جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع
رشته مهندسی صنایع
فهرست مطالب

معرفی رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع (Industrial engineering) به آموزش تکنیک هایی با شرایط تولید بهینه و ارائه خدمات مطلوب می‌پردازد. مهندسین صنایع می‌توانند در شرکت‌ها و کارخانجات مختلف فعالیت و اثرگذاری داشته باشند. در این مطلب قصد داریم به بررسی بازار کار، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، گرایش‌ها و شرایط ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع بپردازیم.

رشته مهندسی صنایع

مهندس صنایع باید توانایی تحلیل، مدیریت، خلاقیت، کار گروهی و توجه به جزئیات را داشته باشد. همچنین  تسلط به زبان انگلیسی، مهارت در علوم ریاضی، آمار و فیزیک برای مهندسین صنایع الزامی است.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند رشته مهندسی صنایع و رشته مهندسی صنایع غذایی به هم شبیه است. حتی برخی از افراد که اطلاع چندانی از این رشته‌ها ندارند، این دو رشته را یکی می‌پندارند. اما به جز شباهت اسمی این دو رشته به یکدیگر ارتباطی ندارند. برای آشنایی با رشته مهندسی صنایع غذایی این مطلب را بخوانید: رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی

تاریخچه

تاریخچه مهندسی صنایع به آغاز انقلاب صنعتی در اواخر قرن 18 میلادی برمی گردد. با ظهور صنایع جدید و اختراعات مختلف در صنعت نیاز به مدیریت‌های جدید به وجود آمد تا سطح کیفی محصولات ارتقاء یابد. این عامل سبب می شد تا صنایع و منابع بیشترین و بهترین کارایی را داشته باشند. افراد زیادی در شاخه های مختلف رشته مهندسی صنایع فعالیت داشتند. از نخستین مهندسین صنایع می توان به ساموئل کلت پیشگام خط مونتاژ، فردریک تیلور در مدیریت علمی و مطالعه زمان و مکان، هارینگتون امرسون در روش های بهبود فرآیند، هنری لورنس گانت در رشته مدیریت سازمانی و هنری فورد در خط مونتاژ خودرو اشاره کرد.

اولین بار نام مهندسی صنایع توسط فردریک تیلور به کار برده شد. رشته مهندسی صنایع در ابتدا به عنوان شاخه ای فرعی از رشته مهندسی مکانیک شناخته می شد. در سال 1909 دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نخستین دپارتمان مستقل رشته مهندسی صنایع را بنیان نهاد.

تاریخچه رشته مهندسی صنایع
فردریک تیلور بنیان گذار مهندسی صنایع

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

مهندسی صنایع در یک نگاه

رشته مهندسی صنایع پلی ارتباطی برای اتصال اهداف مدیریت به عملکرد عملیاتی سازمان ها ایجاد می کند. مهندسین صنایع به بهبود بهره وری در مدیریت منابع انسانی و تکنولوژی کمک خواهند کرد. در واقع مهندسی صنایع تنها رشته مهندسی است که مؤلفه اصلی آن نیروی انسانی می باشد.

حیطه کاری مهندسان صنایع مربوط به تولید و نوآوری در محصولات، ارائه خدمات، حمل و نقل و جریان سازمانی است. فارغ التحصیلان این رشته همیشه به دنبال راه های بهتر جهت تولید محصول، حل مسائل و مشکلات یک واحد صنعتی یا خدماتی هستند. این افراد همیشه به فکر استفاده حداکثری از ماشین آلات بیکار در واحد صنعتی و بهبود کارآیی نیروی انسانی هستند. رشته مهندسی صنایع در پی بهینه سازی همه جوانب در صنعت، مانند: بهینه سازی در نیروی انسانی، پول، دانش، اطلاعات، تجهیزات، انرژی، مواد و… می باشد.

