جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مهندسی انرژی

رشته مهندسی انرژی
معرفی کامل رشته مهندسی انرژی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل و درآمد رشته مهندسی انرژی
فهرست مطالب

معرفی رشته مهندسی انرژی

رشته مهندسی انرژی یکی از رشته های جدید و نوپا اما با آینده بسیار درخشان محسوب می شود که در زیر مجموعه کنکور سراسری ریاضی و فیزیک در کشور ما تعریف شده است. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته مهندسی انرژی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته مهندسی انرژی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل و درآمد رشته مهندسی انرژی

بحث مربوط به انرژی یکی از مهمترین مباحث دنیای امروز است و تمام جوامع نیاز دارند تا به صورت تخصصی و حرفه ای در زمینه استفاده از انرژی های نو برنامه ریزی های لازم را انجام دهند‌. رشته مهندسی انرژی و مهارت های مربوط به آن میتواند یک نقطه عطف بسیار مهم برای ادامه حیات تمام جوامع بشری در کره زمین باشد که در آینده بیشتر به این رشته پرداخته خواهد شد.

تاریخچه رشته مهندسی انرژی

 تاریخچه رشته مهندسی انرژی (Energy Engineering) را می توانیم از دو منظر مختلف مورد بررسی قرار دهیم. اگر بخواهیم تنها به مبحث مربوط به انرژی های نو در این زمینه بپردازیم رشته سابقه خیلی طولانی نداشته و ارائه خدمات آموزش حرفه ای در آن نیز به حدود ۵۰ سال قبل برمیگردد. اما همان طور که می دانید زندگی بشر بر روی این کره خاکی همیشه مرتبط با مبحث انرژی بوده و استفاده از انرژی های مختلف در طول تاریخ زندگی بشر همراه وی بوده است.

ایجاد رشته مهندسی انرژی به عنوان یک رشته دانشگاهی به صورت کاملاً حرفه ای از دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز شده است. به وجود آمدن بحران های نفتی و همچنین مشکلات مربوط به استفاده از سوخت های فسیلی در آن زمان باعث شد تا آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای آسیایی به فکر توسعه زیرساخت های مربوط به استفاده از انرژی های نو و غیر فسیلی باشد. همین موضوع باعث شد تا مهندسی انرژی به عنوان یک رشته دانشگاهی عالی وارد دانشگاه های جهان شود.

معرفی کامل رشته مهندسی انرژی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل و درآمد رشته مهندسی انرژی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته مهندسی انرژی

طراحی، توسعه، بهره‌برداری و مدیریت از سیستمهای انرژی یکی از حرفه های کاملا تخصصی و ملزومات اصلی جامعه امروز است که رشته مهندسی انرژی در زمینه تربیت افراد متخصص در این زمینه تعریف می شود. استفاده از سیستم های استخراج، فرآورش، تبدیل، انتقال، توزیع و مصرف انرژی همگی بستر ها و زمینه های اولیه لازم برای توسعه استفاده از انرژی های نو در هر کشوری هستند که مهندسی انرژی رشته کارآمد و عالی برای تربیت متخصصین در این زمینه است.

رشته مهندسی انرژی در یک نگاه

 رشته مهندسی انرژی به عنوان یک رشته نوپا اما فوق العاده آینده دار و محبوب در همین یکی دو دهه گذشته وارد دانشگاه‌ های کشور ما شده و علاقه‌مندان بسیار زیادی در همین بازه زمانی کوتاه برای ورود به این رشته اقدام کرده اند. این رشته هنوز سابقه طولانی در کشور ما پیدا کرده و به همین دلیل تعداد دانشگاه های ارائه دهنده خدمات آموزش آن مخصوصاً در مقطع کارشناسی بسیار کم است. بازار کار بسیار مناسب و همچنین امکان حضور در سازمان های فوق العاده مهم باعث شده تا این رشته تبدیل به یکی از رشته های محبوب در میان دانش آموزان بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ریاضی و فیزیک شود. مهندسی انرژی در دانشگاه های کشور ما در چهار سال تحصیلی آموزش داده میشود و دانشجویان می بایست در طول این چهار سال در مجموع ۱۳۸ واحد درسی را پشت سر بگذرانند. بازار کار بسیار ایده آلی را برای رشته در کشور شاهد هستیم همچنین حقوق و درآمد قابل توجهی نیز برای کسانی که مهارت ها و تخصص های مربوط به مهندسی انرژی  را به دست آورده باشند متصور خواهیم بود. البته شرایط نشان می‌دهد که پذیرش در این رشته نیاز به تلاش و پشتکار بسیار زیادی خواهد داشت و رقابت برای ورود به آن بسیار بالا است.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته مهندسی انرژی در ایران

