شنوایی سنجی


شنوایی سنجی


هدف و ماهیت:

رشته ی شنوایی سنجی یکی از زیر شاخه های علوم پزشکی است که وظیفه ی مطالعه ی شنوایی و اختلالات آن را برعهده دارد. که مواردی چون ارزیابی شنوایی و تعادل و تشخیص اختلالات آن،حفاظت و پیشگیری از شنوایی و آموزش و توانبخشی را شامل میشود. در زیر به تفصیل ،این وظایف شرح داده می شود:


1) ارزیابی شنوایی و تعادل و تشخیص اختلالات آن(شنوایی تشخیصی): در واقع یک شنوایی سنج فقط گوش خارجی و پرده گوش را بررسی نمیکند، بلکه ورای آن شامل گوش میانی، گوش داخلی و اعصاب شنوایی و تعادل را تا مغز مورد مطالعه و ارزیابی قرار میدهد و پس از تشخیص ضایعات موجود، در صورت نیاز به متخصص گوش و حلق و بینی، مغز واعصاب و اطفال ارجاع میدهد.
2)پیشگیری و حفاظت از شنوایی: کم هزینه ترین، بهترین و راحت ترین راه حفظ سلامت جامعه پیشگیری است . در شنوایی سنجی با کمک روش های غربالگری میتوان از پیشرفت بیماری ها جلوگیری کرده و سلامت جامعه را تضمین کرد. این آزمون های غربالگری برای شاغلین در کارخانه های پرسروصدا صورت میگیرد تا آسیب های ناشی از آلودگی صوتی به حداقل برسند.تعیین نقاط مجاز و غیر مجاز از نظر سروصدا، ارایه ی برنامه های حفاظت شنوایی و ارایه ی راهکارهایی در جهت کنترل سروصدا از جمله وظایف شنوایی سنج در این حیطه است. همچنین آزمون های غربالگری برای نوزادان، کودکان پیش دبستانی و حتی دانشجویان انجام میگیرد با این هدف که ضایعه به موقع شناسایی و هرچه سریع تر مورد درمان واقع گردد تا از آسیب های پیش رو، جلوگیری به عمل آید.


3)وظیفه ی دیگر شنوایی سنج توانبخشی است. که دو بخش توانبخشی شنوایی و توانبخشی تعادل را در برمیگیرد. منظور از توانبخشی تعادل، ارایه ی راهکارهای درمانی برای بیمارانی که از سرگیجه و عدم تعادل رنج میبرند ، است. توانبخشی شنوایی وظایف متعددی از جمله ارزیابی ، تجویز و تنظیم وسایل کمک شنوایی، تربیت شنوایی، کمک به سازگاری روانی-اجتماعی بیماران، راهکار های درمانی برای افراد دچار وزوزگوش و توانبخشی بیماران مبتلا به اختلال توانبخشی مرکزی را در برمیگیرد.
۴٫هم چنین آموزش نحوه ی برقراری ارتباط مناسب، نحوه ی لب خوانی و گفتار خوانی ، به افرادی که دچار ناشنوایی کامل هستند، از جمله وظایف یک شنوایی سنج است.


علاوه بر موارد فوق، تهیه ی گزارشات لازم برای پزشک معالج از روند درمان و همچنین برقراری کارگاه های برقراری ارتباط مناسب برای بیماران و خانواده هایشان، از وظایف دیگر فارغ التحصیلان این رشته است.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه: 

با توجه به اینکه رشته ی شنوایی سنجی رشته ای تازه بنیان است، اغلب منابع درسی به زبان انگلیسی و ترجمه نشده است. بنابراین تسلط بر زبان انگلیسی برای موفقیت در این رشته ، امری ضروری است.


همچنین تسلط بر درس فیزیک به خصوص فیزیک صوت و درس زیست شناسی از دوران دبیرستان ، از ملزومات انتخاب این رشته است. به علاوه دانشجو باید آناتومی و فیزیولوژی گوش را دقیق فراگیرد تا برای یادگیری دروس تخصصی این رشته آمادگی لازم را داشته باشد.


رشته ی شنوایی سنجی با افرادی سروکار دارد که ممکن است به علت مشکلات شنوایی و تعادلی خود، دچار مشکلات روحی و اجتماعی شده باشند . بنابراین داشتن سلامت کامل روانی برای شنوایی سنج و مهارت ارتباطی مناسب برای بازگرداندن این افراد به زندگی و اجتماع ، امری ضروری است.


همچنین دقت و توجه به جزییات، رفتار دلسوزانه و حرفه ای با بیماران و مهارت انجام کار تیمی از دیگر مهارت های مورد نیاز این رشته است.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: 

امکان ادامه تحصیل این رشته در حال حاضر تا کارشناسی ارشد وجود دارد.

آینده شغلی و بازار کار: 

اما درباره ی فرصت شغلی این رشته میتوان زمینه های شغلی زیر را نام برد:
-کارخانه ها و مراکز صنعتی
-مراکز وابسته به سیستم بهزیستی
-مدارس عادی و استثنایی جهت انجام برنامه های غربالگری و پیشگیری
– خانه های بهداشت
-کلینیک های خصوصی شنوایی شناسی
-همکاری با متخصصین گوش و حلق و بینی
-مراکز ساخت قالب ها و سمک های شنوایی
فارغ التحصیلان میتوانند با داشتن سابقه ی کاری(4سال برای شهرستان ها و ۶ سال برای تهران)اقدام به تاسیس مراکز خصوصی شنوایی شناسی کنند.


این رشته جون نوپا است و امکان همکاری گسترده با مدارس و کارخانجات و همچنین متخصصین گوش و حلق و بینی دارد، جای پیشرفت و بازار کاری خوبی در انتظارش است.

دروس پایه و اصلی رشته مهندسی شنوایی شناسی




برخی دروس پایه و اصلی رشته کارشناسی شنوایی شناسی

فیزیک صوت

بهداشت عمومی

روانشناسی عمومی

آناتومی عمومی با تاکید بر سر و گردن

اصول توانبخشی

ضروریات بافت شناسی و آسیب شناسی

بیماریهای مغز و اعصاب

آناتومی و فیزیولوژی مغز و اعصاب

بیماری های کودکان

روانشناسی و مشاوره کم شنوایان

اختلالات ارتباطی

آکوستیک و سایکوآکوستیک

مبانی علم شنوایی

آزمونهای رفتاری سیستم مرکزی شنوایی

شنوایی شناسی صنعتی

تربیت شنوایی

تربیت شنوایی

و....


شنوایی سنجی (PDF) شنوایی سنجی (PDF)
دانلود شنوایی سنجی (PDF) - 43.7 KB شنوایی سنجی (PDF)
6 سال قبل  

تعداد مشاهده 42341


  نظرات


برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید

     درحال بارگذاری