مهندسین صنایع بیشتر به جنبه های فنی صنعت توجه دارند. در واقع این رشته بین رشته های مختلف مهندسی ارتباط ایجاد کرده و باعث درک و فهم متقابل این رشته ها از همدیگر می شود. رشته مهندسی صنایع برای داوطلبانی که به مباحثی چون: مدیریت، اقتصاد و مالی، کنترل تولید و موجودی‌ها، برنامه ریزی و مدیریت واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی، و کنترل پروژه های بزرگ علاقه دارند، مناسب است.

پرمتقاضی بودن 90%
کاربردی بودن 92%
دشواری دروس 92%
امکان ادامه تحصیل 95%
بازار کار 90%

مهندسی صنایع در ایران

مهندسی صنایع در ایران در سال 1347 در دانشگاه صنعتی شریف پایه گذاری شد. در ابتدا این رشته بر پایه افزایش کارایی و سودآوری استوار بود. با پیشرفت روزافزون علم در حوزه تولید و صنعت و توسعه ماشین آلات و منابع جدید، چالش هایی به وجود آمد تا برنامه ریزی در حیطه فناوری و بهینه سازی نیز توسط مهندسین صنایع صورت گیرد. در سال 1378 به تلاش جمعی از اساتید و متخصصین این حوزه، انجمن مهندسی صنایع ایران تاسیس گردید.

پذیرش در رشته مهندسی صنایع

مهندسی صنایع همانطور که از نام آن پیداست، جزء رشته های کنکور ریاضی می باشد. این نکته به این معناست که علاقه مندان برای پذیرش در این رشته باید در کنکور ریاضی شرکت کنند. با توجه به اینکه بسیاری از داوطلبان کنکور به تحصیل در این رشته علاقه‌مند هستند برای قبولی در دانشگاهی مطلوب در این رشته باید رتبه‌خوبی کسب نمایید.

دانشگاه های برتر

به اعتقاد بسیاری از افراد دانشگاه صنعتی شریف برترین دانشگاه کشور در رشته مهندسی صنایع است. دانشگاه صنعتی شریف مانند یک قطب، بین دانشگاه های صنعتی کشور و همچنین بین اهالی صنعت و تولید کشور مطرح شده است. از دیگر دانشگاه های برتر کشور در این رشته می توان به دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد.

طبق نظام رتبه بندی تایمز در سال 2022 معیارهای سوابق آموزشی، پژوهشی، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی بهترین دانشگاه های صنعتی و مهندسی ایران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت و… می باشند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

نمونه کارنامه های قبولی

همانطور که می دانید لازم است علاقه مندان به هر رشته دانشگاهی برای آگاهی از شرایط پذیرش در آن رشته نمونه کارنامه های قبولی سال قبل را مشاهده و بررسی نمایند. مشاهده کارنامه های قبولی رشته مهندسی صنایع هم به علاقه مندان این رشته کمک می کند تا از درصدهای لازم برای قبولی در آن رشته مطلع شوند. در قسمت  بعد دو نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی صنایع را مشاهده می کنید. برای مشاهده تصاویر با اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحدهای درسی رشته مهندسی صنایع

برنامه درسی رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی به تازگی و در پاییز 99 ویرایش گردید. این برنامه برای ورودی سال 1400 این رشته هم اکنون اعمال می گردد. اما ورودی های 99 و قبل از آن هنوز از چارت قدیمی استفاده می کنند. در برنامه جدید برای فارغ التحصیلی رشته مهندسی صنایع نیاز به گذراندن 140 واحد درسی می باشد. دانشجویان می توانند این 140 واحد، درسی را در 8 نیم سال آموزشی پشت سر بگذارند. از این 140 واحد 125 واحد شامل دروس عمومی، پایه، اصلی و اختصاصی می باشد. 15 واحد نیز به دروس اختیاری اختصاص دارد.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته روانشناسی
دروس عمومی
20 واحد
دروس پایه
22 واحد
دروس اصلی
65 واحد
دروس تخصصی
18 واحد
دروس اختیاری
15 واحد

دروس اختیاری مهندسی صنایع در 4 بسته ارائه می شود. هر دانشجو با توجه به علایق خود می تواند یک بسته از دروس را انتخاب نمایند. اگر بسته مهندسی صنایع انتخاب شود دانشجو صرفا فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع خواهد شد. اما با انتخاب سایر بسته های دروس، دانشجو علاوه بر فارغ التحصیلی در رشته مهندسی صنایع، گواهینامه آن دوره را نیز دریافت می کند. 

