جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته اقتصاد

معرفی رشته اقتصاد
فهرست مطالب

معرفی رشته اقتصاد

رشته اقتصاد از علوم پایه می باشد و علاقه مندان به این رشته می توانند از طریق کنکور هر سه گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی و فنی نسبت به پذیرش در این رشته اقدام کنند. علم اقتصاد با هدف بهینه سازی در منابع با توجه به محدودیت ها به دانشجویان آموزش می دهد. در این مطلب قصد داریم به بررسی تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته حقوق بپردازیم.

معرفی رشته اقتصاد

کارشناسان اقتصاد باید هوش و استعداد بالایی در محاسبات و بررسی اوضاع اقتصادی داشته باشند. این افراد در آینده با پول و اعداد سر و کار دارند، پس دقت بالا نیز برایشان ضروری است.

تاریخچه رشته اقتصاد

علم اقتصاد قدمتی طولانی دارد و می توان این علم را جز علوم اولیه در نظر گرفت. افلاطون و ارسطو نقش مهمی در تفکر اقتصادی یونان قدیم داشتند. در نظریات افلاطون و ارسطو توجه به پول مانعی برای رشد اخلاقی بود. حتی واژه economy که در انگلیسی معنی اقتصاد را می دهد از واژه یونانی اُکُنُمیا به معنای قواعد خانه گرفته شده است. تا قرن دهم میلادی همچنان نگاه به اقتصاد بر مبنای اخلاق بود. کلیسا نیز مسائل مربوط به مادیگرایی را نفی می کرد. از قرن 12 کارگاه های صنعتی به وجود آمد و با توسعه روابط خارجی اروپا با خاورمیانه رشد و شکوفایی در اقتصاد شکل گرفت.

در قرن 15 و 16 میلادی با اختراع ماشین چاپ و دسترسی به معادن سرزمین های دیگر جمع آوری ثروت در اروپا مورد توجه قرار گرفت. البته ابن خلدون مورخ و محقق بزرگ اهل تونس نیز در قرن 14 مطالبی درباره اقتصاد نوشته بود و به همین علت او را پدر اقتصاد مدرن نامیدند.  از قرن 15 به بعد مکاتب مختلف اقتصادی بر مبناهای مختلف در سراسر جهان شکل گرفت.

اولین شخصی که به تدوین اصول و قوانین اقتصاد همت کرد، آدام اسمیت بود. در سال 1776 میلادی اسمیت، کتابی تحت عنوان تحقیقات درباره ماهیت و علل ثروت ملل نوشت. در سال 1895 نخستین مدرسه اقتصاد جهان در لندن تاسیس شد. 5 سال بعد و در سال 1900 این مدرسه به دانشگاه لندن پیوست. یک سال بعد نیز اولین دوره دانشگاهی رشته اقتصاد در دانشگاه لندن آغاز شد. همچنین پروفسور رگنار فریش نیز به عنوان نخستین شخص در سال 1920، اقتصاد را به دو بخش خرد و کلان تقسیم کرد.

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

علم اقتصاد در یک نگاه

کلمه اقتصاد در واژه‌نامه به معنای میانه روی و نگه داشتن حد تعادل می باشد. رشته اقتصاد را می توان جز علوم اجتماعی با شاخص های کمی و کیفی قرار داد. یکی از وجوه اهمیت علم اقتصاد این است که، پیشرفت و رشد اقتصادی یک کشور بر زمینه های مختلف تولیدی، صنعتی، اجتماعی و … در جامعه تاثیر دارد. در رشته اقتصاد دانشجویان با تجزیه و تحلیل هایی پیرامون مفاهیم اقتصادی آشنا می شوند. آنها می توانند با نظریات جدید به پیشبرد اهداف مثبت اقتصادی و پیشرفت موسسات و سازمان های مختلف اقتصادی کمک کنند.

