جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته تکنولوژی اتاق عمل

رشته تکنولوژی اتاق عمل
معرفی کامل رشته تکنولوژی اتاق عمل | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته اتاق عمل
فهرست مطالب

معرفی رشته تکنولوژی اتاق عمل

رشته تکنولوژی اتاق عمل یکی از رشته های محبوب در گروه آموزش علوم پزشکی است. این رشته که از جمله رشته های پیراپزشکی در دانشگاه های کشور محسوب می‌شود در زیر گروه ۱ کنکور سراسری تجربی قرار می گیرد. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی اتاق عمل در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته تکنولوژی اتاق عمل | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته اتاق عمل

بازار کار فوق‌العاده مناسب و همچنین درآمد مناسب باعث شده تا رشته تکنولوژی اتاق عمل تبدیل به یک رشته محبوب در میان داوطلبان کنکور شود. به همین دلیل داشتن یک برنامه ریزی درست و دقیق و همچنین تلاش و پشتکار لازمه اصلی ورود به این رشته برای علاقه مندان هستند.

تاریخچه رشته تکنولوژی اتاق عمل

با توجه به اینکه رشته تکنولوژی اتاق عمل یکی از شاخه های علوم پزشکی بوده و در پزشکی و جراحی اهمیت بسیار زیادی دارد به همین دلیل سابقه و تاریخچه آن را نیز بایستی به همان زمان پیدایش اولین جراحی ها برای درمان بسیاری از بیماری ها در زندگی بشر نسبت داد. در مقاله معرفی رشته پزشکی به صورت کامل به تاریخچه این رشته در جهان پرداختیم و خیلی قصه داریم دوباره تاریخچه این نوشته را برای شما مرور کنیم اما با این حال از همان زمان های گذشته افرادی به عنوان دستیار وظایف مربوط به تکنولوژیست جراحی را انجام می دادند.

رشته تکنولوژی اتاق عمل به صورت کاملا حرفه ای و شبیه به شرایط امروز برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ توسط فردی به نام مارتا لوسی در بوستون آمریکا پایه‌گذاری شد. وی برای اولین بار اقدام به معرفی وظایف کامل کارشناس اتاق عمل و یا دستیار اتاق عمل نموده و شرایط لازم برای ورود به این روش عملی را نیز برای علاقمندان تعریف کرد. همچنین یکی از مواردی که باعث شد تا تکنولوژی اتاق عمل تبدیل به یک رشته معروف و همگی شود جنگ جهانی اول و دوم بود که در پی این جنگ ها نیاز به استفاده از خدمات فارغ التحصیلان این رشته بسیار زیاد شد.

اولین انجمن کارشناسان اتاق عمل برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ به صورت بین المللی و کاملاً مستقل کار خود را آغاز کرد و بعد از آن فعالیت های این انجمن باعث گسترش قابل توجه این رشته در سرتاسر جهان شد. تکنولوژی اتاق عمل در حال حاضر یکی از رشته های محبوب پیراپزشکی هم در ایران و هم در جهان محسوب می شود.

معرفی کامل رشته تکنولوژی اتاق عمل | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته اتاق عمل

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته تکنولوژی اتاق عمل

تکنولوژیست جراحی ( Surgical technologist) اصطلاحی است که به فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی اتاق عمل اطلاق می شود. دانش آموختگان این رشته در حقیقت به عنوان یک فرد سیار در اتاق عمل رفتار کرده و مراقبت های ویژه از بیماران در زمان جراحی و پس از عمل را به عهده میگیرند. در حال حاضر از تکنولوژی های فوق العاده به روز و نوینی برای جراحی در بخش های مختلف استفاده می شود که تکنولوژیست جراحی بایستی با تمام این ابزارها و وسایل آشنا باشد. هرچند تخصص ها و مهارت های مربوط به این رشته به مسائل مربوط به جراحی و درمان مستقیم بیماری ها مربوط نمی شود اما با این حال فعالیت های این عزیزان در اتاق عمل اهمیت بسیار زیادی برای بهبود هرچه بهتر و سریعتر بیماران و انجام راحت تر و دقیق تر عمل جراحی بر روی آنها دارد.

