مهندسی حمل و نقل ریلی


مهندسی حمل و نقل ریلی

هدف و ماهیت:

مدیریت‌ استفاده‌ بهینه‌ از منابع‌، امکانات‌ و تأسیسات‌ شبکه‌ راه‌آهن‌ و تجهیزات‌ متحرک‌ ریلی‌ بر عهده‌ مهندس‌ حمل و نقل ریلی است. در حقیقت‌ فعالیت‌ یک‌ مهندس‌ حمل و نقل ریلی‌ به‌ دو بخش‌ عمده‌ قبل‌ از طراحی‌ خط‌ راه‌آهن‌ و بعد از طراحی‌ خط‌ تقسیم‌ می‌شود.

 در مرحله‌ نخست‌ مهندس‌ حمل و نقل ریلی‌ حجم‌ مسافر و کالایی‌ که‌ در خط‌ مورد نظر جا به‌ جا خواهد شد، پیش‌بینی‌ کرده‌ و بررسی‌ می‌کند که‌ آیا تأسیس‌ این‌ خط‌ به‌ صرفه‌ می‌باشد یا خیر. و در مرحله‌ بعد نیز به‌ طراحی‌ و برنامه‌ریزی‌ حرکت‌ قطارها می‌پردازد تا تأخیر زمانی‌ قطارها به‌ پایین‌ترین‌ حد امکان‌ برسد و هزینه‌های‌ راه‌آهن‌ کمتر شود. به‌ عبارت‌ دیگر بخش‌ حمل و نقل ریلی‌، بخش‌ نرم‌افزاری‌ راه‌آهن‌ است‌. این رشته شبیه به مهندس صنایع گرایش برنامه‌ریزی وتحلیل سیستم‌ها است. چون حدود 120 واحد آن با رشته مهندسی صنایع مشترک است و هدف آن نیز تربیت متخصصانی است که بتوانند با بهره‌گیری از روش‌های سیستماتیک و مدل‌های ریاضی، مدیریت صنعت راه‌آهن را بر عهده بگیرند.

كارشناس مهندسي حمل و نقل ريلي از نظر ماهيت مشابه رشته مهندسي صنايع و مهندسي حمل و نقل مي باشد و به بحث تحليلهاي اقتصادي در زمينه ساخت مسيرها و تأسيسات جانبي جديد و بهره برداري از مسيرها و تجهيزات موجود در راه آهن مي پردازد. دانشجويان اين رشته علاوه بر درسهاي تخصصي رشته هاي فوق، درسهاي تخصصي در زمينه آشنايي و تحليل اقتصادي در قسمتهاي مختلف راه آهن را نيز مي آموزند.

 

توانایی‌های‌ لازم و قابل توصیه:

دانشجویانی‌ در رشته‌ مهندسی‌ حمل و نقل ریلی‌ موفق‌ می‌شوند که‌ به‌ جامعه‌شناسی‌ علاقه‌مند باشند چون‌ این‌ رشته‌ بیشتر به‌ فاکتورهای‌ انسانی‌ در صنایع‌ می‌پردازد تا فاکتورهای‌ تکنولوژیکی‌.

امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: 

دانش آموختگان این رشته می توانند تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند.

موقعیت شغلی در ایران :

بازار کار مهندسی حمل و نقل ریلی مانند مهندسی ماشین‌های ریلی است با این تفاوت که فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند علاوه بر صنعت راه‌آهن، موقعیت شغلی یک مهندس صنایع را نیز داشته باشد.

- كار در شركت راه آهن شهري و بين شهري

- طراحي سيستمهاي مختلف حمل و نقل ريلي

- ابداع و ساخت سيستمهاي مختلف بهره برداري و ساخت راه آهن

- دادن پوشش آموزشي به مراكز آموزش فني و علمي در امور بهره برداري از راه آهن

- مديريت و برنامه ريزي راه آهنها

- رفع نيازمنديهاي فني و مديريتي صنايع حمل و نقل ريلي

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

دروس‌ پایه‌ :

ریاضی‌، فیزیک‌ ، استاتیک‌، شیمی‌ عمومی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، محاسبات‌ عددی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، برنامه‌سازی‌ کامپیوتر.

دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌:

مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، مبانی‌ ارتباطات‌ و علائم‌ الکتریکی‌، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌، اصول‌ مدیریت‌ و تئوری‌ سازمان‌ ، مبانی‌ زیرسازی‌ و روسازی‌ راه‌آهن‌، طرح‌ هندسی‌ خط‌ ، اصول‌ حسابداری‌ و هزینه‌یابی‌، اصول‌ شبیه‌سازی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌ ، تئوری‌ احتمالات‌ و کاربرد آن‌، تحلیل‌ سیستم‌ها، آمار مهندسی‌ ، تحقیق‌ در عملیات‌، ارزیابی‌ کار و زمان‌، مهندسی‌ فاکتورهای‌ انسانی‌، مقررات‌ عمومی‌ حرکت‌، طرح‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ و کنترل‌ مدیریت‌، اقتصاد عمومی‌، اقتصاد مهندسی‌، برنامه‌ریزی‌ حمل‌ و نقل‌، تئوری‌ رفتاری‌ لکوموتیو و واگن‌، تئوری‌ حرکت‌ قطارها، تعرفه‌ و بازرگانی‌ راه‌آهن‌، سیستم‌های‌ تخلیه‌ و بارگیری‌ ، روش‌های‌ برنامه‌ریزی‌ حرکت‌ قطارها، طراحی‌ ایستگاه‌ها و خطوط‌ صنعتی‌، بررسی‌ فنی‌ و اقتصادی‌ انتخاب‌ مسیر.

مهندسی حمل و نقل ریلی (PDF) مهندسی حمل و نقل ریلی (PDF)
دانلود مهندسی حمل و نقل ریلی (PDF) - 48.9 KB مهندسی حمل و نقل ریلی (PDF)
6 سال قبل  

تعداد مشاهده 12664


  نظرات


برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید

     درحال بارگذاری