معمولا علاقه مندان به علم اقتصاد، افرادی تحلیلگر و آشنا با مسائل اقتصادی هستند. اقتصاددانان افرادی دقیق و با ذهنی باز هستند. اقتصاد رشته ای ترکیبی می باشد، که از مباحث و فرمول های ریاضی، مالی و قسمتی از علم روانشناسی اثر می پذیرد. علم اقتصاد منابع را بررسی می کند، کمبودها، چگونگی استفاده و توزیع منابع را توضیح می دهد. همچنین این رشته بهترین روش ها را که نتایجی بهینه دارد را از بین مجموعه از فرایندها می‌یابد.

کارشناس علم اقتصاد
اقتصاددانان افرادی تحلیلگر و دقیق می باشند که در جستجوی نتایج بهینه هستند.
پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته اقتصاد در ایران

اولین نوشته های اقتصادی در قوانین حمورابی یکی از پادشاهان همسایه ایران مکتوب است، ایرانیان نیز از زمان کهن با مسئله اقتصاد آشنایی داشتند. در تاریخ بعد از اسلام الغزالی علوم مرتبط با دین را طبقه بندی کرد که اقتصاد نیز از این علوم بود. خواجه نصیر الدین طوسی از فلاسفه بزرگ ایران تعریفی جدید از اقتصاد ارائه داد. به تصحیح بسیاری از محققان پیدایش تاریخ اندیشه اقتصادی در جهان اسلام بر مبنای همین تعریف بوده است.

آموزش آکادمیک رشته اقتصاد در ایران چند مرحله داشته است که در سالیان متمادی نقاط قوت و ضعف آن شناسایی و دچار تغییر و تحولات شد. اولین دوره آموزش اقتصاد در ایران شامل اقتصاد عمومی اجتماعی می شد. در سال 1315 دانشکده علوم اقتصادی به عنوان نخستین مرکز آموزشی علم اقتصاد در ایران تاسیس شد. در طی سالهای بعد همچنان این رشته گسترش می یافت. در سال 1337 مدرسه عالی علوم اقتصادی تاسیس شد. رشته اقتصاد در دانشگاه تهران در سال 1342 تاسیس شد. در سالهای اول این رشته زیرنظر دانشکده حقوق اداره می شد. با استقلال دانشکده اقتصاد تهران از سال 1346 با ریاست دکتر حسین پیرنیا اقتصاد رشته ای مستقل اعلام شد. در دهه 40 و 50 بیشتر اساتید نگاه کمی به اقتصاد داشتند. در دهه 40 استادان جوان و پر انرژی که از دانشگاه های انگلیس و آمریکا فارغ التحصیل شده بودند، آموزش دانشگاهی را به سیستم واحدی تبدیل کردند.

از سال 1357 با شکل گیری انقلاب اسلامی ایران نگاه عده ای نسبت به اقتصاد عوض شد. ابتدا نگاه چندان مثبتی به این رشته وجود نداشت. نقطه عطف علم اقتصاد در ایران تقویت تز اقتصاد اسلامی بود. بعد از پایان جنگ 8 ساله برنامه اول توسعه شروع شد و از سال 1368 این ایده در سطح دانشگاه ها ادامه یافت. در سالهای اخیر تحصیلات در این رشته در دانشگاه های مختلف کشور با رشد و استقبال بالایی مواجه شده است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته اقتصاد

اقتصاد جز رشته های شناور می باشد، شناور بودن این رشته به داوطلبین اجازه می دهد از هر سه گروه آزمایشی کنکور شامل علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی برای پذیرش در این رشته اقدام کنند. البته ظرفیت اصلی این رشته برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی می باشد. به طور کلی ارتباط اقتصاد با علوم انسانی و ریاضی بیشتر است. علاقه مندان به این رشته باید به ضریب دروس این رشته در زیرگروه مربوط به هر گروه آزمونی توجه داشته باشند. ضریب دروس عمومی در هر سه گروه آزمون یکسان و به صورت زیر است:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

حال به بررسی ضرایب رشته اقتصاد در زیرگروه مربوط به هر گروه آزمونی می پردازیم:

پذیرش اقتصاد از طریق کنکور انسانی

همانطور که پیشتر ذکر شد عمده ظرفیت پذیرش اقتصاد برای داوطلبین کنکور علوم انسانی می باشد. اقتصاد در زیرگروه 3 کنکور علوم انسانی قرار دارد. اهمیت درس ریاضی در این زیرگروه بالاست در حالیکه دروس زبان عربی، تاریخ و جغرافیا، فلسفه و منطق و همینطور روانشناسی چندان اهمیتی ندارند. ضرایب دروس اختصاصی برای پذیرش در رشته اقتصاد از طریق کنکور انسانی در جدول زیر به طور کامل قابل مشاهده است.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 5 کنکور انسانی
ریاضی
4
اقتصاد
3
زبان و ادبیات فارسی
2
زبان عربی
1
تاریخ و جغرافیا
1
علوم اجتماعی
2
فلسفه و منطق
1
روانشناسی
1

پذیرش اقتصاد از طریق کنکور تجربی

برای داوطلبین گروه علوم تجربی اقتصاد شاید در ابتدا به عنوان یک انتخاب نامتعارف تلقی شود. اما باید توجه کنید که دانش آموزان رشته تجربی نیز مهارت ریاضی مناسبی دارند و همین موضوع انتخاب این رشته را برای آنان توجیه می‌کند. اقتصاد در زیرگروه چهار کنکور تجربی قرار دارد و برای کسب رتبه مناسب لازم است در درس ریاضی درصد مناسبی داشته باشید. برای درک بهتر این موضوع به ضرایب دروس اختصاصی برای پذیرش در رشته اقتصاد از طریق کنکور تجربی توجه نمایید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور تجربی
زمین شناسی
1
ریاضی
4
زیست شناسی
2
فیزیک
3
شیمی
2

پذیرش اقتصاد از طریق کنکور ریاضی

برای داوطلبین گروه ریاضی اقتصاد یک انتخاب نسبتا مناسب است، مخصوصا برای آن دسته که به محاسبات و بازی با اعداد علاقه دارند. رشته اقتصاد در زیرگروه یک کنکور ریاضی قرار دارد و برای کسب رتبه مناسب برای پذیرش در این رشته بهتر است به درس ریاضی توجه ویژه ای داشته باشید. برای آشنایی با ضرایب دروس اختصاصی برای پذیرش در رشته اقتصاد از طریق کنکور ریاضی به جدول زیر توجه کنید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور ریاضی
ریاضی
4
فیزیک
3
شیمی
2

یکی جذابیت کلاس های درس رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی این است که دانشجویان رشته های مختلف را دور هم جمع می کند. هر کدام از این دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی قبل خود نقاط قوت و ضعفی دارند و نوع نگرشی متفاوتی نسبت به مسائل در آنها وجود دارد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته اقتصاد

نظام های رتبه بندی مختلف، براساس معیارهای گوناگون، دانشگاه های برتر هر رشته را انتخاب می کنند. در نظام رتبه بندی QS که از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است، بهترین دانشگاه ایران برای رشته اقتصاد دانشگاه تهران است. در این رده بندی به جز دانشگاه تهران هیچ دانشگاهی از ایران در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر علم اقتصاد قرار ندارد. البته در آخرین اعلام نظام رتبه بندی تایمز، ۴ دانشگاه ایران در بین دانشگاه های برتر مرتبط با علم اقتصاد قرار داشتند. دانشگاه علم و صنعت در این فهرست بهترین دانشگاه برای تحصیل اقتصاد معرفی شد. پس از آن نیز دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان قرار گرفتند.

نمونه کارنامه های قبولی رشته اقتصاد

برای آگاهی از شرایط لازم برای پذیرش در رشته اقتصاد نیاز است تا نمونه کارنامه های قبولی در این رشته را مشاهده و بررسی نمایید. البته دقت کنید که کارنامه ای که برای بررسی انتخاب می کنید متناسب با گروه آزمونی شما باشد. مشاهده نمونه کارنامه های قبولی این رشته به شما کمک می کند تا  دید کلی از شرایط قبولی خود در این رشته به دست آورید. در قسمت  بعد چند نمونه کارنامه قبولی رشته اقتصاد را مشاهده می نمایید. برای مشاهده تصاویر با اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحدهای درسی رشته اقتصاد