تکنولوژی اتاق عمل در یک نگاه

 رشته تکنولوژی اتاق عمل یکی از رشته های زیر مجموعه علوم پزشکی محسوب می‌شود که برای ورود به این رشته باید از طریق کنکور سراسری تجربی اقدام نمایید. به صورت کلی به دلیل بازار کار مناسب، این رشته در کشور ما یکی از رشته های خوب و محبوب محسوب می‌شود و هر سال علاقمندان زیادی برای ورود به این رشته بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری تجربی اقدام می نمایند. البته مشخص است که تکنولوژی اتاق عمل معمولاً به عنوان اولویت اصلی بسیاری از افراد در کنکور سراسری تجربی نبوده و رشته های محبوب مانند داروسازی و دندانپزشکی جایگاه بهتری نسبت به این رشته دارند اما با این حال تکنولوژی اتاق عمل نیز از جمله رشته های محبوب محسوب می شود.

دوره کارشناسی پیوسته رشته تکنولوژی اتاق عمل در کشور ما در چهار سال تحصیلی و یا هشت نیمسال تحصیلی برگزار می شود. دانشجویان در مقطع کارشناسی پیوسته برای این رشته می‌بایست ۱۳۰ واحد درسی را پشت سر گذاشته و در نهایت با اخذ واحدهای کارآموزی در عرصه و کسب مهارت ها و توانایی های لازم فارغ التحصیل شوند.

در کشور ما به دلیل کم بودن تعداد افراد فارغ التحصیل این رشته در حال حاضر بازار کار مناسبی برای تکنولوژی اتاق عمل تعریف می شود و درآمد این افراد نیز تقریباً مناسب است.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته تکنولوژی اتاق عمل در ایران

 رشته تکنولوژی اتاق عمل در ایران سابقه چندان طولانی نداشته و این رشته در کشور ما یک رشته جدید محسوب می شود. رشته تکنولوژی اتاق عمل در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۶۶ آن هم در مقطع کاردانی وارد دانشگاه های کشور شد و در سال ۱۳۸۷ که برای اولین بار دانشکده های مختلف علوم پزشکی امکان تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته را برای علاقه مندان به این رشته فراهم کردند. در حالیکه امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته در کشور ما نیز همین چند سال پیش امکان پذیر شده و به همین دلیل تاریخچه چندان طولانی را به صورت حرفه ای نمی توان برای این رشته در کشور ما معرفی کرد.

البته شایان ذکر است که پزشکان و جراحان ایرانی همیشه از جمله افتخارات کشور ما بوده و به همین دلیل وجود دستیارانی که وظایف مربوط به تکنولوژیست جراحی را انجام دهند در کنار آنها جایگاه خاص خود را داشته و سابقه طولانی دارد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته تکنولوژی اتاق عمل

 نوبت بررسی شرایط پذیرش در رشته تکنولوژی اتاق عمل در دانشگاه های کشور ما می رسد. برای بررسی و ارزیابی شرایط پذیرش در رشته تکنولوژی اتاق عمل باید دو موضوع مهم را در این باره در نظر بگیریم. در وهله اول باید یادآوری کنیم که در حال حاضر دانشگاه های بسیار زیادی در سطح کشور امکان پذیرش در این رشته را فراهم کرده و ظرفیت قابل توجهی برای آن هر ساله در دفترچه کنکور سراسری تجربی اعلام می شود. از این نظر شرایط ورود به این رشته در دانشگاه های کشور مناسب است و علاقمندان می‌توانند بدون دغدغه وارد هر یک از دانشگاه های سراسری علوم پزشکی کشور در رشته تکنولوژی اتاق عمل شوند.

