جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مهندسی دریا

رشته مهندسی دریا
معرفی کامل رشته مهندسی دریا| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی دریا
فهرست مطالب

معرفی رشته مهندسی دریا

رشته مهندسی دریا در خصوص طراحی، ساخت و تعمیر کشتی ها و سازه هایی که مورد استفاده قرار می گیرد، کاربرد دارد. یکی از راه های ارتباطی بشر، آب های دریاها است. برای تحقیق این ارتباط به متخصصین حرفه ای مانند مهندسین دریا نیاز است. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته مهندسی دریا در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته مهندسی دریا| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی دریا

رشته مهندسی دریا یک رشته مهم در زمینه برقراری راه های ارتباطی از طریق آب ها به شما می رود و به تربیت دانشجویان و متخصصینی می پردازد که در این حیطه به شایستگی و توانایی های لازم دست پیدا می کنند.

تاریخچه رشته مهندسی دریا

مهندسی دریا به ابتدای انقلاب صنعتی (اوایل دهه 1700) برمی گردد. در سال 1712، توماس نیوکامن، آهنگر، یک موتور بخار برای پمپاژ آب از معادن ایجاد کرد. در سال 1807، رابرت فولتون با موفقیت از یک موتور بخار برای به حرکت درآوردن یک کشتی در آب استفاده کرد. کشتی فولتون از موتور برای به حرکت درآوردن یک چرخ چوبی کوچک به عنوان پیشرانه دریایی خود استفاده کرد. ادغام یک موتور بخار در یک کشتی برای ایجاد یک موتور بخار دریایی شروع حرفه مهندسی دریایی بود. تنها دوازده سال پس از اینکه کلرمونت فولتون اولین سفر خود را انجام داد، ساوانا اولین سفر دریایی از آمریکا به اروپا را رقم زد. حدود 50 سال بعد، چرخ‌های پارویی با نیروی بخار با ایجاد کشتی بزرگ شرقی که به بزرگی یکی از کشتی‌های باری امروزی بود، به اوج رسید. بخارشوهای پارویی تا سی سال آینده پیشروان صنعت کشتی‌های بخار بودند تا اینکه نوع بعدی پیشرانه به وجود آمد.

معرفی کامل رشته مهندسی دریا| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی دریا

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته مهندسی دریا

در این بخش قرار است تعریف تخصصی از رشته مهندسی دریا ارائه دهیم. مهندسی دریا بر تست، نصب و تعمیر دستگاه ها و تجهیزات دریایی و همچنین طراحی آن ورود می کند. مهندسی دریا معمولا با نرم افزارهای کامپیوتری و سایر ابزارهای لازم برای تجزیه و تحلیل پروژه های و طراحی راه حل ها ارتباط دارد.

به طور کلی مهندسان دریایی با طراحی، ساخت، نصب، بهره برداری، نگهداری و تعمیر موتورهای اصلی پیشران و ماشین آلات و سیستم های کمکی موجود در انواع کشتی ها، قایق ها و تاسیسات دریایی درگیر هستند. بسته به شغل، ممکن است مسئولیت تمام افرادی که در موتورخانه کار می کنند نیز برعهده آن ها باشد. مهندسین دریا مطمئن می شوند که موتورها و سیستم ها به طور موثر کار می کنند و با فناوری جدید و نوظهور توسعه می یابند. این مهندسان حرفه ای برای استخدام کارکنان و بهره برداری کارآمد و در چارچوب قانون برای ایمنی و حفاظت از محیط زیست به تخصص مدیریت نیاز دارند.

 

رشته مهندسی دریا در یک نگاه

رشته مهندسی دریا زیر مجموعه گروه آزمایشی ریاضی- فیزیک است. این رشته به دانشجویان، روش های طراحی، ساخت، تعمیر کشتی ها و سازه هایی که در دریا استفاده می شود را می آموزد. برای پذیرش در رشته مهندسی دریا باید بین رقبای زیادی که وجود دارد، رتبه خوبی کسب شود. میزان پذیرش در این رشته براساس تعداد رقبا و تعداد دانشگاه های پذیرنده تعیین می شود. به طور میانگین، رشته مهندسی دریا رشته پرطرفداری است. از طرف دیگر به دلیل بازارکار خوب این رشته، متقاضیان زیادی برای آن با همدیگر رقابت می کنند. بازار کار گسترده رشته مهندسی دریا و درآمد قابل توجه آن از دیگر مزیت هایی است که می توان برای رشته مهندسی دریا برشمرد. دوره کارشناسی مهندسی دریا 4 سال به طول می انجامد و دارای سه گرایش، مهندسی کشتی، کشتی سازی، دریانوردی است. برای ورود به هر یک از گرایش های مهندسی دریا باید در آزمون کنکور ریاضی فیزیک شرکت کنید.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته مهندسی دریا در ایران

رشته مهندسی دریا اولین بار در کشور و البته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر-دانشکده مهندسی دریا تأسیس گردید. گروه فنی و مهندسی زیر نظر شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم در چهل و سومین جلسه شورای عالی برنامه ریزی مورخ  13/3/1365 و سیلابس دروس این رشته را تحت عنوان رشته کشتی سازی مصوب و به دانشگاه های ذیربط ابلاغ نموده است. سپس در دویست و نودمین جلسه شورای برنامه ریزی به تاریخ  11/10/1373 نسبت به اصلاح لیست و سیلابس این رشته اقدام نموده است. این رشته توسط وزارت علوم به رشته مهندسی دریا تغییر نام داده است. آموزش رشته مهندسی دریا یک راهکار مهم برای حل چالش های فعلی و آینده صنایع دریایی در کشور است. آموزش این رشته موجب افزایش رشد، گسترش و تغییرات مثبت در صنایع، حمل و نقل و خدمات دریایی می شود. مانند همه صنایع دیگر، برای تداوم و پایداری در صنعت دریایی، نیاز به منابع انسانی جوان واجد شرایط و شایسته وجود دارد. برای حمایت از یک صنعت موفق، تأثیرگذار و توسعه یافته، آموزش مهندسی بسیار مهم است.