 رشته مهندسی انرژی در ایران یک رشته بسیار نوپا و جدید محسوب می شود و ارائه خدمات آموزش حرفه ای در این زمینه به همین دو سه دهه قبلی باز می گردد. این رشته به صورت یک رشته حرفه ای دانشگاهی برای اولین بار در سال ۱۳۷۰ از سوی دانشگاه علوم و تحقیقات و فناوری تهران البته در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان یکی از گرایش های رشته مهندسی مکانیک تعریف شد. چند سال بعد دانشگاه صنعتی شریف به عنوان اولین دانشگاه سراسری شرایط پذیرش و تحصیل در این رشته باز هم در مقطع کارشناسی ارشد را برای علاقمندان فراهم آورد. از سال ۱۳۸۸ نیز امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در مهندسی انرژی و سیستم های انرژی در دانشگاه های کشور به وجود آمد و تا آن زمان این رشته به عنوان یکی از گرایش های اصلی رشته مهندسی مکانیک در کشور ما تعریف می شد. برای اولین بار رشته مهندسی انرژی در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۹۴ و با راه اندازی دانشکده انرژی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر وارد دانشگاه‌ های کشور شد و از آن زمان شاهد پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی در این رشته هستیم.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مهندسی انرژی

 با توجه به اینکه مهندسی انرژی از جمله رشته های آینده دار و درخشان محسوب می شود و نیاز به استفاده از مهارت ها و تخصص های مربوط به این رشته در کشور ما روز به روز در حال افزایش است به همین دلیل رقابت بسیار زیادی در میان دانش آموزان بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ریاضی و فیزیک برای ورود به این رشته وجود دارد. این موضوع باعث شده تا شرایط پذیرش در رشته مهندسی انرژی بسیار پیچیده شود و دانش آموزان برای ورود به رشته نیاز به تلاش های بسیار بیشتری خواهند داشت. از این گذشته لازم به توضیح است که در حال حاضر در دانشگاه های سراسری بسیار کمی امکان تحصیل در مقطع کارشناسی را برای علاقه مندان به این رشته فراهم کرده‌اند که شرایط پذیرش در آن را باز هم پیچیده تر و پر چالش تر می نماید.

با حذف زیرگروه های کنکور سراسری و همچنین حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، این آزمون تنها شامل دروس تخصصی می شود. از این رو علاقه‌مندان برای ورود به مهندسی انرژی در دانشگاه های سراسری کشور لازم است تا در کنکور سراسری ریاضی و فیزیک سوالات دروس تخصصی را پاسخ دهند. البته ضرایب دروس تخصصی و تاثیر گذاری آنها بر روی شرایط قبولی در این رشته متفاوت است. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی مربوط به کنکور رشته ریاضی و فیزیک را برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور ریاضی
ریاضی
12
فیزیک
9
شیمی
7

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مهندسی انرژی

 همانطور که در بالا اشاره کردیم در حال حاضر در دانشگاه های سراسری خیلی زیادی امکان تحصیل در مقطع کارشناسی را برای علاقه مندان به مهندسی انرژی فراهم نکرده اند و در این زمینه محدودیت های بسیار زیادی وجود دارد. در حال حاضر علاقه مندان به تحصیل در مقطع کارشناسی رشته مهندسی انرژی می توانند از خدمات دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، دانشگاه صنعتی قم، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه محقق اردبیلی و دانشگاه صنعتی قوچان استفاده نمایند. البته لازم به توضیح است که این موسسات غیرانتفاعی بسیار زیادی نیز در سطح کشور امکان تحصیل در مقطع کارشناسی را برای علاقه مندان به این رشته فراهم کرده‌اند.