همچنین از نظر میزان رقابت در میان داوطلبین کنکور سراسری تجربی نیز شرایط این رشته باید مورد بررسی قرار بگیرد. در حال حاضر تکنولوژیست جراحی از جمله رشته های محبوب در میان رشته های پیراپزشکی محسوب شده و هر ساله علاقه‌مندان زیادی برای ورود به این رشته اقدام می نماید. در نظر گرفتن این دو موضوع در کنار هم نشان می‌دهد که علاقه‌مندان می‌توانند با کمی تلاش و یک برنامه ریزی درست در سال های قبل از کنکور سراسری تجربی به راحتی شرایط ورود به این رشته را پیدا کرده و در هر یک از دانشگاه های سراسری برای تحصیل در آن اقدام نمایند.

برای عبور از سد کنکور سراسری رشته تجربی برای ورود به رشته تکنولوژی اتاق عمل می بایستی دو دسته از سوالات را در این آزمون پاسخ دهید. دو دسته سوالات عمومی و سوالات تخصصی در کنکور تجربی در نظر گرفته می شوند که البته ضرایب درس های هر کدام از این دسته ها با یکدیگر متفاوت بوده و میزان تاثیر پذیری آنها بر روی نمره و تراز قبولی داوطلبین نیز متفاوت خواهد بود.

در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی مربوط به کنکور رشته تجربی را برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

البته همانطور که مستحضر هستید ضرایب دروس تخصصی در کنکور تجربی اهمیت بیشتری برای قبولی در رشته های مختلف داشته و تکنولوژی اتاق عمل نیز از این امر مستثنی نمی باشد. در ادامه ضرایب دروس تخصصی کنکور رشته تجربی برای ورود به این رشته را نیز با هم مرور می کنیم.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

دانشگاه های برتر رشته تکنولوژی اتاق عمل

نکته مهم بعدی که درباره رشته تکنولوژی اتاق عمل باید به بررسی آن بپردازیم معرفی دانشگاه های برتر این رشته است. البته شایان ذکر است که اکثر دانشکده های علوم پزشکی سراسری در حال حاضر شرایط خوبی از نظر کیفیت آموزش داشته و در امر ایجاد توانمندی ها و مهارت های لازم برای موفقیت در رشته به خوبی عمل می نمایند. اما با این حال بسیاری از دانشجویان و داوطلبین کنکور سراسری علوم تجربی ترجیح می دهند تا در اولویت های اصلی خود دانشگاه های برتر رشته مورد نظر خود را قرار دهند. دانشگاه های برتر رشته تکنولوژی اتاق عمل در کشور ما دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. 

نمونه کارنامه قبولی در رشته تکنولوژی اتاق عمل

 بررسی شرایط پذیرش در رشته تکنولوژی اتاق عمل را با اشتراک گذاری دو نمونه کارنامه قبولی در این رشته در کنکور های سال قبل به اتمام می‌رسانیم. دقت داشته باشید که هر ساله ممکن است با توجه به میزان ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور و همچنین رقابت شکل گرفته در میان داوطلبین، شرایط متفاوتی برای پذیرش در این رشته از نظر نمره و تراز قبولی به وجود دارد اما با این حال به صورت کلی با مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته تکنولوژی اتاق عمل تا حد می توانید با درصد های افراد قبول شده در این رشته آشنا شوید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحد های درسی رشته تکنولوژی اتاق عمل

 نوبت به معرفی واحدهای درسی رشته تکنولوژی اتاق عمل می‌رسد. قبل از هر چیزی باعث یادآوری کنیم که شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور هر چند سال یکبار بر اساس نیاز روز هر کدام از رشته های علوم پزشکی اقدام به ایجاد تغییراتی در سر فصل دروس و نحوه ارزشیابی از دانشجویان در دانشگاه های کشور می نماید. دانشجویان جدیدالورود نیاز می‌بایست از برنامه آموزشی جدید اعلام شده از سوی شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی کشور تبعیت نموده و واحد های درسی خود را بر اساس آخرین مصوبه اخذ کنند. در این بخش سعی داریم تا واحدهای درسی رشته تکنولوژی اتاق عمل را بر اساس آخرین مصوبه این شورا را به شما معرفی کنیم.