برنامه درسی رشته اقتصاد آخرین بار در سال 95 بعد از چندین سال بررسی و اصلاح منتشر شد و در سال 96 تصویب شد. در این برنامه رشته علوم اقتصادی به همراه تمامی گرایش های خود با رشته اقتصاد تلفیق شد. برنامه جدید که در حال حاضر در مراکز اموزشی اجرا می شود یک برنامه جامع و چند منظوره است. برنامه جدید رشته اقتصاد شامل 140 واحد درسی می باشد. در برنامه جدید با حذف گرایش ها دروس در 4 دسته طبقه بندی شده اند. دروس عمومی و دروس پایه اقتصاد هر کدام 22 واحد، دروس تخصص 86 واحد و 10 واحد نیز به دروس اختیاری اختصاص یافته است. جدول دسته بندی دروس اقتصاد را می توانید در ادامه ببینید:

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته اقتصاد
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
22 واحد
دروس تخصصی
86 واحد
دروس اختیاری
10 واحد

طبق بررسی های کارشناسی طول دوره پیش بینی شده برای گذراندن 140 واحد درسی اقتصاد 8 ترم (معادل 4 سال) است. با داشتن یک برنامه مناسب شما می توانید واحدهای لازم برای فارغ التحصیلی را در 4 سال پیش بینی شده یا حتی زودتر پشت سر بگذرانید.

دروس عمومی

دروس عمومی اقتصاد 22 واحد است. دانشجویان رشته اقتصاد باید با انجام برنامه ریزی لازم در طی 4 سال به صورت تدریجی دروس عمومی را با موفقیت بگذرانند. لیست دروس عمومی رشته اقتصاد در جدول زیر به طور کامل گنجانده شده است:

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

همانطور که در جدول دروس عمومی رشته اقتصاد مشخص است، 10 واحد از دروس عمومی شامل دروس الزامی می باشد. 4 واحد نیز باید از مجموعه دروس مبانی نظری اسلام اتخاذ شود. از هر کدام از مجموعه دروس اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی و آشنایی با منابع اسلامی نیز باید 2 واحد اخذ گردد. هر گونه تغیر و تحولی در زمینه دروس عمومی بر عهده گروه معارف وزارت علوم خواهد بود.

دروس پایه رشته اقتصاد

دروس پایه رشته اقتصاد مجموعا 22 واحد می باشد. دروس پایه رشته اقتصاد شامل 8 درس است که از این دروس شش درس 3 واحدی و دو درس 2 واحدی هستند. در دروس پایه اقتصاد دانشجو با ریاضیات، حسابداری، آمار، دو درس اقتصادی و زبان تخصصی این رشته آشنا خواهد شد. هدف اصلی آموزش دروس پایه اقتصاد به دانشجویان این است که الزامات اولیه برای آموزش سایر دروس را در دانشجو ایجاد کنند.

دروس پایه رشته اقتصاد
ردیف نام درس تعداد واحد
1 اصول حسابداری 3
2 ریاضیات برای اقتصاد (1) 3
3 ریاضیات برای اقتصاد (2) 3
4 آمار برای اقتصاد (1) 3
5 آمار برای اقتصاد (2) 3
6 کلیات علم اقتصاد 3
7 اصول و مبانی اقتصاد اسلامی 2
8 زبان انگلیسی تخصصی 2
مجموع واحد ها 22 واحد

دروس پایه رشته اقتصاد همگی به صورت نظری تدریس می شوند. پیش نیازهای این دروس هم اندک و غالبا وابسته به همدیگر است. دانشجو پس از گذراندن این دروس با مفاهیم اولیه علم اقتصاد و اهمیت ریاضیات در این رشته آشنا خواهد شد.

دروس تخصصی اقتصاد

دروس تخصصی رشته اقتصاد را می توان مهم ترین بخش آموزش دانشجویان این رشته قلمداد کرد. 34 عنوان درس در قالب 86 واحد به صورت دروس دو واحدی و سه واحدی در این دسته دروس به دانشجویان آموزش داده می شود. در بخش دروس اختصاصی دانشجو مهم ترین مباحث رشته را آموزش می‌بیند. برای آمادگی در بازار کار لازم است دانشجو در دروس تخصصی عملکرد مناسبی داشته باشد. ضمنا دانشجویان می توانند حوزه علاقه خود برای بازار کار آینده را نیز از بین این دروس تشخیص دهند. در جدول زیر دروس تخصصی دوره کارشناسی اقتصاد به طور کامل بیان شده است.