دروس عمومی

دروس عمومی رشته مهندسی صنایع 20 واحد است. هر دانشجو باید با انجام برنامه ریزی لازم در طی 4 سال به صورت تدریجی آنها را اخذ کرده و با موفقیت بگذراند. لیست دروس عمومی این رشته در جدول زیر به طور کامل گنجانده شده است.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
اختیاری
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

همانطور که در جدول بالا مشاهده می نمایید در چارت آموزشی جدید درس دانش خانواده و جمعیت در فهرست دروس اختیاری عمومی قرار گرفته است. یعنی دانشجویان می توانند این درس را در صورت تمایل اخذ کنند. در این صورت مجموع واحدهای درسی آنها 142 واحد خواهد بود.

دروس پایه

دروس پایه رشته مهندسی صنایع 22 واحد است. دروس پایه این رشته غالبا مرتبط به علوم ریاضی و فیزیک می‌باشد. گذراندن این دروس دانشجو را برای انتخاب دروس اصلی آماده می سازد. به طور رایج گذراندن تمامی دروس پایه الزامی است و اگر دانشجویان در یک درس این مجموعه نیز نمره قبولی کسب نکنند، امکان دریافت مدرک تحصیلی کارشناسی نخواهد داشت. در ادامه با دروس پایه رشته مهندسی صنایع آشنا خواهیم شد.

دروس پایه رشته مهندسی صنایع
ردیف نام درس واحد
1 ریاضی 1 3
2 فیزیک 1 3
3 ریاضی 2 3
4 فیزیک 2 3
5 معادلات دیفرانسیل 3
6 آز فیزیک 2 3
7 برنامه نویسی کامپیوتر 3
8 محاسبات عددی 3
9 آز فیزیک 1 3
مجموع 22

دانشجویان اغلب در 4 ترم نخست این دروس را پشت سر خواهند گذاشت.

دروس اصلی

دروس اصلی رشته مهندسی صنایع طبق آخرین چارت تحصیلی 65 واحد می باشد. این دروس با هدف ایجاد 16 قابلیت اصلی که لازمه مهندسین صنایع می باشد، به دانشجویان ارائه می گردد. گذراندن تمامی این دروس برای دانشجویان الزامی می باشد. با پشت سرگذاشتن این دروس، دانشجو موضوعات مختلفی را در ارتباط با مهندسی صنایع خواهد آموخت. در جدول زیر با دروس اصلی رشته مهندسی صنایع آشنا خواهید شد.

دروس اصلی رشته مهندسی صنایع
ردیف نام درس واحد
1 مبانی اقتصاد 3
2 اصول حسابداری 3
3 اقتصاد مهندسی 3
4 اصول مدیریت و سازمان 3
5 نظریه احتمال و کاربردها 3
6 آمار مهندسی 3
7 کنترل کیفیت آماری 3
8 جبر خطی 3
9 بهینه سازی 1 3
10 بهینه سازی 2 3
11 تحلیل سیستم ها 3
12 برنامه ریزی و کنترل موجودی 1 3
13 مدیریت و کنترل پروژه 3
14 نقشه کشی صنعتی 2
15 مبانی مهندسی برق 3
16 استاتیک و مقاومت مصالح 3
17 علم مواد 3
18 روش های تولید 3
19 ارزیابی کار و زمان 3
20 طرح ریزی واحدهای صنعتی 3
21 روش تحقیق و گزارش نویسی 2
22 کارگاه ماشین ابزار 1 1
23 کارگاه عمومی جوش 1
24 کارگاه ریخته گری، ذوب و مدلسازی 1
25 کارآموزی 1
مجموع 65

دروس اصلی مهندسی صنایع بخش اصلی آموزشی دانشجویان این رشته است. این دروس 12 هدف آموزشی مختلف را دنبال می‌کند.

