جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران
معرفی کامل رشته مهندسی عمران | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل و درآمد رشته مهندسی عمران
فهرست مطالب

معرفی رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران یکی از محبوب ترین رشته های فنی مهندسی در زیر گروه 1 کنکور ریاضی است که طرفداران بسیار زیادی در میان دانش آموزان ایرانی دارد. درآمد فوق العاده جذاب و فرصت شغلی ایده‌آل باعث شده تا به مهندسی عمران یک نگاه ویژه داشته باشیم. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته مهندسی عمران | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل و درآمد رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران یکی از دوست داشتنی ترین رشته های دانشگاهی است. تلاش و داشتن پشتکار در دوره دبیرستان می تواند موفقیت شما را برای ورورد به این رشته تضمین نماید. همچنین ادامه دار بودن این پشتکار در دوره لیسانس نیز می تواند تضمینی برای موفقیت هر چه بیشتر در این دوره تحصیلی باشد.

تاریخچه رشته مهندسی عمران

تاریخچه رشته مهندسی عمران بسیار جالب و هیجان انگیز است. برخلاف بسیاری دیگر از رشته های مهندسی که به راحتی می توان آنها را به دو دوره سنتی و مدرن تقسیم کرد. اما درباره رشته مهندسی عمران این نوع تقسیم بندی چندان نمی تواند منطقی باشد. زیرا آثار به جا مانده از دوران باستان نشان از مهندسی فوق العاده پیشرفته آنها دارد. روش های ساخت اهرام مصر هنوز هم در بخش های مختلف با ابهامات بسیار زیادی روبرو است. سازه های این چنینی در سرتاسر دنیا باقیمانده از دوران باستان بسیار زیاد هستند. دیوار چین یکی دیگر از نمونه های سازه های مهندسی قدیمی است که نشان از قدرت فنی بالای مهندسین عمران در آن زمان دارد.

رشته مهندسی عمران به معنی امروزی برای اولین با در قرن 18 و در کشور فرانسه شکل گرفت. در آن زمان به تمام مهندسینی که برای ساخت انواع سازه ها اعم از ساختمان، پل و … اقدام می نمودند، اصطلاح Civil Engineering اطلاق می شد. اولین فارغ التحصیلان در رشته مهندسی عمران نیز به دانشگاه دولتی انگلستان در سال 1886 باز می گردد. آقای جان وسلی گان اولین فارغ التحصیل این رشته در این دانشگاه است.

معرفی کامل رشته مهندسی عمران | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل و درآمد رشته مهندسی عمران

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته مهندسی عمران

 رشته مهندسی عمران به تمام علوم و تکنیک های ساخت سازه های مختلف اعم از ساختمان، سدها، پل ها و … اطلاق می شود. فناوری ها و تکنیک های مقاوم سازی و بهینه سازی سازه ها و ساخت آنها همگی در این رشته خلاصه شده است. مهندسی عمران کسانی هستند که می توانند صفر تا صد یک سازه را طراحی و آنم را اجرا نمایند. از طراحی فونداسیون گرفته تا استفاده از انواع اسکلت فلزی و بتنی از جمله مهارت های مربوط به این رشته محسوب می شوند.

رشته مهندسی عمران در یک نگاه

 رشته مهندسی عمران یکی از رشته ‌های بسیار جذاب و مورد علاقه داوطلبین کنکور در کنکور ریاضی است. رشته های مهندسی به صورت کلی طرفداران بسیار زیادی دارند و مهندسی عمران نیز از آن دسته از رشته هایی است که به دلیل شرایط خوب در بازار کار و همچنین میزان درآمد تبدیل به یکی از رشته های مورد علاقه اصلی داوطلبین شده است. با توجه به اینکه فارغ التحصیلان این رشته می توانند هم در شرکت های خصوصی و دولتی وارد بازار شده و هم شرکت خصوصی خود را نیز راه اندازی نمایند و به درآمد قابل توجه برسند به همین دلیل رقابت برای ورود به این رشته قابل توجه است.

دانشجویان می توانند در اکثر دانشکده های فنی مهندسی موجود در سرتاسر کشور در رشته مهندسی عمران مشغول به تحصیل شوند. در مقطع کارشناسی در حال حاضر گرایش خاصی برای رشته مهندسی عمران در نظر گرفته نشده اما در مقاطع تحصیلی بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا امکان تحصیل در گرایش های اختصاصی نیز برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد.

رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی یک دوره ۴ ساله است که در هشت نیم سال تحصیلی برگزار می شود. دانشجویان بایستی در طول هشت نیمسال تحصیلی در مجموع ۱۴۰ واحد درسی را در دسته بندی های دروس عمومی، دروس پایه، دروس اصلی و تخصصی الزامی و دروس اختیاری پشت سر بگذرانند. امکان ادامه تحصیل در گرایش های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و بعد از آن در مقطع دکترا برای علاقمندان وجود دارد و دانشگاه های فنی بسیار زیادی نیز چنین شرایطی را برای علاقه مندان به این رشته فراهم کرده‌اند.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته مهندسی عمران در ایران

 رشته مهندسی عمران در ایران هر چند سابقه خیلی طولانی ندارد، اما با این حال از اولین رشته های فنی مهندسی است که وارد کشور ما شده است. این رشته جذاب و دوست داشتنی برای اولین بار در سال 1231 در دارالفنون وارد شد. در آن زمان اولین تحصیلات دانشگاهی در کشور ما راه اندازی شده بود. همچنین با افتتاح اولین دانشکده های فنی مهندسی در سال 1313 نیز شاهد ورورد این رشته در سطح تحصیلی بالاتر در کشور بودیم. اولین فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران در دانشگاه های فنی به سال 1317 باز می گردد. البته شایان ذکر است که این رشته در آن زمان با عنوان راه و ساختمان شناخته می‌شد و کم‌کم و به مرور زمان تغییر نام داد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مهندسی عمران

 نوبت به بررسی شرایط پذیرش در رشته مهندسی عمران می رسد. برای اینکه به صورت کامل و دقیق شرایط پذیرش در رشته مهندسی عمران را برای شما تشریح کرده باشیم بایستی از دو دیدگاه به این موضوع نگاه کنیم. در وهله اول باید اشاره داشته باشیم که برای ورود به این رشته در دانشگاه های کشور بایستی با داوطلبین بسیار زیادی در رقابت باشید. در واقع به دلیل جذابیت های شغلی و پرستیژ کاری، رقابت برای ورود به رشته مهندسی عمران بسیار زیاد است و به همین دلیل حتماً باید شرایط مناسبی در آزمون کنکور سراسری ریاضی داشته باشید تا از این رقابت سربلند بیرون بیایید.

همچنین نکته دیگری که درباره شرایط پذیرش در رشته مهندسی عمران باید به آن اشاره داشته باشیم، میزان ظرفیت اعلام شده از سوی دانشکده های فنی مهندسی برای این رشته در مقطع کارشناسی است. خوشبختانه این رشته ظرفیت قابل توجهی در دانشگاه های کشور داشته و هر ساله ظرفیت قابل توجهی برای آن اعلام می شود. با توجه به این شرایط شما می‌توانید با کمی دقت و یک برنامه ریزی دقیق از همان دوره دبیرستان درنهایت شرایط لازم برای ورود به رشته مهندسی عمران را برای خود ایجاد نمایید. برای اینکه بتوانید برنامه ریزی دقیقی برای شرکت در آزمون کنکور سراسری ریاضی و حضور در رشته مهندسی عمران داشته باشید لازم است تا ضرایب دروس عمومی و اختصاصی مربوط به کنکور ریاضی برای ورود به این رشته را نیز با شما در میان بگذاریم.

در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی مربوط به کنکور رشته ریاضی را برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

البته شایان ذکر است که دروس عمومی برای تمام رشته های فنی مهندسی در آزمون کنکور سراسری ریاضی مشترک است و میزان تاثیر پذیری آنها برای ورود به تمام رشته ها یکسان است. در این بین مهم‌ترین و اساسی ترین نقش برای پذیرش در رشته مهندسی عمران مربوط به دروس تخصصی آزمون کنکور سراسری ریاضی می شود. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی کنکور سراسری ریاضی برای پذیرش در رشته عمران را مشاهده نمایید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور ریاضی
ریاضی
4
فیزیک
3
شیمی
2

همانطور که مشاهده می‌کنید دروس ریاضی و فیزیک تاثیر بسیار زیادی برای پذیرش در این رشته داشته و شما حتماً بایستی مطالعه کاملی بر روی تمام دروس ریاضی و فیزیک دوره دبیرستان خود داشته باشید. لازم به توضیح است که شرکت در آزمون های مشابه کنکور قبل از کنکور اصلی ریاضی می تواند شما را با نوع سوالات در این آزمون آشنا کرده و همچنین شرایط بهتری را برای پاسخ دادن به سوالات کنکور برای شما ایجاد نماید. زیرا در بسیاری از مواقع سوالات کنکور ریاضی تشابه زیادی به آزمون های آزمایشی برگزار شده برای این رشته دارند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مهندسی عمران