دروس تخصصی رشته اقتصاد
ردیف نام درس واحد
1 اقتصاد خرد (1) 3
2 اقتصاد کلان (1) 3
3 اقتصاد خرد (2) 3
4 اقتصاد کلان (2) 3
5 اقتصاد خرد (3) 3
6 اقتصاد کلان (3) 3
7 نظریه بازی ها و کاربرد آن در اقتصاد 3
8 اقتصاد سنجی (1) 2
9 اقتصاد سنجی (2) 3
10 حقوق تجارت 3
11 مبانی فلسفی و روش شناسی اقتصاد 3
12 ارزیابی اقتصادی طرح ها 3
13 سیر اندیشه های اقتصادی : متفکرین اسلامی و غربی 2
14 آشنایی با فقه اقتصادی 3
15 اقتصاد ایران (1): کلیات و تاریخ اقتصادی 2
16 اقتصاد ایران (2): سیاست ها و چالش های اقتصادی 3
17 اقتصاد ایران (3): برنامه ریزی و بودجه 2
18 نظریه های توسعه اقتصادی 2
19 الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی 2
20 اقتصاد بخش عمومی (1) 2
21 اقتصاد بخش عمومی (2) 3
22 پول وبانکداری 2
23 بانکداری اسلامی 3
24 بازار سرمایه اسلامی 3
25 اقتصاد مالی 2
26 تجارت بین الملل 2
27 مالیه بین الملل 3
28 نظام های اقتصادی 2
29 اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست 3
30 اقتصاد انرژی 2
31 اقتصاد کشاورزی 2
32 روش تحقیق در اقتصاد 2
33 اقتصاد صنعتی 2
34 اقتصاد گردشگری و میراث فرهنگی 2
مجموع 86

اغلب دروس تخصصی رشته اقتصاد نظری هستند. از بین تمامی دروس تخصصی 6 درس به صورت ترکیبی عملی و نظری به دانشجویان آموزش داده می شود. دانشجویان با توجه به علایقشان به دروس تخصصی می توانند نسبت به انتخاب دروس اختیاری نیز اقدام کنند.

دروس اختیاری رشته اقتصاد

دروس اختیاری رشته اقتصاد از خوشه های متنوعی تشکیل شده است. هر خوشه در دروس اختیاری مجموعه ای از  چند درس مشابه را شامل می‌شود. در دروس اختیاری اقتصاد 11 خوشه وجود دارد. این خوشه ها 50 عنوان درسی و 100 واحد را شامل می گردد. دانشجویان باید 5 درس معادل 10 واحد از این دروس را به اختیار برگزینند و پشت سر بگذارند. نکته مهم این است که این 10 واحد باید از دو خوشه و به صورت 6 واحد و 4 واحد انتخاب شود. شما می توانید در جدول زیر لیست دروس اختیاری رشته اقتصاد را مشاهده کنید.

