جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته دندانپزشکی

معرفی رشته دندانپزشکی
فهرست مطالب

معرفی رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی از رشته های مجموعه پزشکی کنکور و موردعلاقه بسیاری از داوطلبان رشته تجربی می باشد. دوره تحصیلی در این رشته 6 ساله و مدرک آن از اعتبار بالایی برخوردار است. دروس این رشته در قالب تئوری و عملی ارائه می گردد. در این مطلب قصد داریم به بررسی تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، کاربرد، طرح و شرایط ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی بپردازیم.

معرفی رشته دندانپزشکی

دندانپزشکان به ترمیم دندان می پردازند پس نیاز است که از تمرکز کافی همراه با ذوق و سلیقه برخوردار باشند. توانایی ارتباط و تعامل با بیمار لازمه موفقیت در این رشته است.

تاریخچه دندانپزشکی

مشکلات و پوسیدگی های دهان و دندان از روزگاران گذشته رایج بوده است. اولین منبع ثبت شده درباره بیماریهای دهان به یک متن باستانی سومری در 7000 سال پیش بر می گردد. از قرون وسطی تا ابتدای سالهای 1700، اغلب درمان های دندان پزشکی توسط آرایشگرها انجام می‌شد. در هر برهه ای از زمان یکی از حرفه های دندان پزشکی مورد توجه و پیشرفت قرار می گرفت. در حدود سال 1700 درمانگران دندان اقدام به حذف دندانهای پوسیده و قرار دادن دنچر یا همان دندان‌های مصنوعی کردند. در قرن نوزدهم به کارهایی نظیر تمیز کردن دندان ها و برداشتن پوسیدگی‌ها توسط وسایل دستی پرداختند.

پیر فاچارد فرانسوی را می توان پدر دندان پزشکی نوین دانست. او اولین کتاب علمی این حوزه را در سال 1728 با موضوع حفظ و ترمیم دندان نوشت. در سال 1840 اولین کالج دندانپزشکی در ایالت مریلند آمریکا تاسیس شد. افرادی که فارغ التحصیلان این دانشگاه جراح دندان نامیده می شدند. در سال 1859 انجمن داندانپزشکی آمریکا توسط 26 دندانپزشک راه اندازی شد. در سال 1867 دانشگاه هاروارد اقدام به تاسیس دانشکده تخصصی دندانپزشکی کرد و رسما دوران شکوفایی این رشته در مراکز آموزشی آغاز گشت. امروزه دندانپزشکی به عنوان یک رشته شناخته شده در اقصی نقاط جهان تدریس می شود.

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه نیوکاسل
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه نیوکاسل

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

دندانپزشکی در یک نگاه

رشته دندان پزشکی به بیماری های دهان و دندان می پردازد. این رشته با سلامت دهان و دندان و همچنین زیبایی ظاهر و نحوه تکلم افراد ارتباط مستقیم دارد. همین موارد اهمیت و نیاز به این رشته را در جامعه افزایش داده است. گاهی دندان پزشکی را دهان پزشکی یا حتی دندانسازی نیز می‌گویند، اما لازم به ذکر است که دندانسازی تنها بخشی از دندان پزشکی می باشد.

هر نوع بیماری و عفونت در ناحیه دهان و دندان و لثه از جمله برفک دهان، پوسیدگی دندان، آبسه دندان، التهاب لثه و درمان آن مربوط به رشته دندان پزشکی است. اهمیت این رشته زمانی نمایان می شود که بدانیم اگر عفونت های دهان و دندان به موقع شناسایی و درمان نشوند ممکن است وارد جریان خون شده و منجر به سکته های قلبی یا مغزی شوند.

دانشجویانی که وارد رشته دندان پزشکی می شوند باید به این رشته علاقه داشته باشند تا سختی درس خواندن و کارکردن برایشان شیرین باشد. داوطلبان رشته دندان پزشکی بهتر است سلامت و انعطاف جسمی خوبی داشته باشند. نحوه پذیرش در این رشته نیز از طریق شرکت در کنکور سراسری گروه علوم تجربی است. طول دوره آموزشی این رشته 6 ساله و مدرک فارغ التحصیلان آن دکتری است. بازدهی مالی در رشته دندانپزشکی نسبت به رشته های داروسازی و پزشکی شامل مدت زمان کوتاهتری می باشد.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

دندانپزشکی در ایران

ایرانیان از زمان باستان در زمینه دندانپزشکی مهارت داشته اند. اما در ایران اوج شکوفایی دندان پزشکی به دوران پس از اسلام و قبل از حمله مغول برمی گردد. در دوره قاجاریه پزشکی ایران به تدریج از سنتی به مدرن تغییر کرد.

