جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته داروسازی

معرفی کامل رشته داروسازی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته داروسازی در ایران
فهرست مطالب

معرفی رشته داروسازی

رشته داروسازی در مقطع دکترای عمومی یکی از زیر مجموعه های کنکور سراسری تجربی قرار می گیرد. بازار کار فوق‌العاده ایده‌آل و جایگاه شغلی عالی این رشته باعث شده تا رقابت بالایی بین داوطلبان برای ورود به رشته داروسازی وجود داشته باشد. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته داروسازی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته داروسازی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته داروسازی در ایران

صنعت داروسازی یکی از بزرگ ترین صنایع جهان است که هر ساله بخش قابل توجهی از چرخه مالی جهان در این صنعت رخ می دهد. هر کشوری نیاز به تخصص ها و مهارت های رشته داروسازی دارد تا نیاز خود به داروهای مورد نیاز برای کنترل بیماری های افراد جامعه را برآورده سازد.

تاریخچه رشته داروسازی

تاریخچه رشته داروسازی در جهان نیز مانند سایر زیر شاخه های رشته پزشکی از دو جنبه قابل بررسی است. اول اینکه در زمان باستان برای درمان بسیاری از بیماری ها از گیاهان دارویی استفاده می شد و داروهای مختلفی نیز به تجربه وارد چرخه درمان جامعه بشری می شد. چینی ها و بابلی ها در این امر پیشگام بودند و نشانه هایی برای استفاده از مواد درمانی در میان مصری ها نیز دیده شده است. اما موضوع اینجاست که تا قبل از کشف میکروب ها و قارچ ها و بعد از آن اولین داروها عملاً داروسازی در میان نسل بشر به صورت سنتی رایج بود.

در اواخر قرن ۱۹ بود که برای اولین بار یک شرکت تجاری با هدف تولید دارو به شکل مدرن امروزی وارد چرخه تجارت شد. در سال ۱۸۸۶ دو برادر جانسون با همکاری یکدیگر یکی از اولین کمپانی های تولید کننده دارو در جهان راه اندازی کردند. هرچند این شرکت در اواخر قرن ۲۰ با چالش ها و بحران های بسیار زیادی روبرو شد اما با این حال یکی از پایه گذاران اصلی صنعت داروسازی در جهان لقب گرفت. وجود سیانور در استامینوفن های تولید شده توسط این شرکت مسمومیت‌های بسیار زیادی را به وجود آورد.

در انتهای قرن ۱۹ و قرن ۲۰ میلادی تولید داروهای شیمیایی به اوج خود رسید. در این سده بود که مواد شیمیایی مانند اسید سیتریک و اسید بوریک برای تولید داروهای مختلف به کار گرفته شد. بزرگترین شرکت های داروسازی مانند فایزر که در حال حاضر در دنیا فعالیت دارند نیز در همین سده پا به زندگی بشر گذاشتند.

معرفی کامل رشته داروسازی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته داروسازی در ایران

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته داروسازی

رشته داروسازی یکی از زیر شاخه های علوم پزشکی بوده و به مجموعه علوم و روش هایی اطلاق می شود که در آن دانش آموختگان با کسب مهارت ها و توانمندی های لازم به دنبال تولید دارو و عرضه آن برای بالا بردن کیفیت بهداشت و سلامت جامعه است. نیاز سنجی جامعه کشور به دارو و داروسازی، پیشگیری از مسمومیت داروها و عوارض جانبی ناشی از آنها، کنترل کیفیت داروسازی، مدیریت دارو و مسائل مربوط به آن در سطح ملی و ارائه راهنمایی های لازم به بیماران و مشاوره به پزشکان برای مصرف داروها از دیگر تخصص هایی است که رشته داروسازی برای رسیدن به آن ها پایه گذاری شده است.

رشته داروسازی در یک نگاه

رشته داروسازی در ایران در مقطع دکترای عمومی بعد از قبولی داوطلبین در کنکور سراسری تجربی ارائه می شود. داروسازی و صنعت دارویی یکی از مهمترین صنایع در سرتاسر جهان است و ورود به رشته داروسازی می تواند پلی برای ورود به این صنعت بسیار بزرگ برای دانش آموختگان این رشته باشد. رشته داروسازی دارای بازار کار فوق العاده عالی است و فارغ التحصیلان این رشته از میان ردیف های شغلی بسیار زیادی می توانند شغل مورد نظر خود را انتخاب نمایند. یکی دیگر از مزیت ها و ویژگی هایی که بایستی درباره رشته داروسازی به آن اشاره داشته باشیم درآمد قابل توجه دانش آموختگان این رشته است.