نمونه کارنامه های قبولی رشته مهندسی انرژی

 برای اینکه شناخت شما نسبت به شرایط پذیرش در رشته مهندسی انرژی در دانشگاه های سراسری کامل شود، لازم دانستیم تا دو نمونه کارنامه قبولی در این رشته را نیز با شما به اشتراک بگذاریم. البته شایان ذکر است که با افزایش ظرفیت پذیرش در این رشته و همچنین اضافه شدن تعداد دانشگاه های بیشتر در سالهای آتی در ارائه خدمات آموزشی مهندسی انرژی احتمالاً شاهد ایجاد تغییرات عمده در شرایط پذیرش از نظر درصد و تراز قبولی در مهندسی انرژی خواهیم بود. اما با این حال با مشاهده این دو نمونه کارنامه قبولی تا حدی شما می‌توانید با نمره و تراز لازم برای ورود به مهندسی انرژی در دانشگاه های سراسری کشور آشنا شوید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحد های درسی رشته مهندسی انرژی

 نوبت به معرفی واحدهای درسی رشته مهندسی انرژی در مقطع کارشناسی می رسد. همانطور که می دانید هر چند سال یک بار از سوی شورای برنامه ریزی آموزش عالی کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک بازنگری کامل برای واحدهای درسی تمام رشته ها انجام می پذیرد و واحدهای درسی و سرفصل‌های در نظر گرفته شده با توجه به شرایط روز جامعه و همچنین نیاز های مربوط به رشته در کشور و جهان بازنگری می شوند. طبق قانون دانشجویان ورودی هر سال می بایست از آخرین بازنگری صورت گرفته شده برای واحدهای درسی رشته مورد نظر خود تبعیت نموده و برای مقطع کارشناسی این واحدها را پاس کنند. 

با توجه به اینکه رشته مهندسی انرژی یک رشته نوپا در کشور ما محسوب می شود تغییرات و بازنگری های زیادی برای واحدهای درسی این رشته انجام نپذیرفته است. در این مطلب قصد داریم تا آخرین سرفصل های ارائه شده از سوی شورای عالی برنامه ریزی آموزش کشور را برای واحدهای درسی مهندسی انرژی به شما معرفی کنیم.

آخرین بازنگری صورت گرفته دانشجویان در مقطع کارشناسی می‌بایست در مجموع ۱۳۸ واحد درسی را اخذ کرده و همه این واحدها را در چهار سال تحصیلی و یا هشت نیمسال تحصیلی پاس کنند. هر ترم تحصیلی از ۱۶ هفته آموزشی تشکیل می‌شود و همچنین دانشگاه ها برای هر واحد تحصیلی حداقل باید یک ساعت آموزشی را در طول هفته در نظر بگیرند. همچنین لازم به توضیح است که واحدهای درسی مهندسی انرژی در تقسیم بندی مختلفی ارائه می شوند.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته مهندسی انرژی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مهندسی انرژی
دروس عمومی
20 واحد
دروس پایه
35 واحد
دروس اصلی
63 واحد
اختیاری و کارآموزی و پروژه
20 واحد
جمع
138 واحد

دروس عمومی

اولین بخش از واحد های درسی رشته مهندسی انرژی که باید به معرفی آن بپردازیم دروس عمومی مربوط به این رشته هستند. دروس عمومی بیشتر پایه گذار اخلاق و تربیت درست در محیط کار و محیط زندگی برای دانشجویان بوده و خیلی به تخصص و مهارت های حرفه ای مربوط به مهندسی انرژی مرتبط نیستند. شایان ذکر است که دروس عمومی مربوط به مهندسی انرژی از سوی گروه عمومی و گروه معارف شده و برای تمام رشته ها در مقطع کارشناسی به صورت مشترک ارائه می شود.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مهندسی انرژی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن ۲۰ واحد دروس عمومی رشته مهندسی انرژی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. ۲۰ واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی
  • ۲ واحد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

برای این رشته در دروس عمومی، ۸ واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته مهندسی انرژی در دوره کارشناسی پیوسته ۲۰ واحد خواهد شد. دروس عمومی اجباری برای نوشته ادبیات فارسی، زبان عمومی و تربیت بدنی یک و دو خواهند بود.