طبق آخرین مصوبه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور طول مدت تحصیل تکنولوژی اتاق عمل ۴ سال تحصیلی و یا ۸ نیمسال تحصیلی می باشد. دانشجویان در مقطع کارشناسی پیوسته رشته اتاق عمل می بایست ۱۳۰ واحد درسی را در دسته بندی های مختلف پشت سر بگذرانند. هر کدام از دسته بندی های در نظر گرفته شده به عنوان سرفصل دروس برای رشته اهمیت خاص خود را داشته و حتماً باید دانشجویان با تمرکز بالا این دروس را پشت سر گذاشته تا به مهارت ها و توانمندی‌های لازم برای ارائه خدمات در این رشته برسند. 

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته تکنولوژی اتاق عمل در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته تکنولوژی اتاق عمل
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه و تخصصی
74 واحد
دروس کارآموزی در عرصه
16 واحد
دروس کارآموزی
18 واحد
مجموع
130 واحد

دقت داشته باشید که قوانین مشخصی از سوی دانشکده های علوم پزشکی مختلف نیز برای ارائه هر کدام از درس های این رشته در نظر گرفته می شود که از همان ابتدا باید این قوانین را در نظر گرفته و از همان ترم های نخست برنامه ریزی دقیقی برای پشت سر گذاشتن تمام این ۱۳۰ واحد در نظر بگیرید. در غیر این صورت ممکن است در ترم های انتهایی با چالش هایی روبرو شده و نتوانید تمام واحدهای مورد نظر را در زمان تعیین شده اخذ کنید.

دروس عمومی

 اولین بخش از واحد های درسی رشته اتاق عمل که باید به معرفی آنها بپردازیم دروس عمومی تعیین شده برای این رشته هستند. دروس عمومی مقطع کارشناسی پیوسته رشته اتاق عمل از سوی گروه معارف و گروه عمومی تعیین شده و خیلی بر روی مهارت ها و توانمندی های دانشجویان در این رشته تاثیر ندارد. این دسته از واحدهای درسی برای تمام مقاطع کارشناسی پیوسته به صورت مشترک در تمام رشته ها ارائه می شوند و دانشجویان میبایست در طول هشت نیمسال تحصیلی به ترتیب تمام این واحدها را پشت سر بگذرانند. این واحد ها که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه های مختلف ابلاغ میشود بیشتر برای افزایش فرهنگ و شناخت کاربران ثبت جامعه اسلامی در نظر گرفته می شوند.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته تکنولوژی اتاق عمل را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن ۲۲ واحد دروس عمومی رشته تکنولوژی اتاق عمل وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. ۲۲ واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، ۱۰ واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته تکنولوژی اتاق عمل در دوره کارشناسی پیوسته ۲۱ واحد خواهد شد.

دروس پایه، اختصاصی و کارآموزی رشته تکنولوژی اتاق عمل

 دومین بخش از واحدهای درسی رشته تکنولوژی اتاق عمل که باید به معرفی آنها بپردازیم دروس پایه و اختصاصی و همچنین کارآموزی مربوط به این رشته در طول مقطع کارشناسی هستند. دروس پایه بیشتر به معرفی اولیه این رشته برای دانشجویان اختصاص یافته و در دروس اختصاصی نیز کم کم مهارت ها و توانایی های لازم برای ارائه خدمات در این رشته به دانشجویان یاد داده می شود. دقت داشته باشید که تمام دروس اختصاصی و پایه در نظر گرفته شده برای این رشته باید با تمرکز بالا پشت سر گذاشته شوند زیرا تاثیر بسیار زیادی بر روی میزان تسلط دانش آموختگان در مهارت های مربوط به این رشته خواهند داشت.