البته به تبع با توجه به شرایطی که برای رشته داروسازی قابل تصور است پذیرش در این رشته و قبولی در آن نیاز به تلاش بسیار زیادی داشته و رقابت سنگینی میان داوطلبین برای ورود به رشته داروسازی وجود دارد. دوره دکترای عمومی داروسازی با گذراندن ۲۱۶ واحد درسی در دانشگاه به اتمام می رسد. حداکثر مدت مجاز تعیین شده برای تحصیل در دوره دکترای عمومی داروسازی توسط وزارت بهداشت و درمان 9.5 سال است و دانشجویان برای به اتمام رساندن این دوره تحصیلی حتماً بایستی در آزمون های جامع داروسازی نیز در طول دوران تحصیل خود شرکت نمایند.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته داروسازی در ایران

رشته داروسازی در ایران به نسبت دنیا سابقه چندان طولانی ندارد. هرچند در ایران باستان اقدامات زیادی برای داروسازی و تولید دارو های مختلف برای درمان بیماری ها صورت پذیرفته اما با این حال داروسازی به شکل یک رشته آموزش حرفه ای در دانشگاه ها در اوایل قرن گذشته وارد کشور ما شده است. با توجه به نیاز بسیار بالای جامعه ما برای درمان بیماری‌ها و جلوگیری از شیوع آنها و همچنین بی نیازی از واردات بی رویه دارو برای اولین بار دانشکده داروسازی در دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ تاسیس شد. ارائه خدمات آموزش حرفه ای در رشته داروسازی از این سال در کشور ما آغاز و کم‌کم در سایر دانشکده های علوم پزشکی نیز دنبال شد.

برنامه رشته داروسازی در مقطع دکترای عمومی برای اولین بار بعد از انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۱ توسط شورای انقلاب فرهنگی تدوین و در سال ۱۳۶۷ نیز بازنگری گردید. در طول این مدت دانشکده‌های داروسازی مختلفی در شهرهای مختلف ایران از جمله تبریز، تهران، اصفهان، مشهد، کرمانشاه، رشت، شیراز و اهواز تاسیس شدند. هرچند صنعت داروسازی و رشته داروسازی در کشور ما در چند سال گذشته با پیشرفت های فوق العاده زیادی همراه بوده اما همچنان کمبودهای زیادی در این عرصه در کشور ما احساس می‌شود که تربیت افراد متعهد و با دانش در رشته داروسازی می تواند این نقطه ضعف را در آینده در کشور ما برطرف سازد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته داروسازی

 پذیرش در رشته داروسازی در دانشگاه های کشور های ما نیاز به تلاش بسیار زیادی دارد. زیرا این رشته یکی از محبوب ترین رشته ها در میان داوطلبین کنکور سراسری تجربی محسوب شده و درصد قابل توجهی از داوطلبین با نمرات بسیار بالا داروسازی را در اولویت انتخاب رشته خود قرار می دهند. به همین دلیل اگر نتوانید درصد های مناسبی برای دروس عمومی و دروس اختصاصی در نظر گرفته شده در زیر گروه ۱ کنکور تجربی داشته باشید امکان قبولی در این رشته نیز برای شما بسیار پیچیده و سخت خواهد شد.

در نظر داشته باشید که به دلیل محبوبیت بالا معمولاً هر ساله رقابت شدیدی برای ورود به رشته داروسازی وجود دارد و ظرفیت های اعلام شده از سوی دانشگاه ها نیز با تغییر چندانی روبه‌رو نمی شود. اولین بخش از آزمون کنکور رشته تجربی دروس عمومی مربوط به این آزمون است. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی رشته داروسازی را در کنکور تجربی در زیر گروه 1 مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

ضرایب دروس عمومی برای تمام رشته های گروه تجربی در آزمون کنکور یکسان است اما ضرایب دروس تخصصی بسته به زیر گروه مورد نظر برای این کنکور متفاوت خواهد بود. رشته داروسازی در آزمون کنکور تجربی در زیر گروه ۱ تعریف شده و در جدول زیر می توانید ضرایب دروس اختصاصی این رشته را طبق این زیر گروه مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

داوطلبین در ذهن داشته باشند که دروس اختصاصی کنکور سراسری تجربی اهمیت به مراتب بیشتری برای پذیرش در رشته داروسازی خواهد داشت. از این رو حتماً بایستی تمام جوانب و تمهیدات لازم برای مطالعه هر چه بهتر این دروس در دوران دبیرستان را در دستور کار خود قرار دهید تا در نهایت بتوانید با یک رتبه خوب در کنکور سراسری وارد رشته داروسازی در دانشگاه های کشور شوید.

دانشگاه های برتر رشته داروسازی

 نوبت به معرفی دانشگاه های برتر رشته داروسازی می رسد. برای کسانی که علاقه به تحصیل در بهترین دانشگاه ‌های دولتی کشور دارند شناخت دانشگاه های برتر رشته داروسازی اهمیت خواهد داشت. هرچند این رشته به قدری محبوب و بازار کار خوبی دارد که تحصیل در هر کدام از دانشکده های پزشکی کشور می‌تواند شرایط ایده‌آلی را برای فارغ التحصیلان به دنبال داشته باشد اما با این حال دانشکده علوم پزشکی تهران، دانشکده علوم پزشکی مشهد، دانشکده علوم پزشکی تبریز، دانشکده علوم پزشکی اصفهان و دانشکده علوم پزشکی شیراز از جمله برترین دانشگاه ها برای رشته داروسازی هستند.