 برای اینکه نحوه پذیرش و شرایط ورود به رشته مهندسی عمران را در دانشگاه‌ های کشور بهتر درک کنید لازم است تا به معرفی دانشگاه های برتر رشته مهندسی عمران بپردازیم. البته دقت داشته باشید که تمام دانشگاه های سراسری ارائه دهنده خدمات آموزش مهندسی عمران از نظر کیفیت آموزشی در شرایط خوبی قرار دارند و با ورود به هر یک از این دانشگاه ها می توانید در نهایت شرایط مناسبی در بازار کار رشته مهندسی عمران نیز برای خود ایجاد کنید. اما با این حال دانشجویان بیشتر علاقه به ورود به دانشگاه های برتر رشته مهندسی عمران داشته و این دانشگاه را در اولویت اصلی خود قرار می دهند. در حال حاضر دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر تهران، دانشگاه علم و صنعت تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تبریز از جمله برترین دانشگاه های کشور برای رشته مهندسی عمران محسوب می شوند.

نمونه کارنامه های قبولی رشته مهندسی عمران

 در نهایت لازم دانستم تا دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مهندسی عمران را نیز با شما در میان بگذاریم. با مشاهده نمونه کارنامه قبولی در رشته عمران درک شما نسبت به درصد های افراد قبول شده در کنکور های سال قبل افزایش پیدا کرده و می توانید به صورت نسبی شرایط ورود به این رشته در دانشگاه های مختلف کشور را بشناسید. البته لازم به توضیح است که با توجه به میزان رقابت و همچنین ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور و البته سهمیه های اعمال شده ممکن است شرایط پذیرش در رشته مهندسی عمران تفاوتهایی با سالهای قبل داشته باشد اما با این حال برای درک هرچه بهتر این موضوع مشاهده نمونه کارنامه قبولی در این رشته در سالهای قبل می تواند گره گشا باشد. 

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحدهای درسی رشته مهندسی عمران

برای اینکه شناخت شما نسبت به رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی در دانشکده های فنی مهندسی بیشتر شود لازم دانستیم تا واحدهای درسی این رشته را نیز به شما معرفی کنیم. در نظر داشته باشید که واحدهای درسی رشته مهندسی عمران در دسته بندی های مختلفی ارائه می‌شود و در هر کدام از این دسته بندی ها اهداف مشخصی دنبال می گردد. در واقع فارغ التحصیلان این رشته برای اینکه بتوانند به تمام تخصص‌ها و توانمندی های لازم برای ورود به بازار کار مهندسی عمران برسند، لازم است تا حتماً واحدهای درسی در نظر گرفته شده در تقسیم بندی های مختلف را در طول چهار سال تحصیلی پشت سر بگذرانند. همچنین نکته بسیار مهم درباره واحدهای درسی این رشته این است که داوطلبین بعد از ورود به دانشگاه تهران باید از همان ابتدا برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای سپری کردن تمام این ویروس در نظر بگیرند تا در نهایت در ترم های انتهایی با چالش خاصی روبرو نباشند.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مهندسی عمران
دروس عمومی
20 واحد
دروس پایه
20 واحد
دروس اصلی
67 واحد
اختیاری
33 واحد
جمع
140 واحد

دقت داشته باشید که برای مجموعه کارشناسی رشته مهندسی عمران هشت نیمسال تحصیلی در نظر گرفته شده است که طول هر نیمسال ۱۶هفته آموزشی است. همچنین برای هر واحد درس نظری ۱۶ ساعت آموزشی و برای هر واحد درس عملی ۳۲ ساعت آموزشی در نظر گرفته شده و دانشجویانی که دروس کارگاهی را در واحدهای خود اخذ می نمایند بایستی برای هر واحد کارگاهی ۴۸ ساعت آموزشی را در طول هر نیمسال پشت سر بگذرانند. در ادامه هر یک از واحد های درسی رشته مهندسی عمران را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی

 اولین بخش از واحد های درسی رشته مهندسی عمران که باید به بررسی آنها بپردازیم دروس عمومی مربوط به این رشته هستند. دروس عمومی مجموعه کارشناسی مهندسی عمران به صورت مشترک با تمام رشته های دیگر در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود و این دروس بیشتر توسط گروه معارف و گروه عمومی تعیین می گردد. دروس عمومی مهندسی عمران تاثیر چندان زیادی بر روی مهارت ها و توانمندی های دانشجویان در فرایند ورود به بازار کار نداشته و بیشتر برای تسلط به مباحث عمومی در رشته های مختلف در نظر گرفته می شوند.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مهندسی عمران را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن ۲۰ واحد دروس عمومی رشته مهندسی عمران وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. ۲۰ واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، ۸ واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته مهندسی عمران در دوره کارشناسی پیوسته ۲۰ واحد خواهد شد.