 با تاسیس مدرسه دارالفنون طب اروپایی وارد ایران شد. در سال 1297 مدرسه طب از دارالفنون جدا شد و این امر باعث تفکیک رشته های پزشکی شد. درسال 1300 در تهران 3 نفر دندان پزشک وجود داشت که البته هیچ کدام ایرانی نبودند. از سال 1313 یعنی زمان تاسیس دانشگاه تهران، پزشکی گسترش یافت و در سال 1322 کلمه دندان پزشک به جای  طبیب دندانساز لحاظ شد. در سال 1324 گواهینامه رسمی و پروانه اشتغال به عنوان دندان پزشک به فارغ التحصیلان این رشته اعطا شد. بالاخره در سال 1335 نخستین دانشکده دندان پزشکی تاسیس شد. قبل از سال 1330 دوره تحصیل در رشته دندانپزشکی 4 ساله بود. از 1330 تا 1348 این دوره 5 ساله شد. از 1348 تا زمان حال همچنان دوران تحصیل این رشته 6 ساله می باشد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی یکی از رشته های اصلی گروه تجربی است و علاقه مندان با شرکت در کنکور تجربی می توانند شانس خود را برای پذیرش در این رشته امتحان کنند. از شرایط الزامی جهت پذیرش در رشته دندانپزشکی برخورداری از شرایط سلامت جسمانی و توانایی فیزیکی می باشد. زیرا یک دندانپزشک باید در محیط کار خود به صورت عملی فعالیت داشته  باشد. این رشته در زیرگروه 1 گروه علوم تجربی، همراه با سایر رشته های پزشکی و پیراپزشکی قرار دارد. برای درک بیشتر تاثیر نمرات در این زیرگروه لازم است ابتدا با ضرایب دروس عمومی آشنا باشید. این ضرایب برای همه رشته های دانشگاهی به صورت یکسان است و در جدول زیر می توانید آن را مشاهده کنید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

حال به بررسی تاثیر دروس اختصاصی زیرگروه 1 آزمون گروه علوم تجربی خواهیم پرداخت. همانطور که مطلع هستید دروس اختصاصی بیشترین تاثیر را در پذیرش شما در رشته دندانپزشکی خواهند داشت.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

همانطور که مشاهده می شود درس زمین شناسی تاثیری در پذیرش علاقه مندان به رشته دندانپزشکی نخواهد داشت. از طرف دیگر اهمیت درس زیست برای پذیرش در این رشته کاملا مشهود می باشد.

دانشگاه های برتر رشته دندانپزشکی

طبق آمار سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظام رتبه بندی شانگهای که یکی از معتبرترین رتبه بندی های جهانی است. نتایج این رتبه بندی توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می شود. بر  این اساس در رشته دندانپزشکی و علوم دهانی دانشکده های دندانپزشکی دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی و شهید بهشتی در جمع 300 دانشگاه برتر جهان در این حوزه حضور دارند.

نظام رتبه بندی جدیدی به نام سایماگو برگرفته از نام یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه گرانادا اسپانیا وجود دارد. این رتبه بندی بر اساس تعداد مقالات علمی دانشگاه های کشورهای مختلف ارزیابی خود را انجام می دهد. این رتبه بندی از جامع ترین  نظام های پژوهشی دانشگاهی می‌باشد. در سال 2021 رتبه بندی دانشکده های دندان پزشکی ایران را به  ترتیب : شهید بهشتی تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه های شهر های تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان و همدان قرار داده است.

در رتبه بندی h-index نیز دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی و تهران در رتبه های اول و دوم در ایران قرار دارند. به طور کلی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهترین امکانات و شرایط تحصیلی در رشته دندانپزشکی را دارند.

