشناسی مدیریت مالی را مشاهده کنید.

دروس اختیاری رشته مدیریت مالی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 سیستم های اطلاعاتی مالی 2
2 تجزیه و تحلیل فنی 2
3 مالیه عمومی 2
4 اصول تهیه و تنظیم و کنترل بودجه دولتی 2
مجموع واحد ها 8 واحد

همانطور که می بینید ۴ درس که هر یک ارزش واحدی 2 دارند به عنوان دروس اختیاری این رشته در نظر گرفته شده است. لازم به توضیح است که انتخاب سه درصد از این 4 درس برای دانشجویان مقطع کارشناسی مدیریت مالی الزامی خواهد بود.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته مدیریت مالی

درباره بازار کار رشته مدیریت مالی احتمالاً خود شما نیز اطلاعات مفید و قابل قبولی دارید. این رشته در حوزه مالی یک رشته فوق العاده محبوب محسوب می شود و فارغ التحصیلان این رشته نیز می توانند مهارت ها و توانمندی های خود را در حوزه های مختلف به کار گرفته و شرایط ایده‌آلی را برای شغل و آینده مالی خود فراهم آورند. اول اینکه دانش آموختگان رشته مدیریت مالی می توانند به صورت استارتاپی در حوزه های مختلف مدیریت مالی و مدیریت ریسک و سرمایه گذاری در بازارهای مالی وارد بازار کار شده و از این جهت شرایط خوبی برای خود به وجود آورند. نکته بسیار جالب این است که در حال حاضر افراد زیادی با همین شرایط کاری به درآمدهای قابل توجهی نیز در بازار کار رسیده و همین موضوع علاقه مندی به حضور در این رشته را نیز برای بسیاری از داوطلبین کنکور بیشتر کرده است.

جدای از این موضوع بازار کار رشته مدیریت مالی در صنایع مختلف نیز مناسب است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند هم در صنایع مختلف و هم در ادارات و وزارتخانه های مختلف برای ارائه خدمات مالی وارد بازار کار شوند. در حال حاضر هر صنعت و هر کسب و کاری نیاز به مدیریت مالی داشته و عدم داشتن تخصص ها و مهارت های مدیریت مالی می تواند چالش های بسیار بزرگی برای صنعت مورد نظر در بازار تجارت امروز به وجود آورد. از این رو معمولاً از فارغ التحصیلان مدیریت مالی در صنایع مختلف استفاده می‌شود تا مدیریت مناسبی بر روی شرایط مالی به وجود آید. دانش آموختگان این رشته هم می توانند در شرکت های خصوصی وارد بازار کار شوند و هم با شرکت آزمون استخدامی سراسری کشور امکان حضور در کارخانجات و وزارتخانه های مختلف را نیز برای خود فراهم آورند. به صورت کلی می توان اشاره کرد که بازار کار رشته مدیریت مالی بسیار گسترده است.

گرایش های رشته مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی مطابق با چارت جدید آموزشی در مقطع کارشناسی فاقد هر نوع گرایشی می باشد. دانشجویان علاقه مند به این رشته در مقاطع بالای تحصیلی چون کارشناسی ارشد و دکتری می توانند در گرایش های مورد علاقه خود به صورت متمرکز تحصیل کنند.

کاربردهای رشته مدیریت مالی

 کاربردهای رشته مدیریت مالی بیشتر در حوزه برنامه ریزی و ارائه راهکارهای کاربردی برای هرچه بهتر کردن مدیریت هزینه‌ها و درآمدها و سرمایه گذاری تعریف می شود. فارغ التحصیلان این رشته که گهگاه از آنها با اصطلاح مالیچی نیز یاد می شود، مدیریت هزینه‌ها و درآمدها و سرمایه گذاری های شرکت ها و صنایع مختلف را در دست گرفته و امکان رسیدن به شرایط کاملا ایده‌آل را با استفاده از نرم افزار های مختلف برای آنها فراهم می آورند. در حال حاضر مدیریت مالی و ساماندهی به دارایی ها برای شرکت ها و صنایع مختلف با پیچیدگی های بسیار زیادی همراه است و به این سادگی ها نمی توان برای چنین امری اقدام نمود. جدایی از بحث تخصص‌ها تجربه کاری بسیار بالای نیز برای ارائه خدمات در این رشته نیاز است.