دروس پایه مهندسی عمران

همانطور در جدول بالا مشاهده می کنید بیشتر دروس پایه رشته مهندسی عمران مربوط به درس های ریاضی و فیزیک هستند که پیش زمینه اولیه آن ها در دوره دبیرستان سپری شده است. ریاضی عمومی ۱ و ۲ و همچنین معادلات دیفرانسیل و فیزیک ۱ از جمله اصلی ترین و مهم ترین دروس پایه در نظر گرفته شده برای رشته مهندسی عمران محسوب می شوند.

دروس پایه رشته مهندسی عمران
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضی عمومی 1 3
2 ریاضی عمومی 2 3
3 معادلات دیفرانسیل 3
4 برنامه نویسی کامپیوتر 3
5 محاسبات عددی 2
6 آمار و احتمالات مهندسی 3
7 فیزیک 1 3
8 آزمایشگاه فیزیک 1 1
9 فیزیک 2 3
10 آزمایشگاه فیزیک 2 1
مجموع واحدها 25 واحد

 لازم به توضیح است که دروس پایه از همان ترم نخست ورود به دانشگاه در دستور کار ارائه واحدهای درسی دانشکده های فنی مهندسی قرار گرفته و دانشجویان می‌بایست از همان ابتدا برنامه مشخصی برای پاس کردن این دروس داشته باشند. دقت داشته باشید که قوانین مشخصی نیز برای دروس پایه در دانشکده های فنی مهندسی در نظر گرفته می شود که از مهم‌ترین آنها می توان به قوانین پیش نیاز و هم نیاز اشاره کرد. از این گذشته دروس پایه ممکن است به عنوان پیش نیاز برای دروس اصلی و تخصصی این رشته نیز در نظر گرفته شوند. از این رو برای اینکه چالشی برای پاس کردن تمام ۱۴۰ واحد در 8 نیمسال تحصیلی نداشته باشید لازم است تا از همان ترم نخست پاس کردن دروس پایه را در دستور کار خود قرار دهید. همچنین لازم به توضیح است که از میان ۲۷ واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس پایه مهندسی مواد و متالوژی ۲۳ واحد نظری و ۴ واحد عملی و کارگاهی هستند.

دروس اصلی و تخصصی رشته مهندسی عمران

 دسته بندی بعدی از واحدهای درسی رشته مهندسی عمران که بایستی به بررسی آنها بپردازیم دروس اصلی و تخصصی الزامی در نظر گرفته شده برای این رشته هستند. این دسته از واحدهای درسی مهم‌ترین نقش را در ایجاد توانمندی ها و مهارت های دانشجویان رشته مهندسی عمران داشته و حتماً باید به صورت دقیق پشت سر گذاشته شوند. در حقیقت هر چقدر میزان مهارت ها و توانمندی های دانشجویان در این دروس افزایش پیدا کند شرایط آنها برای ورود به بازار کار نیز بهتر شده و در نهایت می توانند حقوق و درآمد بهتری نیز برای خود ایجاد نمایند.

شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم هرچند سال یکبار واحد های درسی رشته مهندسی عمران را به روز رسانی و ویرایش می کند تا دروس تخصصی در نظر گرفته شده برای این رشته متناسب با شرایط بازار کار امروز جامعه باشند. با توجه به این موضوع دانشجویان نیز می بایست بعد از ورود به دوره کارشناسی مهندسی عمران حتماً آخرین به روزرسانی و ویرایش صورت گرفته شده برای این رشته را در دستور کار خود قرار دهند. 

در جدول زیر می توانید دروس اصلی تخصصی الزامی رشته مهندسی عمران در دوره کارشناسی پیوسته را مشاهده کنید:

دروس اصلی و تخصصی رشته مهندسی عمران
ردیف نام درس تعداد واحد
1 رسم فنی و نقشه کشی ساختمان 2
2 نقشه برداری و عملیات 1 2
3 مصالح ساختمانی و آزمایشگاه 3
4 تکنولوژی بتن و آزمایشگاه 2
5 اصول مهندسی زلزله 2
6 اصول و مبانی معماری و شهرسازی 2
7 متره و برآورد و پروژه 1
8 ماشین آلات ساختمانی 2
9 استاتیک 3
10 دینامیک 3
11 مقاومت مصالح 1 3
12 مقاومت مصالح 2 3
13 تحلیل سازه ها 1 3
14 تحلیل سازه ها 2 2
15 بارگذاری 2
16 سازه های بتن آرمه 1 3
17 سازه های بتن آرمه 2 2
18 پروژه سازه های بتن آرمه 1
19 سازه های فولادی 1 3
20 سازه های فولادی 2 2
21 پروژه سازه های فولادی 1
22 زمین شناسی مهندسی 2
23 مکانیک خاک 3
24 آزمایشگاه مکانیک خاک 1
25 مهندسی پی 3
26 مکانیک سیالات1 3
27 هیدرولیک و آزمایشگاه 3
28 هیدرولوژی مهندسی 2
29 مهندسی آب و فاضلاب و پروژه 4
30 بناهای آبی (سیستم های انتقال آب) 3
31 روشهای اجرائی ساختمان 3
32 راهسازی 3
33 پروژه راهسازی 1
34 روسازی راه 3
35 مهندسی ترابری 2
36 کارآموزی -
37 مهندسی راه آهن 2
38 مهندسی ترافیک 2
39 آزمایشگاه مقاومت مصالح 1
40 آزمایشگاه روسازی راه 1
مجموع واحدها 86 واحد

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید در مجموع ۶۷ واحد درسی به عنوان دروس اصلی و تخصصی الزامی مهندسی عمران در نظر گرفته شده که دانشجویان می‌بایست در طول هشت نیمسال تحصیلی آنها را پشت سر بگذرانند. البته دقت داشته باشید که قوانین خاصی برای سپری کردن این روز نیز در نظر گرفته می شود و حتماً دانشجویان می بایست به این قوانین نیز دقت کافی داشته باشند تا در نهایت در ترم های انتهایی با چالش روبرو نشده و توانسته باشند تمام این واحدها را در زمان مشخص سپری کنند. همچنین دوباره باید یادآوری کنیم که این دروس اهمیت بسیار زیادی برای ایجاد توانمندی ها و مهارت های لازم برای دانشجویان داشته و دقت بالا و آنها می تواند در نهایت منجر به یک ورود موفق به بازار کار و کسب درآمدهای بالا برای فارغ التحصیلان این رشته شود.

دروس اختیاری رشته مهندسی عمران

 در نهایت نوبت به معرفی دروس اختیاری رشته مهندسی عمران می رسد. دروس اختیاری در نظر گرفته شده برای این رشته در واقع ادامه دهنده همان دروس تخصصی الزامی برای کسب مهارت ها و توانمندی های بیشتر برای دانشجویان هستند. به همین دلیل برای انتخاب دروس اختیاری و پشت سر گذاشتن آن ها نیز بایستی برنامه مشخصی داشته باشید و حتماً طبق اصول در نظر گرفته شده و برنامه ریزی خود برای ورود به بازار کار این دروس را انتخاب نمایید.

در جدول زیر می توانید دروس اختیاری دوره کارشناسی مهندسی عمران را مشاهده کنید.

دروس اختیاری رشته مهندسی عمران
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مهندسی سیستمها 1 2
2 مقاومت مصالح 2 2
3 تاسیسات مکانیکی و برقی 2
4 مهندسی سیستمها 2 2
5 طراحی معماری 2
6 شیمی عمومی 3
7 اقتصاد مهندسی و برنامه ریزی 3
8 آشنایی با نرم افزارهای مهندسی عمران 2
9 مکانیک سیالات 2 2
10 ترمودینامیک عمومی 3
11 هیدرولوژی آماری 2
12 آبهای زیرزمینی 3
13 مهندسی محیط زیست 3
14 اصول مهندسی آب و فاضلاب 3
15 آزمایشگاه هیدرولیک 2 1
16 آنالیز ماتریسی سازه ها 3
17 سازه های چوبی 2
18 سازه های بنایی 2
19 مهندسی پل 3
20 بتن پیش تنیده 3
21 بهینه سازی سازه ها 3
22 ترمیم و تقویت سازه ها (ترمیم ساختمان) 2
23 روش های اجرایی سازه های خاص 2
24 اصول مدیریت ساخت 3
25 فتوگرامتری 2
26 طرح هندسی راه و تقاطع ها 2
27 سدهای خاکی 2
28 مکانیک خاک 2 2
29 مهندسی پی 2 2
30 اصول مهندسی سد 2
31 زبان تخصصی عمران 2
32 نقشه برداری و عملیات 2 2
مجموع واحدها 7 واحد