نمونه کارنامه های قبولی رشته داروسازی

 برای اینکه شناخت شما را برای نحوه پذیرش در رشته داروسازی بالاتر ببریم لازم دانستیم تا دو نمونه کارنامه قبولی در این رشته در کنکور های قبل را نیز با شما به اشتراک بگذاریم. در نظر داشته باشید که درصد های لازم برای قبولی در رشته داروسازی با توجه به سهمیه مناطق و سایر سهمیه های اعمال شده در کنکور سراسری شرایط متفاوتی دارد. با این حال با مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته داروسازی در زیر می توانید درک نسبی نسبت به شرایط پذیرش در این رشته در دانشگاه های کشور پیدا کنید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحدهای درسی رشته داروسازی

 نوبت به معرفی واحد های درسی رشته داروسازی می رسد. معرفی واحدهای درسی دوره دکترای عمومی رشته داروسازی باعث می شود تا شما بدانید که در این رشته قرار است چه برنامه ریزی داشته باشید و چه درس هایی را در طرح های مختلف پشت سر بگذارید. همچنین شناخت شما نسبت به این رشته در دانشکده های علوم پزشکی کشور نیز بیشتر خواهد شد.

لازم به توضیح است که شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی کشور زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر چند سال یکبار برای بازنگری برنامه آموزشی دوره دکتری عمومی رشته داروسازی اقدام کرده و سرفصل ها و دروس این رشته را برای بهتر کردن تخصص های دانشجویان و دانش آموختگان به روز رسانی می نماید. دانشجویانی که بعد از هربار بازنگری صورت گرفته وارد دانشکده های علوم پزشکی کشور می شود حتماً باید از آخرین مصوبه ارائه شده برای اخذ واحدهای تحصیلی خود تبعیت نمایند. در حال حاضر آخرین مصوبه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی برای برنامه آموزشی دوره دکترای عمومی رشته داروسازی مربوط به ۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۵ است. در ادامه سعی می‌کنیم تا واحدهای درسی در نظر گرفته شده در این مصوبه را به شما معرفی کنیم.

بر اساس آیین نامه آموزشی دوره دکتری عمومی داروسازی مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور حداکثر مدت مجاز تحصیل در این دوره برای دانشجویان ۹.۵ سال است. همچنین طبق این مصوبه در مجموع ۲۱۶ واحد درسی در چهار دسته دروس مجزا و پایان نامه به عنوان واحدهای درسی دوره دکترای عمومی رشته داروسازی در نظر گرفته شده است.

در جدول زیر تعداد کل واحدهای درسی در نظر گرفته شده برای دوره دکترای عمومی رشته داروسازی را می توانید به تفکیک دسته بندی های مختلف مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته داروسازی
دروس عمومی
24 واحد
دروس پایه
52 واحد
دروس تخصصی الزامی
128 واحد
دروس انتخابی اختصاصی
4 واحد
پایان نامه
8 واحد

چهار دسته بندی اصلی برای دروس این رشته دروس عمومی، علوم پایه، تخصصی اجباری و تخصصی اختیاری هستند. درباره دروس تخصصی اختیاری لازم به توضیح است که این دروس طبق قوانین و مقررات دانشکده و نظر اساتید راهنما برای دانشجویان دانشکده های پزشکی در سطح کشور در نظر گرفته می شود.

مرحله بندی خاصی نیز برای اخذ و گذراندن این واحدها طبق این مصوبه در نظر گرفته شده که به شرح زیر است.

  • مرحله اول 

در مرحله اول دانشجویان بعد از گذراندن ۱۸۰ واحد بایستی در آزمون جامع داروسازی شرکت نمایند. در صورت کسب نمره قبولی در آزمون جامع داروسازی دانشجویان می توانند وارد مرحله بعدی شوند.

  • مرحله دوم 

 مرحله دوم ۳۶ واحد باقی مانده خواهد بود که بعد از کسب نمره قبولی در آزمون جامع داروسازی قابل اخذ خواهد بود. همچنین دقت کنید که واحد از دروس عمومی در مرحله دوم ارائه می‌شود و برای ورود به مرحله دوم قبولی در آزمون جامع داروسازی الزامی خواهد بود.

