جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی
معرفی کامل رشته مدیریت صنعتی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت صنعتی
فهرست مطالب

معرفی رشته مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی  (Industrial Management) شامل مطالعه عملکرد ماشین‌ها و همچنین افراد است. متخصصان مدیریت صنعتی برای نگهداری ماشین آلات در شرایط مناسب و اطمینان از کیفیت تولید آنها به کار گرفته می شوند.  با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته مدیریت صنعتی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته مدیریت صنعتی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی  شاخه ای از مهندسی است که ایجاد سیستم مدیریت را تسهیل می کند و فرآیندهای مهندسی متنوع را یکپارچه می کند. مدیریت صنعتی با طراحی صنعتی، ساخت و ساز، مدیریت و کاربرد علم و اصول مهندسی برای بهبود کل زیرساخت های صنعتی و فرآیندهای صنعتی سروکار دارد.

تاریخچه رشته مدیریت صنعتی

تاریخچه رشته مدیریت صنعتی به مطالعات عملکرد کارگران برمی گردد. اولین تلاش مستمر در جهت بهبود کارایی توسط فردریک وینسلو تیلور انجام شد که در دهه 1880 مجموعه ای از مطالعات را برای تعیین اینکه آیا کارگران از حرکات غیرضروری و در نتیجه زمان زیادی برای انجام عملیات در یک ماشین استفاده می کردند یا خیر انجام داد. فردریک وینسلو تیلور (زاده ۲۰ مارس ۱۸۵۶ – درگذشته ۲۱ مارس ۱۹۱۵) یک مهندس مکانیک آمریکایی بود. او به دلیل روش های خود برای بهبود کارایی صنعتی به طور گسترده ای شناخته شده بود. او یکی از اولین مشاوران مدیریت بود. اصول مدیریت علمی به تدریج به هر بخش صنعتی از جمله کارهای اداری، تامین مالی و بازاریابی گسترش یافته است. بلافاصله پس از سال 1910، شرکت‌های آمریکایی اولین بخش‌های پرسنلی را تأسیس کردند و در نهایت برخی از شرکت‌های بزرگ‌تر در ایجاد محیط‌های مساعد برای بهره‌وری کارگران پیشقدم شدند. وسایل ایمنی، سرویس بهداشتی بهتر، سفره خانه های گیاهی و امکاناتی برای استراحت و تفریح ​​فراهم شد که بر رفاه کارکنان و ارتقای روحیه افزود. بسیاری از این پیشرفت ها با اصرار گروه های کارمند، به ویژه اتحادیه های کارگری انجام شد.

در طول سال‌ها، کارگران و اتحادیه‌های آن‌ها به دنبال دستمزدهای بالاتر و مزایای بیشتر، از جمله بیمه‌های درمانی گروهی و زندگی و مستمری بازنشستگی آزاد بودند و غالباً برنده شدند. با این حال، در طول دهه های 1980 و 1990، کاهش و کوچک سازی در بسیاری از مشاغل آمریکایی به طور قابل ملاحظه ای بسیاری از این مزایا را کاهش داد. البته برخی از شرکت ها به کارمندان اجازه خرید سهام را می دهند. بسیاری از شرکت ها فرصت های ویژه ای را برای آموزش و ارتقاء برای کارگرانی که خواهان پیشرفت هستند فراهم می کنند و برخی نیز تلاش هایی را برای حل مشکلات دشواری مانند امنیت شغلی و دستمزد سالانه تضمین شده انجام داده اند.

معرفی کامل رشته مدیریت صنعتی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت صنعتی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی در جامع ترین معنای خود، به مدیریت سیستماتیک تمام جنبه های کارخانه و به طور خاص به مطالعات اولیه کارایی تولید موسوم به مدیریت علمی اشاره دارد. به عبارت دیگر مدیریت صنعتی شاخه‌ای از مهندسی است که به ایجاد و مدیریت سیستم‌هایی می‌پردازد که افراد، مواد و انرژی را به روش‌های تولیدی ادغام می‌کنند. مدیریت صنعتی مفهوم مدرن مهندسی صنایع است زیرا مدیریت صنعتی مفهوم یکپارچه کل عملکرد صنعتی است. قبل از مطالعه مدیریت صنعتی، باید انقلاب صنعتی را بدانیم.