لازم به توضیح است که برای انتخاب دروس اختیاری رشته مهندسی عمران حتماً باید به چند نکته بسیار مهم دقت داشته باشید. در درجه اول بایستی بر اساس گرایش مورد نظر در مقطع کارشناسی ارشد برای انتخاب این دروس اقدام کنید و همچنین در کنار آن فیلد کاری خود در بازار کار را نیز در نظر گرفته و متناسب با نوع کار مورد نظر خود برای انتخاب این واحدها اقدام نمایید. این موضوع باعث می‌شود تا شما به توانمندی ها و مهارت های حرفه ای هدفمند برای این رشته رسیده و در نهایت بتوانید مقطع کارشناسی مهندسی عمران را به صورت کاملاً حرفه ای و هدفمند پشت سر بگذارید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

گرایش های رشته مهندسی عمران

 تعیین گرایش های تحصیلی هر رشته در زیر گروه ریاضی هر سال توسط شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم در یک دفترچه راهنما اعلام می شود. علاقه‌مندان به حضور در گرایش های مختلف در رشته مورد نظر خود می توانند با مطالعه دفترچه اطلاعات لازم در این باره را به دست بیاورند. دقت داشته باشید که در اکثر مواقع چه در رشته های زیر گروه ریاضی و چه در رشته های زیر گروه انسانی و تجربی معمولاً در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی برای رشته های مختلف تعریف نمی شود. گرایش های مختلف موجود معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد تعریف می شوند. بر همین اساس رشته مهندسی عمران نیز هیچ گرایشی در مقطع کارشناسی نداشته و تمام دانشجویان واحدهای درسی یکسانی را در این دوره آموزشی پشت سر خواهند گذاشت.

بازار کار رشته مهندسی عمران

 بازار کار رشته مهندسی عمران یکی از بهترین بازار کار های موجود در کشور ما است. در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته بلافاصله بعد از اتمام دوره تحصیلی خود در مقطع کارشناسی می توانند در مشاغل مختلفی مربوط به این رشته وارد بازار کار شوند. دانش آموختگان مهندسی عمران علاوه بر امکان حضور در ادارات و سازمانهای دولتی و همچنین می توانند در شرکت های خصوصی نیز در رده های شغلی مختلف مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلان این رشته بعد از اتمام دوره لیسانس همچنین می توانند با شرکت در آزمون نظام مهندسی و دریافت مهندسی خود در بخش نظارت و اجرا و محاسبات فعالیت حرفه ای خود را در بازار آغاز کرده و بدون نیاز به استخدام در یک شرکت و یا سازمان های دولتی نیز شرایط خوبی برای خود به وجود آورند.

البته در سال‌های اخیر به دلیل ورود مهندسین سایر رشته ها به بازار کار رشته مهندسی عمران تا حدی بازار کار این رشته با چالش هایی روبرو شده است. اما با این حال فارغ التحصیلان این رشته در صورت داشتن توانمندی ها و مهارت های لازم مخصوصاً مهارت های مربوط به نرم افزارهای تخصصی مهندسی عمران می توانند شرایط خوبی از این نظر برای خود ایجاد کرده و در رده های شغلی مناسبی استخدام شوند.

  • مهندسین عمران در بخش اجرا می توانند به عنوان سرپرست کارگاه و یا پیمانکار در پروژه های مختلف فعالیت داشته باشند.
  • همچنین می توانند در عرصه نقشه کشی و طراحی سازه ساختمان نیز فعالیت حرفه ای خود را انجام دهند.
  • ارائه خدماتی مانند متره و برآورد پروژه و همچنین بخش نظارت یکی دیگر از آیتم هایی است که مهندسین عمران می توانند از مهارت های خود برای ارائه خدمات در آنها استفاده نمایند.

در نظر داشته باشید که هر پروژه ساختمانی بسته به متراژ و شرایط ممکن است نیاز به چندین مهندس عمران در یک رشته داشته باشد. با اضافه کردن امکان استخدام در شرکت های بزرگ فنی مهندسی به راحتی می‌توان درک کرد که بازار کار رشته مهندسی عمران فوق العاده جذاب است و فارغ التحصیلان این رشته در صورت داشتن توانمندی های حداقلی به راحتی می‌توانند فعالیت حرفه ای خود را آغاز نمایند.

کاربردهای رشته مهندسی عمران

 کاربردهای رشته مهندسی عمران را می توان به دو بخش اساسی و مهم تقسیم کرد. در بخش اول این رشته شرایط لازم برای ارتقای سطح علمی دانشجویان در مهندسی عمران را فراهم کرده و شرایط خوبی از این واقع در سطح کشور ایجاد می نماید. در واقع دانشجویان با شروع دوران تحصیل خود در رشته مهندسی عمران می توانند به صورت کامل با این رشته آشنا شده و از نظر علمی به تخصص های لازم در این باره برسند. این دسته از دانشجویان بعد از اتمام دوره کارشناسی و یا حتی دوره کارشناسی ارشد و دکترا می توانند برای پژوهش‌ها و تحقیقات بیشتر در رشته مهندسی عمران فعالیت کرده و یا حتی به عنوان استاد دانشگاه به سیستم آموزشی مهندسی عمران در دانشگاه های کشور اضافه شوند. از این بابت رشته مهندسی عمران به عنوان یک رشته فنی مهندسی بسترهای لازم برای ارتقای علمی رشته در کشور را فراهم می آورد.