نمونه کارنامه های قبولی رشته دندانپزشکی

برای آگاهی از شرایط پذیرش در رشته دندانپزشکی لازم است نمونه کارنامه های این رشته را مشاهده کنید. کسب رتبه مناسب و تراز بالا از شرط‌های اولیه قبولی در رشته دندانپزشکی می باشد. مشاهده نمونه کارنامه ها به شما کمک خواهد کرد تا با برنامه ریزی برای کسب نتیجه لازم برای قبولی در این رشته تلاش کنید. در قسمت  بعد دو نمونه کارنامه قبولی رشته دندانپزشکی را مشاهده می کنید. برای مشاهده تصاویر با اندازه بزرگتر روی آن کلیک نمایید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحدهای درسی رشته دندانپزشکی

برنامه درسی رشته دندانپزشکی در سالهای گذشته تغییرات چندانی نداشته است. مدت زمان تحصیل در رشته دندان پزشکی کوتاه تر از رشته های پزشکی است. دوره کارشناسی یا عمومی رشته دندان پزشکی 6 سال، معادل 12 ترم تحصیلی است. تعداد واحدهای این رشته 217 واحد است که دروس عمومی 22 واحد، دروس پایه 46 و دروس اختصاصی 149 واحد می باشد. این 6 سال در دو مرحله علوم پایه و دروس تخصصی ارائه خواهد شد. دو سال نخست مربوط به دوره علوم پایه می باشد. در این دوسال دانشجو به فراگیری 43 واحد درسی علوم پایه و 22 واحد دروس عمومی می‌پردازد. این دروس دانشجویان را جهت اخذ دروس اختصاصی آماده می کند. پس از پایان این دو سال امتحان جامع علوم پایه گرفته می شود، بعد از قبولی در این آزمون دروس تخصصی برای دانشجو ارائه می گردد. در ابتدا نگاهی به جدول دسته بندی واحدهای درسی این رشته بیندازیم…

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته دندانپزشکی
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
46 واحد
کارآموزی در عرصه
149 واحد

شرایط ورود به مرحله دوم دندانپزشکی قبولی در آزمون علوم پایه و شرایط فارغ التحصیلی در این رشته گذراندن تمام واحدهای درسی و دفاع از پایان‌نامه می باشد.

دروس عمومی

دروس عمومی رشته دندانپزشکی 22 واحد است. دانشجویان در طی دو سال نخست آموزش خود این دروس را باید اخذ کرده و با موفقیت پشت سر بگذارند. لیست دروس عمومی دندانپزشکی در جدول زیر به طور کامل گنجانده شده است:

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد

دانشجویان رشته دندانپزشکی مجاز به اخذ 4 واحد از مجموعه دروس مبانی نظری اسلام هستند. همچنین آنها از هر کدام از بسته های درسی اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی و آشنایی با منابع اسلامی باید 2 واحد را اخذ کنند. دروس الزامی عمومی نیز مطابق با نامش باید توسط دانشجویان اخذ شود. توجه کنید که دانشجویان رشته دندانپزشکی دروس عمومی خود را در دو سال اول و پیش از آزمون علوم پایه باید به پایان رسانده باشند

دروس علوم پایه

دروس علوم پایه رشته دندانپزشکی 46 واحد است. این دروس باید در دو سال اول تحصیل به دانشجویان ارائه شود. اهمیت این دروس در این است که پس از طی دو سال نخست دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی و اخذ دروس اختصاصی لازم است در آزمون جامعی که برای دروس علوم پایه شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند. در ادامه با دروس پایه رشته دندان پزشکی آشنا خواهیم شد.

دروس علوم پایه رشته دندانپزشکی
ردیف نام درس واحد
1 اصول و مبانی رایانه 2
2 آسیب شناسی عمومی آسیب شناسی عمومی نظری 4
آسیب شناسی عمومی عملی 2
3 آناتومی عمومی آناتومی عمومی نظری 3
آناتومی عمومی عملی 3
4 انگل شناسی نظری عمل 3
5 ایمنی شناسی ایمنی شناسی نظری 2.5
ایمنی شناسی عملی 0.5
6 بافت شناسی انسانی بافت شناسی انسانی نظری 2
بافت شناسی انسانی عملی 1
7 بهداشت عمومی و آشنایی با نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی 2
8 بیوشیمی بیوشیمی نظری 4
بیوشیمی عملی 1
9 جنین شناسی انسانی 1
10 روان شناسی عمومی 2
11 ژنتیک انسانی 2
12 فیزیک پزشکی نظری عملی 2
13 فیزیولوژی فیزیولوژی نظری 5
فیزیولوژی عملی 1
14 میکروب شناسی میکروب شناسی نظری 3
میکروب شناسی عملی 1
15 ویروس شناسی نظری عملی 1
مجموع دروس علوم پایه 46 واحد

دروس علوم پایه رشته دندانپزشکی پیش زمینه ای برای دانشجویان نسبت به علم پزشکی ایجاد می کند. هدف این دروس آموزش اصول مقدماتی پزشکی و موارد مرتبط به آن است. دانشجویان برای ورود به دوره 4 ساله دروس اختصاصی نیاز است تا این دروس را به خوبی فرا بگیرند.