فارغ التحصیلان این رشته بایستی توانایی لازم برای مدیریت دارایی های ثابت و سرمایه های جاری شرکت ها و صنایع مختلف را به دست آورده و راهکارهای مناسبی برای بهینه کردن شرایط مالی آن ها نیز ارائه نمایند. راهکار هایی مانند اخذ وام یا افزایش سرمایه از طرق مختلف و همچنین اقدامات مختلف اقتصادی در حوزه تامین وجوه از جمله کاربردهای رشته مدیریت مالی است که صنایع و شرکت‌های مختلف می‌توانند از فارغ التحصیلان و دانش آموختگان رشته انتظار داشته باشند.

درآمد رشته مدیریت مالی

 درآمد رشته مدیریت مالی یکی از وسایل بسیار مهمی است که لازم دانستیم تا درباره این رشته با شما در میان بگذاریم. واقعیت این است که درآمد دانش آموختگان در رشته مدیریت مالی در بازار کار به موارد مختلفی بستگی دارد و هم این موارد باعث شده تا تفاوت های بسیار فاحشی در درآمد افراد مختلف در این حوزه به وجود آید. به عنوان مثال برخی از دانش آموختگان این رشته وارد حوزه سرمایه گذاری در بازارهای مالی شده و با ارائه مشاوره و خدمات مربوط به این حوزه در حال حاضر درآمدهای قابل توجهی داشته و از جمله قشر پردرآمد در جامعه ما نیز محسوب می‌شوند. البته رسیدن به این میزان مهارت نیاز به تلاش و پشتکار بسیار زیادی برای دانشجویان این رشته دارد.

به صورت کلی اما فارغ التحصیلان این رشته مانند سایر رشته های علوم انسانی می توانند در صنایع مختلف وارد بازار کار شده و در این شرایط میزان درآمد آنها بر اساس میزان تورم و شرایط روز جامعه تغییر می‌کند. با توجه به نیاز بسیار اساسی و زیادی که صنایع مختلف به مهارت ها و تخصص های مربوط به مدیریت مالی دارند معمولاً در میان کارمندان یک شرکت و صنعت نیز درآمد قابل توجهی برای افراد متخصص در این رشته تعریف می شود. شایان ذکر است که لازمه چنین امری رسیدن به مهارت های کافی برای کار با نرم افزار های مختلف مدیریت مالی و داشتن ایده‌ها و ابتکارات جدید برای ارائه خدمات بهتر در این حوزه است.

تخصص های رشته مدیریت مالی از آن دسته تخصص هایی هستند که حتی برای مدیریت مالی خانه و خانواده نیز به آن نیاز داریم. در آینده ای نه چندان دور همه ما باید یک مدیر مالی باشیم.

ادامه تحصیل در رشته مدیریت مالی

 نوبت به بررسی شرایط ادامه تحصیل در رشته مدیریت مالی می شود. اول اینکه دانشجویان بعد از اتمام مقطع کارشناسی رشته مدیریت مالی هم می توانند در دانشگاه های کشور و هم در دانشگاه جهان برای ادامه تحصیل اقدام کرده و میزان مهارت ها و دانش خود در این رشته را به حداکثر میزان ممکن برسانند. خبر خوب این است که در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در رشته مدیریت مالی هم در مقطع کارشناسی ارشد و هم در مقطع دکترا در بهترین دانشگاه ‌های کشور ما وجود دارد و از این نظر هیچ گونه چالشی پیش روی علاقه مندان به این رشته وجود نخواهد داشت. در ادامه شرایط پذیرش و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را در رشته مدیریت مالی با هم بررسی می کنیم.