دروس عمومی

 اولین بخش از واحد های درسی دکترای عمومی رشته داروسازی که بایستی به بررسی آنها بپردازیم دروس عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته هستند. دقت داشته باشید که دروس عمومی در نظر گرفته شده برای رشته داروسازی به صورت مشترک میان سایر رشته های علوم پزشکی نیز وجود داشته و هیچ ربطی به تخصص های مربوط به رشته داروسازی نخواهند داشت. در واقع دروس عمومی مربوط به این رشته توسط گروه عمومی و گروه معارف اعلام می‌شود.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته داروسازی را مشاهده کنید:

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مباتی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

دقت کنید که قوانین و شرایط خاصی برای انتخاب دروس عمومی برای دانشجویان این رشته در نظر گرفته شده که حتماً بایستی مطابق با این قوانین و مقررات برای گذراندن دروس مورد نظر اقدام شوند. 24 واحد تعیین شده به عنوان دروس عمومی برای رشته داروسازی بایستی به شرح زیر انتخاب شوند:

  • 12 واحد به صورت الزامی مطابق با جدول بالا
  • دو درس ۲ واحدی جمع ۴ واحد از دروس مبانی نظری اسلام
  • یک درس ۲ واحدی از دروس اخلاق اسلامی
  • یک درس ۲ واحدی از دروس انقلاب اسلامی
  • یک درس ۲ واحدی از دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • یک درس ۲ واحدی از دروس آشنایی با منابع اسلامی

جمع واحد های تعیین شده برای دروس عمومی رشته داروسازی به 24 واحد می رسد.

دروس علوم پایه رشته داروسازی

همانطور که در جدول بالا ملاحظه می کنید در مجموع ۵۲ واحد درسی در ۴۸ درس مختلف به عنوان دروس علوم پایه برای رشته داروسازی در نظر گرفته شده است. همچنین لازم به توضیح است که قوانین بسیار زیادی به عنوان قوانین پیش نیاز و همنیاز برای دروس علوم پایه دکترای عمومی داروسازی در نظر گرفته شده که دانشجویان می بایست حتماً به این قوانین تسلط کافی پیدا کرده و برنامه ریزی خود برای اخذ واحد ها را نیز بر اساس همین قوانین انجام دهند.

دروس پایه رشته داروسازی
ردیف نام درس واحد
1 ریاضیات و محاسبات در داروسازی 2
2 فیزیک در داروسازی 2
3 شیمی عمومی نظری 3
4 شیمی عمومی عملی 1
5 بیولوژی مولکولی و ژنتیک 2
6 تشریح نظری - عملی 1
7 بافت شناسی نظری - عملی 1
8 شیمی تجزیه عملی 1
9 شیمی تجزیه نظری 2
10 شیمی آلی نظری 1 3
11 شیمی آلی عملی 1 1
12 شیمی آلی نظری 2 3
13 شیمی آلی عملی 2 1
14 بیوشیمی پایه نظری 3
15 بیوشیمی پایه عملی 1
16 فیزیولوژی نظری 1 4
17 فیزیولوژی نظری 2 4
18 فیزیولوژی عملی 2 1
19 میکروب شناسی نظری 3
20 میکروب شناسی عملی 1
21 ویروس شناسی 1
22 انگل شناسی و قارچ شناسی نظری 3
23 انگل شناسی و قارچ شناسی عملی 1
24 کمک های اولیه 1
25 ایمنی شناسی نظری 3
26 ایمنی شناسی عملی 1
27 اصول و کلیات خدمات بهداشتی 1
مجموع 52

البته شایان ذکر است که برخی از دروس مربوط به دروس تخصصی رشته پزشکی را در ادامه در بین واحدهای چرخشی انتخابی معرفی خواهیم کرد.

دروس تخصصی اجباری و پایان نامه ۱ رشته داروسازی

دسته بندی بعدی برای واحدهای درسی دکترای عمومی داروسازی مربوط به دروس تخصصی اجباری و پایان نامه ۱ هستند. بخش اعظمی از واحد های درسی مربوط به رشته داروسازی دروس تخصصی این رشته بوده که قبل از آزمون جامع داروسازی بایستی تمام آنها شده و گذرانده شود. در جدول زیر می توانید دروس تخصصی اجباری دکترای عمومی رشته داروسازی را ملاحظه کنید.