دروس اختصاصی رشته دندانپزشکی

دروس اختصاصی رشته دندانپزشکی 149 واحد درسی می باشد. بعد از گذشت دو سال نخست و پذیرش دانشجویان در آزمون جامع علوم پایه در 4 سال بعد صرفا دروس اختصاصی ارائه می گردد. دروس اختصاصی این رشته بسیار گسترده است و بخش اصلی دوره آموزشی دانشجویان را در برمی‌گیرد. تاثیر این دروس بر معدل و و آینده شغلی دانشجویان بسیار بالاست. در جدول زیر با دروس اختصاصی رشته دندانپزشکی آشنا خواهید شد.

دروس اختصاصی رشته دندانپزشکی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 آسیب شناسی دهان و فک و صورت آسیب شناسی دهان و فک و صورت 1 نظری 2
آسیب شناسی دهان و فک و صورت 2 نظری 2
آسیب شناسی دهان و فک و صورت 1 عملی 1
آسیب شناسی دهان و فک و صورت 2 عملی 1
2 آشنایی با وسایل و تجهیزات دندانپزشکی و نگهداری آنها 1
3 اخلاق پزشکی 1
4 آناتومی دندان آناتومی دندان نظری 1
آناتومی دندان عملی 3
5 بیماری های داخلی بیماری های داخلی 1 1
بیماری های داخلی 2 2
6 بیماری های روانی 1
7 بیولوژی دهان 1
8 تغذیه و نقش آن در بهداشت دهان و دندانپزشکی پیشگیری 1
9 جنین و بافت شناسی دهان، دندان و فک جنین و بافت شناسی دهان، دندان و فک نظری 2
جنین و بافت شناسی دهان، دندان و فک عملی 1
10 روش تحقیق در علوم پزشکی 2
11 زبان خارجی تخصصی زبان خارجی تخصصی 1 2
زبان خارجی تخصصی 2 2
12 فارماکولوژی 2
13 کنترل عفونت در دندانپزشکی 1
14 گوش و حلق و بینی نظری 1
15 مواد دندانی مواد دندانی 1 1
مواد دندانی 2 1
16 نظام پزشکی و طب قانونی 1
17 ارتودنسی ارتودنسی 1 نظری 1
ارتودنسی 2 نظری 1
ارتودنسی 3 نظری 1
ارتودنسی 1 عملی 1
ارتودنسی 2 عملی 1
ارتودنسی 3 عملی 1
ارتودنسی 4 عملی 1
18 اندونتیکس اندونتیکس 1 نظری 1
اندونتیکس 2 نظری 1
اندونتیکس 3 نظری 1
اندونتیکس 1 عملی 2
اندونتیکس 2 عملی 2
اندونتیکس 3 عملی 2
اندونتیکس 4 عملی 1
19 بیماری های دهان و تشخیص بیماری های دهان و تشخیص 1 نظری 2
بیماری های دهان و تشخیص 2 نظری 2
بیماری های دهان و تشخیص 3 نظری 2
بیماری های دهان و تشخیص 1 عملی 1
بیماری های دهان و تشخیص 2 عملی 1
بیماری های دهان و تشخیص 3 عملی 1
20 پریودنتولوژی پریودنتولوژی 1 نظری 1
پریودنتولوژی 2 نظری 1
پریودنتولوژی 3 نظری 1
پریودنتولوژی 1 عملی 1
پریودنتولوژی 2 عملی 1
پریودنتولوژی 3 عملی 1
پریودنتولوژی 4 عملی 1
21 پروتز متحرک پارسیل پروتز متحرک پارسیل 1 نظری 1
پروتز متحرک پارسیل 2 نظری 1
پروتز متحرک پارسیل 1 عملی 2
پروتز متحرک پارسیل 2 عملی 2
پروتز متحرک پارسیل 3 عملی 2
22 پروتز ثابت پروتز ثابت 1 نظری 1
پروتز ثابت 2 نظری 1
پروتز ثابت 3 نظری 1
پروتز ثابت 1 عملی 4
پروتز ثابت 2 عملی 2
پروتز ثابت 3 عملی 2
23 پروتز متحرک کامل پروتز متحرک کامل 1 نظری 1
پروتز متحرک کامل 2 نظری 1
پروتز متحرک کامل 1 عملی 2
پروتز متحرک کامل 2 عملی 2
پروتز متحرک کامل 3 عملی 2
پروتز متحرک کامل 4 عملی 1
24 جراحی دهان، فک و صورت جراحی دهان، فک و صورت 1 نظری 1
جراحی دهان، فک و صورت 2 نظری 1
جراحی دهان، فک و صورت 3 نظری 1
جراحی دهان، فک و صورت 4 نظری 1
جراحی دهان، فک و صورت 1 عملی 1
جراحی دهان، فک و صورت 2 عملی 1
جراحی دهان، فک و صورت 3 عملی 2
جراحی دهان، فک و صورت 4 عملی 1
جراحی دهان، فک و صورت 5 عملی 2
25 دندانپزشکی ترمیمی دندانپزشکی ترمیمی 1 نظری 1
دندانپزشکی ترمیمی 2 نظری 1
دندانپزشکی ترمیمی 3 نظری 1
دندانپزشکی ترمیمی 1 عملی 2
دندانپزشکی ترمیمی 2 عملی 1
دندانپزشکی ترمیمی 3 عملی 2
دندانپزشکی ترمیمی 4 عملی 1
26 دندانپزشکی کودکان دندانپزشکی کودکان 1 نظری 1
دندانپزشکی کودکان 2 نظری 1
دندانپزشکی کودکان 3 نظری 1
دندانپزشکی کودکان 1 عملی 1
دندانپزشکی کودکان 2 عملی 2
27 رادیولوژی دهان رادیولوژی دهان 1 نظری 1
رادیولوژی دهان 2 نظری 1
رادیولوژی دهان 3 نظری 1
رادیولوژی دهان 1 عملی 1
رادیولوژی دهان 2 عملی 1
رادیولوژی دهان 3 عملی 1
28 دندانپزشکی جامعه نگر دندانپزشکی جامعه نگر نظری 1
دندانپزشکی جامع نگر عملی 5
29 درمان جامع دندانپزشکی 7
30 رساله رساله 1 نظری عملی 1
رساله 2 نظری عملی 1
رساله 3 نظری عملی 1
رساله 4 نظری عملی 5
مجموع 149