دروس اختصاصی رشته اقتصاد
ردیف نام درس تعداد واحد
1 اقتصاد مقاومتی اقتصاد و دفاع 2
نظریه های عدالت در اقتصاد 2
نظریه های توسعه با رویکرد اسلامی 2
اقتصاد کار و نیروی انسانی 2
اقتصاد تعاون و مردم بنیان 2
2 فلسفه و روش شناسی اقتصاد فلسفه اقتصاد تطبیقی (1) 2
روش شناسی اقتصاد 2
فلسفه اقتصاد تطبیقی (2) 2
3 اقتصاد و علوم رفتاری اقتصاد اخلاقی 2
اقتصاد نهادی 2
اقتصاد سیاسی 2
حقوق و اقتصاد 2
مبانی جامعه شناسی اقتصادی 2
اقتصاد مدیریت 2
4 اقتصاد شهری و منطقه ای اقتصاد شهری 2
اقتصاد حمل و نقل 2
اقتصاد منطقه ای 2
اقتصاد کاربردی مسکن 2
5 بانکداری و اقتصاد مالی عملیات بانکداری داخلی 2
بانکداری بین المللی 2
مدیریت مالی 2
بورس اوراق بهادار و تامین مالی 2
جهانی شدن و بحران های مالی 2
6 اقتصاد بیمه بیمه اموال 2
بیمه اشخاص 2
بیمه اتکایی و صکوک بیمه ای 2
اصول و مبانی بیمه و تامین اجتماعی 2
اقتصاد بیمه 2
7 توسعه روستایی و کشاورزی توسعه اقتصادی روستایی و عشایری 2
سیاست های توسعه کشاورزی 2
تامین مالی خرد 2
8 اقتصاد فرهنگ مبانی اقتصاد فرهنگ 2
اقتصاد رسانه 2
اقتصاد میراث فرهنگی 2
ارزیابی اجتماعی فرهنگی طرح های اقتصادی 2
اقتصاد هنر 2
9 اقتصاد خلاق اقتصاد صنایع دستی 2
اقتصاد کارآفرینی 2
اقتصاد هنر 2
اقتصاد دانش بنیان 2
10 اقتصاد انرژی انرژی های فسیلی: بازارها و سیاست ها 2
انرژی های تجدید پذیر: بازارها و سیاست ها 2
نهادها و سازمان های بین المللی انرژی 2
تامین مالی و قراردادها در انرژی 2
11 اقتصاد محیط زیست مبانی اکولوژی 2
اقتصاد اکولوژیک 2
اقتصاد محیط زیست 2
محیط ریست ایران، چالش ها و سیاست ها 2
اقتصاد آلودگی ها و آلاینده ها 2
برنامه ریزی زیست محیطی 2
مجموع 100 واحد

برای گذراندن دروس اختیاری اقتصاد به حوزه علاقه خود توجه کنید. سعی کنید دروسی را بردارید که در آینده تمایل خواهید داشت در حوزه ای مربوط به آن شاغل شوید. به طور مثال اگر به فعالیت در حوزه بانکداری علاقه مند هستید و یا در مراحل بعدی تحصیل خود گرایش های مرتبط با آن را زیرنظر دارید، نسبت به اخذ دروس خوشه بانکداری و اقتصاد مالی اقدام کنید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته اقتصاد

فارغ التحصیلان شاخه های مختلف رشته اقتصاد می توانند در زمینه های گوناگون و رده های مختلف به اشتغال بپردازند. غیر از داشتن مدرک کارشناسی اقتصاد داوطلبان بازار کار باید از تلاش و پشتکار خوبی بهره مند باشند. از جمله زمینه های کاری فارغ التحصیلان رشته اقتصاد می توان به وزارت صنایع، سازمان برنامه و بودجه، مراکز آمار و سازمان های مربوطه همچنین بخش های مختلف وزارت اقتصاد اشاره کرد. به دلیل درآمد خوب در این سازمان ها داوطلبان زیادی برای تحصیل وارد این رشته می شوند. دایره شغلی علم اقتصاد وسیع است و در انتخاب شغل محدودیت زیادی وجود ندارد.

فارغ التحصیلان رشته اقتصاد می توانند در مشاغل دیگری چون: متصدی بانک، کارشناس گمرک، کارشناس بیمه، مشاور کسب و کار، استاد دانشگاه، پژوهشگر و کارشناس بازار یابی و… مشغول به کار شوند. البته مهارت و علم بیشتر در زمینه های کاری، باعث خواهد شد تا فارغ التحصیلان مراحل موفقیت در بازار کار را به سرعت طی کنند. نکته حائز اهمیت این است که علاوه بر موقعیت های زیاد شغلی، رقابت در بازار کار این رشته بسیار زیاد است.

یک کارشناس اقتصادی می تواند با داشتن سرمایه اولیه به صورت شخصی تمرکز خود را برای فعالیت بر روی بازارهای سرمایه ایران و جهان بگذارد. مزیت این نوع اشتغال برای یک کارشناس اقتصاد این است که در صورت موفقیت در سرمایه گذاری سود بسیار خوبی نصیب او خواهد شد.