دروس تخصصی

دروس تخصصی رشته مهندسی صنایع 18 واحد است. دانشجویان این رشته می توانند این 18 واحد درسی را از بین 36 واحدی که ارائه می شود، به طور دلخواه انتخاب کنند. محتوای آموزشی این دروس به گونه ای است که قابلیت های لازم که با گذراندن دروس اصلی در شما ایجاد شده، اینک با این دروس تقویت می گردد. شما می توانید در جدول زیر لیست دروس تخصصی رشته مهندسی صنایع را مشاهده کنید.

دروس تخصصی رشته مهندسی صنایع
ردیف نام درس تعداد واحد
1 برنامه ریزی تولید 3
2 اصول شبیه سازی 3
3 برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات 3
4 برنامه ریزی و کنترل موجودی 2 3
5 طراحی ایجاد صنایع 3
6 مهندسی فاکتورهای انسانی 3
7 مبانی تصمیم گیری 3
8 سیستم های اطلاعات مدیریت 3
9 برنامه ریزی حمل و نقل و لجستیک 3
10 تحلیل داده و اطلاعات 3
11 آزمایشگاه اندازه گیری دقیق و کنترل کیفیت 2
12 آزمایشگاه های ارزیابی کار و زمان 1
13 پروژه 3
مجموع واحدها 36 واحد

در انتخاب 18 واحد دروس تخصصی دانشجو مختار است. اما در نظر داشته باشید که احتمالا تمام دروس تخصصی توسط هر دانشگاهی ارائه نشود.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

دروس اختیاری

دروس اختیاری رشته مهندسی صنایع 15 واحد می باشد. دروس اختیاری دانشجویان مهندسی صنایع از بین بسته های دروسی که در ادامه مشاهده می کنید، توسط معاونت آموزشی دانشگاه انتخاب می شود. دانشجو می تواند برای گذراندن بسته هایی که صدور گواهینامه در آنها پیش بینی شده است، علاوه بر مدرک تحصیلی، گواهینامه مربوطه را نیز دریافت کند.

ابتدا به معرفی بسته دروس رشته مهندسی صنایع می پردازیم:

دروس بسته مهندسی صنایع
ردیف نام درس تعداد واحد
1 طراحی ایجاد صنایع 3
2 مهندسی فاکتورهای انسانی 3
3 مدیریت کیفیت و بهره وری 3
4 مالی شرکتی 3
5 بازاریابی تحلیلی 3
6 مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک 3
7 برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی 3
8 کارآفرینی و طراحی کسب و کار 2
9 آزمایشگاه اندازه گیری دقیق و کنترل کیفیت 1
10 آزمایشگاه ارزیابی کار و زمان 1
11 کارگاه ماشین ابزار 2 3
12 مبانی طراحی الگوریتم 3
13 شیمی عمومی 3
14 سیستم های مکانیکی، صنعتی، تولیدی و انرژی 3
15 یک درس از مجموعه دروس بسته های تخصصی 3
مجموع واحدها 40 واحد

از 40 واحد دروس اختیاری بسته مهندسی صنایع دانشجویان موظف به گذراندن 15 واحد هستند. با توجه به تعداد بالای دروس، دانشجویان قدرت اختیار بالایی برای انتخاب دروس مورد علاقه خود دارند. توجه کنید که با گذراندن این 15 واحد دانشجو فارغ التحصیل می‌شود اما گواهینامه خاصی دریافت نمی کند.