دروس اختصاصی رشته دندانپزشکی از ترم ۵ تا ۱۲ برای دانشجویان این رشته ارائه می شود. این دروس به صورت نظری و عملی ارائه می شود. دانشجویان باید مفاهیم نظری و عملی این دروس را به خوبی فرا بگیرند زیرا آینده شغلی آنها به این دروس وابسته است. بسیاری از دروس اختصاصی رشته دندانپزشکی به یکدیگر وابسته می باشد. فرآیند یادگیری این دروس به صورت تدریجی خواهد بود و در پایان نیز نیاز است که دانشجو پایان نامه خود را ارائه دهد.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

طرح دندانپزشکی

فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی پس از پایان دوره ۶ ساله خود موظف هستند تا دوسال در مناطق محروم خدمت کنند. در واقع این رشته جز رشته‌هایی که طرح دو ساله نیروی انسانی وزارت بهداشت را شامل می شود. در این دو سال دانش آموختگان اجازه تاسیس مطب نخواهند داشت. طرح دوره دندانپزشکی اجباری است و امکان خرید نخواهد داشت. در این دوره دندانپزشکان می توانند برای بازار کار آینده، خود را آماده سازند. طرح دو ساله رشته دندانپزشکی برای آقایان مشمول به خدمت، نقش دوره سربازی را دارد. با داشتن برخی شرایط ممکن است فارغ التحصیلان از گذراندن طرح دو ساله این رشته معاف گردند.

بازار کار رشته دندانپزشکی

دندانپزشکی یکی از سه رشته شاخص تحصیلی در گروه علوم تجربی است و افراد زیادی به ادامه تحصیل در این رشته تمایل دارند. در باور عموم این رشته و رسته کاری آن جز مشاغل بسیار پردرآمد می باشد. البته شاید این مورد چندان نیز بیراه نباشد. مراکز درمانی دولتی و خصوصی یکی از مهمترین محیط های کاری برای دندانپزشکان خواهد بود. در این مراکز افراد از درآمد مطمئن و نسبتا بالایی برخوردار خواهند بود. اما برخی افراد بنابر علایق خود و یا نیاز جامعه اقدام به تاسیس مطب می کنند. تاسیس مطب و تامین وسایل درمانی برای دندانپزشک هزینه بالایی دارد اما اگر دندانپزشک از تخصص و مهارت بالایی برخوردار باشد، این نوع اشتغال برای او درآمد بهتری در پی دارد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی نیز ممکن است شغل مورد نظر خود را نیابند. در سالهای اخیر با افزایش پذیرش دانشگاه ها از امنیت شغلی این رشته نیز تا حدودی کاسته شده است.