رشته مهندسی دریا در ایران پتانسیل بالایی دارد، زیرا در شمال و جنوب کشورمان، دریای خزر و خلیج پارس قرار دارند که راه ارتباطی ویژه ای را ایجاد کرده است. با توجه به موقعیت کشورمان و توانایی برای استفاده بهینه از این راه های ارتباطی، اما به دلیل بی توجهی به این صنعت و واردات ضعیف، پیشرفت قابل توجهی در آن ایجاد نشده است.  در کشور ایران با توجه به اینکه مرزهای آبی اهمیت ویژه ای دارند و بین راه های حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی، حمل و نقل دریایی مقرون به صرفه تر است و 90 درصد صادرات غیرنفتی و تقریبا اکثر صادرات نفی از طریق کشتی های انجام می شود، توسعه ناوگان دریایی و مسیرهای حمل و نقل دریایی بیش از پیش مورد اهمیت قرار می گیرد. در حال حاضر بازار حمل و نقل دریایی بین المللی وابسته به توسعه صنعت در حوزه رشته مهندسی دریا است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مهندسی دریا

برای اینکه به صورت واقع بینانه در کنکور برای ورود به رشته مهندسی دریا آماده شوید، نیاز است تا با شرایط پذیرش در این رشته آشنا شوید. رشته مهندسی دریا یک رشته پرطرفدار است که هر ساله داوطلبان زیادی برای ورود به آن در کنکور شرکت می کنند. شرایط پذیرش در این رشته به دو جنبه مهم بستگی دارد. جنبه اول تعداد رقبای شرکت کننده در کنکور ریاضی و فیزیک است، به راحتی براساس آمارها می توان نتیجه گرفت تعداد علاقه مندان برای ورود به این رشته زیاد است و بایستی شاهد رقابت قابل توجهی در کنکور سراسری ریاضی برای ورود به رشته مهندسی دریا باشیم. از جنبه دوم از نظر ظرفیت پذیرش در رشته مهندسی دریا است. شرایط خوبی برای علاقه مندان به این رشته وجود دارد و دانشگاه های سراسری زیادی در سطح کشور این امکان را برای تحصیل علاقه مندان در این رشته فراهم کرده اند.

با حذف زیرگروه های کنکور سراسری و همچنین حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، این آزمون تنها شامل دروس تخصصی می شود. برای پذیرش و ورود به رشته مهندسی دریا باید در کنکور سراسری ریاضی و فیزک به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهید. بیشترین تاثیر گذاری دروس براساس ضرایب تعیین می شود که در جدول زیر می توانید به صورت کامل ضرایب دروس تخصصی ریاضی و فیزیک را مشاهده نمایید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور ریاضی
ریاضی
4
فیزیک
3
شیمی
2

همانطور که مشاهده می‌کنید دروس ریاضی و فیزیک تاثیر بسیار زیادی برای پذیرش در این رشته داشته و شما حتماً بایستی مطالعه کاملی بر روی تمام دروس ریاضی و فیزیک دوره دبیرستان خود داشته باشید.

لازم به توضیح است که شرکت در آزمون های مشابه می تواند تا حد زیادی شما را با نمونه سوالات کنکور سراسر آشنا کند و شرایط بهتری را در روز آزمون اصلی برایتان مهیا کند. زیرا در بسیاری از مواقع سوالات کنکور ریاضی تشابه زیادی به آزمون های آزمایشی برگزار شده برای این رشته دارند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مهندسی دریا

با توجه به اینکه یکی از اولویت های اصلی دانش آموزان برای ادامه تحصیل، انتخاب دانشگاه های برتر است از این رو لازم دانستیم که دانشگاه های برتر رشته مهندسی دریا را معرفی کنیم. با توجه به اینکه اکثر دانشگاه های سراسری در کشور از نظر شرایط علمی و نحوه آموزش مهارت های عملی شرایط خوب و کیفیت مطلوبی دارد و فارغ التحصیلان این رشته از تمامی دانشگاه های سراسری می توانند در جایگاه های شغلی خوب استخدام شوند و به درآمد قابل توجهی برسند، اما با این حال لیست برخی از دانشگاه های شاخص را معرفی می کنیم. دانشگاه های برتر رشته مهندسی دریا شامل دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شریف، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان  است.

دو کارنامه قبولی در رشته مهندسی دریا

برای اینکه شناخت شما نسبت به شرایط پذیرش و نمره قبولی در رشته مهندسی دریا افزایش یابد لازم دانستیم که دو نمونه کارنامه قبولی برای این رشته را با شما در میان بگذاریم. البته لازم به توضیح است که شرایط پذیرش مانند درصدها و ترازهای لازم برای ورود به رشته مهندسی دریا براساس تعداد رقبا، تعداد دانشگاه های پذیرنده و اعمال سهمیه های مختلف هر سال شرایط متفاوتی به خود می گیرد. با این حال با مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی دریا می توانید به صورت واقع بینانه تر برای ورود به این رشته برنامه ریزی داشته باشید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته مهندسی دریا

بسیاری از رشته های فنی در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نیست و به صورت عمومی در دستور تدریس دانشگاه های سراسری قرار می گیرد. اما با این حال در برخی رشته ها، استثنا نیز وجود دارد که رشته مهندسی دریا از جمله این استثنائات است. در حال حاضر از سوی شورای برنامه ریزی آموزشی دانشگاه های کشور زیر نظر وزارت علوم و فناوری برای رشته مهندسی دریا در مقطع کارشناسی سه گرایش مختلف در نظر گرفته شده است که در ادامه به تشریح هر کدام از این گرایش ها و برای این رشته می پردازیم. 