دروس بسته مدیریت اجرایی

دروس بسته مدیریت اجرایی شامل 7 درس و 21 واحد است. در ادامه لیست این دروس را مشاهده می‌نمایید:

دروس بسته مدیریت اجرایی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک 3
2 مدیریت کیفیت و بهره وری 3
3 بازاریابی تحلیلی 3
4 مالی شرکتی 3
5 برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی 3
6 کارآفرینی و توسعه کسب و کار 3
7 سیستم های پرداخت حقوق و دستمزد 3
مجموع واحدها 21 واحد

توجه نمایید که با گذراندن 5 درس معادل 15 واحد شما علاوه بر مدرک کارشناسی مهندسی صنایع، گواهینامه مدیریت اجرایی را نیز دریافت خواهید کرد.

دروس بسته سیستم های اطلاعاتی

دروس بسته سیستم های اطلاعاتی نیز 7 درس و 21 واحد را شامل می شود. در ادامه این دروس را مشاهده می نمایید:

دروس بسته سیستم های اطلاعاتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مهندسی نرم افزار 3
2 مدلسازی و پایگاه داده 3
3 هوش مصنوعی 3
4 سیستم های پرداخت الکترونیکی 3
5 تحلیل و هوشمندی کسب و کار 3
6 مبانی طراحی الگوریتم 3
7 سیستم های اطلاعاتی توزیع شده 3
مجموع واحدها 21 واحد

اخذ 15 واحد از دروس بسته بالا برای دریافت گواهینامه سیستم های اطلاعاتی الزامی می باشد. گذراندن این دوره به دانشجویان کمک خواهد کرد که در محیط های شغلی مرتبط با مهندسی کامپیوتر و نرم افزار موفق عمل کنند.

دروس بسته سیستم های تولیدی و خدماتی

دروس بسته سیستم های تولیدی و خدماتی مشتمل بر 21 واحد و 7 درس است. در جدول زیر این دروس را مشاهده می نمایید:

دروس بسته سیستم های تولیدی و خدماتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 سیستم های تولیدی نوین 3
2 مبانی تولید سبز و توسعه پایدار 3
3 بهداشت، ایمنی و محیط زیست 3
4 مهندسی فاکتورهای انسانی 3
5 سیستم های خدماتی 3
6 کسب و کار الکترونیکی 3
7 کارآفرینی و طراحی کسب و کار 3
مجموع واحدها 21 واحد

گذراندن 15 واحد از دروس بسته سیستم های تولیدی و خدماتی برای اخذ گواهینامه آن الزامی می باشد. دانشجویان با گذراندن این دروس در محیط های تولیدی و همچنین خدماتی موفق خواهند بود.

بازار کار

با توجه به گستردگی حوزه فعالیت مهندسی صنایع و البته با پیچیده تر شدن سیستم های تولیدی و خدماتی نیاز به این رشته تلفیقی ضروری است. مهندسین صنایع در همه مراکز و کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی به کار گرفته خواهند شد.

از آنجا که ایران کشوری درحال توسعه می باشد و واحدهای صنعتی در ایران رو به افزایش است، نیاز به تخصص فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع دارد. مهندسین صنایع از لحاظ درآمدی، اجتماعی، منافع شغلی، امنیت شغلی و فشار کاری در سطح مطلوبی قرار دارند. براساس تحقیقاتی بر روی 250 شغل، مهندسی صنایع رتبه 35 را کسب کرده است. مهندس صنایع در مشاغلی چون صنعت، بیمه، بانکداری، خدمات مشاوره ای، شرکتهای کشتیرانی، هواپیمایی، بیمارستان ها، همچنین در کارخانجات، خدمات شهری، کشت و صنعت و هر جای دیگری که نیاز به برنامه ریزی و هدایتگری دارد، به کارگیری می‌شود. البته در این راه موفقیت با کسانی هست که به آخرین فناوری روز آشنایی داشته باشند.

گرایش های مهندسی صنایع

همانطور که مشاهده کردید رشته مهندسی صنایع در دوره کارشناسی 4 گرایش دارد. داوطلبین می توانند بنابر علاقه خود هر کدام از بسته های درسی را انتخاب کنند و با توجه به آن فارغ التحصیل شوند. با انتخاب بسته دروس مهندسی صنایع دانشجویان صرفا فارغ التحصیل خواهند شد اما با انتخاب سه بسته دیگر علاوه بر فارغ التحصیلی گواهینامه آن دوره را نیز دریافت خواهند کرد. البته توجه نمایید که بخش اصلی دروس گرایش های این رشته در مقطع کارشناسی مشابه است و در 15 واحد تفاوت وجود دارد.