گرایش های دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی در دوره 6 ساله نخست فاقد گرایش است و همه فارغ التحصیلان این رشته باید مسیر مشابهی را طی کنند. البته گرایش های این رشته در مقاطع بالاتر و گرفتن تخصص قابل بررسی می باشد.

بازار کار رشته دندانپزشکی
دندان پزشکی کودکان یکی از گرایش های مهم رشته دندانپزشکی می باشد.

کاربردهای دندانپزشکی

با اینکه نام رشته دندانپزشکی به طبابت در حوزه دندان اشاره دارد اما در واقع دندانپزشک در زمینه بیماری های دهان نیز مهارت دارد. کاربرد رشته دندانپزشکی صرفا معطوف به ترمیم دندان نمی باشد. درمان مواردی مانند التهاب لثه و برفک دهان نیز از وظایف دندانپزشک است. دندانپزشکان در محیط خصوصی مانند کلینیک و اماکن دولتی مانند بیمارستان و همچنین محیط شخصی مانند مطب می توانند از مهارت های خود استفاده کنند.

درآمد رشته دندانپزشکی

درآمد دندانپزشکان در هر جامعه ای قابل قبول است و نسبت به بسیاری از افراد رفاه بیشتری شامل حال آنان می شود. در مراکز درمانی دولتی و خصوصی دندانپزشکان از حقوقی ثابت به علاوه قسمتی از هزینه درمان هر بیمار سهم دارند. اما اگر دندانپزشکی قصد تاسیس مطب داشته باشد، درآمدش نیز در گرو مهارت و تلاشش خواهد بود. دندان پزشکان متناسب با شهر، منطقه و سابقه ای که دارند مراجعه کننده خواهند داشت. همچنین اگر تخصص و مهارت کافی داشته باشند به تدریج با افزایش مراجعه کنندگان به درآمد بیشتری دست می یابند. یک دندانپزشک ماهر در شهری مانند تهران در مطب شخصی خود می تواند سالانه درآمد چند میلیاردی داشته باشد.

دندانپزشکان باید به آسایش و آرامش بیمار خود توجه ویژه ای داشته باشند. یک دندانپزشک ماهر باید بتواند همزمان با ترمیم دندان بیمار خود به بهترین نحو، او را با کمترین میزان درد ممکن مواجه کند. داشتن جسارت و شجاعت نیز یکی دیگر از خصوصیات بارز دندانپزشکان می باشد. تسلط به زبان انگلیسی نیز به دندانپزشکان کمک می کند تا با خواندن ژورنال های معتبر به اطلاعات جدید در زمینه شغلی خود دسترسی داشته باشند.

ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی

فارغ التحصیلان رشته دندان پزشکی بعد از گذراندن دوره 6 ساله خود می توانند برای اخذ تخصص اقدام کنند. دوره های تخصص دندانپزشکی با آزمون ورودی و با طول مدت حداقل سه سال ارائه می‌شود. متخصصین دندان پزشکی درصورت تمایل می توانند دریک آزمون جامع شرکت کرده و درصورت قبولی بورد تخصصی دریافت کنند. افرادی که بورد تخصصی دندانپزشکی را دریافت می کنند، می توانند در هیئت علمی دانشگاه مشغول به کار و تدریس شوند. یکی دیگر از دوره های آموزشی که دندانپزشکان پس از دوره 6 ساله می گذرانند، دوره فلوشیپ است. فلوشیپ یک دوره آموزش محدود در یک زمینه خاص را شامل می شود. در ایران فلوشیپ های معتبر زیرنظر وزارت بهداشت و با آزمون پذیرش می گیرند. لازم است بدانید که فلوشیپ به هیچ عنوان یکسان با تخصص نخواهد بود اما مهارت دندانپزشک را افزایش می دهد. علاوه بر فلوشیپ دوره‌های آموزشی دیگری نیز به صورت خصوصی برای ارتقا دانش و مهارت دندانپزشکان تازه فارغ التحصیل برگزار می شود. حال به صورت کوتاه با تخصص های رشته دندانپزشکی آشنا شوید:

متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی امروزه از پرکارترین متخصصین هستند. پرکردن و سفید کردن دندان، لامینیت و روکش گذاشتن تنها بخشی از وظایف این متخصصین است.