دروس پایه مهندسی انرژی

دومین بخش از واحد های درسی رشته مهندسی انرژی که باید به معرفی آنها بپردازیم دروس پایه هستند. دروس پایه آن دسته از واحدهای درسی هستند که زمینه ساز اولیه شناخت مهندسی انرژی بوده و در واقع ذهن کاربران و دانشجویان را برای ورود به این رشته آماده می نمایند. بسیاری از درس های در نظر گرفته شده در دروس پایه برای مهندسی انرژی شباهت های بسیار زیادی به دروس دوره دبیرستان داشته و به نوعی تکمیل کننده و ادامه دهنده همان دروس هستند. در جدول زیر می توانید دروس پایه رشته مهندسی انرژی را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته مهندسی انرژی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضی 1 3
2 ریاضی 2 3
3 معادلات دیفرانسیل 3
4 آمار و احتمالات مهندسی 3
5 برنامه سازی کامپیوتر 3
6 محاسبات عددی 2
7 شیمی عمومی 3
8 آز شیمی عمومی 1
9 فیزیک 1 3
10 آز فیزیک 1 1
11 فیزیک 2 3
12 آز فیزیک 2 1
13 مبانی اقتصاد 3
14 اقتصاد سنجی 3
مجموع واحدها 35 واحد

دروس اصلی رشته مهندسی انرژی

در مجموع ۶۳ واحد به عنوان دروس اصلی مهندسی انرژی در نظر گرفته شده است که دانشجویان باید با تمرکز بسیار بالا این دو روز از همان ترم های نخست اخذ کرده و کم کم پشت سر بگذرانند. دروس اصلی می تواند نقش بسیار مهمی در پرورش خلاقیت ها و مهارت های دانشجویان در مهندسی انرژی داشته باشد و به همین دلیل لازم است و اهتمام خاصی برای آن ها صورت پذیرد. در جدول زیر می توانید ۶۳ واحد درسی اصلی مهندسی انرژی را به تفکیک تعداد واحد ها مشاهده کنید:

دروس اصلی رشته مهندسی معدن
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ترمودینامیک مهندسی 1 3
2 ترمودینامیک مهندسی 2 3
3 استاتیک 3
4 انتقال حرارت 3
5 مکانیک سیالات 3
6 آز مکانیک سیالات 1
7 آز انتقال حرارت 1
8 سیستم های انرژی الکتریکی 1 3
9 سیستم های انرژی الکتریکی 2 3
10 آز سیستم های انرژی الکتریکی 1
11 مقاومت مصالح و علم مواد 3
12 ریاضی مهندسی 3
13 کنترل 3
14 آز کنترل 1
15 مبانی تحلیل سیستم های انرژی 3
16 برنامه ریزی ریاضی 3
17 مبانی انرژی های تجدیدپذیر 3
18 تبدیل انرژی 3
19 مبانی انتگراسیون فرایند 3
20 ممیزی انرژی 3
21 آثار زیست محیطی انرژی 3
22 اقتصاد انرژی 3
23 آز- ممیزی انرژی 1
24 نقشه کشی صنعتی 2
25 زبان تخصصی 2
مجموع واحدها 63 واحد

دروس اختیاری رشته مهندسی انرژی

همچنین ۱۶ واحد به عنوان واحدهای درسی انتخابی برای این رشته در نظر گرفته شده است که دانشجویان می بایست همراه با سایر واحدهای درسی معرفی شده به اخذ و پشت سر گذاشتن آنها نیز اقدام نمایند. در جدول زیر می توانید دروس انتخابی مهندسی انرژی را مشاهده کنید:

دروس اختیاری رشته مهندسی انرژی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 انرژی خورشیدی 3
2 انرژی باد 3
3 انرژی زیست توده 3
4 مبانی انرژی هسته ای 3
5 اصول کار نیروگاه های آبی 3
6 فناوری هیدروژن و پیل سوختی 3
7 انرژی زمین گرمایی 3
8 مبانی قابلیت اطمینان و تحلیل ریسک 3
9 اصول کار نیروگاه های حرارتی 3
10 سیستمهای تولید همزمان 3
11 اصول کارائی انرژی 3
12 مبانی سیاستگذاری انرژی 3
13 مقدمه ای بر تحلیل اکسرژی 3
14 مهندسی فرآورش، انتقال و توزیع نفت و گاز 3
15 آز- سیستمهای خورشیدی 1
16 آز- هیدروژن و پیل سوختی 1
17 مباحث ویژه مهندسی انرژی 3
مجموع واحدها 16 واحد

شایان ذکر است که دانشجویان رشته مهندسی انرژی می بایست در طول چهار سال تحصیلی چهار واحد کارآموزی و پروژه را نیز اخذ کرده و پشت سر بگذرانند. کارآموزی و پروژه اهمیت بسیار زیادی برای ایجاد مهارت های عملی در دانشجویان رشته خواهد داشت و به همین دلیل بایستی با دقت بسیار بالا برای پشت سر گذاشتن آن اقدام شود.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

گرایش های رشته مهندسی انرژی

 تعیین گرایش های تحصیلی هر رشته در زیر گروه ریاضی هر سال توسط شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم در یک دفترچه راهنما اعلام می شود. علاقه‌مندان به حضور در گرایش های مختلف در رشته مورد نظر خود می توانند با مطالعه دفترچه اطلاعات لازم در این باره را به دست بیاورند. دقت داشته باشید که در اکثر مواقع چه در رشته های زیر گروه ریاضی و چه در رشته های زیر گروه انسانی و تجربی معمولاً در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی برای رشته های مختلف تعریف نمی شود. گرایش های مختلف موجود معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد تعریف می شوند. بر همین اساس رشته مهندسی انرژی نیز هیچ گرایشی در مقطع کارشناسی نداشته و تمام دانشجویان واحدهای درسی یکسانی را در این دوره آموزشی پشت سر خواهند گذاشت.

بازار کار رشته مهندسی انرژی

 همانطور که در ابتدا اشاره کردیم انرژی یکی از مهمترین مباحث زندگی این روزهای بشر در سرتاسر جهان است و هرگونه تخصص و مهارت مربوط به انرژی می‌تواند یک مهارت خاص و عالی در نظر گرفته شود. هرچند بازار کار مهندسی انرژی در حال حاضر مانند سایر رشته های مهندسی مانند مهندسی معدن و مهندسی عمران است و تفاوت چندانی از نظر شرایط بازار کار مشاهده می کنیم اما با این حال در آینده بایستی شاهد تغییرات عمده در این موضوع باشیم. فارغ التحصیلان مهندسی انرژی می توانند در سازمان ها و ادارات مختلف برای جایگاه های شغلی مختلفی اقدام کرده و وارد بازار کار شوند. در حال حاضر که این رشته به تازگی وارد محیط آموزش عالی ایران شده است تقاضا برای فارغ التحصیلان این رشته قابل توجه بوده و امکان اشتغال به کار برای این دسته از عزیزان با سرعت بسیار بالا امکان پذیر است.

سازمان های بسیار زیادی در سطح ایران مانند:

  • وزارت نیرو
  • وزارت نفت
  • سازمان انرژی های نو
  • شرکت ملی نفت
  • سازمان انرژی اتمی

و سازمان های این چنینی شرایط خوبی برای اشتغال به کار فارغ التحصیلان مهندسی انرژی فراهم کرده و دانش آموختگان این رشته می توانند با شرکت در آزمون های استخدامی وارد هر یک از این مراکز شده و آینده شغلی خوبی برای خود رقم بزنند.