اصولا رشته مهندسی دریا دارای گرایش های متعددی است. امروزه رشته مهندسی دریا در سه گرایش، مهندسی کشتی، کشتی سازی و دریانوردی (سواحل، بنادر و سازه های دریایی) ارائه می شود.

گرایش کشتی سازی

گرایش کشتی سازی با هدف تربیت نیروهای متخصص برای طراحی، محاسبه، نظارت بر ساخت و تعمیر انواع کشتی، زیردریایی، قایق ها، شناورها و… به وجود آمده است.  طراحی و تولید کشتی ها و سایر شناورها نیاز به نیروی متخصص و زبده دارد. هدف اصلی از پرورش این مهندسین، آموزش نیروی متخصص برای سازمان های دریایی و کارخانه های کشتی سازی است.

گرایش دریانوردی

گرایش دریانوردی به جنبه های انسانی روی کشتی سروکار دارد. حوزه فعالیت مهندسین دریا در گرایش دریانوردی به طور کلی هدایت، نظارت و مدیریت نیروی انسانی افراد شاغل در کشتی و تامین امنیت نیروی انسانی و مسافران کشتی است و به مسائل فنی ارتباط زیادی ندراد. مهندسین بعد از فارغ التحصیلی مدیریت و مسئولیت کشتی را به عنوان کاپیتان کشتی برعهده می گیرند.  شرایط و ضوابط ورود به دوره در زیر ذکر شده است:

  • حداقل 18 سال سن
  • دارا بودن گواهینامه سلامت پزشکی دریانوردان براساس دستورالعمل مصوب براساس کنوانیسون STCW
  • دارا بودن حداقل دیپلم ریاضی فیزیک، تجربی و دیپلم ناوبری هنرستان های دریایی
  • پدیرفته شدن در آزمون سراسری فنی و مهندسی دانشگاه های کشور که به صورت سالیانه برگزار می شود.
  • دارا بودن شرایط عمومی گزینش دانشجو

دانشجویان پس از طی دوره خشکی و قبل از فارغ التحصیلی جهت گذراندن دوره کارورزی برابر مقررات و هماهنگی های مربوطه با شرکت های کشتیرانی و سازمانهای ذی ربط دریانوردان به دریا اعزام خواهند شد.

گرایش مهندسی کشتی

گرایش مهندسی کشتی دانشجویان را برای هدایت فنی، تعمیر و نگه داری، و راه اندازی موتورهای کشتی های مختلفی آماده می کند. به طور کلی می توان گفت مهندسین کشتی مسئولیت مدیریت و امور فنی امور کشتی را برعهده دارند. دانشجویان بعد از اتمام دانشگاه ملزم به گذراندن یک دوره تخصصی کارآموزی بر روی کشتی های اقیانوس پیما در خارج از کشور ایران هستند.

واحدهای درسی رشته مهندسی دریا

برای اینکه اطلاعات شما نسبت به رشته مهندسی دریا افزایش یابد، بهتر است با واحدهای درسی که قرار است در این رشته اخذ شود نیز آشنا شوید. آشنایی با دروس دانشگاهی رشته مهندسی دریا سبب می شود تا با دیدی بازتر و واقع بینانه تر برای کنکور آماده شوید. مانند اکثر رشته های دانشگاهی، نظام واحدی برای دروس رشته مهندسی دریا پابرجاست. منظور از نظام واحدی این است که ارزش هر درس براساس تعداد واحدهای آن درس تعیین می شود. واحدهای درسی تمامی رشته ها هر 5 سال یک بار توسط شورای عالی برنامه ریزی آموزش کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازنگری قرار می گیرد و براساس شرایط رشته در بازار و در سطح بین المللی واحدهای درسی جدیدی تعیین می شود. البته این تغییرات به صورت عمده نیست و شاهده تغییرات جزئی در واحدهای درسی هستیم. با این حال در این بخش واحدهای درسی رشته مهندسی دریا را به شما معرفی می کنیم.

دوره تحصیل رشته مهندسی دریا 4 ساله و معادل 8 ترم تحصیلی است و 16 هفته را شامل می شود. متوسط طول دوره کارشناسی مهندسی دریانوردی بدون احتساب دوره کارورزی  3.5 سال می باشد. هر نیمسال تحصیلی 14 هفته آموزشی، هر واحد درسی نظری 11 ساعت و هر واحد عملی یا تمرین  22 ساعت در نظر گرفته شده است.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مهندسی دریا
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی
25 واحد
دروس پایه رشته مهندسی دریا گرایش دریانوردی
20 واحد
دروس پایه رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی
22 واحد
دروس اصلی رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی
49 واحد
دروس اصلی رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی
53 واحد
دروس تخصصی رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی
43 واحد
دروس تخصصی رشته مهندسی دریا گرایش دریانوردی
78 واحد
دروس تخصصی رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی
23 واحد
دروس اختیاری رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی
36 واحد
دروس اختیاری رشته مهندسی دریا گرایش دریانوردی
20 واحد
دروس اختیاری رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی
20 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته مهندسی دریا در گرایش های مختلف را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته مهندسی دریا

دروس عمومی یکی از دروس مشترک بین رشته ها در مقطع کارشناسی است. دروس عمومی توسط گروه عمومی و معارف دانشگاه ارائه می شود و بیشتر به جنبه های معرفت شناختی دانشجویان در ابعاد فرهنگی، معرفتی و اجتماعی می پردازد. دروس عمومی تاثیری در دروس اختصاصی ندارد اما باید برای گذراندن دوره کارشناسی، تعداد مشخصی دروس عمومی که زیر نظر گروه عمومی دانشگاه تعیین می شود، اخذ شود.  در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مهندسی دریا را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

 این رشته مانند سایر رشته ها از قوانین خاصی برای سپری کردن دروس عمومی برخوردار است. لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته مهندسی دریا وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته مهندسی دریا در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته مهندسی دریا

دروس پایه از واحدهای درسی تاثیر گذار برای آشنایی با ماهیت اولیه رشته مهندسی دریا است. دروس پایه زمینه ساز برای تخصصی های مربوط به این رشته می شود. این دروس بیشتر برای افزایش ذهنیت دانشجویان برای کسب مهارت ها و تخصص های مربوط به رشته مهندسی دریا است و به نوعی انتقال دهنده شرایط ذهنی فرد از دروس دبیرستان به دروس دوره کارشناسی دانشگاه ها است. احتمالا نکات اشتراک زیادی بین دروس دبیرستان و دروس پایه وجود دارد. در جدول های زیر می توانید دروس پایه گرایش های مختلف رشته مهندسی دریا را مشاهده کنید.