متخصص ارتودنتیست وظیفه مرتب سازی دندانها با استفاده از سیم و سایز ابزارها را دارد. درمان و رفع ناهنجاری های فک و صورت نیز از دیگر وظایف اوست.

متخصص پروتز در زمینه انواع روش های دندان جایگزین فعالیت می کند. روکش های زیبایی و دندان مصنوعی بخشی از وظایف این متخصصین است.

متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست بیشتر به مسائل مرتبط با ریشه دندان مشغول است. عصب کشی های پیچیده و ایمپلنت تنها بخشی از وظایف اندودنتیست می باشد.

پریودنتیست ها وظیفه تشخیص و درمان بیماری های مربوط به لثه و بافت های نگهدارنده دندان را به عهده دارند. یکی از تخصص های دیگر آنها انجام ایمپلنت های دشوار است.

این متخصصین در واقع پزشک دهان و دندان شما هستند. متخصصین تشخیص بیماری های دهان و دندان با توجه به زخم ها و  ضایعات دهانی یا تغییر رنگ بافت دهان بیماری های سایر نقاط بدن شما را نیز تشخیص می دهند.

جراح فک و صورت، یک جراح تخصصی است که وظیفه جراحی هایی مانند دندان عقل نهفته، زیبایی فک، چانه و …، خارج کردن کیست ها و تومورهای این ناحیه و … را به عهده دارد.

عملیات دندانپزشکی برای اطفال دشواری های متفاوتی دارد. متخصص اطفال با رفتارهای کودکان آشنا می باشد. همچنین او در زمینه ترمیم و رفع مشکلات مرتبط با دندان شیری آموزش دیده است.

این متخصصین با بیمار به طور مستقیم به جز موارد خاص، سر و کار ندارند وظیفه متخصصین پاتولوژیست دهان و دندان بررسی نمونه بافت های خارج شده بیماران و تشخیص وضعیت بر اساس آن است.

متخصص رادیولوژیست فک و صورت وظیفه رادیوگرافی این ناحیه و نوشتن گزارش بر اساس مشاهداتش را بر عهده دارد.

رشته دندانپزشکی در جهان

دندانپزشکی در جهان رشته شناخته شده و پرکاربردی است. همینک در اکثر کشورهای جهان به این رشته و متخصصین آن که نقش مهمی در سلامت جامعه دارند، توجه ویژه ای می شود. دانشگاه های اروپایی جهت پذیرش دانشجو در رشته دندان پزشکی شرایط خاصی دارند. از مهمترین شرایط لازم دوره یک ساله پیش پزشکی، داشتن مدرک مهارت آیلتس یا تافل می باشد. همچنین گواهی تمکن مالی جهت پرداخت هزینه های تحصیلی و… باید ارائه شود. در دانشگاه های دندان پزشکی جهان از آزمون های ورودی معتبر مانند DAT و UCAT برای پذیرش متقاضیان استفاده می گردد.

از بهترین کشورها از لحاظ رتبه علمی جهت ادامه تحصیل در رشته دندان پزشکی کشور آمریکا است. اما طبق رتبه بندی QS در سال 2021 دانشگاه یوتبری سوئد در جایگاه نخست برترین مراکز آموزشی رشته دندانپزشکی قرار دارد. دانشگاه میشیگان آمریکا در جایگاه دوم قرار دارد. کالج دندان پزشکی ACTA هلند به عنوان یک مرکز علمی مستقل رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. دانشگاه دندان پزشکی هنگ کنگ نیز در رتبه بندی QS به عنوان معتبرترین مرکز آموزشی دندان پزشکی در آسیا، در رده 4 جهان قرار دارد. 

همان طور که بهترین دانشگاه های رشته دندان پزشکی در آمریکا و اروپا است، متخصصین این رشته در کشورهای اروپایی و آمریکا از امنیت شغلی بهتر و درآمد بالاتری نیز بهره مند هستند. درآمد سالانه یک دندانپزشک در کشور ترکیه با تبدیل واحد پول این کشور حدود 80000 پوند است. در کشوری همچون استرالیا درآمد دندانپزشکان در سال حدود 100000 دلار استرالیا است. در نظر داشته باشید که دلار استرالیا نسبت به دلار امریکا اعتبار کمتری دارد.در آلمان به عنوان قطب صنعتی اروپا هر دندانپزشک به طور تقریبی می تواند بر روی درآمد سالانه ای حدود 52000 یورو حساب باز کند. در سوئد که عالی ترین مرکز آموزش دندانپزشکی در جهان را دارد یک دندانپزشک در سال حدود 420000 کرون درآمد خواهد داشت. آمریکا شاید از منظر درآمدی بهترین کشور برای دندانپزشکان باشد. درآمد سالیانه بیش از 140000 دلار برای دندانپزشکان در این کشور وضعیت مناسبی را رقم زده است. 