کاربردهای رشته مهندسی انرژی

کاربرد های رشته مهندسی انرژی بسیار زیاد بوده و این کاربردها از چندین منظر مختلف قابل بررسی خواهد بود. در وهله اول این رشته می تواند در پرورش نیروهای حرفه‌ای برای اشاعه هرچه بهتر از مهندسی انرژی از نظر علمی در ایران مثمر ثمر باشد و اساتید آینده مملکت ما را بسازد. دقت داشته باشید که فعالیت های علمی دانشجویان باعث ارتقای سطح مهندسی انرژی در کشور شده و باعث به وجود آمدن روشها و ابتکارات جدید برای ارائه هرچه بهتر خدمات در این موضوع نیز خواهد شد.

فراموش نکنید که آینده زندگی در کره زمین به شدت به شرایط استفاده از انرژی و سعی دارد و مهندسی انرژی می‌تواند بهترین راهکارها را برای بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی های نو را در اختیار بشر قرار دهد. این رشته در آینده نه چندان دور تبدیل به یکی از رشته های حیاتی برای تمام جوامع و کشور ها خواهد شد و عدم استفاده از مهارت ها و تخصص های فارغ التحصیلان این رشته نیز شرایط بسیار اسفناک را برای محیط زیست به دنبال خواهد داشت. زیرا فعالیت های بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از تکنولوژی های نو در این رشته می تواند باعث حفظ محیط زیست و چه بهتر شدن شرایط آن بر روی کره زمین شود.

درآمد رشته مهندسی انرژی

 درآمد رشته مهندسی انرژی به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد و در مجموع دانشجویان می توانند با استفاده از شرایط حاکم بر بازار کار کشور ایران درآمدهای خود را افزایش داده و به حداکثر میزان ممکن برسانند. به عنوان مثال هرچقدر مهارت ها و توانمندی های دانشجویان در مهندسی انرژی بیشتر باشد درآمد حاصل از بازار کار آن نیز برای آنها بیشتر خواهد شد. علاوه بر مهارت ها و تخصص های لازم برای ارائه خدمات در مهندسی انرژی جایگاه و رده شغلی و محل استخدام یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهمی است که می تواند درآمد فارغ التحصیلان مهندسی انرژی را به میزان قابل توجهی تغییر دهد.

دقت داشته باشید که نیاز به استفاده از خدمات و مهارت های مهندسی انرژی در کشور ما مانند سایر کشورهای جهان روز به روز در حال افزایش است و این مهم باعث می شود تا در آینده شاهد درآمدهای چندین برابری برای فارغ التحصیلان و دانش آموختگان رشته باشیم.

رشته مهندسی انرژی یکی از آینده دار ترین رشته های در ایران و جهان محسوب می شود. در آینده ای نه چندان دور نیاز به مهارت های این رشته برای هر جامعه ای یک نیاز ضروری خواهد بود.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی انرژی

یکی از نکات بسیار مهمی که درباره رشته مهندسی انرژی باید به بررسی آن بپردازیم شرایط ادامه تحصیل در این رشته در دانشگاه های کشور است. واقعیت این است که ادامه تحصیل اهمیت بسیار زیادی برای دانشجویان داشته و یکی از اصلی ترین دغدغه های دانشجویان در مقطع کارشناسی امکان حضور در مقاطع تحصیلی بالاتر کارشناسی ارشد و دکترا است. در ادامه سعی می‌کنیم که شرایط پذیرش و ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر را برای فارغ التحصیلان مهندسی انرژی در مقطع کارشناسی مورد بررسی قرار دهیم. 

 همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم مهندسی انرژی ابتدا با مقطع کارشناسی ارشد در کشور ما آغاز شد و کم کم سایر مقاطع تحصیلی مانند دکترا و کارشناسی نیز به این مجموعه اضافه شد. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های مختلف مانند سیستم های انرژی، فناوری های انرژی، انرژی و محیط زیست و برق گرایش های دیگر برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد.