متخصصان مدیریت صنعتی با  نظارت بر عملکرد صنایع اطمینان حاصل می کنند که نه کارگران و نه ماشین آلات بیکار نیستند. بازرسی مداوم برای حفظ خروجی در حد استاندارد انجام می دهند و  نمودارها برای ثبت دستاوردهای کارگران و ماشین آلات و مقایسه آنها با استانداردهای تعیین شده استفاده می کنند. حسابداری دقیق از هزینه هر عملیات از جمله ساخت و طراحی ماشین ـآلات و برنامه ریزی دقیق را نیز انجام می دهند.

رشته مدیریت صنعتی در یک نگاه

داوطلبان کنکور سراسری سه گروه آزمایشی انسانی، تجربی، و ریاضی می توانند در مقطع کارشناسی رشته مدیریت صنعتی پذیرفته شوند. علاقه مندان برای ورود به این رشته باید در آزمون مربوطه نمره قابل قبولی را کسب کنند. این رشته در ایران طرفداران زیادی دارد بنابراین جهت پذیرش باید با داوطلبان زیادی رقابت کرد. از سمت دیگر ظرفیت پذیرش رشته مدیریت صنعتی در دانشگاه های کشور مناسب است. از نظر شرایط کاری، بازار کار خوب و مطلوبی برای دانش آموختگان این رشته فراهم شده است و در صورت تقویت روزمه و افزایش دانش و تجربه می توان به درآمد های قابل توجهی دست پیدا کرد. رشته مدیریت صنعتی در ایران یک دوره کارشناسی 4 ساله است که در 8 نیم سال تحصیلی ارائه می شود.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته مدیریت صنعتی در ایران

رشته مدیریت صنعتی در ایران یک رشته پرکاربرد و مهم تلقی می شود.  ضرورت و اهمیت رشته مدیریت صنعتی در ایران در آشناسازی کارشناسان رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت صنعتی سازمان و موارد استفاده از این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص به عنوان رابط بین مدیران و کارمندان اداری و فنی که به طور معمول مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار خواهند شد، می باشد. با وجود رشته مدیریت صنعتی خلا ارتباطی بین کادر کارشناسی ماهر و مدیریت موسسه های در حداقل ممکن خواهد بود.

در ایران دانشکده مدیریت تحت عنوان موسسه علوم اداری در سال 1334 هجری شمسی به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمان های دولتی و خصوصی، راه اندازی گردید و فعالیت خود را با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد. سپس در تاریخ دی ماه سال 1378 “بر اساس مصوبه شورای دانشگاه تهران” و سپس در تیر ماه 1379، “براساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی” نام دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی به « دانشکده مدیریت » دانشگاه تهران تغییر یافت.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مدیریت صنعتی

برای اینکه به صورت واقع بینانه برای کنکور سراسری سه گروه آزمایشی تجربی، ریاضی و انسانی برنامه ریزی داشته باشید لازم است تا با شرایط پذیرش در این رشته آشنا شوید، از این رو لازم دانستیم در این بخش شرایط و وضعیت پذیرش رشته مدیریت صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم. شرایط پذیرش این رشته از دو جنبه کلی مورد بررسی است. جنبه اول به تعداد رقبای شرکت کننده در کنکور برای ورود به رشته مدیریت صنعتی بستگی دارد. با توجه به اینکه تعداد رقبا برای ورود به این رشته تقریبا متوسط است در نتیجه برای پذیرش باید رتبه قابل قبولی کسب شود. از طرف دیگر ظرفیت پذیرش رشته مدیریت صنعتی در دانشگاه ها و تعداد دانشگاه های پذیرنده فاکتور مهم دیگر در میزان پذیرش است. این رشته در دانشگاه های سراسر کشور ارائه می شود و شرایط ادامه تحصیل برای دانش آموزان علاقه مند فراهم شده است.

 

با حذف زیر گروه عمومی از کنکور سراسری، اکنون دروس تخصصی با ضریب های مختلفی در کنکور ارائه می شود. برای قبولی در رشته مورد نظر باید دروس تخصصی با ضرایب متفاوت را پاسخ دهید تا بتوانید نمره قبولی لازم را کسب کنید. ضرایب دروس تخصصی رشته مدیریت صنعتی را می توانید به صورت کامل در جدول زیر مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور ریاضی
ریاضی
4
فیزیک
3
شیمی
2
نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3
نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی
ریاضی
6
علوم و فنون ادبی
7.8
زبان عربی
5.1
تاریخ
7
جغرافیا
6
فلسفه و منطق
5.1
جامعه شناسی
7

 

همان طور که در جدول بالا قابل مشاهده است برای گروه علوم ریاضی، دروس ریاضی و فیزیک تاثیر زیادی برای پذیرش در رشته مدیریت صنعتی دارند. برای قبولی و کسب درصدهای بالا باید دروس تخصصی با دقت بیشتری مطالعه شوند و مرور کاملی روی دروس ریاضی و فیزیک دوره دبیرستان انجام شود.