در جدول زیر می توانید دروس پایه، اختصاصی و کارآموزی برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته تکنولوژی اتاق عمل را مشاهده کنید:

دروس پایه و اصلی و کارآموزی رشته تکنولوژی اتاق عمل
ردیف نام درس تعداد واحد
1 تشریح 1 2
2 تشریح 2 2
3 فیزیولوژی 1 2
4 فیزیولوژی 2 1
5 بیوشیمی 1
6 باکتریولوژی و انگل شناسی 2
7 تکنولوژی اتاق عمل ارتوپدی و مراقبتهای آن 2
8 آسیب شناسی و بافت شناسی 2
9 خون شناسی و انتقال خون 2
10 تکنولوژی اتاق در اورژانس، تروما و بحرانها و حوادث غیر مترقبه و مراقبتهای آن 1
11 ایمونولوژی 1
12 آمار حیاتی 1
13 روش تحقیق در اتاق عمل 2
14 فناوری اطلاعات در اتاق عمل 1
15 فیزیک پزشکی و الکتریسیته و رباتیک و کاربرد آن در اتاق عمل 2
16 روان شناسی عمومی 2
17 داروشناسی 2
18 اصطلاحات پزشکی 2
19 بهداشت روان در اتاق عمل 1
20 اصول و فنون مهارتهای بالینی 1
21 تغذیه در جراحی 1
22 مقدمه ای بر تکنولوژی اتاق عمل 1
23 آشنایی با بیماریهای داخلی و مراقبتهای آن 4
24 تکنولوژی اتاق عمل گوارش و غدد و مراقبتهای آن 3
25 تکنولوژی اتاق عمل زنان و ارولوژی (اداری - تناسلی) 2
26 تکنولوژی اتاق عمل توراکس(قلب و عروق) و مراقبتهای آن 3
27 تکنولوژی اتاق عمل اعصاب و مراقبتهای آن 2
28 تکنولوژی اتاق عمل ENT فک و صورت و دهان و دندان و مراقبتهای آن 2
29 تکنولوژی اتاق عمل چشم و مراقبتهای آن 1
30 تکنولوژی اتاق عمل اطفال و نوزادان و مراقبتهای آن 1
31 تکنولوژی اتاق عمل ترمیمی، پوست و سوختگی و مراقبتهای آن 2
32 آشنایی با وسایل و تجهیزات اتاق عمل 2
33 بیهوشی و مراقبتهای آن 2
34 روش احیای قلبی و ریوی و اصول مراقبت های ویژه 2
35 اصول مراقبت در اتاق بهبودی 1
36 مدیریت در اتاق عمل 2
37 فوریتهای پزشکی 1
38 اخلاق حرفه ای در اتاق عمل 1
39 آشنایی با کلیات تصاویر رادیولوژی رایج در اتاق عمل 1
40 زبان تخصصی 2
41 بهداشت در اتاق عمل 2
42 اصول و فنون عملکرد فرد اسکراب 2
43 اصول استریلیزاسیون و ضد عفونی 1
44 کارآموزی مهارتهای بالینی 2
45 کارآموزی بخش استریل مرکزی 1
46 کاراموزی اصول و فنون عملکرد فرد اسکراب 2
47 کارآموزی روشهای احیای قلبی ریوی 1
48 کارآموزی در اتاق عمل اورژانس 1
49 کارآموزی رفتار در اتاق عمل 1
50 کارآموزی اصول و فنون عملکرد فرد سیار 2
51 کارآموزی تکنیک اتاق عمل 1و2 4
52 کارآموزی اصول مراقبت در اتاق بهبودی 2
53 کارآموزی مدیریت در اتاق عمل 2
مجموع واحدها 92 واحد

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید در مجموع ۴۷ درس مختلف به ارزش ۸۴ واحد درسی به عنوان دروس پایه، اختصاصی و کارآموزی برای رشته اتاق عمل در نظر گرفته شده اند. البته شایان ذکر است که قوانین مشخصی به عنوان پیش نیاز و همنیاز نیز برای این واحد های درسی از سوی دانشکده های علوم پزشکی در نظر گرفته می شود که حتماً باید برای اخذ این واحدها به این قوانین نیز دقت کافی داشته باشید.

