جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته علوم قضایی

معرفی کامل رشته علوم قضایی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم قضایی
فهرست مطالب

معرفی رشته علوم قضایی

رشته علوم قضایی یکی از رشته های زیر مجموعه علوم انسانی است. این رشته به دنبال پرورش نیروهای متعهد در زمینه قضاوت و دادگری است و از این رو اهمیت بسیار زیادی در کشور ما دارد. دانشجویان متعددی نیز هر ساله برای ورود به این رشته با هم رقابت می نمایند. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته علوم قضایی در ایران و جهان بپردازیم.

رشته علوم قضایی یک رشته بسیار خاص در کشور ما است. هر چند تلاش و پشتکار بسیار زیادی برای ورود به این رشته خواهید داشت، اما رشته علوم قضایی می تواند یک رشته فوق العاده برای آینده مالی و کاری شما در جامعه ما باشد.

تاریخچه رشته علوم قضایی

تاریخچه رشته علوم قضایی را می توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. از نظر مفهوم قضاوت و داوری، این رشته سابقه بسیار طولانی دارد. از همان زمانی که انسان ها پا به عرصه هستی گذاشته اند، قضاوت و داوری در بین آنها به وجود آمده و در هر دوره‌ای به طریقی این مهم انجام شده است. در گذشته‌های دور حتی در نبود کتاب‌های قانون نیز افرادی برای قضاوت در میان قبایل باستانی انتخاب می‌شدند. رفته‌رفته شرایط برای قضاوت بر اساس قوانین از پیش تعیین شده فراهم آمد و کم‌کم کتاب‌های قانون نیز جایگاه خاصی در میان انسان ها گرفت.

قضاوت بر اساس قوانین مشخص و از پیش تعیین شده برای اولین بار بیش از 3000 سال قبل از میلاد مسیح توسط مصریان در دستور کار قرار گرفت. در آن زمان حقوق مشخصی برای مردم تعیین می شد و داوری ها در اختلافات نیز بر اساس همین قوانین انجام می شد. قوانین بابلی به جا مانده از زمان حمورابی بر روی سنگ ها نیز که به 1760 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد، از قدیمی ترین نشانه های قضاوت به شکل شبیه به امروز در میان بشر است. تاریخچه رشته علوم قضایی به شکل و شمایل مدرن مربوط به اواخر قرن بستم است. جایی که کتاب های قانون با عنوان قانون اساسی در میان تمام کشورها رایج شده و از آن پس قضاوت ها نیز بر اساس همین موضوع انجام شد.

معرفی کامل رشته علوم قضایی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم قضایی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته علوم قضایی

 رشته علوم قضایی یکی از رشته های بسیار خاص در دانشگاه های کشور ما است. هدف اصلی این رشته تربیت افرادی کارآمد و عادل برای حضور در ردیف شغلی قضات در دادگاه های مختلف کشور است. مفاهیم اصلی رشته حقوق در این رشته نیز تدریس می شود. دانشجویان می بایست در طول دوره تحصیلی خود با پرچالش ترین قوانین و مفاهیم حقوقی و قضایی در موضوعات مختلف آشنا شده و از توانایی های به دست آمده برای داوری در حل اختلافات استفاده نمایند.

تمام قوانین و موضوعات حقوقی حاکم بر روابط اجتماعی و انواع قراردادها، حوادث، ارث، وصیت نامه، مسئولیت های مختلف و موارد این چنینی در این دوره تدریس می شوند که دانشجویان باید به دنبال یادگیری آنها باشند. حوزه قضایی در کشور ما یک حوزه کاملاً مستقل است و تربیت نیروهای حرفه‌ای برای کار در این حوزه نیز زیر نظر مستقیم دادگستری خواهد بود.

رشته علوم قضایی در یک نگاه

 رشته علوم قضایی یکی از زیر مجموعه های کنکور انسانی در کنکور سراسری است. این رشته به دلیل بازار کار بسیار ایده آل طرفداران بسیار زیادی دارد. اما در حال حاضر تنها امکان تحصیل در آن در یک دانشگاه فراهم آمده است. رشته علوم قضایی رشته ای برای آموزش نیروهای حرفه‌ای برای داوری و قضاوت در میان مردم است که تمام مسائل حقوقی حاکم بر روابط اجتماعی را در بر می گیرد. هر چند در گذشته امکان ورود به این رشته از طرق کنکور سایر رشته ها نیز وجود داشت، اما چند سالی است که تنها از طریق کنکور سراسری انسانی می توانید برای ورود به رشته علوم قضایی اقدام کنید.