برای گروه تجربی دروس زیست و شیمی ضرایب بالایی برای قبولی در کنکور در رشته مدیریت صنعتی دارد. برای قبولی در رشته مورد نظر باید دروس تخصصی با دقت بیشتری مطالعه شود.

برای گروه انسانی نیز، دروس تخصصی با ضرایب متفاوتی وجود دارد. جهت قبولی در رشته مدیریت صنعتی نیاز است تا دروس تخصصی که ضریب بالاتری دارند، با دقت بیشتری مطالعه شوند.

لازم به توضیح است که شرکت در آزمون های مشابه یکی از کلیدهای موفقیت برای قبولی در کنکور سراسری با رتبه برتر است. شرکت در آزمون های مشابه شما را با شرایط آزمون سراسری آشنا می کند زیرا تجربه نشان داده است که سوالات کنکور تشابه زیادی با آزمون های آزمایشی برگزار شده دارد.

 

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مدیریت صنعتی

با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر رشته مدیریت صنعتی هستند، از این رو لازم دانستیم در این بخش به معرفی دانشگاه های برتر رشته مدیریت صنعتی بپردازیم. البته لازم به ذکر است که تمامی دانشگاه های سراسری کشور از نظر کیفیت آموزشی و رتبه علمی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند. فارغ التحصیلان از سراسر کشور می توانند با تقویت رزومه خود در جایگاه های شغلی مناسب مشغول به کار شوند. با این حال در این بخش برخی از از شاخص ترین دانشگاه های سراسری رشته مدیریت صنعتی را معرفی می کنیم. دانشگاه های تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی، دانشگاه شیراز  شامل دانشگاه های برتر رشته مدیریت صنعتی محسوب می شوند.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت صنعتی

برای افزایش شناخت شما نسبت به شرایط پذیرش در رشته مدیریت صنعتی در این بخش دو نمونه کارنامه قبولی رشته مدیریت صنعتی را گردآوری کرده ایم. آشنایی با شرایط پذیرش و رتبه های قبولی به شما کمک می کند تا به صورت واقع بینانه برای کنکور برنامه ریزی داشته باشید. البته توجه داشته باشید که رتبه ها و درصدهای لازم برای قبولی در رشته مدیریت صنعتی هر ساله شرایط متفاوتی به خود می گیرد. برای مثال تعداد رقبای شرکت کننده در کنکور و همچنین ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و اعمال سهیمه های مختلف از جمله عواملی است که رتبه های مورد قبول در پذیرش رشته مدیریت صنعتی را تحت تاثیر قرار می دهد. اما با این حال با مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت صنعتی تا حد می توانید با شرایط ورود به این رشته آشنا شوید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته مدیریت صنعتی

بسیاری از رشته های فنی مهندسی در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نبوده و معمولاً به صورت عمومی در دستور تدریس در دانشگاه های سراسری کشور قرار می گیرند. تخصصی شدن رشته های فنی مهندسی معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام می پذیرد و در مقطع کارشناسی گرایش های خاصی برای این رشته ها تعریف می شود. رشته مدیریت صنعتی نیز فاقد گرایش در دروه کارشناسی است و برای کسب دانش تخصصی تر باید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل داد.

واحدهای درسی رشته مدیریت صنعتی

در این بخش قرار است واحدهای درسی رشته مدیریت صنعتی را به شما معرفی کنیم. آشنایی با واحدهای درسی رشته یک امتیاز برای شما محسوب می شود زیرا سبب می شود تا میزان علاقه مندی خود را برای این رشته بسنجید و در صورت عدم علاقه به دروس باید اقدام جدی برای انتخاب یا عدم انتخاب این رشته داشته باشید. واحدهای درسی هر ساله براساس نظر شورای عالی برنامه ریزی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازنگری قرار می گیرد. البته این بازنگری به صورت عمده نبوده و شاهد تغییرات جزئی در سرفصل های دروس یا واحدهای درسی خواهیم بود. علت بازنگری ها براساس شرایط رشته در سطح بین الملل و نیاز جامعه است. در این بخش سعی داریم تا واحدهای درسی مدیریت صنعتی را براساس آخرین بازنگری صورت گرفته شده به شما معرفی کنیم.