بازار کار رشته اقتصاد
فعالیت در بازارهای مالی نیاز به دانش و آگاهی ویژه ای دارد

گرایش های رشته اقتصاد

دوره کارشناسی رشته اقتصاد در حال حاضر از تلفیق دو رشته علوم اقتصادی و اقتصاد قدیم پدید آمده است. رشته علوم اقتصادی تا سال 95 در مقطع کارشناسی 6 گرایش را شامل می شد. اما در چارت جدید رشته اقتصاد گرایش وجود ندارد و صرفا می توان در انتخاب دروس اختیاری سلیقه ای عمل کرد. البته با تحصیل در مقاطع بالاتر می توانید در گرایش مورد علاقه خود به طور متمرکز مطالعه داشته باشید.

کاربردهای رشته اقتصاد

رشته اقتصاد در سطح خرد و کلان جامعه کاربردهای زیادی دارد. از جمله مهم ترین کاربردهای رشته اقتصاد تحقیق و پژوهش می باشد. تحلیلگری مسائل مالی، کاربرد در وزارت خانه ها و… نیز از مهم ترین کاربردهای رشته اقتصاد می باشد. کارشناسان رشته اقتصاد به بهبود وضعیت مدیریت اقتصادی در بخش های گوناگون جامعه کمک می کنند.

درآمد رشته اقتصاد

درآمد فارغ التحصیلان رشته اقتصاد متناسب با رده شغلی آنهاست. در اغلب موارد کارشناسان اقتصاد در مراکز دولتی یا مراکز خصوصی استخدام می‌شوند. مسلما برخی از محیط های کاری و برخی مناصب نسبت به برخی دیگر از لحاظ درآمدی برتری دارند. با توجه به اینکه بسیاری از زمینه های اشتغال کارشناسان رشته اقتصاد وابسته به محیط های دولتی است، می توان سطح نسبتا مناسبی از رفاه را برای آنان در نظر گرفت.

به طور کلی فارغ التحصیلان رشته اقتصاد که در مشاغل دولتی مانند: بانک ها، وزارت خانه ها و…مشغول می شوند طبق تعرفه های دولتی حقوق دریافت می کنند. داشتن تحصیلات بالاتر برای کارشناسان این رشته در محیط کار امکان ترقی و پیشرفت بیشتر را میسر می سازد. ضمنا داشتن تخصص و مهارت نیز به آنها اجازه فعالیت در شرکت های خصوصی را می دهد. در شرکت های خصوصی اغلب افراد متناسب با سطح مهارتشان حقوق دریافت می کنند. با تمام موارد ذکر شده باید وضعیت بازار کار این رشته را نسبتا مطلوب توصیف کرد.

کارشناسان رشته اقتصاد باید مهارت های گوناگونی داشته باشند. مهم ترین ویژگی‌های یک اقتصاددان سوابق تحصیلی موفق در دروس آمار و ریاضیات می باشد. داشتن مهارت های نرم افزاری جهت برنامه نویسی و برنامه ریزی نیز برای اقتصاددانان بسیار ضروری است. توانایی تجزیه و تحلیل مسائل نیز به یک اقتصاددان کمک می کند تا چالش های موجود را رفع کند.

ادامه تحصیل در رشته اقتصاد

 ادامه تحصیل در رشته اقتصاد در هر سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و مقطع دکتری در ایران میسر است. در مقطع کارشناسی امکان تحصیل در مراکز آموزشی مختلف وجود دارد. در مقطع ارشد و دکترا اقتصاد دارای گرایش های متفاوتی می باشد. در ادامه این دو دوره را بررسی خواهیم کرد.

گرایش های دوره کارشناسی ارشد اقتصاد به دو دسته تقسیم می شوند: اقتصاد نفت و گاز و علوم اقتصادی. گرایش اقتصاد نفت و گاز شامل 4 رشته می شود که از لحاظ محبوبیت هم سطح هستند. گرایش علوم اقتصادی نیز شامل 12 رشته می باشد. این رشته ها از لحاظ محبوبیت و تمایل علاقه مندان در سطوح مختلفی قرار دارند. رشته های اقتصاد انرژی و اقتصاد نظری غالبا انتخاب نخست افراد برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته می باشد.