دروس اختصاصی اجباری و پایان نامه 1 داروسازی
ردیف نام درس واحد
1 زبان تخصصی 2
2 زبان تخصصی در داروسازی 3
3 اخلاق و قوانین در داروسازی 2
4 گیاهان دارویی نظری 2
5 گیاهان دارویی عملی 1
6 فارماکوگنوزی 1 نظری 2
7 فارماکوگنوزی 1 عملی 1
8 فارماکوگنوزی 2 نظری 3
9 فارماکوگنوزی 2 عملی 1
10 فرآورده های بیولوژیک 2
11 بیوتکنولوژی دارویی 3
12 کشت سلولی 1
13 شیمی دارویی 1 3
14 شیمی دارویی 2 3
15 شیمی دارویی 3 3
16 روش های آنالیز دستگاهی نظری 1 3
17 روش های آنالیز دستگاهی نظری 2 2
18 روش های آنالیز دستگاهی عملی 2 1
19 داروشناسی نظری 1 3
20 داروشناسی نظری 2 3
21 داروشناسی نظری 3 2
22 داروشناسی عملی 3 1
23 سم شناسی نظری 2
24 سم شناسی عملی 2
25 کنترل مسمومیت 2
26 فیزیکال فارماسی 1 2
27 فیزیکال فارماسی 2 2
28 فارماسیوتیکس نظری 1 2
29 فارماسیوتیکس نظری 2 3
30 فارماسیوتیکس عملی 2 1
31 فارماسیوتیکس نظری 3 3
32 فارماسیوتیکس عملی 3 1
33 فارماسیوتیکس نظری 4 2
34 فارماسیوتیکس عملی 4 1
35 فارماسیوتیکس نظری 5 2
36 فارماسیوتیکس عملی 5 1
37 بیوفارماسی و فارماکوکینتیک 3
38 کنترل میکروبی داروها نظری 2
39 کنترل میکروبی داروها عملی 1
40 کنترل فیزیکو شیمیایی داروها نظری 2
41 کنترل فیزیکو شیمیایی داروها عملی 1
42 دارو و درمان بیماری ها 1 3
43 دارو و درمان بیماری ها 2 3
44 دارو و درمان بیماری ها 3 3
45 دارو و درمان بیماری ها 4 2
46 رژیم های درمانی 1
47 ملزومات و تجهیزات پزشکی 2
48 کارآموز داروخانه شهری 2
49 داروسازی بیمارستانی نظری 1
50 کارآموز داروسازی بیمارستانی 1
51 کارآموزی در عرصه داروخانه شهری 1 3
52 کارآموزی در عرصه داروخانه شهری 2 3
53 پایان نامه 1 2
مجموع 108

همانطور که مشاهده می کنید در مجموع ۱۰۸ واحد درسی به عنوان دروس تخصصی اجباری برای دکترای عمومی داروسازی در نظر گرفته شده است. اگر این ۱۰۸ واحد را با ۵۲ واحد علوم پایه و ۲۰ واحد دروس عمومی رشته داروسازی جمع کنیم در مجموعه ۱۸۰ واحد خواهد شد که لازمه شرکت در آزمون جامع داروسازی خواهد بود. در واقع دانشجویان بعد از اتمام تمام واحدهای درسی تخصصی اجباری می بایست برای شرکت در آزمون جامع داروسازی اقدام کرده و در صورت قبولی و رسیدن به نمره مورد نظر در آزمون جامعه وارد مرحله بعدی و پشت سر گذاشتن دروس تخصصی اجباری بعدی در این رشته شوند.

دروس تخصصی اجباری، کارآموزی و کارآموزی در عرصه و پایان نامه ۲و ۳

بعد از پشت سر گذاشتن ۱۸۰ واحد قبلی شرکت در آزمون جامع داروسازی دانشجویان می‌توانند ادامه دروس تخصصی اجباری را به شرح جدول زیر اخذ کرده و پشت سر بگذرانند.

دروس تخصصی اجباری و پایان نامه ۲ و ۳ داروسازی
ردیف نام درس واحد
1 مواد خوراکی و مکمل های تغذیه ای و دارویی 2
2 داروسازی و طب سنتی 1
3 اقتصاد در داروسازی 2
4 مدیریت در داروسازی 2
5 فرآورده های آرایشی و بهداشتی 2
6 فرهنگ و تمدن اسلام و ایران 2
7 دانش خانواده و جمعیت 2
8 آمار حیاتی و کار با بسته های آماری 2
9 مبانی کنترل و تضمین کیفیت در داروسازی 2
10 کارآموزی مقدماتی صنعت 2
11 کارآموزی داروسازی بالینی 2
12 پایان نامه 2 2
13 پایان نامه 3 4
مجموع 28

همانطور که ملاحظه می کنید همراه با پایان نامه ۲ و ۳ در مجموع ۲۸ واحد تخصصی اجباری در این بخش برای دانشجویان رشته داروسازی در نظر گرفته شده است که بعد از قبولی در آزمون جامع داروسازی بایستی برای اخذ آنها اقدام شود.

دروس تخصصی اختیاری بعد از آزمون جامع دوره دکترای عمومی رشته داروسازی

 در نهایت نوبت به معرفی دروس تخصصی اختیاری بعد از آزمون جامع دوره دکترای عمومی داروسازی می‌رسد. این دروس نیز به نوعی تکمیل کننده اطلاعات و توانمندی های دانشجویان در کنار دروس تخصصی اجباری خواهد بود. در جدول زیر می توانید دروس تخصصی اختیاری دکترای عمومی رشته داروسازی را طبق مصوبه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مشاهده کنید:

دروس تخصصی اختیاری رشته داروسازی
ردیف نام درس واحد
1 مبانی روانشناسی 2
2 داروسازی هسته ای 2
3 اطلاع رسانی داروها و سموم 2
4 داروشناسی بالینی 2
5 جامعه شناسی پزشکی 2
6 کارآفرینی و کسب و کار 2
مجموع 12