 همچنین فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی انرژی می تواند بلافاصله بعد از اتمام دوران تحصیلی خود در آزمون پذیرش دکتری شرکت کرده و در گرایش های مختلف این رشته در دانشگاههای برتر کشور به ادامه تحصیل خود بپردازند. البته شایان ذکر است که تعداد دانشگاه های ارائه دهنده سطح مقطع دکترا در مهندسی انرژی نسبت به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کمتر است. به همین دلیل رقابت قابل توجهی برای ورود به این رشته در مقطع دکترا نیز پیش روی دانشجویان قرار خواهد گرفت.

رشته مهندسی انرژی در جهان

 با توجه به اینکه انرژی یک مبحث بسیار مهم در سرتاسر جهان محسوب می‌شود به همین دلیل این رشته در سایر کشورهای جهان نیز اهمیت بسیار زیادی داشته و دانشجویان می توانند برای ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌ های جهان اقدام نمایند. برای اینکه شناخت شما نسبت به شرایط مهندسی انرژی در جهان بیشتر شود لازم داریم تا بهترین و برترین دانشگاه های جهان در این رشته را به شما معرفی کرده و همچنین سطح درآمد افراد شاغل در شغل های مربوط به مهندسی انرژی را نیز به شما معرفی نماییم.

برای معرفی دانشگاه های برتر رشته مهندسی انرژی در سطح جهان لازم دانشجویان تا سری به آخرین رده بندی صورت گرفته شده توسط استاندارد QS بزنیم. طبق این رده بندی دانشگاه های برتر جهان برای مهندسی انرژی به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه ماساچوست آمریکا
  • دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه واشنگتن آمریکا
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • دانشگاه ETH سوییس
  • دانشگاه سینگو آ چین
  • دانشگاه ملی سنگاپور

ملاحظه می کنید که برخی از دانشگاه های آسیایی نیز در این رده بندی جایگاه خوبی داشته و به همین دلیل تحصیل در برخی از دانشگاه های آسیایی نیز می‌تواند شرایط خوبی را برای علاقه مندان به این رشته به دنبال داشته باشد. البته شایان ذکر است که در مقاطع تحصیلی بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه تهران نیز در رده بندی دانشگاه های برتر مهندسی انرژی در رتبه ۲۵۱ تا ۳۰۰ تعریف می شود که نشان از بار علمی بالای این دانشگاه دارد.

فارغ التحصیلان این رشته با توجه به میزان مهارت ها و همچنین میزان تجربه می توانند درآمد های مختلفی را برای خود رقم بزنند. در حال حاضر متوسط درآمد مهندس انرژی در جهان حدود ۷۲ هزار دلار است و در صورت افزایش میزان مهارت ها و تجربیات این حقوق تا حدود ۱۰۰ هزار دلار در سال نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

معرفی کامل رشته مهندسی انرژی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل و درآمد رشته مهندسی انرژی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته مهندسی انرژی در جهان و ایران چگونه است؟

بازار کار رشته مهندسی انرژی در ایران در حال حاضر مناسب است و روز به روز نیز شرایط بازار کار این رشته در حال بهبود و جذابیت های بیشتر است. البته شغل های رده بالا و ایده آل مربوط به مهندسی انرژی نیاز به تخصص ها و مهارت های ویژه خواهند داشت و دانشجویان می بایست اهتمام بیشتری برای رسیدن به ایده های شغلی در نظر بگیرند.

برترین دانشگاه ‌های رشته مهندسی انرژی در ایران کدامند؟

از جمله برترین دانشگاه های رشته مهندسی انرژی در کشور ما می توان به دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی قم اشاره کرد. البته سایر دانشگاه های سراسری مانند دانشگاه صنعتی کرمانشاه نیز شرایط خوبی برای آموزش های مربوط به مهندسی انرژی فراهم کرده اند.

درآمد رشته مهندسی انرژی چقدر است؟

درآمد رشته مهندسی انرژی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و در مجموع در صورتی که دانشجویان بتوانند به مهارت ها و تخصص های لازم در این رشته دست پیدا کرده و در آزمون استخدامی نیز نمره خوبی به دست آوردن امکان رسیدن به درآمدهای قابل توجه برای آنها وجود خواهد داشت.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x