دروس کارآموزی در عرصه رشته تکنولوژی اتاق عمل

در جدول زیر می توانید دروس کارآموزی در عرصه رشته تکنولوژی اتاق عمل در دوره کارشناسی پیوسته را مشاهده کنید:

دروس کارآموزی در عرصه رشته تکنولوژی اتاق عمل
ردیف نام درس واحد
1 کارآموزی در عرصه ارتوپدی 2
2 کارآموزی در عرصه اتاق عمل اعصاب 2
3 کاراموزی در عرصه اتاق عمل جراحی پلاستیک و ترمیمی 1
4 کارآموزی در عرصه زنان 1
5 کارآموزی در عرصه اورولوژی (ادراری ـ تناسلی) 1
6 کارآموزی در عرصه قلب و عروق 1
7 کارآموزی در عرصه چشم 1
8 کارآموزی در عرصه فک و صورت 1
9 کارآموزی در عرصه توراکس 1
10 کارآموزی در عرصه ENT 1
11 کارآموزی در عرصه اطفال 1
12 کارآموزی در عرصه جراحی گوارش و غدد 2
13 کارآموزی در عرصه در یک حیطه جراحی ( انتخابی) 1
مجموع 16

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید در مجموع ۱۶ واحد به عنوان کارآموزی در عرصه برای رشته اتاق عمل در نظر گرفته شده است که هر کدام از این واحدها اهمیت بسیار زیادی برای فراگیری مهارت ها و تخصص های مربوط به این رشته دارند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته تکنولوژی اتاق عمل

 شرایط بازار کار رشته تکنولوژی اتاق عمل در حال حاضر در کشور ما هر چند ایده آل نیست اما مناسب و خوب است. به دلیل اینکه نیروی متخصص در این زمینه برای هرچه بهتر کردن شرایط درمان نیاز است به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته بلافاصله بعد از اتمام مقطع کارشناسی می توانند وارد بازار کار شده و شرایط خوبی از این نظر داشته باشند. از این گذشته سازمان ها و مراکز مختلفی نیز امکان اشتغال کار و استخدام برای نزدیکان را فراهم کرده‌اند. به عنوان مثال در حال حاضر امکان استخدام این افراد در بیمارستان ها، درمانگاه های خصوصی و دولتی، بخش های جراحی و اتاق عمل، بخش های رادیولوژی و مراکز آندوسکوپی و استخدام به عنوان فرد سیار و اسکراب برای کمک به جراحی از جمله بازار کار مربوط به این رشته محسوب می شوند.

گرایش های رشته اتاق عمل

شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر چند سال به چند سال برنامه آموزشی رشته های مختلف زیر مجموعه خود را به همراه گرایش های مختلف مربوط به آن را تعریف کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در هر بار بازنگری صورت گرفته در سرفصل ها و دروس تعیین شده برای هر رشته و همچنین گرایش های مختلف تغییرات ایجاد می شود. طبق آخرین بازنگری به عمل آمده به عنوان برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته اتاق عمل برای این رشته در مقطع کارشناسی هیچگونه گرایشی تعریف نشده و دانشجویان و علاقه‌مندان برای انتخاب گرایش های تخصصی می توانند در مقطع تحصیلی بالاتر اقدام کنند.

کاربردهای رشته تکنولوژی اتاق عمل

 کاربردهای رشته تکنولوژی اتاق عمل تربیت نیروهای متخصص و حرفه ای در زمینه ارائه خدمات مربوط به تکنولوژیست جراحی است. نیروهای حرفه ای وارد شده در این عرصه جایگاه خود را در عرصه‌های مختلف جراحی پیدا کرده و به عنوان کارشناس مسائل عمومی اتاق عمل می‌توانند تاثیر فوق‌العاده زیادی برای هرچه بهتر کردن شرایط جراحی ها و رفع بیماری ها در جامعه داشته باشند. تخصص هایی که در رشته تکنولوژی اتاق عمل به آنها پرداخته می شود کمتر در سایر رشته ها تعریف شده و به همین دلیل دانش آموختگان این رشته می توانند به اهداف و کاربردهای خاص خود را در بخش‌های مختلف درمان ایفا نمایند.

علاوه بر این یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم رشته تکنولوژی اتاق عمل تربیت دانش آموختگان حرفه ای در زمینه انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی در این زمینه است. روز به روز نیاز کشور به افراد با تخصص های مختلف برای انجام تحقیقات علمی و پیشبرد هرچه بهتر سطح علوم و فناوری ها در کشور بیشتر میشود. در این بین یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف دانشگاه های کشور پرورش افراد علمی و حرفه ای در این زمینه است تا نیروهای متخصص داخلی زمامدار آموزشهای حرفه ای در این زمینه ها نیز شوند.