براساس آخرین بازنگری های صورت گرفته شده تعداد کل واحدهای درسی رشته مدیریت صنعتی 139 واحد است. طول دوره کارشناسی 4 سال و در مدت 8 نیمسال تحصیلی ارائه می شود. طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته است. در این دوره دروس نظری و جنبه های کاربردی درس ها ارائه شده است.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مدیریت صنعتی
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
38 واحد
دروس تخصصی
71 واحد
دروس اختیاری
8 واحد
جمع
142 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته مدیریت صنعتی را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته مدیریت صنعتی

دروس عمومی اولین بسته دروس رشته مدیریت صنعتی است. دروس عمومی زیر نظر گروه عمومی و انسانی ارائه می شود. این دروس در دانش تخصصی دانشجویان تاثیری ندارد و بیشتر برای افزایش معرفت شناختی در ابعاد مختلف اجتماعی، سبک زندگی و معرفتی کاربرد دارد. دروس عمومی به صورت مشترک برای دانشجویان دوره کارشناسی تمامی رشته ها ارائه می شود و دانشجویان موظف به سپری کردن این دروس هستند. در جدول زیر می توانید واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس عمومی رشته مدیریت صنعتی را مشاهده کنید:

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته مدیریت صنعتی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته مدیریت صنعتی در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته مدیریت صنعتی

بسته دوم از دروس رشته مدیریت صنعتی شامل دروس پایه هستند. دروس پایه در واقع مشابه پلی است که بین دروس دبیرستان و دروس تخصصی قرار دارد و مبانی و مفاهیم دروس دبیرستان را به صورت گسترده تر ارائه می دهد. احتمالا نکات اشتراک زیادی بین این دروس و دروس دبیرستان وجود دارد. دروس پایه بیشتر برای آمادگی ذهنی دانشجویان برای کسب مهارت ها و تخصص های مربوط به رشته است و به نوعی انتقال دهنده ذهنی آن ها به سمت دروس تخصصی و پیچیده است. در جدول زیر می توانید 38 واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس پایه رشته مدیریت صنعتی را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته مدیریت صنعتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضیات پایه 3
2 ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 3
3 اقتصاد خرد 3
4 اقتصاد کلان 3
5 اصول حسابداری 1 3
6 اصول حسابداری 2 3
7 آمار و احتمالات و کاربرد آن در مدیریت 1 3
8 آمار و احتمالات و کاربرد آن در مدیریت 2 3
9 روش تحقیق در مدیریت 3
10 اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام 3
11 کاربرد کامپیوتر در مدیریت 3
12 احکام کسب و کار 3
13 حفاظت صنعتی 3
مجموع واحدها 38

دروس پایه از مهمترین دروسی است که دانشجویان باید در اخذ کردن آن ها برنامه ریزی داشته باشند. این دروس اکثرا به صورت پیش نیاز و هم نیاز برای دروس تخصصی ارائه می شوند بنابراین از ابتدای شروع ترم باید برای اخذ اقدام شود تا مشکلی از نظر هم نیاز یا پیش نیازی ایجاد نشود.

دروس تخصصی رشته مدیریت صنعتی

دروس تخصصی بسته سوم دروسی است که در دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی مطالعه می کنید. دروس تخصصی، اصلی ترین بخش دروسی است که در این دوره ارائه می شود. دانشجویان در این دروس با مفاهیم اصلی رشته آشنا می شوند و کاربردهای آن را در بازارکار یاد می گیرند. دروس تخصصی اهمیت آموزشی زیادی برای تقویت دانش تخصصی و مهارت های اصلی دارند.  در جدول زیر می توانید 71 واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس تخصصی برای رشته مدیریت صنعتی را مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته مدیریت صنعتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مبانی سازمان و مدیریت 3
2 مدیریت رفتار سازمانی 3
3 مدیریت منابع انسانی 3
4 تحقیق در عملیات 1 3
5 تحقیق در عملیات 2 3
6 مدیریت مالی از نظر اسلام 3
7 آشنایی با قوانین کسب و کار 2
8 بازاریابی و مدیریت بازار با رویکرد اسلامی 3
9 حسابداری صنعتی 1 3
10 اصول و مبانی کارآفرینی 3
11 مدیریت تولید و عملیات 3
12 مساله یابی و حل مساله 3
13 حسابداری صنعتی 2 3
14 فنون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها 3
15 کنترل کیفیت آماری 3
16 سیستم های خرید، انبار داری و توزیع 3
17 تحقیق در عملیات 3 3
18 زبان تخصصی 1 2
19 زبان تخصصی 2 2
20 مدیریت پروژه 3
21 طرح ریزی، تعمیرات و نگهداری 3
22 کارسنجی و روش سنجی 3
23 مدیریت کارخانه 3
24 بررسی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی طرح های صنعتی 3
25 پروژه 2
مجموع واحد ها 71