دروس پایه رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی

در مجموع 25 واحد درسی به عنوان دروس تخصصی گرایش کشتی سازی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این دروس را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضی عمومی 1 3
2 ریاضی عمومی 2 3
3 معادلات دیفرانسیل 3
4 فیزیك عمومی 1 3
5 فیزیك عمومی 2 3
6 برنامه نویسی کامپیوتر 3
7 محاسبات عددی 2
8 شیمی عمومی 3
9 آز فیزیك عمومی 1 1
10 آز فیزیك عمومی 2 1
مجموع واحد ها 25 واحد

دروس پایه رشته مهندسی دریا گرایش دریانوردی

در مجموع 20 واحد درسی به عنوان دروس پایه گرایش دریانوردی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این دروس را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته مهندسی دریا گرایش دریانوردی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضی عمومی 1 3
2 برنامه نویسی رایانه ای 2
3 ریاضی عمومی 2 3
4 فیزیک 1 3
5 آز فیزیک 1
6 فیزیک 2 3
7 مبانی مهندسی برق و آزمایشگاه 3
8 محاسبات عددی 2
جمع 20

دروس پایه رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی

در مجموع 22 واحد درسی به عنوان دروس تخصصی گرایش مهندسی کشتی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این دروس را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضی عمومی 1 3
2 ریاضی عمومی 2 3
3 معادلات دیفرانسیل 3
4 برنامه نویسی کامپیوتر 3
5 محاسبات عددی 2
6 فیزیک 1 3
7 آز فیزیک 1 1
8 فیزیک 2 3
9 آز فیزیک 2 1
مجموع واحد ها 22 واحد

بخش عظیمی از دروس مربوط به دروس پایه است. با توجه به اینکه گذراندن دروس پایه الزامی است، بنابراین اگر دانشجویی حتی یکی از این دروس را اخذ نکرده باشد فاقد صلاحیت علمی برای دانش آموختگی است.

دروس اصلی رشته مهندسی دریا

دروس اصلی نسبت به دروس پایه سطح دشوارتری دارد و وارد آموزش مهارت های حرفه ای و تخصصی می شود. دروس اصلی دانشجو را با ماهیت اولیه مهندسی دریا آشنا می کند تا دانشجو به درک کاملی از ماهیت رشته در بازار کار برسد.

دروس اصلی رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی

در مجموع  49 واحد درسی به عنوان دروس اصلی گرایش کشتی سازی در نظر گرفته شده که در جدول زیر می توانید این واحد درسی را به تفکیک تعداد واحد ها مشاهده کنید:

دروس اصلی رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مبانی مهندسی برق 1 2
2 رسم فنی 1 2
3 استاتیك 3
4 دینامیك 3
5 مقاومت مصالح 1 3
6 مقاومت مصالح 2 2
7 ترمودینامیك 1 3
8 ترمودینامیك 2 2
9 مکانیك سیاالت 1 3
10 مکانیك سیاالت 2 2
11 طراحی اجزا ماشین 1 2
12 انتقال حرارت 2
13 ریاضیات مهندسی 3
14 علم مواد 3
15 تحلیل سازه ها 3
16 شناخت کشتی 2
17 آز مبانی برق 1 1
18 آز مکانیك سیالات 1
19 آز مقاومت مصالح 1
20 آز انتقال حرارت 1
21 کارگاه جوشکاری 1
22 کارگاه ریخته گری 1
23 کارگاه موتور 1
24 کارآموزی 1 1
25 کارآموزی 2 1
مجموع واحد ها 49 واحد

دروس اصلی رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی

در مجموع 53 واحد درسی به عنوان دروس اصلی گرایش مهندسی کشتی در نظر گرفته شده که در جدول زیر می توانید این واحد درسی را به تفکیک تعداد واحد ها مشاهده کنید:

دروس اصلی رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 شیمی و خواص مواد  2
2 مبانی مهندسی برق 2
3 رسم فنی و طراحی مهندسی 1 2
4 رسم فنی و طراحی مهندسی 2 2
5 استاتیک 3
6 دینامیک 3
7 مقاومت مصالح 2
8 ترمودینامیک  3
9 مکانیک سیالات 3
10 انتقال حرارت 3
11 کنترل اتوماتیک 2
12 آزمایشگاه دینامیک و ترمودینامیک 1
13 تکنولوژی کارگاهی 1 2
14 تکنولوژی کارگاهی 2 2
15 ساختمان کشتی 3
16 پایداری کشتی مقدماتی 3
17 موتورهای دیزلی دریایی 1 3
18 موتورهای دیزلی دریایی 2 3
19 ماشین آلات فرعی 1 3
20 پایداری کشتی 1 3
21 پایداری کشتی 2 3
مجموع واحد ها 53 واحد

البته شایان ذکر است که با توجه به این که گرایش های مختلفی برای مهندسی دریا در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است از این رو دروس اصلی میان آنها نیز با تفاوت هایی همراه است.