در گرایش مدیریت اجرایی، فارغ التحصیلان دروسی را پشت سر می گذرانند که به آنها کمک می کند تا در محیط های اجرایی نقش مدیریتی داشته باشند. پشت سر گذاشتن دروس این گرایش یا موضوعات استراتژی، مالی و برنامه ریزی برای دستیابی به مهارت مدیریت اجرایی است.

گرایش سیستم های اطلاعاتی بیشتر جنبه نرم افزاری دارد. این گرایش به ارائه راهکارهای سیستماتیک می پردازد. فارغ التحصیلان این گرایش با بهره گیری از روش‌های جدید و سیستماتیک مسائل واحدهای صنعتی را با مدل های ریاضی تجزیه و تحلیل نموده و موارد به دست آمده را تنظیم و ثبت می کنند و در اختیار واحدهای صنعتی قرار می دهد. استفاده از دانش این افراد باعث بهبود کارایی ماشین آلات، نیروی انسانی و تقسیم کار می شود.

گرایش سیستم های تولیدی و خدماتی به دانشجویان آموزش های اولیه جهت ایجاد کسب و کار و تولید محصول را بر مبنای بهداشت ارائه می دهد. علاقه‌مندان به این گرایش اغلب روحیه کار آفرینی و ایجاد کسب وکار دارند.

کاربرد

رشته مهندسی صنایع با توجه به اینکه تلفیقی از چند رشته می باشد کارایی و کاربردهای متنوعی در اقتصاد، صنعت، مدیریت و برنامه ریزی دارد. در بخش مدیریت تولید و سیستم های تولیدی می توان از این رشته کمک گرفت. در بخش های مدیریتی مختلف مانند مدیریت پروژه و مدیریت واحدهای صنعتی مهندسین صنایع می توانند کارگشا باشند. تحلیل و مدلسازی از کارایی های دیگر مهندسین صنایع است. علاوه بر موارد ذکر شده این رشته در سطوحی چون کارآفرینی، امور مالی استراتژی و … نیز کاربرد دارد.

درآمد

حقوق مهندسین صنایع متناسب با تحصیلات، تجربه، صنعت و وضعیت استخدامی آنان متفاوت می باشد. فعالیت در زمینه هایی چون نفت، گاز و هوافضا بهترین سطح درآمدی را برای مهندسین صنایع به ارمغان خواهد آورد. مهندسین صنایعی که در بخش دولتی مشغول می شوند با توجه به قانون مدیریت خدمات دولتی، حقوق دریافت می کنند. در بخش های خصوصی با توجه به معیارهایی همچون سطح دانش، تخصص و تجربه بیشتر درآمد مهندسین صنایع مشخص می شود. به طور کلی درآمد رشته مهندسی صنایع در ایران در سطح قابل قبولی قرار دارد. البته به شرط آنکه فرد دانش و تخصص کافی داشته باشد.

مهندسین صنایع با گذراندن دروس مختلف، قابلیت های زیادی به دست خواهند آورد. علاقه مندان به این رشته باید ذهنی خلاق داشته باشند. تفکر فراگیر و نگاهی سیستماتیک از دیگر لازمه های یک مهندس صنایع است. مدیریت و هدایتگری نیز یک ویژگی لازم برای مهندسین صنایع می باشد. افزون بر تمام موارد و قابلیت‌هایی که ذکر شد، پشتکار و علاقه به حضور در محیط های کارگاهی می تواند موفقیت مهندسین صنایع را تضمین کند

ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع برای علاقه مندان این رشته به خوبی فراهم شده است. در ایران امکان ادامه تحصیل در مقاطع اصلی دانشگاهی شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد.