درآمد رشته تکنولوژی اتاق عمل

 درآمد رشته تکنولوژی اتاق عمل بسته به شرایط دانش آموختگان می تواند متفاوت باشد. همانطور که در بخش واحدهای درسی رشته اتاق عمل بیان کردیم، دانشجویان رشته میبایست با داشتن تمرکز بالا و کافی بر روی درس های تخصصی و اصلی این رشته مهارتهای خود را به حداکثر شرایط ممکن برسانند. هر چقدر میزان تخصص و تجربه کاربران در زمینه ارائه خدمات مربوط به این رشته بیشتر و بهتر باشد در نهایت درآمد آنها نیز بیشتر خواهد شد. در این به یک عامل بسیار مهم تاثیرگذار بر روی درآمد رشته اتاق عمل، محل استخدام آنها و همچنین رده شغلی تعریف شده برای آنها است.

رشته تکنولوژی اتاق عمل یکی از رشته هایی است که تخصص آن برای هر جامعه لازم است. علاقه مند بودن به مسائل پزشکی و همچنین داشتن پشتکار برای فراگیری تمام تخصص های مربوط به این رشته می توانند بازار کار فوق العاده ایده آل تری را برای دانش آموختگان رقم بزنند.

ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی اتاق عمل

 نوبت بررسی شرایط ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی اتاق عمل می رسد. مانند سایر رشته های علوم پزشکی در مقطع کارشناسی امکان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی اتاق عمل نیز وجود دارد. فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی می توانند هم در گرایش های تخصصی مربوط به رشته و هم در گرایش های نزدیک به آن از سایر رشته های علوم پزشکی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام نمایند. در ادامه شرایط پذیرش و ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر برای رشته را با هم مرور می کنیم.

 در حال حاضر بسیاری از دانشکده های علوم پزشکی امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تکنولوژی اتاق عمل را برای علاقمندان فراهم کرده اند. داوطلبی می توانند بعد از اتمام مقطع کارشناسی بلافاصله در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و در صورت رسیدن به نمره و تراز قبولی برای حضور در مقطع کارشناسی ارشد اقدام نمایند. از جمله مهم ترین گرایش های رشته تکنولوژی اتاق عمل در مقطع کارشناسی ارشد می توان به گرایش های اتاق عمل، ارگونومی، فیزیولوژی و تکنولوژی گردش خون اشاره کرد.

 همچنین امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته تکنولوژی اتاق عمل نیز برای داوطلبین و علاقه مندان به مقاطع تحصیلی بالاتر وجود دارد. البته با توجه به اینکه رشته های علوم پزشکی معمولاً در مقطع دکترا شباهت هایی به یکدیگر دارند امکان انتخاب گرایش های بیشتری نسبت به مقطع کارشناسی ارشد برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقطع دکترا نیز وجود خواهد داشت. البته شایان ذکر است که هر ساله ظرفیت و گرایشهای این رشته در مقطع دکترا در دفترچه دکترای وزارت بهداشت اعلام می شود.

همچنین لازم به یادآوری است که گرایش خود اتاق عمل در حال حاضر در مقطع دکترا وارد دانشگاه های کشور نشده است. خود کارشناسی ارشد در گرایش اتاق عمل نیز همین چند سال پیش وارد لیست رشته های برخی از دانشکده‌های پزشکی شده و هنوز فضا برای ارائه آموزش های تخصصی مربوط به گرایش اتاق عمل در مقطع دکترا در کشور ما فراهم نشده است. اما با این حال علاقه مندان به حضور در مقطع دکترا بعد از اتمام مقطع کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی اتاق عمل میتوانند در گرایش های مختلف مربوط به این رشته مانند آموزش پزشکی، ارگونومی، علوم اعصاب، کاردرمانی، فیزیولوژی، مهندسی پزشکی و … وارد دانشگاه شوند.

