مهندسی فضای سبز


مهندسی فضای سبز

هدف و ماهیت:

هدف از اين رشته تربيت متخصصاني ست که در زمينه ي طراحي و برنامه ريزي و توسعه و بهبود فضاي سبز فعاليت نمايند. مهندسي فضاي سبز ميان رشته‌اي است که برگرفته از مهندسي معماري، مهندسي باغباني و مهندسي عمران مي‌باشد که البته قسمت اعظم اين رشته را باغباني زينتي تشکيل مي‌دهد. اين رشته به معماري منظر بسيار نزديک بوده و از آن با عنوان مهندسي طراحي منظر نيز ياد مي‌شود.
فارغ التحصيلان اين رشته بايد بتوانند در جهت بهبود محيط زيست بويژه در شهرها و برنامه ريزي در استفاده صحيح و بيشتر از منابع طبيعي مانند رودخانه ها ، بيشه زارها ، و کوهپايه ها موثر باشند.

هدف از ایجاد دوره کارشناسی در رشته مهندسی فضای سبز ، برنامه ریزی منطقه ای و مطالعاتی و همچنین مربی دبیرستان های کشاورزی و حرفه ای ، مجری امور تحقیقات مربوطه و بالاخره به عنوان مدیر و مجری و ناظر فضای سبز در مناطق شهری و پارک های منطقه و ملی و باغ های گیاه شناسی مربوط به بخش دولتی یا خصوصی که منشاء خدمت باشد .
اهمیت گیاهان و فضای سبز در روند زندگی و بقای حیات در کره زمین برکسی پوشیده نیست و بحث درباره ضرورت حفظ پوشش سبز گیاهی زمین همانند اثبات بدیهیات است زیرا وجود گیاهان برگستره این کره خاکی به عنوان قاعده و پایه هرم حیات اهمیت و ارزش فراوان دارد، اما متاسفانه با پیشرفت تمدن بشری ، نیاز روزافزون به چوب ، مواد چوبی و فرآورده های گیاهی و همچنین نیاز به افزایش زمین های زیر کشت محصولات کشاورزی همراه با لزوم آزاد سازی زمین ها برای شهرسازی و ایجاد مسکن ، کارخانه و جاده موجب گردیده که پوشش گیاهی طبیعی کره زمین تخریب شود و انسان به ویژه در شهرها از فضای سبز فاصله بگیرد و با آلودگی روز افزون هوا و آلودگی صوتی روبرو گردد .
امری که باعث خستگی و افسردگی شهروندان و در نهایت کاهش فکری و روحی آنان می شود .
در این میان ، مهندسی فضای سبز با ایجاد و حفظ مناظر طبیعی در اطراف منازل و در سطوح وسیع تر یعنی شهر و اطراف آن ، کیفیت زندگی را در شهرها بالا می برد . زیرا فضای سبز شهر در واقع دستگاه تنفس شهر است .


توانایی مورد نیاز و قابل توصیه:

مهندسی فضای سبز ، مجموعه ای از علم و هنر است و دانشجوی این رشته باید هم به علم کشاورزی و هم هنر طراحی و معماری مسلط و علاقه مند باشد . دانشجوی مهندسی فضای سبز باید به علم کشاورزی اعم از خاک شناسی ، هواشناسی ، چمن کاری ، باغبانی و گلکاری آشنایی داشته باشد تا به عنوان مثال بتواند بذر چمن مناسب تهیه کرده و با کود مناسب و آبیاری به موقع ، چمنی مناسب برای زمین بازی یا تزئین میادین گل تهیه نماید ، همچنین بتواند گیاهانی با گلهای بزرگ و بادوام پرورش دهد و درختان مناسب برای حاشیه خیابانها انتخاب کرده و آنها را به درستی هرس کند .
از سوی دیگر دانشجوی این رشته باید فردی با ذوق و هنرمند باشد و به طراحی و نقشه کشی علاقه مند باشد تا بتواند از گیاهان زینتی در طراحی محوطه های مسکونی ، اداری و تجاری به خوبی بهره گیرد و در طراحی پارک و پارک سازی ، طراحی فضاهای شهری و محوطه های ویژه مثل محوطه های صنعتی ، دانشگاهی ، شهرک های مسکونی و اتوبان ها به یاری ذوق و هنر خویش طرحهایی مناسب و زیبا ارائه دهد.

آینده ی شغلی و بازارکار:

امکان فعاليت در:
الف) سازمان‌ پارک‌ها و فضاي‌ سبز شهرداري‌ها
ب) طراح‌، مدير، ناظر و مجري‌ فضاي‌ سبز موسسات‌ دولتي‌ و خصوصي‌ و محوطه‌هاي‌ اداري‌ و مسکوني‌
ج) مربي‌ هنرستان‌هاي‌ کشاورزي‌
د) مجري‌ امور تحقيقات‌ وزارت‌ کشور، وزارت‌ جهاد کشاورزي‌ و وزارت‌ مسکن‌ و شهرسازي

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.


دروس اختصاصی مهندسی فضای سبز 

آبیاری عمومی

اصول باغبانی

گلکاری

انسان و محیط زیست

عکس های هوایی

هوا و اقلیم شناسی

مدیریت فضای سبز

طراحی محوطه های ویژه

طراحی سیستم های آبیاری

سازه ها در فضای سبز

کاربرد کامپیوتر در فضای سبز

و.....


مهندسی فضای سبز (PDF) مهندسی فضای سبز (PDF)
دانلود مهندسی فضای سبز (PDF) - 39.2 KB مهندسی فضای سبز (PDF)
5 سال قبل  

تعداد مشاهده 23028


  نظرات


برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید

     درحال بارگذاری