الکترونیک و مخابرات دریایی


الکترونیک و مخابرات دریایی

هدف و ماهیت:

تمام زمینه هایی که وسیله ای نقلیه در آن نقش اساسی دارد بحث مخابرات در آن زمینه یک فوریت و ضروت انکارناپذیر است.

کشتی ها و ناوبرها و به قول معروف وسایل دریایی نیازمند سیستم مخابراتی قوی برای ارسال یا دریافت پیام جهت کارهای ضروری یا مواقع اضطراری هستند مدارها و سیستم های مخابراتی سیستم های پیچیده ای هستند که هر روز نیاز بیشتری را از بشر مرتفع می سازند . دوره کارشناسی مخابرات و الکترونیک و الکترونیک دریایی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن تربیت کارشناس در زمینه شناخت نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره برداری و تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها و مدارهای مخابراتی و الکترونیکی دریایی است. دروس این دوره ترکیبی از درس عمومی، علوم پایه و دروس اصلی مهندسی برق و دروس تخصصی مخابرات و الکترونیک دریایی است که با توجه به نیازهای نیروهای دریایی جمهوری اسلامی و سایر ارگانهای دریایی برنامه ریزی شده است.

هدف از برگزاری دوره الکترونیک و مخابرات دریایی تامین نیروی متخصص مورد نیاز ناوگان تجاری و نظامی کشور در ضمینه تحقیق و توسعه سامانه‌های مخابراتی و الکترونیکی دریایی است البته فارغ‌التحصیلان این رشته لازم است با مباحث گرایش قدرت و کنترل نیز آشنایی کامل داشته باشند. با توجه به طولانی بودن سفرهای دریایی و نیاز به پایداری بالای شناورهای تجاری در محیط‌ دریا طبق قوانین بین‌المللی لازم است هر شناور مجهز به تجهیزات ویژه ی برد بلند مخابراتی، سامانه‌های سنجش الکترونیکی و سیستم‌های الکتریکی باشد. علاوه بر الزام قانونی وجود سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای، فرستنده گیرنده‌های رادیویی، رادارهای ناوبری، سامانه سونار جهت عمق‌یابی(اکوساندر)، ژنراتورها، سامانه‌های هدایت خودکار شناور (اتوپایلوت)، سیستم های کنترل هیدرولیکی (دریچه‌ها، سکان و...)، سامانه‌های مکان‌یابی و... بر روی یک شناور اقیانوس پیما حیاتی است و این امر ضمینه‌ی کاری مناسبی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم می کند. لازم به ذکر است در شناورهای نظامی توجه ویژه‌ای به تجهیزات الکترونیکی می‌شود و علاوه بر موارد فوق‌الذکر رادار، سامانه‌های ارتباطی UHF/VHF، سامانه‌های کنترلی نیمه فعال، سامانه‌های کنترل آتش، سامانه های پیش‌اخطار، IFF و... در یک شناور نظامی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع به علت ماهیت سفرهای دریایی یک کشتی مانند یک کشور مستقل است و فارغ‌التحصیل این رشته می‌بایست مسولیت عیب‌یابی و تعمیر کلیه‌ی قطعات الکترونیکی و الکتریکی این کشور مستقل را به عهده بگیرد. به همین علت در سیلابس این رشته دروس مختلفی را مشاهده میکنیم. دانشجوی این رشته لازم است حدودا 140 واحد درسی را بگذارند که در ادامه لیست آنها را ارائه خواهید کرد.


توانایی مورد نیاز و قابل توصیه:

به خاطر وجود دروس رشته برق و مخابرات و تلفیق آن با رشته های دریایی توانایی های مختلفی در این رشته لازم است. قوی بودن در دروس ریاضیات و فیزیک از الزامات این رشته است. هم چنین توان بدنی برای انجام کارهای سخت هم مورد نیاز است به این علت که در طول کار باید در کشتی و در حال سفر باشید . تحمل دور بودن از خانواده و داشتن روحیه ی قوی از دیگر الزامات این رشته است.

آینده ی شغلی و بازارکار:

بهره برداری، نگهداری، تعمیرات سازمانی تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی دریایی و فراهم آوردن زمینه طراحی این تجهیزات و اجزاء آنهاشناسایی تکنولوژی جدید و ارزیابی آنها و دارا بودن زمین لازم برای نوآوری.

سرپرستی و نظارت بر فعالیت کاردان ها و تنظیم برنامه های آموزشی کاربردها در زمینه های مخابرات و الکترونیک دریایی

شرکت در پروژه های تحقیقاتی صنعتی و بررسی های فنی در زمینه های مخابرات و الکترونیکی دریایی

تهیه گزارشهای فنی اولیه پیشنهادهای اصلاحی به منظور بهبود کار

آمادگی و برخورداری از اطلاعات و دانش لازم برای انجام وظیفه به عنوان افسر برق و سلاح در یگان های شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و مهندس الکترونیک و مخابرات در سایر ارگان های دریایی و فعالیت در کارگاها و کارخانجات نیروی دریایی

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

در حال حاضر امکان ادامه تحصیل این رشته در مقطع دکتری وجود دارد.



دروس اختصاصی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی   

الکترونیک

امواج صوتی در آب و سونار

سیستم های مخابرات نوری

فیلتر و سنتز مدار

مدارهای منطقی

ماکروویو

مباحث ویژه رادار

مبانی جنگ نرم افزار

مخابرات

میدان ها و امواج

کنترل و اندازه گیری در کشتی

سیستم های پیشرفته کنترل سلاح های دریایی

سیستم های مخابرات و الکترونیک دریایی

و.......


 الکترونیک و مخابرات دریایی (PDF)  الکترونیک و مخابرات دریایی (PDF)
دانلود الکترونیک و مخابرات دریایی (PDF) - 42.8 KB الکترونیک و مخابرات دریایی (PDF)
5 سال قبل  

تعداد مشاهده 18383


  نظرات


برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید

     درحال بارگذاری