همچنین شایان ذکر است که خدمات نظام مهندسی در رشته مهندسی عمران نیز از جمله خدمات فوق العاده ارزنده برای هر کشور محسوب می‌شوند و خدمات عمرانی از جمله خدماتی هستند که لازمه ارتقاء سطح کیفیت زندگی در جوامع امروز می‌باشند. در رشته مهندسی عمران با پرورش مهندسین و افزایش سطح آمادگی های آنها برای اجرای پروژه های عمرانی و بسترهای لازم برای ارائه هرچه بهتر این خدمات نیز در جامعه فراهم می آید.

درآمد رشته مهندسی عمران

 درآمد رشته مهندسی عمران بسته به شرایط و موارد مختلفی تعیین می شود و فارغ التحصیلان این رشته می توانند به درآمدهای قابل توجهی دست یابند. قبل از اینکه به معرفی میزان درآمد و تحصیلات مهندسی عمران بپردازیم لازم است تا چند فاکتور بسیار مهم تاثیرگذار بر روی درآمد دانش آموختگان این رشته را با هم بررسی کنیم.

  • داشتن تسلط کافی بر روی نرم افزارهای تخصصی و حرفه‌ای مهندسی عمران می تواند با عکس بالاتر رفتن درآمد دانش آموختگان این رشته شود.
  • افزایش تجربه یکی دیگر از فاکتور های موثر در افزایش درآمد دانش آموختگان این رشته است.
  • کسب مهارت در محیط کار و همچنین داشتن تخصص های ویژه از دیگر عوامل موثر بر این موضوع است.
  • همچنین در نهایت رده شغلی و محل استخدام نیز از جمله عواملی هستند که به صورت مستقیم بر روی درآمد رشته مهندسی عمران تاثیر دارند.

در نهایت دانش آموختگان این رشته می توانند با تکیه بر این عوامل و بهتر کردن شرایط خود در آنها درآمد قابل توجهی برای خود به دست آورند.

رشته مهندسی عمران یکی از محبوب ترین رشته های مهندسی است. به همین دلیل رقابت برای ورود به این رشته بسیار بالا است. برای موفقیت و رسیدن به خواسته های خود حتما باید پشتکار خوبی داشته و با علاقه این رشته را انتخاب کنید.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی عمران

 نکته بعدی که درباره رشته مهندسی عمران باید به بررسی آن بپردازیم شرایط ادامه تحصیل در این رشته در دانشگاه های کشور است. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی عمران برای تمام علاقه مندان هم در مقطع کارشناسی ارشد و هم در مقطع دکترا در بهترین دانشکده های فنی مهندسی کشور وجود دارد. در ادامه شرایط پذیرش و ورود به مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در این رشته با هم بررسی می کنیم.

 دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران بلافاصله بعد از اتمام این دوره می‌توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و قبولی در این آزمون در گرایش های مختلف وارد دانشگاه های کشور شوند. در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش های مختلفی تعریف شده و علاقه‌مندان می‌توانند بسته به علاقه و اهداف خود هر یک از این گرایش ها را در دانشگاه مورد نظر خود انتخاب نمایند. گرایش هایی مانند مهندسی سازه، مهندسی زلزله، مهندسی محیط زیست، مهندسی منابع آب، مهندسی آب و فاضلاب، مهندسی سازه های هیدرولیکی و مدیریت ساخت از جمله گرایش های رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد هستند و علاقه مندان به این رشته می توانند بنا به علاقه و البته رتبه خود در کنکور کارشناسی ارشد وارد هر یک از این گرایش ها شوند.