دروس تخصصی رشته مهندسی دریا

دروس تخصصی دروس مهمی هستند که از نظر واحدهای درسی برای افزایش مهارت و توانایی دانشجویان بسیار حائز اهمیت است. این واحدهای درسی برای ورود به بازار کار و رسیدن به تخصص مورد توجه هستند. دروس پایه جزء دروس الزامی هستند که به صورت اجباری اخذ می شود و سبب تقویت مهارت های دانشجویان و افزایش شایستگی های علمی و عملی آن ها می شود. در جدول های زیر می توانید واحدهای درسی دروس تخصصی در گرایش های مختلف رشته مهندسی دریا را مشاهده کنید. البته شایان ذکر است که با توجه به این که گرایش های مختلفی برای مهندسی دریا در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است از این رو دروس تخصصی میان آنها نیز با تفاوتهایی با یکدیگر همراه است.

دروس تخصصی رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی

در مجموع 43  واحد درسی به عنوان دروس تخصصی گرایش کشتی سازی در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این واحدها را مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 هیدرواستاتیك کشتی 3
2 هیدرودینامیك کشتی 1 3
3 ماشینهای محرکه 3
4 مهندسی دریایی 3
5 تکنولوژی جوشکاری 2
6 ارتعاشات 3
7 ساختمان کشتی 1 3
8 ساخت کشتی 3
9 طراحی کشتی 3
10 پروژه 3
11 انرژیهای تجدیدپذیر دریایی 2
12 طراحی اجزا ماشین 2 2
13 رسم فنی 2 2
14 زبان تخصصی 2
15 اقتصاد دریایی 2
16 محیط زیست دریایی 3
17 آز هیدرواستاتیک 1
مجموع واحد ها 45 واحد

دروس تخصصی رشته مهندسی دریا گرایش دریانوردی

در مجموع 78 واحد درسی به عنوان دروس تخصصی گرایش دریانوردی در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این روز را مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته مهندسی دریا گرایش دریانوردی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 تعادل در کشتی1 3
2 تعادل در کشتی 2 3
3 شرایط اضطرار، جستجو و نجات 3
4 مهارت در فنون عرشه 3
5 ساختمان کشتی 1 3
6 ساختمان کشتی 2 3
7 زبان انگلیسی تخصصی 1 3
8 زبان انگلیسی تخصصی 2 3
9 زبان انگلیسی تخصصی 3 4
10 زبان انگلیسی تخصصی 4 4
11 زبان انگلیسی تخصصی 5 4
12 قطب نماهای مغناطیسی و الکتریکی 2
13 عملیات روی کشتی 2
14 هدایت و راهبری کشتی 1 2
15 هدایت و راهبری کشتی 2 2
16 مدیریت و رهبری 3
17 قوانین بین المللی دریایی 2
18 مخابرات بصری 1
19 ناوبری ساحلی 1 3
20 ناوبری ساحلی 2 3
21 ناوبری ساحلی 3 2
22 ناوبری نجومی 1 3
23 ناوبری نجومی 2 3
24 ناوبری نجومی 3 3
25 قوانین راه 1 2
26 قوانین راه 2 3
27 سیستمهای کمک ناوبری 1 2
28 سیستمهای کمک ناوبری 2 3
29 مقررات ایمنی و زیست محیطی 3
مجموع واحد ها 78 واحد

دروس تخصصی رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی

در مجموع 23 واحد درسی به عنوان دروس تخصصی گرایش مهندسی کشتی در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این روز را مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 سیستم های الکتریکی در کشتی 2
2 زبان تخصصی 1 3
3 زبان تخصصی 2 3
4 مقررات ایمنی و زیست محیطی دریایی 3
5 توربین های گازی و دیگهای بخار دریایی 3
6 زبان تخصصی 3 3
7 زبان تخصصی 4 3
8 کارگاه برق 1
9 کارگاه موتورهای دیزل دریایی 1
10 موتورهای حرارتی دریایی 3
مجموع واحد ها 23 واحد

دروس تخصصی بخش اصلی و مهم واحدهای درسی رشته مهندسی دریا هستند. این دروس به دانشجویان کمک می کنند به درک صحیح و کاملی از ماهیت رشته مهندسی دریا برسند. اخذ دروس تخصصی اجباری است و اگر حتی یکی از این دروس اخذ نشده باشد دانشجو از نظر آموزشی فاقد صلاحیت فارغ التحصیلی است.

دروس اختیاری مهندسی راه آهن

دروس اختیاری دسته دیگری از دروس هستند که در نظام آموزشی کارشناسی ارائه می شوند. این دروس به صورت اختیاری بوده و برای افزایش دانش تخصصی دانشجویان به کار می رود. از طرف دیگر این دروس برای گرایش های مختلف رشته مهندسی دریا  در کارشناسی و یا کارشناسی ارشد و دکترا می تواند مفید واقع شود. دانشجویان باید دروسی را از بین دروس اختیاری انتخاب کنند که در آینده قرار است در حیطه تخصصی آن مشغول به کار شوند و یا در گرایش خاصی تحصیل کنند. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری رشته مهندسی دریا را مشاهده نمائید.

