مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات
هدف و ماهیت:
جهان در آستانه تحولی ژرف و در کار پا نهادن به عصری تازه است و نقش محوری وسایل ارتباط جمعی در این تحوّل مداوم و روز افزون انکار ناپذیر است.
برقراری ارتباط با عامه مردم و گردآوری و تدوین اطلاعات درست و انتقال صحیح این اطلاعات به مردم از مهمترین وظایف وسایل ارتباط جمعی است. اما بدون تردید در دنیای پرهیاهو و پر رمز و راز کنونی، دنیایی که در آن، در حوزه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات هر روز شاهد تحولی جدید هستیم؛ تأمین نیازهای اطلاعاتی مخاطبان وسایل ارتباط جمعی ـ به ویژه رسانههای جدید ـ بدون آن که گردانندگان این وسایل علم و تجربه کافی و مناسب داشته باشند، غیر ممکن است. رشته مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات بنا بر همین ضرورت ایجاد شده است. در این دوره با استفاده از دروس گوناگون علوم انسانی از جمله :
ادبیات، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و علوم اقتصادی، دانشجویان اطلاعات لازم را برای حضور فعال در جامعه جهانی اطلاعاتی و کار با رسانههای جدید به دست میآورند و در نهایت میتوانند حوزههای مختلف ارتباطی به ویژه فناوریهای نوین را بخوبی بشناسند
توانایی مورد نیاز و قابل توصیه:
با توجه به ماهیت میان رشتهای مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات، دانشجوی این رشته باید به مباحث بسیاری از جمله علوم اجتماعی، علوم سیاسی، حقوق، علوم اقتصادی، ادبیات و کامپیوتر علاقهمند باشد و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد. همچنین باید همچون یک روزنامهنگار از ذوق نویسندگی، کنجکاوی، صبر و حوصله زیاد برخوردار باشد.
آینده ی شغلی و بازارکار:
امروزه فناوریهای ارتباطی در روابط اجتماعی داخلی و بینالمللی نقش روز افزون و بسیار مهمی دارد در این میان فارغالتحصیلان مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات به دلیل آشنایی با مخاطب و علایق آن، ترکیب مخاطبان، فنون نشر، فرآیند تولید وب، فناوریهای جدید چاپ الکترونی و چگونگی استفاده از نرمافزارهای رایانهای نشر میتوانند در رسانههای الکترونی مشغول به کار شوند.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:
امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.
دروس اختصاصی رشته مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات | |
مبانی مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات | تاریخ ارتباطات در ایران، اصول اقتصاد در ارتباطات |
سازمانهای بینالمللی ارتباطات | اصول مدیریت ارتباطات |
مبانی سیاستگذاری و برنامهریزی ارتباطی | شناخت مخاطبان |
اصول نشر و آموزش الکترونی | سنجش افکار عمومی |
آشنایی با روشهای کیفی پژوهشهای ارتباطی | و....... |