 در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت مالی هیچ گرایش مجزایی تعریف نشده و علاقه‌مندان در همان رشته مدیریت مالی می توانند وارد این مقطع تحصیلی در دانشگاه های کشور شده و میزان مهارت ها و تخصص های خود را افزایش دهند. البته شایان ذکر است که به دلیل محبوبیت بسیار زیادی در این رشته حتی امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های غیر دولتی و موسسات آموزشی نیز به وجود آمده و از این رو ظرفیت پذیرش قابل توجهی در این مقطع تحصیلی در این رشته در کشور ما به وجود آمده است. البته برای رسیدن به صندلی های موجود در بهترین دانشگاه‌ های دولتی لازم است تا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مدیریت مالی تلاش بیشتری داشته باشند. هر چند شاهد هستیم که حتی بهترین دانشگاه کشور نیز امکان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر در این رشته را به صورت شبانه و یا با دریافت شهریه بالا با عناوین مختلف برای علاقمندان فراهم کرده‌اند.

 ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته مدیریت مالی نیز با همین عنوان در دسترس علاقمندان وجود دارد و همچنان گرایش خاصی برای رشته در مقطع دکترا نیز تعریف نمی شود. شرایط پذیرش در مقطع دکترا در رشته مدیریت مالی کمی پیچیده تر است. اما با این حال بهترین دانشگاه های کشور ما شرایط لازم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا را نیز در این رشته فراهم کرده‌اند و با کمی تلاش بیشتر و رسیدن به رزومه مناسب در مقطع کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا برای علاقمندان وجود خواهد داشت. نکته بسیار جالب این است که حتی با مقطع تحصیلی دکترا نیز برای رشته مدیریت مالی از محبوبیت بسیار زیادی در میان دانشجویان کشور وجود دارد. به نحوی که حتی برخی از فارغ التحصیلان رشته های نزدیک و مرتبط مانند حسابداری و سایر رشته های مدیریت نیز علاقه وافری به حضور در مقطع دکترا در رشته مدیریت مالی دارند.

رشته مدیریت مالی در جهان

رشته مدیریت مالی در جهان نیز طرفداران بسیار زیادی داشته و هر ساله افراد بسیار زیادی برای حضور در این رشته وارد بهترین دانشگاه های جهان می‌شود. نکته بسیار جالب درباره این رشته بازار کار فوق العاده ایده‌آلی است که در سطح جهانی برای آن تعریف شده است. در حال حاضر فارغ التحصیلان رشته مدیریت مالی در جهان در فاصله کوتاهی بعد از اتمام مقطع تحصیلی کارشناسی دعوت به کار شده و می توانند در حوزه ها و صنایع مختلف مهارت ها و تخصص های خود را در اختیار قرار دهند. بسته به میزان تجربه و همچنین سطح هوش و دانش فارغ التحصیلان نیز شرایط کاری مختلفی برای آنها تعریف می شود. در بهترین موسسات آموزشی جهان دوره های مختلفی به عنوان مدیریت مالی نیز تعریف می‌شود که حتی حضور در این دوره ها نیز امکان ورود به بازار کار ایده‌آل این رشته را برای علاقمندان فراهم کرده است.

البته شایان ذکر است که علاقه‌مندان ایرانی برای حضور در بازار کار رشته مدیریت مالی در سطح جهان لازم است و حتماً دانش زبان خود را کاملا تقویت نمایند زیرا سطح زبان انگلیسی اهمیت بسیار زیادی برای ورود به بازار این رشته در شرکت ها و صنایع مختلف بین المللی دارد. برای اینکه درک بهتری نسبت به شرایط رشته مدیریت مالی در جهان پیدا کنید در ادامه برترین دانشگاه های جهان در این رشته و همچنین میزان حقوق و درآمد فارغ التحصیلان مدیریت مالی را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