دروس اختیاری رشته مهندسی دریا

از آنجایی که در طرح بازنگری مقرر گردید تا دروس اختیاری به بسته های مختلف تقسیم شوند تا جهت گیری خاص به دانشجویان ارائه کند، در اینجا نیز 4 بسته در بخش دروس اختیاری برای دانشجویان ارائه می گردد. هر دانشجوی رشته مهندسی دریا موظف است به شرح زیر دروس اختیاری خود را بگذراند.  دانشجو مجاز است از بین بسته  1 تا 3 یک بسته را انتخاب نماید. در اینصورت، دانشجو موظف است کل  15واحد را از بسته انتخابی خود بگذراند، و یا درصورت تمایل حداکثر دو درس خود را از لیست دروس اختیاری انتخاب نماید. در مجموع  15 واحد درسی به عنوان دروس اختیاری گرایش کشتی سازی در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این روز را مشاهده کنید:

دروس اختیاری رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 طراحی متحرک های زیر سطحی 3
2 سکوهای دریایی 3
3 شناورهای تندرو 3
4 هیدرودینامیك کشتی 2 3
5 مبانی هیدروآکوستیك 3
6 خوردگی در محیط دریا 3
7 مواد مرکب 3
8 ساختمان کشتی 2 3
9 نگهداری و تعمیر کشتی و سازه دریایی 3
10 کنترل اتوماتیك 3
11 تاسیسات الکتریکی کشتی 3
12 ماشینهای فرعی 3
مجموع واحد ها 36 واحد

عنوان و مشخصات کلی دروس اختیاری بسـته 1 هیدرودینامیک

عنوان و مشخصات کلی دروس اختیاری بسـته 1 هیدرودینامیک
ردیف نام درس تعداد واحد
1 طراحی متحرک های زیر سطحی 3
2 سکوهایی دریایی 3
3 شناورهای تندرو 3
4 هیدرودینامیک کشتی 2 3
5 مبانی هیدروآکوستیک 3
مجموع واحد ها 15 واحد

عنوان و مشخصات کلی دروس اختیاری بسـته 2 سازه و ساخت

عنوان و مشخصات کلی دروس اختیاری بسـته 2 سازه و ساخت
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ارتعاشات 3
2 خوردگی در محیط دریا 3
3 مواد مرکب 3
4 ساختمان کشتی 2 3
5 نگه داری و تعمیر کشتی و سازه های دریایی 3
مجموع واحد ها 15 واحد

عنوان و مشخصات کلی دروس اختیاری بسـته 3 سامانه رانش و تجهیزات

عنوان و مشخصات کلی دروس اختیاری بسـته 3 سامانه رانش و تجهیزات
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ارتعاشات 3
2 کنترل اتوماتیک 3
3 تاسیسات الکتریکی کشتی 3
4 ماشین های فرعی 3
5 نگه داری و تعمیر کشتی و سازه های دریایی 3
مجموع واحد ها 15 واحد

دروس اختیاری رشته مهندسی دریا گرایش دریانوردی

در مجموع 20 واحد درسی به عنوان دروس اختیاری گرایش دریانوردی در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این روز را مشاهده کنید:

دروس اختیاری رشته مهندسی دریا گرایش دریانوردی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 هواشناسی 1 2
2 هواشناسی 2 2
3 تخلیه و بارگیری 1 2
4 تخلیه و بارگیری 2 2
5 تخلیه و بارگیری 3 2
6 تخلیه و بارگیری کاالی خطرناک 1
7 کار بر روی نقشه های دریایی 1 4
8 کار بر روی نقشه های دریایی  2 2
مجموع واحد ها 20 واحد

دروس اختیاری رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی

در مجموع 20  واحد درسی به عنوان دروس اختیاری گرایش مهندسی کشتی در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این روز را مشاهده کنید:

دروس اختیاری رشته مهندسی دریا گرایش مهندسی کشتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 کارگاه مکانیک دریایی 2
2 ماشین های محرکه دریایی 3
3 سیستم های کنترل و فرمانبری در کشتی 2
4 مهارتهای کارگروهی 2
5 ماشین آلات فرعی 2 3
6 مدیریت تعمیر و نگهداری 3
7 ایمنی در کشتی 2
8 پروژه کارشناسی 3
مجموع واحد ها 20 واحد

شایان ذکر است که دانشجویان رشته مهندسی دریا باید برنامه ریزی برای اخذ دروس اختیاری داشته باشند تا سقف واحدهای آن ها به سقف تعیین شده از سوی گروه برسد.

دروس اختیاری در واقع برای افزایش مهارت در گرایش هایی است که در آینده با آن ها بیشتر ارتباط خواهید داشت. دروس اختیاری سبب برآورده کردن نیازهای اطلاعاتی می شود. شایان ذکر است که دانشجویان باید بسته به گرایش های تحصیلی از میان دروس اختیاری، اقدام به اخذ واحدهای مربوطه نمایند.

دوره کارورزی رشته مهندسی دریا گرایش دریانوردی و گرایش مهندسی کشتی

دوره کارورزی به مدت  12ماه بر روی کشتی و تحت مسئولیت و نظارت گروه دریانوردی دانشگاه مجری انجام میشود. دانشجویان دوره کارورزی می بایست در طول مدت دوره زیر نظر مدرس کارورزی، کتابچه راهنما و همچنین دفترچه های کارورزی را در کشتی انجام داده و گزارشات را به صورت ماهیانه یا از نزدیکترین بندر توسط فرمانده کشتی به شرکت کشتیرانی اعزام کننده دانشجویان یا مستقیما به دانشگاه ارسال نمایند. در نهایت پس از دوره کارورزی و مراجعت آنها به دانشگاه، علاوه بر بررسی کیفیت گزارشهای کارورزی، انجام تکالیف دفترچه راهنما و کارورزی، مصاحبه حضوری توسط مسئول کنترل و نظارت بر دوره انجام گرفته و در صورت قابل قبول بودن نتیجه، دانشجویان توسط دانشگاه جهت شرکت در آزمونهای شایستگی معرفی می گردند. لازم به ذکر است دوره کارورزی به صورت پروژه  12ماهه انجام می شود و روش ترمی واحدی در آنها اعمال نمی گردد.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته مهندسی دریا

براساس اعلام ارگان های دریایی، کشور با کمبود نیروی انسانی متخصص دریایی روبرو بوده و لذا دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دریایی کشور موظف به تأمین آن می باشند. متاسفانه در ایران، به دلیل تحریم‌های کشتیرانی و بین‌المللی، تقاضا پایین است در نتیجه بازار کار چندان خوشایند نیست. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در موارد تحقیقاتی که بازار کار بهتری دارد مشغول به فعالیت شوند. به طور کلی این رشته دارای پتانسیل زیادی در ایران است و رشته پرطرفدار محسوب می شود.  