همانطور که در جدول بالا مشخص است در مجموع ۱۲ واحد درسی درس ۶ درس مجزا به عنوان دروس تخصصی اختیاری دوره دکترای عمومی داروسازی در نظر گرفته شده است. رعایت قوانین پیش نیاز و همنیاز برای اخذ این واحدها نیز الزامی است. همچنین برای اخذ و پشت سر گذاشتن دروس تخصصی اختیاری مقدورات دانشکده و نظر اساتید راهنمای پایان نامه نیز اهمیت خواهد داشت. دوباره بایستی تأکید داشته باشیم که امکان اخذ واحد های دروس تخصصی اختیاری تنها بعد از کسب نمره قبولی در آزمون جامع دکتری عمومی داروسازی امکان پذیر خواهد بود.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته داروسازی

 بازار کار رشته داروسازی یکی از فوق العاده ترین بازارهای کاری در میان رشته های مختلف تجربی در کشور ما است. میزان درآمد و شرایط ورود به بازار کار رشته داروسازی راحتی می‌توان با رشته پزشکی عمومی نیز مقایسه کرد. فارغ التحصیلان رشته داروسازی هم می‌توانند در مراکز مختلف درمانی وارد پست ها و ردیف های شغلی مختلف شوند می توانند به صورت خودکار در بخش های خصوصی مشغول به فعالیت شوند. در حال حاضر شرایط کشور ما به‌گونه‌ای پیش رفت که فارغ التحصیلان رشته داروسازی بلافاصله بعد از اتمام این مقطع تحصیلی می توانند وارد بازار کار شده و از این نظر شرایط برای علاقه مندان به این رشته بسیار عالی و مناسب است.

محیط های کاری مختلف را نیز می توان برای فارغ التحصیلان رشته داروسازی به عنوان بازار کار تعریف کرد که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان حضور در داروخانه های شخصی و دولتی برای ارائه خدمات برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.
  • صنایع داروسازی در وضعیت بسیار گسترده هر ساله اقدام به استخدام فارغ التحصیلان این رشته می نمایند.
  • در حوزه های مختلف در درمان و آموزش پزشکی به مهارت ها و توانمندی های دانش آموختگان رشته داروسازی نیاز وجود دارد.
  • در کارخانه های تولید مواد آرایشی و بهداشتی نیز فارغ التحصیلان این رشته می توانند خدمات خود را ارائه نمایند.
  • در کارخانجات مربوط به حوزه داروسازی بخشهای به عنوان بخش های تحقیقاتی نیز تعریف می‌شود که می‌تواند یکی از رده های شغلی بسیار مناسب برای فارغ التحصیلان این رشته باشد.
  • همچنین وزارت بهداشت و درمان در امور اجرایی و بخشهای مختلف اقدام به استخدام فارغ التحصیلان این رشته با حقوق مناسب می نماید.

ملاحظه می کنید که بازار کار فوق العاده ایده‌آلی برای دانش آموختگان رشته داروسازی در کشور ما تعریف می شود. البته مزیت اصلی بازار کار رشته داروسازی در امکان ورود خیلی سریع دانش آموختگان بعد از پایان این مقطع تحصیلی به ردیف های شغلی مختلف در آن است.

گرایش های رشته داروسازی

شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر چند سال به چند سال برنامه آموزشی رشته های مختلف زیر مجموعه خود را به همراه گرایش های مختلف مربوط به آن را تعریف کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در هر بار بازنگری صورت گرفته در سرفصل ها و دروس تعیین شده برای هر رشته و همچنین گرایش های مختلف تغییرات ایجاد می شود. طبق آخرین بازنگری به عمل آمده به عنوان برنامه آموزشی دوره دکترای عمومی داروسازی برای این رشته هیچگونه گرایشی تعریف نشده و دانشجویان و علاقه‌مندان برای انتخاب گرایش های تخصصی می توانند در مقطع تحصیلی بالاتر اقدام کنند.

کاربردهای رشته داروسازی

 کاربردهای رشته داروسازی در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف قابل تعریف است. اول اینکه وجود خود رشته در بهترین دانشگاه های پزشکی کشور باعث می‌شود تا کیفیت خدمات داروسازی در کشور ما با افزایش قابل توجهی روبرو شده و نیروی کار حرفه‌ای و توانمند در این حوزه وارد جامعه شود. نیاز به بخش های تحقیقاتی و همچنین ارتقای سطح علمی در حوزه داروسازی نیز تبدیل به یکی از کاربردهای رشته داروسازی شده است که بایستی آن را نیز برآورده سازد.

