سینما


سینما

 سينما هنري است مبتني بر ضبط تصويري حوادث و ترکيب خاص و عرضه آنها توام با صدا که با طرح مفاهيم گوناگون به صورت بياني ويژه در عرضه هنرها تجلي مي‌کند. نوع و کيفيت ارتباط اين رشته با ساير رشته‌هاي هنري به گونه‌اي است که مي‌تواند از همه آنها به صورت کمکي سود جويد. سينما با طرح مجموعه‌اي ترکيبي از تصاوير و اصوات و با در نظر داشتن اصول حاکم بر اين هنرها، به بياني دست مي‌يابد که خاص هنر سينما است. هنر سينما از نظر محتوا مبتني بر زمينه‌هاي گوناگون علوم انساني، علوم ارتباطات،‌ ادبيات و رشته‌هاي مختلف هنري بوده و از نظر تکنيکي از مباحث فيزيک صوت، شيمي، مکانيک و الکترونيک استفاده مي‌کند.کارشناسي سينما يکي از دوره‌هاي آموزش عالي است که هدف آن تأمين افراد متعهد و متخصص دراين رشته است تا نيازهاي روزافزون جامعه رادر زمينه‌هاي مختلف هنر سينما پاسخگو باشد. اين رشته داراي 4 گرايش تدوين، فيلمنامه نويسي،‌ کارگرداني و فيلمبرداري است.

سینما رشته‌ای با جاذبه‌های بسیار و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز. دیگر نگاه به سینما متوقف به یک نور، صدا، حرکت نیست، کات زدن و سکانس بندی فیلم‌ها گرچه عبارت‌های ساده و ماندگار سینما است، اما این رشته علمی علوم بسیاری را ، که برخی از آن علوم آنقدر وارد حوزه‌های تخصصی می‌شوند که درنگاه اول ارتباطشان با سینما دور از ذهن می‌نماید، در بر می گیرد.

سینما صنعتی پولساز و صاحب نام شده. مجموعه ۴ گرایش کارگردانی- فیلم نامه‌نویسی- تدوین و فیلمبرداری ارکان اصلی آن هستند.

 دارا بودن شمّ هنری، استعداد و علاقه همچنین تجربیات هنری ، علاقه و استعداد ذاتی به تئاتر جزء عوامل تعیین کننده و بی بدیل این رشته هستند.  بیشتر مایلیم که به معرفی افرادی بپردازیم که می‌خواهند این رشته راانتخاب نمایند تا خود رشته. ولی به هرحال اطلاعات عمومی هنر، آشنائی با عکاسی، داشتن قدرت بیان خوب، روحیه اجتماعی قوی، خلاقیب ذهنی بالا همچنین تسلط بر زبان و ادبیات فارسی بخصوص در گرایش فیلم‌نامه‌نویسی از عوامل مهم در انتخاب این رشته است.

ضریب دروس خلاقیت نمایش ۴ و خلاقیت تصویری و تجسمی ۲ است.

درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس مشترک در گرايش‌هاي مختلف سينما:
فرهنگ عامه،‌ آشنايي با هنر در تاريخ، آشنايي با ادبيات کهن ايران و جهان، آشنايي با ادبيات معاصر ايران و جهان، آشنايي با هنرهاي تجسمي، تاريخ فلسفه، جامعه‌شناسي،‌ موسيقي، اصول و مباني ارتباطات، طراحي مقدماتي، تمثيل شناسي، روانشناسي،‌ تاريخ اجتماعي ايران، تاريخ اجتماعي جهان، شناخت رنگ، معماري، ريتم‌ در هنرها، تاريخ سينما، عکاسي،‌ گزارش‌نويسي، مباني هنرهاي نمايشي، اصول فيلمنامه‌نويسي، اصول فيلمبرداري، مباني تدوين، اصول کارگرداني.
دروس اصلي وتخصصي گرايش تدوين:
صدا، لابراتوار فيلم، آشنايي با نقاشي متحرک، مستندسازي، توليد برنامه‌هاي تلويزيوني، آشنايي با سبک‌هاي سينمايي، موسيقي فيلم،‌ تدوين، موسيقي، تئوري‌هاي تدوين، ترکيب ‌بندي تصوير، شناخت تحليلي تدوين،‌ پروژه نهايي.
دروس اصلي و تخصصي گرايش فيلمنامه‌نويسي:
آشنايي با متون نمايشي فيلم، ‌تحليل فيلم، سبک‌هاي ادبي جهان، شخصيت‌شناسي،‌ تاريخ ادبيات نمايشي، داستان‌نويسي، فيلمنامه نويسي، آشنايي با شعر در ايران و جهان، قصه در اديان، آشنايي با ادبيات کودکان،‌ نمايشنامه‌نويسي، تحليل فيلمنامه، تصويرنامه نويسي، پروژه نهايي.
دروس اصلي وتخصصي گرايش کارگرداني:
صدا، لابراتوار فيلم، آشنايي با نقاشي متحرک، آشنايي با متون نمايشي، مستندسازي، تحليل فيلم، توليد برنامه‌هاي تلويزيوني،‌آشنايي‌ با سبک‌هاي سينمايي، موسيقي فيلم،‌ جلوه‌هاي خاص،‌ اصول بازيگري، کارگرداني، شيوه‌هاي رهبري بازيگر، مديريت توليد، پروژه نهايي.
دروس اصلي و تخصصي گرايش فيلمبرداري:
صدا، لابراتوار فيلم، تحليل فيلم، جلوه‌هاي خاص، فيزيک نور و عدسي، شناخت ابزار فيلمبرداري، فيلمبرداري در نقاشي متحرک، فيلمبرداري، شناخت مواد خام، پرسپکتيو رنگ و نور، نورپردازي، ترکيب‌بندي تصوير، گريم، تصويربرداري، پروژه نهايي.

صنعت و بازار کار

فارغ‌التحصیلان این رشته به عنوان گروهی از هنرمندان جامعه در انتقال مفاهیم فرهنگی، هنری و اجتماعی نقش عمده‌ای دارند. این فارغ‌التحصیلان توانائی عهده دارشدن مسئولیتهای موجود در هنر سینما اعم از کارگردانی، فیلم نامه نویسی، فیلمبرداری، تدوین را دارا بوده، می‌توانند جذب مراکز هنری و آموزشی گردند.

 

11 سال قبل  

تعداد مشاهده 14934


  نظرات


برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید

     درحال بارگذاری