دروس تخصصی بخش مهمی از واحدهای درسی است که باید برای اخذ و کسب نمره قبولی آن ها برنامه ریزی دقیق انجام شود. این دروس، ماهیت رشته مدیریت صنعتی را آشکای می سازند و شما می توانید با بازاکار، کاربردها و همچنین مفاهیم اصلی ایت رشته آشنا شوید. اخذ تمامی این دروس اجباری است. اگر دانشجو حتی یکی از واحدهای درسی این بسته را اخذ نکرده باشد از نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است.

دروس اختیاری رشته مدیریت صنعتی

بسته آخر دروس دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی شامل دروس اختیاری است. دروس اختیاری برای افزایش دانش بیشتر و آشنایی کامل تر با ماهیت رشته مدیریت صنعتی است. دروس اختیاری می تواند برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل دارند بسیار مفید واقع شود زیرا ان ها را با دروسی که قرار است در مقاطع تحصیلی بالاتر کسب کنند آشنا می کند. همچنین دروس اختیاری برای موفقیت بیشتر در بازار کار سهم ویژه ای دارد و سبب افزایش دانش ومهارت تخصصی دانشجویان در حوزه های خاص می گردد. در جدول زیر می توانید 8 واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس اختیاری برای رشته مدیریت صنعتی را مشاهده کنید:

دروس اختیاری رشته مدیریت صنعتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 روانشناسی صنعتی 3
2 مدیریت عملیات خدمات 3
3 سیستم های اطلاعاتی در مدیریت 3
4 بازاریابی بین الملل 3
5 بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان ها 3
6 مدیریت عملکرد در سازمان های صنعتی 3
7 حسابداری صنعتی 3 3
8 شبیه سازی کامپیوتری 3
9 مدیریت استراتژیک 3
10 مدیریت مالی 2 3
مجموع واحدها 25

دروس اختیاری بخش آخر واحدهای درسی است. دانشجویان دوره کارشناسی برای رسیدن به سقف واحدهای تعیین شده یعنی 139 واحد باید 8 واحد دروس اختیاری را اخذ کنند. 

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته مدیریت صنعتی

 قبل از اینکه به معرفی شرایط بازار کار رشته مدیریت صنعتی در کشور ایران بپردازیم لازم است یک نکته بسیار مهم را درباره این رشته و بازار کار آن معرفی کنیم. دقت داشته باشید که بازار کار یک رشته ممکن است در کشورهای مختلف با توجه به شرایط موجود در آن کشور متفاوت باشد. . هرچند مانند سایر عرصه‌ها برنامه ریزی درست و دقیقی برای به کار گیری نیروی انسانی متخصص در کشور ما وجود نداشته و درصد قابل توجهی از پتانسیل‌های مربوط به نیروهای حرفه ای از بین می رود اما با این حال رشته مدیریت صنعتی یک رشته بسیار مهم و حیاتی برای کشور ما است.

پر واضح است که اگر دانش آموختگان از نظر توان علمی و مهارت های تخصصی لازم شرایط خوبی را کسب کنند، بازار کار مناسبی را خواهند داشت. رده ها و ردیف های شغلی در نظر گرفته شده برای فارغ التحصیلان این رشته در زیر ارائه شده است:

  • واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ مانند کارخانجات، کارگاه‌ها، شرکت‌ها و …
  • مدیریت و کنترل پروژه
  • مدیریت، برنامه‌ریزی و کنترل موجودی‌ها
  • مدیریت و کارشناسی کنترل کیفیت
  • کارآفرینی و موارد بازاریابی استراتژی، منابع انسانی، مالی و غیره
  • استارتاپ‌ها
  • تحلیل مالی و اقتصادی قبل از پروژه، حین پروژه، تولید و غیره
  • مدیریت، برنامه‌‌ریزی و کنترل تولید
  • کارشناس بیمه
  • کارشناس تحقیقات بازار
  • کارشناس گمرک
  • حسابدار
  • مدیر روابط عمومی
  • کارمند بانک
  • کارشناس یا مدیر آموزش

 

بازار کار رشته مدیریت صنعتی نسبت به سایر رشته های هم رده مناسب تر است زیرا با بسیاری از رشته های مدیریتی همپوشانی دارد و فارغ التحصیلان رشته مدیریت صنعتی فارغ از تخصص خود می توانند در هرجایی که به مدیر نیاز است، مشغول به کار شوند.

کاربردهای رشته مدیریت صنعتی

در این بخش قرار است کاربردهای رشته مدیریت صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم. کاربردهای رشته مدیریت صنعتی از دو جنبه قابل بررسی است. کاربرد اول مربوط به تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه های اجرایی و خدماتی است. کاربرد دوم مربوط به تربیت اساتید حرفه ای برای آموزش دانشجویان است. هدف کاربرد اول رفع نیازهای مبرم صنعت در این رشته است. دوره کارشناسی مدیریت صنعتی یکی از دوره های آموزش عالی است و هدف از تشکیل آن آموزش نیروی متخصص مورد نیاز صنایع تولیدی و خدماتی، موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی و همچنین آشنایی دانشجویان با کاربردهای روش علمی مدیریت است.  هدف کاربرد دوم، تربیت اساتید برای آماده کردن دانشجویان برای ورود به بازار کار هستند. همچنین در این کاربرد توجه ویژه ای به نیازهای پژوهشی شده است که اساتید می توانند در موسسات و مراکز تحقیقاتی برای پژوهش استخدام شوند.

درآمد رشته مدیریت صنعتی

 درآمد رشته مدیریت صنعتی بسته به شرایط دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این رشته می تواند متفاوت باشد. براساس جایگاه شغلی، رده های شغلی و همچنین مدرک و سابقه تحصیلی درآمدهای متفاوتی را می توان برای فارغ التحصیلان این رشته متصور شد. در صورت کسب جایگاه های شغلی خوب، درآمد متوسط تا به بالایی را می توان برای این رشته در نظر گرفت.  البته علی رغم نیاز مبرم به نیروی کار در بازار اما همان طور که بیان شد، از اکثر پتانسیل های کارشناسنان به درستی استفاده نمی شود و کارشناسان در رده های شغلی غیرمرتبط با درامدهای کمتر مشغول به کار می شوند.

به صورت کلی و در یک جمع بندی از نظر شرایط درآمدی، رشته مدیریت بازرگانی یک رشته با درآمد متوسط و رو به بالا است. باید یادآور شویم که تقویت رزومه کاری و همچنین سطح تحصیلات فاکتور مهمی در افزایش میزان درآمد فارغ التحصیلان است.

اول از همه، رشته مدیریت صنعتی مهم است زیرا اجازه می دهد تا تلاش ها، مهارت ها و منابع به سمت بهره وری و کارایی هدایت شوند. مدیریت صنعتی از مجموعه گسترده ای از تکنیک ها تشکیل شده است که به دنبال به حداقل رساندن زمان، هزینه ها و تلفات به منظور افزایش ارزش تولید است.

ادامه تحصیل در رشته مدیریت صنعتی

 نکته مهم بعدی که درباره مدیریت صنعتی باید به بررسی آن بپردازیم شرایط ادامه تحصیل در این رشته مهندسی است. درصد قابل توجهی از دانشجویان بعد از فارغ التحصیل برای کسب جایگاه های اجتماعی بالاتر و رسیدن به درآمد بیشتر به دنبال ادامه تحصیلات در مقاطع تحصیلی بالاتر هستند. از این رو در این بخش به بررسی شرایط ادامه تحصیل رشته مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می پردازیم.