دانشجویانی که در ارگان های خاص مانند شرکت کشتیرانی ایران استخدام می شوند، از همان ابتدا بورسیه نهادهای دریایی را دریافت می کنند و آینده شغلی تضمین شده دارند. مهندسین دریا با توجه به علاقه، شرایط و تجربه خود می توانند در سازمان بنادر و کشتیرانی، صنایع دریایی به عنوان مهندس ناظر برای ساخت سکوهای شناور، شرکت ملی نفت کش، شرکت کشتیرانی ایران و …. مشغول به کار شوند.

برخی از وظایف مهندسین دریا در زیر ذکر شده است:

  • مدیریت عملیات و خدمات بندری
  • نظارت کلی بر امور ساختمانی و تعمیرات شناورها
  • اطمینان از ایمنی و کارآیی کارکرد موتورها، تجهیزات و سیستم های دریایی
  • طراحی، ساخت، و تولید سیستم های دریایی، سکوها، خطوط لوبه و تجهیزات مرتبط
  • مدیریت و کنترل نیروی انسانی در کشتی
  • کنترل کشتی در شرایط بحرانی مثل طوفان
  • مدیریت در امور اقتصاد، بیمه، و حقوق دریایی
  • هدایت کشتی های تجاری، صنعتی، نظامی، و غیره
  • طراحی، ساخت و تولید انواع کشتی ها
  • بررسی عملکر تجهیزات دریایی مثل موتور کشتی و غیره

کاربردهای رشته مهندسی راه آهن

به طور کلی کاربردهای رشته مهندسی دریا را می توان از دو منظر مورد بررسی قرار دارد. در وهله اول یکی از کاربردهای اصلی و مهم رشته مهندسی دریا تربیت نیروهای متخصصی و حرفه ای برای ورود به حوزه خدمات اجرایی است که در صنایع کشتی سازی، دریانوری و دفاتر اداری مشغول به کار می شوند. در وهله دوم بحث تربیت دانشجویان جدید الورود است که نیاز به اساتید با دانش و زبده دارند. از این رو فارغ التحصیلان این رشته در صورت ادامه تحصیل می توانند به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه های سراسری یا آزاد و موسسات غیر انتفاعی و …. به آموزش دانشجویان بپردازند. استفاده از تجربیات و تخصص های اساتید مربوط به این رشته برای پرورش نیروهای حرفه‌ای آموزش دهنده و علمی کشور است. در واقع پرورش اساتید برای دانشجویان در سال های آینده و همچنین افزایش سطح علمی کشور در این رشته دیگر کاربرد بسیار مهم مهندسی دریا محسوب می شود.

مهندسان دریایی اغلب برای سازمان های خصوصی یا ارتش یا به عنوان مشاور کار می کنند. وظیفه یک مهندس دریایی تحقیق، طراحی، توسعه و ساخت شناورهای دریایی جدید و اجزای سازنده آنهاست. آنها همچنین در نگهداری و تعمیر شناورهای دریایی موجود مشارکت داشته، نقشه ها را ایجاد کرده و موتورها و سیستم های محرکه را طراحی می کنند. آنها اغلب برای ایجاد و آزمایش نمونه های اولیه کشتی های مختلف مورد نیاز هستند. همچنین اغلب آنها ملزم به نظارت بر ساخت کشتی های بزرگ هستند تا از تکمیل آنها مطابق با نقشه مصوب اطمینان حاصل کنند. مهندسان دریایی ممکن است در انواع مختلف شناورهای دریایی تخصص داشته باشند و ممکن است روی ساخت کشتی های نیروی دریایی، قایق های مسافربری، زیردریایی ها، کشتی های جنگی نظامی، ناوهای هواپیمابر یا کشتی های تفریحی کار کنند.

درآمد رشته مهندسی دریا

درآمد رشته مهندسی دریا  به شرایط دانش آموختگان بستگی دارد. به صورت کلی درآمد این رشته در کشور ایران بسیار قابل توجه است و اکثر فارغ التحصیلان در اکثر رده ها و ردیف های شغلی تعریف شده می توانند به درآمد خوبی دست پیدا کنند. موضوع بسیار مهم در مورد جایگاه شغلی مهندسی دریا این است که به دلیل نبود نظام شایسته سالاری، فارغ التحصیلان ممکن است در کارهای غیرمرتبط با درآمدهای کمتر وارد بازار کار شوند.

اگر بخواهیم به صورت کلی نگاهی به درآمد رشته مهندسی دریا داشته باشیم باید ذکر نماییم که اگر فارغ التحصیلان از نظر روزمه و مهارت در جایگاه خوبی قرار بگیرند می توانند به درآمد بالا برسند. رده و ردیف شغلی، میزان مهارت، سطح تحصیلات و مکان مشغول به کار از جمله فاکتورهای مهمی هستند که همگی میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته را تحت تاثیر قرار می دهند.

شغل مهندسی دریا به چند دلیل هیجان انگیز است. مهندسان می توانند از مرزها عبور کنند و ماجراجویی را تجربه کنند. جدای از آن، مزایای مالی متعددی همراه با این شغل وجود دارد. حقوق حتی برای مبتدیان فوق العاده بالا است.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی دریا

رشته مهندسی دریا با شاخه معماری کشتی سابقه بیش از سه دهه در کشور و در دانشکده مهندسی دریا دارد. همزمان با رشد آموزش مهندسی دریا در دانشگاه های کشور، صنایع دریایی نیز توسعه پیدا نمودند، بطوریکه دانش آموختگان این رشته استخوانبندی اصلی صنایع دریایی کشور را تشکیل می دهند. از طرفی دیگر، دانشگاه های کوچکتر نیز اقدام به تأسیس رشته مهندسی دریا نموده اند. در عین حال، نیاز کشور نیز به تحقیق و پژوهش صنعتی برای دستیابی به تکنولوژی پیشرفته، هر روز بیشتر شده است. برای رفع نیاز کشور مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری نیز تأسیس و گسترش یافته است. در زیر شرایط ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ذکر شده است.