آخرین بروزرسانی استاندارد QS به عنوان معتبرترین استاندارد رتبه بندی دانشگاه های جهان در حال حاضر ده دانشگاه برتر رشته مدیریت مالی در جهان به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه اینسید فرانسه
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه ماساچوست آمریکا
  • دانشگاه Bocconi ایتالیا
  • دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • دانشگاه مدیریت HEC فرانسه
  • دانشگاه اقتصاد انگلستان

همچنین اگر بخواهیم اشاره‌ای به برترین دانشگاه های رشته مدیریت مالی در آسیا داشته باشیم دانشگاه ملی سنگاپور و همچنین دانشگاهی نانیانگ این کشور رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. در میان دانشگاه های ایرانی نیز دانشگاه تهران با قرارگیری در رتبه ۵۰۱ تا ۵۵۰ به عنوان برترین دانشگاه رشته مدیریت مالی شناخته می شود.

از نظر میزان درآمد نیز تفاوت های بسیار زیادی برای فارغ التحصیلان این رشته در شرایط مختلف وجود دارد و با افزایش میزان تجربه و یا مهارت های کار با نرم افزار های مختلف میزان درآمد دانش آموختگان این رشته به شدت دستخوش تغییر می شود. در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته با میانگین حقوقی ۱۰۰ هزار دلار در سال وارد بازار کار شده و با افزایش میزان مهارت ها و تجربیات خود می توانند این میزان حقوق را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

معرفی کامل رشته مدیریت مالی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت مالی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته مدیریت مالی در ایران و جهان چگونه است؟

رشته مدیریت مالی یکی از رشته هایی است که نیاز به مهارت ها و تخصص های فارغ التحصیلان این رشته در صنایع مختلف به شدت بالا است و به همین دلیل بازار کار فوق العاده عالی برای فارغ التحصیلان این رشته چه در ایران و چه در سطح جهانی وجود دارد. از این گذشته ردیف های شغلی فوق‌العاده زیادی را نیز می‌توان برای این رشته تعریف کرد که بازار کار آن را باز هم بهتر می نماید.

برترین دانشگاه‌های رشته مدیریت مالی در ایران کدامند؟

از جمله برترین دانشگاه های رشته مدیریت مالی در ایران می‌توان به دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد. البته امکان تحصیل برای علاقه مندان به این رشته در دانشگاه های بسیار زیادی در کشور ما فراهم آمده است و از این نظر شرایط خوبی وجود دارد.

آیا امکان ادامه تحصیل در رشته مدیریت مالی در جهان وجود دارد؟

شاید کلیشه‌ای باشد اگر عنوان کنیم که میزان درآمد رشته مدیریت مالی مانند سایر رشته ها به میزان مهارت ها و توانمندی های فارغ التحصیلان بستگی دارد اما واقعاً شرایط برای فارغ التحصیلان این رشته به گونه ای است که با افزایش میزان مهارت ها و توانمندی کاربر نرم افزار های مختلف مالی می توانند درآمد فوق العاده بهتری را برای خود رقم بزنند. به صورت کلی فارغ التحصیلان رشته مدیریت مالی می توانند درآمد خوبی داشته باشند و از این نظر این رشته به عنوان یک رشته بسیار عالی محسوب می شود.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ashkan imani
ashkan imani
8 ماه قبل

خیلی عالی بود.
من امسال دوازدهمم و برای این رشته تو دانشگاه تهران تلاش میکنم ازالان هم مطالعه بازار های مالی رو شروع کردم.
به امید موفق شدن تموم ایرانی ها!

رضا محمدیان
مدیر
8 ماه قبل
پاسخ به  ashkan imani

سلام اشکان جان
امیدوارم با پذیرش در رشته مدیریت مالی آینده درخشانی داشته باشی.

زندی
زندی
4 ماه قبل

بسیار کامل بود
فقط ی سوال داشتم
با چه رتبه ای میشه مدیریت مالی دانشگاه تهران قبول شد؟

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x