گرایش های ارشد رشته مهندسی صنایع عبارتند از: بهینه سازی سیستم، سیستم های سلامت، مدیریت نوآوری و فناوری، مدل سازی سیستم های کلان، آینده پژوهی، سیستم های مالی، لجستیک، زنجیره تامین، مدیریت پروژه و مدیریت مهندسی. هر شخصی می تواند با توجه به علاقه اش یکی از گرایش های ذکر شده را انتخاب کند. این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید که انتخاب هر گرایش به فرد قابلیت های مخصوصی اضافه خواهد کرد.

مقطع دکتری در رشته مهندسی صنایع بسیار جامع و گسترده است. دکتری این رشته در 10 گرایش همانند کارشناسی ارشد ارائه می گردد. در دوره دکتری مهندسین صنایع از منظر پژوهشی و تحقیقاتی در سطح بالاتری قرار خواهند گرفت.

مهندسی صنایع در جهان

رشته مهندسی صنایع را نمی‌توان به عنوان شناخته‌ترین رشته مهندسی جهان در نظر گرفت، اما بی شک گسترده ترین شاخه مهندسی می‌باشد. رشته مهندسی صنایع به عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی در دو کشور ایالات متحده آمریکا و کانادا علاقه مندان زیادی دارد. بهترین دانشگاه های جهان در این رشته نیز در این دو کشور فعال هستند. بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در این رشته انگلیس، آمریکا، آلمان، هلند، کانادا، استرالیا، سوئد و قطر است. البته افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را در ذهن می پرورانند باید با زبان آن کشور آشنا باشند. دانشگاه های برتر رشته مهندسی صنایع در دنیا عبارتند از : موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)، جورجیا تک، دانشگاه میشیگان، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه کرنل، دانشگاه نورث وسترن (مک کورمیک)، دانشگاه استنفورد، دانشگاه ویسکانسین، دانشگاه فنی کلاوستال و …

طبق آخرین بررسی ها بازه درآمد سالانه مهندسین صنایع در آمریکا بین 55000 تا 90000 دلار می باشد. این مقدار تقریبا دو برابر متوسط حقوق در این کشور است. در آلمان متوسط درآمد سالانه مهندسین صنایع 47000 دلار است که درآمد مناسبی برای زندگی در این کشور خواهد بود. به طور کلی سطح درآمدی مهندسین صنایع در کشورهای جهان غالبا بیش از متوسط درآمد عموم مشاغل است.

دانشگاه فنی کلاوستال آلمان، بزرگترین مرکز آموزشی مهندسی صنایع در آلمان
دانشگاه فنی کلاوستال آلمان، بزرگترین مرکز آموزشی مهندسی صنایع در آلمان

پرسش و پاسخ

درآمد مهندسین صنایع در ایران چگونه است؟

مهندسین صنایع با داشتن تخصص و دانش کافی اغلب از سطح درآمدی بالایی برخوردارند. مهندسین صنایع می‌توانند در محیط های دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوند. حتی این افراد می توانند خود با روحیه کارآفرینی، دست به ایجاد یک کسب و کار جدید بزنند. در هر کدام از این شرایط می توان گفت مهندسین صنایع از درآمد بالایی برخوردار خواهند بود.

دانشگاه های برتر رشته مهندسی صنایع در ایران و جهان کدام است؟

در ایران دانشگاه صنعتی شریف برای رشته مهندسی صنایع بسیار ایده آل است. در جهان نیز دانشگاه ام آی تی، استنفورد، کلاوستال شناخته شده می باشند.

آیا امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع وجود دارد؟

امکان ادامه تحصیل در ایران و جهان برای این رشته فراهم است. در ایران تا مقطع دکتری این رشته با 10 گرایش ارائه می گردد. در اغلب کشورهای شناخته شده نیز شرایط مهاجرت تحصیلی برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در خارج از کشور فراهم است.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
6 ماه قبل

بهترین رشته دانشگاهی حال حاضر از نظر بازار کار

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x