 علاوه بر اهداف این چنینی کاربردهای دیگری را نیز می توان برای رشته داروسازی تعریف کرد. صنعت تولید دارو یکی از صنایع بسیار مهم در سطح جهانی محسوب می‌شود که هر ساله میلیاردها دلار سرمایه گذاری در این صنعت انجام پذیرفته و دولت ها نیز از این طریق سرمایه های قابل توجهی به دست می آورند. در حال حاضر به دلیل وجود تحریم های مختلف بازار ایران از نظر میزان دارو با شرایط بسیار بدی روبرو بوده و نیاز به تخصص ها و مهارت های داروسازی در کشور ما بیش از گذشته احساس می شود. تولید داروهای با کیفیت بالا برای بیماری های مختلف از جمله کاربردهای است که در کشور ما به شدت به آن نیاز داریم. رشته داروسازی در کشور ما در آینده نه چندان دور می تواند جایگاه به مراتب بهتری نسبت به شرایط کنونی نیز پیدا نماید.

درآمد رشته داروسازی

 رشته داروسازی یکی از پردرآمدترین رشته های تجربی در کشور ما محسوب می شود و فارغ التحصیلان این رشته از همان ابتدا می توانند با درآمد قابل توجهی وارد بازار کار شوند. با توجه به اینکه بازار کار بسیار ایده‌آلی برای این رشته وجود دارد و نیاز به مهارت ها و تخصص های پا را تحصیلات هر روز هم بیشتر می‌شود از این رو از نظر میزان درآمد بایستی شرایط بسیار ایده‌آلی را برای دانش آموختگان رشته داروسازی در نظر گرفت.

میزان درآمد رشته داروسازی در درجه اول به محل کار و ردیف شغلی تعریف شده برای فارغ التحصیلان مرتبط می شود و بعد از آن میزان مهارت ها و توانمندی های فارغ التحصیلان دومین عامل تاثیر گذار در این موضوع خواهد بود. اگر بخواهیم با یک دید کلی به درآمد رشته داروسازی بپردازیم بایستی درآمد این رشته را در مقایسه با سایر رشته ها به عنوان یکی از بهترین ها معرفی کنیم. حتی فعالیت‌های کارمندی در داروخانه ها نیز می تواند درآمد فوق العاده جذابی را برای دانش آموختگان این رشته در شروع ورود به بازار کار به دنبال داشته باشد.

تلاش و پشتکار دو لازمه اصلی پذیرش در رشته داروسازی هستند. داروسازی نیاز به دانش آموختگان متعهد و خلاق برای ارتقای صنعت داروسازی در کشور دارد.

ادامه تحصیل در رشته داروسازی

 بعد از پایان مقطع دکترای عمومی رشته داروسازی امکان ورود به دوره های تخصصی در گرایش های مختلف نیز برای علاقه مندان در دانشگاه ‌های کشور ما فراهم آمده است. فارغ التحصیلان بعد از اتمام دکترای عمومی در رشته داروسازی بایستی در آزمون دوره تخصصی شرکت کرده و در صورت رسیدن به امتیاز قبولی می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع تخصص وارد دانشگاه های کشور شوند. گرایش های مختلفی در دوره تخصص برای رشته داروسازی در دانشگاه های کشور ما تعریف شده که داوطلبان می توانند بر اساس میزان علاقه و البته بازار کار مورد نظر خود هر یک از این گرایش ها را انتخاب نمایند.

از اصلی ترین گرایش های تخصصی رشته داروسازی در دوره تخصص می توان به گرایش های شیمی دارویی، داروشناسی، سم شناسی، بیوتکنولوژی دارویی، اقتصاد و مدیریت دارو، داروسازی بالینی، کنترل دارو، نانوفناوری دارویی، فارماسیوتیکس، فارماکوگنوزی، داروسازی هسته ای و غیره اشاره کرد. در دانشگاههای مختلف پزشکی در سطح کشور امکان ورود به هر یک از این گروه های تخصصی برای ادامه تحصیل دهد رشته داروسازی برای علاقه مندان وجود خواهد داشت.

همچنین لازم به یادآوری است که فارغ التحصیلان دکترای عمومی داروسازی می توانند در سایر رشته های علوم پایه پزشکی مانند ژنتیک یا انگل شناسی و میکروب شناسی و مواردی از این دست نیز در مقاطع تحصیلی بالاتر اقدام نمایند. با توجه به این مهم امکان ادامه تحصیل در گرایش های بسیار زیادی برای فارغ التحصیلان رشته داروسازی می توان در نظر گرفت.

رشته داروسازی در جهان

رشته داروسازی در جهان نیز از جمله رشته های بسیار محبوب و جذاب محسوب می‌شود و هر ساله علاقه‌مندان بسیار زیادی در یک رقابت سنگین برای حضور در بهترین دانشگاه های جهان اقدام می نمایند. جایگاه اجتماعی و جایگاه شغلی بسیار عالی و همچنین درآمدهای بسیار بالا باعث شده تا این رشته تبدیل به یکی از چند رشته برتر محبوب در سطح جهان باشد. یکی از نکات مثبت بسیار عالی درباره رشته داروسازی در جهان امکان ورود خیلی سریع فارغ التحصیلان این رشته بازار کار آنهم با درآمد قابل توجه است. برای اینکه شناخت شما را نسبت به رشته داروسازی در جهان افزایش دهیم لازم دانست این کتاب برترین دانشگاه های جهان در رشته داروسازی را به شما معرفی کرده و همچنین نگاهی هم به میزان درآمد و فارغ التحصیلان این رشته در کشور های مختلف داشته باشیم.