دانشجویان مقطع کارشناسی بلافاصله بعد از اتمام این دوره می‌توانند در آزمون ورودی کارشناسی ارشد شرکت کرده و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی در بهترین دانشگاه های کشور اقدام نمایند. شرایط ادامه تحصیل برای دانشجویان در بهترین دانشگاه های کشور فراهم شده است. دانشجویان براساس علاقه خود می توانند در گرایش های مورد نظر رشته مدیریت صنعتی اقدام به تحصیل کنند. برخی از گرایش های مهم رشته مدیریت صنعتی شامل:

  • بازاریابی جهانگردی
  • برنامه ریزی توسعه جهانگردی
  • مدیریت بازرگانی (همه گرایش ها)
  • مدیریت دولتی (همه گرایش ها)،
  • مدیریت فناوری اطلاعات (همه گرایش ها)
  • مدیریت تکنولوژی (همه گرایش ها)
  • مالی (همه گرایش ها)
  • کارآفرینی (همه گرایش ها)
  • مدیریت منابع انسانی (همه گرایش ها)
  • مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای
  • مدیریت بازرگانی دریایی
  • مدیریت اجرایی (با 2 گرایش)
  • مدیریت امور شهری
  • مدیریت کسب و کار  (همه گرایش ها)

ادامه تحصیل در مقطع دکترا رشته مدیریت صنعتی بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد و ارائه پایان نامه امکان پذیر است. برای ورود به مقطع دکتری باید در آزمون دکتری شرکت کرده و سپس نمره قبولی اخذ شود. بعد از پذیرش در کنکور و پذیرش در مصاحبه تخصصی، دانشجویان می توانند در مقطع دکتری مشغول به کار شوند. امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا مدیریت صنعتی نیز برای دانشجویان در بهترین دانشگاه های ایران فراهم آمده است و مانع خاصی پیشروی علاقمندان وجود نخواهد داشت.

رشته مدیریت صنعتی در جهان

مدیریت صنعتی یکی از رشته های مهم و کاربردی برای تمامی جوامع در کشورهای مختلف جهان است. مدیریت صنعتی نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی و پشبرد اهداف با برنامه ریزی های خرد و کلان دارد. درآمد بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به مدیریت صحیح بستگی دارد. مدیریت صنعتی می تواند در حوزه های مربوط به صنعت نقش بسزایی را ایفا کند. این رشته از نظر جایگاه اجتماعی در جایگاه فوق العاده ای قرار می گیرند. علاوه بر این حتی استخدام دانشجویان مدیریت صنعتی بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف نیز امکان پذیر است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته مدیریت صنعتی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در رده های شغلی مختلف بپردازیم. در حال حاضر طبق آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته مدیریت صنعتی ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند. لازم است ذکر شود که رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

 

  1. دانشگاه هاروارد کمبریج، ایالات متحده آمریکا Harvard University
  2. INSEAD فونتنبلو، فرانسه INSEAD
  3. مدرسه تجارت لندن، انگلستان London Business School
  4. دانشگاه استنفورد، ایالات متحده Stanford University
  5. موسسه فناوری ماساچوست (MIT) کمبریج، ایالات متحده آمریکا Massachusetts Institute of Technology
  6. دانشگاه بوکونی میلان ایتالیا Bocconi University
  7. دانشگاه پنسیلوانیا فیلادلفیا، ایالات متحده آمریکا University of Pennsylvania
  8. دانشگاه کمبریج، بریتانیا University of Cambridge
  9. دانشگاه آکسفورد، بریتانیا University of Oxford
  10. دانشکده مدیریت HEC پاریس، فرانسه HEC Paris School of Management

 

همچنین شایان ذکر است که در میان دانشگاه های آسیایی دانشگاه ملی سنگاپور با قرار گرفتن در رتبه 13 و دانشگاه فناوری نانیانگ، سنگاپور (NTU) با قرار گرفتن در رتبه 20 به عنوان برترین دانشگاه آسیایی شناخته می شود. نکته دیگر درباره این رده بندی این است که دانشگاه تهران در رده بندی بین 550-501 قرار دارد.

 

شرایط درآمدی فارغ التحصیلان مدیریت صنعتی در کشورهای مختلف به میزان مهارت ها و تجربیات و البته جایگاه شغلی آنها متغیر است. متوسط ​​دستمزد سالانه مدیران تولیدات صنعتی 103150 دلار در ماه می 2021 تعیین شده است. متوسط ​​حقوق سالانه مدیریت صنعتی تا ژانویه 2023 52992 دلار است. اکثریت بین 38500 تا 58500 دلار در سال دریافت می کنند.

 

معرفی کامل رشته مدیریت صنعتی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت صنعتی

پرسش و پاسخ

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x