دانشگاه یوتبری سوئد برترین مرکز آموزش رشته دندانپزشکی
دانشگاه یوتبری سوئد برترین مرکز آموزش رشته دندانپزشکی

تفاوت رشته دندانپزشکی و پزشکی

رشته پزشکی و دندانپزشکی هر دو طرفداران و علاقه مندان مختص به خود را دارند. به طور کلی رتبه های مورد نیاز برای قبولی در این رشته ها در مراکز دانشکده های پزشکی هم سطح به هم نزدیک است. اما به طور کلی حدود 50 رتبه برای پذیرش در پزشکی نسبت به پذیرش در دندانپزشکی در دانشگاه های هم سطح باید رتبه خود را ارتقا دهند. رشته دندانپزشکی 217 واحد درسی دارد و 6 ساله تمام می شود. رشته پزشکی 290 واحد درسی دارد و دوره آن 8 ساله است. برای ادامه تحصیل، پزشکی دوره های تخصص متنوعی دارد اما دندانپزشکی صرفا تخصص های حوزه دهان و دندان را شامل می شود. از منظر درآمد به این نکته باید اشاره کرد که سطح درآمد یک دندانپزشک عمومی بالاتر از یک پزشک عمومی است. اما متخصصین رشته پزشکی از متخصصین رشته دندانپزشکی غالبا درآمد بالاتری دارند. از منظر روحی می توان گفت که پزشکی جسارت و آستانه تحمل بیشتری نسبت به دندانپزشکی می طلبد.

چالش های رشته دندانپزشکی

دندان پزشکی مانند سایر مشاغل با تمام مزایایی که دارد، چالش و سختی هایی نیز به همراه خود دارد. سرپا بودن زیاد و خم شدن در مدت زمان بالا می تواند به تدریج باعث بروز ناراحتی هایی چون آرتروز، کمردرد، گردن درد، دردمفاصل یا واریس شود. پس توجه به ورزش هایی با موضوع آمادگی جسمانی باید در برنامه یک دندانپزشک قرار بگیرد. به دلیل ارتباط مداوم با دهان و دندان بیماران امکان ابتلا به بیماری های ایدز، هپاتیت یا بیماری های عفونی را دارد. ضمنا دندانپزشکان در برابر بیماری های تنفسی مانند کرونا نیز آسیب پذیر خواهند بود. آن دسته از افراد که به فعالیت به صورت فردی علاقه دارند، نیز چالش های خاصی را ممکن است تجربه کنند. تاسیس مطب جدید همواره همراه با ریسک می‌باشد. در صورت عدم اقبال مراجعین ممکن دندانپزشک با ضرر مالی مواجه شود. با توجه به میزان زیاد پذیرش در سالهای گذشته دندانپزشک برای تحمیل خود به بازار کار باید حتما مستعد و ماهر باشد. اما با تمام این چالش ها همچنان جذابیت های این رشته، علاقه به آن را کاملا توجیه می‌کند.

پرسش و پاسخ

برای قبولی در رشته دندانپزشکی چه رتبه ای باید کسب کنید؟

برای قبولی در رشته دندانپزشکی متناسب با منطقه و نوع سهمیه خود و همچنین سطح و میزان تقاضای دانشگاه مدنظر خود باید رتبه مناسبی کسب کنید. برای دانشگاه های برتر کسب رتبه کمتر از 200 و برای برخی مراکز آموزشی این رشته تا رتبه حدود 1500 امکان قبولی وجود دارد.

رشته دندانپزشکی از لحاظ زمان تحصیل، درآمد و بازار کار با رشته پزشکی چه تفاوتی دارد؟

زمان تحصیل رشته دندانپزشکی 6 سال و رشته پزشکی 8 سال است. درآمد یک دندانپزشک عمومی بیشتر از یک پزشک عمومی خواهد بود. اما در رشته پزشکی امکان اخذ تخصص های گوناگون وجود دارد...

درآمد دندانپزشکی در جهان چگونه است؟

در کشورهای مختلف دندانپزشکان از سطح رفاه مناسبی برخوردار هستند در آمد سالانه دندانپزشکان در ترکیه 80000 پوند در آلمان 52000 یورو و در آمریکا 140000 دلار می باشد
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x