 همچنین امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا مهندسی عمران نیز برای علاقمندان به رشته و تحصیل در مقاطع بالاتر وجود دارد. دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران بلافاصله بعد از اتمام این مرحله تحصیلی می توانند در آزمون دکتری شرکت کرده و سپس بعد از پشت سر گذاشتن مصاحبه علمی در دانشگاه ‌های مختلف شرایط لازم برای ورود به مقطع دکترا را نیز برای خود فراهم آورند. دقت داشته باشید که درصد قابل توجهی از شرایط پذیرش در مقطع دکترا در این رشته به مصاحبه علمی از دانشجویان مربوط شده و به همین دلیل لازم است و در مقطع کارشناسی ارشد رزومه علمی مناسبی برای خود ایجاد نمایید. داشتن مدرک زبان انگلیسی و همچنین ارائه مقالات علمی در مجلات مختلف مربوط به مهندسی عمران می تواند رزومه مناسبی برای ورود به مقطع دکترا برای شما باشد.

رشته مهندسی عمران در جهان

 نکته بسیار جالب توجه این است که رشته مهندسی عمران در جهان نیز از جمله رشته ‌های فنی مهندسی فوق العاده جذاب محسوب می شود. این رشته در برترین دانشگاه ‌های جهان نیز تدریس شده و هر ساله علاقمندان بسیار زیادی از سرتاسر دنیا برای تحصیل در این رشته وارد دانشگاه های جهان می شوند. از نظر میزان درآمد نیز دانش آموختگان رشته مهندسی عمران در دانشگاه های برتر جهان می توانند شرایط خوبی در کشورهای مختلف داشته باشند. 

مزیت بسیار بزرگ وجود این رشته در دانشگاه های برتر دنیا این است که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مهندسی عمران در داخل کشور ما می توانند برای پذیرش در بهترین دانشگاه های جهان اقدام نمایند. در حال حاضر طبق استاندارد QS ده دانشگاه برتر رشته مهندسی عمران در جهان به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه ماساچوست (MIT) آمریکا
  • دانشگاه دلفت هلند
  • دانشگاه ملی سنگاپور
  • دانشگاه برکلی آمریکا
  • امپریال کالج لندن 
  • دانشگاه ETH سوئیس
  • دانشگاه نانیانگ سنگاپور
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه EPFL سوئیس

همان طور که ملاحظه می نمایید، در این رده بندی دو دانشگاه آسیایی نیز در رتبه های بالا قرار داشته و شرایط بسیار خوبی دارند. همچنین در این رده بندی دانشگاه صنعتی شریف نیز در رتبه 151 تا 200 قرار گرفته است. این مهم نشان از بالا بودن سطح علمی این دانشگاه در رشته مهندسی عمران دارد. 

فارغ التحصیلان این رشته در کشورهای مختلف با حقوق متفاوتی نیز وارد بازار کار می شوند. در حال حاضر متوسط حقوق مهندسی عمران در آمریکا حدود 70 هزار دلار است. این رقم بر اساس تجربه و سطح توانمندی های دانشجویان باز هم قابل افزایش است. از این رو شرایط از این نظر نیز برای فارغ التحصیلان این رشته فوق العاده است. 

معرفی کامل رشته مهندسی عمران | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل و درآمد رشته مهندسی عمران

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته مهندسی عمران در جهان و ایران چگونه است؟

رشته مهندسی عمران از آن دسته از رشته های فنی مهندسی است که بازار کار فوق العاده عالی در ایران و جهان دارد و فارغ التحصیلان این رشته بلافاصله بعد از اتمام دوره تحصیلی خود می توانند برای ورود به بازار کار حرفه ای اقدام نمایند. در حال حاضر تقاضا برای مهارت ها و توانمندی های رشته مهندسی عمران در سرتاسر جهان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به همین دلیل دانشجویان علاقه بسیار زیادی برای ورود به این رشته در دانشگاه های برتر جهان دارند.

برترین دانشگاه ‌های رشته مهندسی عمران در ایران کدامند؟

رشته مهندسی عمران در ایران نیز یکی از رشته‌ های فوق العاده عالی محسوب می‌شود و هر ساله رقابت بسیار سنگین برای ورود به برترین دانشگاه های کشور در این رشته در کنکور سراسری ریاضی شکل می گیرد. در حال حاضر به عنوان برترین دانشگاه های رشته مهندسی عمران در ایران به دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تعلق میگیرد.

درآمد رشته مهندسی عمران چقدر است؟

درآمد رشته مهندسی عمران بر اساس فاکتور ها و المان های مختلفی تعیین می شود و فارغ التحصیلان این رشته بر اساس میزان تجربه و مهارت های کسب کرده و همچنین میزان تسلط و نرم افزارهای تخصصی عمران می توانند درآمد قابل توجهی برای خود ایجاد نمایند. با توجه به اینکه رده ها و جایگاه های شغلی مختلفی برای مهندسی عمران تعریف شده میزان درآمد دانشجویان این رشته نیز بر اساس محل استخدام و رده شغلی تعریف شده متفاوت خواهد بود.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x