برای بررسی برترین دانشگاه های جهان در رشته داروسازی سراغ استاندارد QS به عنوان یکی از معتبرترین رتبه بندی های دانشگاه‌ های جهان میرویم. طبق آخرین رتبه بندی صورت گرفته شده از سوی این استاندارد برای برترین دانشگاه های جهان در رشته داروسازی ۱۰ دانشگاه برتر در این لیست به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا
  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • دانشگاه ucl انگلستان
  • دانشگاه ناتینگهام در انگلستان
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا
  • دانشگاه جان هاپکینز آمریکا
  • دانشگاه تورنتو در کانادا
  • دانشگاه سن دیگو در کالیفرنیا آمریکا

همچنین در این رتبه بندی دانشگاه ملی سنگاپور جایگاه برترین دانشگاه آسیایی در رشته داروسازی را به خود اختصاص داده که در رتبه ۱۲ این رده بندی قرار دارد. دانشگاه ملی سئول کره جنوبی و همچنین دانشگاه توکیو نیز در رتبه‌های بعدی قرار می گیرند. نکته بسیار جالب درباره این رده بندی این است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در رتبه ۳۰۱ تا ۳۵۰ قرار دارند که نشان از رتبه علمی بسیار بالای دانشگاه های پزشکی ایران در این رشته است.

حقوق و درآمد فارغ التحصیلان رشته داروسازی در جهان معمولاً عدد و ارقام بسیار بالایی است و به صورت ساعتی تعیین می شود. در حال حاضر متوسط حقوق در نظر گرفته شده برای فارغ التحصیلان این رشته در هر ساعت کاری حدود ۶۰ دلار است که البته با افزایش میزان تجربه و مهارت ها این میزان حقوق تا ۱۵۰ دلار نیز افزایش پیدا می‌کند. حتی در همان بدو ورود به بازار کار رشته داروسازی در جهان نیز حقوق قابل توجهی برای این افراد در نظر گرفته می شود.

بررسی امکان تحصیل در رشته داروسازی برای دانش آموختگان سایر رشته ‌ها

 وزارت بهداشت و درمان هر ساله در دفترچه راهنمای انتخاب رشته شرایط ورود به رشته داروسازی را اعلام می نماید. امکان ورود به رشته داروسازی برای دانش آموختگان سایر رشته ها در مقطع کارشناسی معمولاً با معادل سازی واحد ها وجود ندارد و علاقه مندان می‌بایست برای ورود به این رشته از ابتدا مراحل را آغاز کرده و ادامه دهند.

معرفی کامل رشته داروسازی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته داروسازی در ایران
25 سپتامبر به عنوان روش جهانی داروسازی نامگذاری شده است.

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته داروسازی در ایران و جهان چگونه است؟

بازار کار رشته داروسازی در جهان و ایران شرایط بسیاری دارد و فارغ التحصیلان این رشته بلافاصله بعد از اتمام دوره تحصیلی خود می توانند وارد بازار کار شده و در ردیف های شغلی بسیار گوناگونی که برای رشته تعریف شده است خدمات خود را ارائه نمایند. در ایران امکان حضور در شغل های کارمندی و یا حضور در داروخانه ها به صورت خصوصی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

درآمد رشته داروسازی چقدر است؟

رشته داروسازی در کشور ما یکی از پردرآمدترین رشته ها محسوب می شود و فارغ التحصیلان این رشته بعد از مدت کوتاه بعد از پایان دوران تحصیلات خود می‌تواند درآمد قابل توجهی برای خود به دست آورند. البته میزان درآمد رشته داروسازی به عوامل و شرایط مختلف نیز بستگی دارد. به عنوان مثال ردیف شغلی و محل کار یکی از موثرترین عوامل در درآمد رشته داروسازی است.

برترین دانشگاه ‌های رشته داروسازی در ایران کدامند؟

از جمله برترین دانشگاه های رشته داروسازی در ایران می‌توان به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد. البته امکان تحصیل در این رشته در مقطع دکترای عمومی برای علاقه مندان در دانشگاه های بسیار زیادی در سطح کشور وجود دارد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ZOHRE
ZOHRE
1 سال قبل

سلام چرا قسمت “نمونه کارنامه های کنکور” کار نمیکنه؟ هر رتبه ای میزنم میگه کارنامه ای یافت نشد حتی رتبه 1 !!!؟

رضا محمدیان
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  ZOHRE

سلام
این بخش در دسترس می باشد.

پیام
پیام
8 ماه قبل

سلام و عرض ادب.
ممنون از اطلاعات جامع و مفیدی که در اختیار کنکوری ها گذاشتید

رضا محمدیان
مدیر
8 ماه قبل
پاسخ به  پیام

سلام پیام عزیز موفق باشید.

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x