رشته تکنولوژی اتاق عمل در جهان

 رشته تکنولوژی اتاق عمل در جهان نیز شرایط بسیار خوبی داشته و این رشته در سطح بین‌المللی نیز از جمله رشته های محبوب محسوب می شود. دقت داشته باشید که اتاق عمل از جمله رشته هایی است که مهارت ها و تخصص های آن تنها برای دانش آموختگان این رشته در دسترس بوده و دانش آموختگان سایر رشته ها به هیچ وجه به این مهارت ها دسترسی ندارند. همین امر باعث شده تا نیاز به تخصص های مربوط به این رشته در تمام کشورهای جهان افزایش پیدا کند و هر ساله شاهده حضور دانشجویان زیادی در سطح بین المللی در این رشته باشیم.

گواه این ادعا این است که در حال حاضر بهترین دانشگاه های جهان امکان تحصیل در رشته اتاق عمل را برای علاقمندان فراهم کرده اند که این امر می تواند حتی امکان پذیرش در خارج از کشور را نیز برای دانشجویان ایرانی به راحتی فراهم آورد. اگر آخرین تغییرات استاندارد QS را برای رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان در رشته اتاق عمل در مورد بازبینی قرار دهیم در حال حاضر ده دانشگاه برتر مربوط به این رشته به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا
    • King’s college لندن
  • دانشگاه جان هاپکینز آمریکا
  • دانشگاه واشنگتن آمریکا
  • دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان
  • دانشگاه منچستر انگلستان
  • دانشگاه وایلی آمریکا
  • دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا
  • دانشگاه آلبرتا کانادا
  • دانشگاه تورنتو کانادا

همچنین در این رتبه بندی دانشگاه چینی ها در هنگ کنگ و دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان بهترین دانشگاه های آسیایی برای رشته تکنولوژی اتاق عمل رده بندی شده اند. دانشگاه های ایران در حال حاضر جایگاه در این رده بندی نداشته و خیلی از نظر علمی به مراتب بالا نرسیده اند. البته شایان ذکر است که رشته تکنولوژی اتاق عمل در ایران یک رشته بسیار تازه محسوب می شود.

همچنین لازم داریم تا نگاهی به میزان درآمد افراد شاغل در این رشته در سرتاسر جهان نیز بپردازیم. در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته بسته به میزان مهارت ها و میزان تجربه می توانند درآمد ۱۸ تا ۶۶ هزار دلار در سال برسند. شایان ذکر است که متوسط درآمد این افراد در حال حاضر حدود ۲۴ هزار دلار در سال برآورد می شود.

معرفی کامل رشته تکنولوژی اتاق عمل | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته اتاق عمل

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته اتاق عمل در ایران و جهان چگونه است؟

رشته تکنولوژی اتاق عمل در حال حاضر هم در ایران و هم در جهان بازار کار بسیار خوبی دارد و فارغ التحصیلان این رشته بلافاصله بعد از اتمام مقطع کارشناسی و یا مقاطع تحصیلی بالاتر می توانند به صورت حرفه ای وارد بازار کار شوند. ردیف های شغلی گسترده و همچنین نیاز مبرم به مهارت ها و تخصص های فارغ التحصیلان این رشته باعث شده تا در حال حاضر بازار کار بسیار مناسبی برای آن رقم بخورد.

درآمد رشته اتاق عمل چقدر است؟

رشته تکنولوژی اتاق عمل در حال حاضر به عنوان یک رشته بسیار پر درآمد محسوب نمی‌شود. اما با این حال دانش آموختگان این رشته بسته به میزان مهارت ها و همچنین جایگاه شغلی و مهلت استخدام خود می توانند درآمدهای قابل توجهی برای خود به وجود آورند.

برترین دانشگاه ‌های رشته اتاق عمل در ایران کدامند؟

در حال حاضر امکان تحصیل در رشته تکنولوژی اتاق عمل در ایران در دانشکده‌های علوم پزشکی بسیار زیادی وجود دارد. در این بین دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی شیراز را می توان به عنوان برترین دانشگاه های رشته تکنولوژی اتاق عمل در ایران معرفی کرد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x