دانشجویان مقطع کارشناسی بلافاصله بعد از اتمام این دوره می توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند و برای ادامه تحصیل در این مقطع در بهترین دانشگاه های کشور اقدام نمایند. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه های امیرکبیر، دانشگاه شریف و دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در گرایش های مختلف برای علاقه مندان به این رشته در دسترس است. گرایش های ارشد رشته مهندسی دریا در زیر ذکر شده است:

  • هیدرودینامیک و جلوبری
  • سازه های متحرک دریایی
  • حمل و نقل دریایی

فارغ التحصیلان بعد از اتمام مقطع کارشناسی ارشد می توانند در آزمون ورودی دکتری شرکت کرده و در صورت رسیدن به نمره قبولی در مصاحبه حضوری در دانشگاه های مختلف برای ادامه تحصیل حضور پیدا کنند. امکان ادامه تحصیل برای پژوهش و تحقیقات در رشته دکتری در دانشگاه های شاخص کشور مانند دانشگاه های صنعتی امیر کبیر تهران، دانشگاه های صنعتی شریف برای گرایش های رشته مهندسی دریا وجود دارد.

رشته مهندسی دریا در جهان

در این بخش سعی بر این شده است وضعیت رشته مهندسی دریا در جهان را مورد بررسی قرار دهیم. دانشجویان رشته مهندسی دریا می توانند در شرکت های ساخت و طراحی کشتی، نیرو دریایی و شرکت های حمل و نقل دریایی در سراسر جهان مشغول به کار شوند. فرصت های شغلی برای مهندسین دریا در کشورهای آمریکایی و اروپایی زیاد است. فارغ التحصیلان رشته مهندسی دریا از نظر جایگاه اجتماعی و همچنین درآمد در شرایط خوبی قرار می گیرند. از طرف دیگر استخدام دانشجویان مهندسی دریا بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف امکان پذیر است و به راحتی می توان از طریق اپلای تحصیلی به کشورهای مطرح جهان مهاجرت کرد.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته مهندسی دریا در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در رده های شغلی مختلف بپردازیم. در حال حاضر طبق آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای مهندسی معدن ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند. لازم است ذکر شود که رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

  • ETH زوریخ – موسسه فناوری فدرال سوئیس ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology
  • دانشگاه هاروارد Harvard University
  • موسسه فناوری ماساچوست Massachusetts Institute of Technology (MIT)
  • کمبریج، ایالات متحده آمریکا University of Cambridge
  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی University of California, Berkeley (UCB)
  • موسسه فناوری کالیفرنیا California Institute of Technology (Caltech)
  • دانشگاه آکسفورد University of Oxford
  • دانشگاه استنفورد Stanford University
  • دانشگاه کلمبیا Columbia University
  • دانشگاه واشنگتن University of Washington

همچنین شایان ذکر است که در میان دانشگاه های آسیایی دانشگاه توکیو ژاپن با قرار گرفتن در رتبه 15 به عنوان برترین دانشگاه مهندسی دریا آسیایی شناخته می شود. دانشگاه پکن نیز در رتبه 37 قرار دارد.  نکته بسیار جالب درباره این رده بندی این است که با وجودی که ایران به عنوان یک کشور با موفقیت ویژه برای راه های هوایی بسیار زیاد شناخته می شود اما هیچ کدام از دانشگاه های ایرانی جایگاهی در رتبه بندی جهانی رشته مهندسی دریا ندارند.

جنبه مهم دیگر که باید مورد بررسی قرار گیرد، میزان درآمد و حقوق رشته مهندسی دریا در دنیا است. به طور کلی یک مهندس دریایی سطح پایه با کمتر از 1 سال تجربه می تواند انتظار داشته باشد که میانگین کل درآمد (شامل انعام، پاداش و اضافه کاری) 64089 دلار حقوق دریافت کند. یک مهندس دریایی با 1-4 سال تجربه، میانگین کل درآمد 70,837 دلار حقوق دریافت می کند. یک مهندس دریایی متوسطه با 5-9 سال تجربه، میانگین کل حقوق 86990 دلار حقوق دریافت می کند. یک مهندس دریایی باتجربه با 10 تا 19 سال سابقه، میانگین کل درآمد 96669 دلار حقوق دریافت می کند. مهندس دریایی در اواخر کار خود (20 سال و بالاتر)، به طور متوسط ​​کل درآمد 99990 دلار دریافت می کنند.

معرفی کامل رشته مهندسی دریا| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی دریا

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته مهندسی دریا در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته مهندسی دریا برای فارغ التحصیلان این رشته که به مهارت بالایی دست پیدا کرده اند و رزومه خوبی دارند، بسیار مطلوب است. در صورت تقویت مهارت ها و شایستگی ها شرایط استخدام برای مهندسین دریا امکان پذیر است.

برترین دانشگاه های رشته مهندسی دریا در ایران کدامند؟

تمامی دانشگاه های سراسری کشور از نظر کیفیت آموزشی و رتبه علمی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند. با این حال دانشگاه شریف، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه شریف، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار شاخص ترین دانشگاه های ایران در رتبه بندی رشته مهندسی دریا هستند.

درآمد رشته مهندسی دریا چقدر است؟

درآمد رشته مهندسی دریا به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. یکی از فاکتورهای مهم، روزمه و مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان است. به طور کلی درآمد بالایی را می توان برای دانش آموختگان رشته مهندسی دریا در نظر گرفت.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x