دوره دکترا رشته اقتصاد در سه شاخه اصلی ارائه می شود. اصلی ترین دوره های دکترا شامل شاخه علوم اقتصادی می شود که 13 رشته را در بر می گیرد. اقتصاد مالی، اقتصاد پولی، اقتصاد بیمه، اقتصاد ریاضی و … شماری از این رشته ها هستند. شاخه اقتصاد نفت و گاز هم شامل دو رشته حقوق ها و قرارداهای نفت و گاز و بازارها و مالیه نفت و گاز می شود. شاخه اقتصاد هم تنها شامل اقتصاد سلامت می باشد.

رشته اقتصاد در جهان

رشته اقتصاد در زمینه های مختلفی کاربرد دارد. همین تنوع کاربرد در زمینه هایی همچون تکنولوژی، صنعت و … باعث محبوبیت این رشته در جهان شده است. افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته اقتصاد در کشورهای دیگر را دارند، باید به زبان آموزشی دانشگاه مقصد، هزینه های تحصیلی و شرایط کار در آنجا توجه نمایند.

در بین 10 دانشگاه برتر رشته اقتصاد در جهان 7 دانشگاه در آمریکا و 3 دانشگاه در انگلستان قرار دارند. سه دانشگاه برتر رشته اقتصاد در جهان عبارتند از : دانشگاه ام آی تی، دانشگاه هاروارد و دانشگاه استنفورد. مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن نیز به عنوان برترین دانشگاه انگلستان در جایگاه 6 قرار دارد. در آسیا دانشگاه ملی سنگاپور در رده 14 جهان و نخست آسیا قرار دارد. دانشگاه هایی از چین، هنگ کنگ، کره و ژاپن نیز سایر اسامی لیست 10 دانشگاه برتر آسیا را تشکیل می دهند.

درباره درآمد افراد دانش آموخته اقتصاد در جهان نیز باید رشته شغلی آنها را مورد بررسی قرار داد. یک اقتصاددان معمولی در ایالت متحده به صورت تقریبی 78 هزار دلار در سال درآمد دارد. در حالی که یک کارشناس اقتصادی شرکتی 84 هزار دلار در سال حقوق دریافت می کند. در نظر داشته باشید که دریافتی یک اقتصاددان ارشد در آمریکا بیش از 121 هزار دلار در سال می باشد. البته در نظر داشته باشید که درآمد اقتصاددان ارشد در آلمان 70هزار یورو است. در سوییس به عنوان یک قطب اقتصادی در اروپا یک اقتصاددان ارشد سالانه بیش از 185هزار دلار درآمد دارد.

بهترین دانشگاه های رشته اقتصاد
دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان برترین دانشگاه رشته اقتصاد در جایگاه 14 جهانی قرار دارد.

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته اقتصاد در ایران چگونه است؟

دایره شغلی رشته اقتصاد در ایران بسیار وسیع می باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مشاغلی چون: متصدی بانک، کارشناس گمرک، کارشناس بیمه، مشاور کسب و کار و... مشغول به کار شوند. البته مهارت و علم بیشتر در زمینه های کاری، باعث پیمودن مراحل موفقیت سریع تر و بیشتری می شود. به طور کلی می توان بازار کار این رشته در ایران را موفق ارزیابی کرد.

درآمد رشته اقتصاد در ایران چگونه است؟

رشته های مرتبط به اقتصاد در ایران درآمد خوبی دارد. با توجه به مراکز کاری که دولتی یا خصوصی باشد، حقوق کارشناسان رشته اقتصاد نسبتا قابل قبول است. مهارت و توانایی افراد مانند مدرک تحصیلیشان در میزان حقوق آنها موثر خواهد بود.

بهترین دانشگاه های ایران در رشته اقتصاد چیست؟

در رتبه بندی های مختلف در جهان دانشگاه های ایران در جایگاه های متفاوتی قرار دارند. اما به طور کلی دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران از شناخته شده ترین مراکز آموزشی این رشته در ایران می باشند.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x