به دلیل تقاضای بسیار زیاد و همچنین ظرفیت کم، رقابت برای پذیرش در علوم قضایی بسیار بالا است. دانشجویان این رشته از همان ابتدا بورسیه شده و بعد از پایان دوره تحصیلی تعهد خدمت در دستگاه قضایی را نیز خواهند داشت. این رشته در کشور ما در مقطع کارشناسی در 4 سال تحصیل یا 8 نیمسال تحصیلی دنبال می شود و دانشجویان می بایست در طول این 8 نیمسال در مجموع 135 واحد درسی را پشت سر بگذرانند. پذیرش در آن نیاز به تلاش بسیار زیادی دارد. بازار کار آن کاملاً مشخص و از پیش تعیین شده است. همچنین امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های مختلف نیز برای دانشجویان این رشته به وجود آمده است.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته علوم قضایی در ایران

 رشته علوم قضایی در ایران به روش سنتی سابقه بسیار طولانی دارد و در ایران باستان نیز قضاوت تبدیل به یکی از اجزای اصلی زندگی در ایران بود. اولین افرادی که برای سکونت وارد ایران شدند، قاضی و قضاوت را نیز در دستور زندگی خود داشتند. آریایی‌ها و بعد از آن هخامنشیان به شیوه های خیلی جالبی در اختلافات مختلف قضاوت می کردند. در برخی مواقع از یک فرد عادل و زیرک برای قضاوت استفاده می شد و در برخی مواقع نیز یک شورای همگانی این نقش را در جامعه ایفا می نمود. اتفاقی که در حال حاضر در کشورهای کاملاً توسعه یافته و مدرن نیز به همین ترتیب رخ می دهد. دادگاه ها در ایران باستان سلسله مراتب دادگاه عالی و دادگاه محلی داشتند. افراد معتمد و دانشمند نیز به عنوان قاضی انتخاب می شدند.

رشته علوم قضایی در ایران سابقه خیلی طولانی ندارد. ورود این رشته به عنوان یک رشته دانشگاهی برای تدریس به همین چند دهه گذشته باز می گردد. از سال 1356 مصوبه های لازم برای این منظور تهیه و در نهایت اولین بار رشته علوم قضایی در سال 1361 وارد دانشگاه های ایران شد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته علوم قضایی

شرایط پذیرش در رشته علوم قضایی از دو دیدگاه قابل بررسی است. در درجه اول باید به میزان رقابت برای ورود به این رشته بپردازیم و سپس ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور را برای پذیرش در این رشته بررسی کنیم. از نظر رقابت برای ورود به دانشگاه های کشور در رشته علوم قضایی شرایط بسیار پرچالشی وجود دارد. علوم قضایی از محبوب ترین و پرطرفدارترین رشته ها در زیر گروه 1 کنکور انسانی است و علاقمندان بسیار زیادی هر ساله برای ورود به این رشته اقدام می نمایند. نکته جالب توجه اینجاست که اکثر افراد ورودی به این رشته از میان رتبه های بالای کنکور سراسری انسانی خواهد بود. از این رو برای پذیرش در علوم قضایی حتماً باید تلاش بسیار زیادی داشته باشید و بهترین شرایط را در آزمون کنکور سراسری رقم بزنید.

از نظر ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور برای این رشته نیز شرایط باز هم چالش برانگیز است. زیرا این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته تنها در یک دانشگاه در دسترس است و مسلماً ظرفیت خیلی زیادی برای آن اعلام نمی‌شود. این مهم باعث شده تا شرایط پذیرش در علوم قضایی باز هم پیچیده‌تر گردد.

برای ورود به رشته علوم قضایی در کنکور سراسری انسانی دو دسته از سوالات پیش روی شما قرار خواهد گرفت. در وهله اول باید پاسخگوی سوالات عمومی در این آزمون باشید و در قدم دوم نیز نوبت به پاسخ دادن به سوالات تخصصی زیر گروه 1 کنکور انسانی می رسد. دقت داشته باشید که به دلیل رقابت بسیار سنگین برای پذیرش در رشته علوم قضایی علاقمندان باید در هر دو دسته از این سوالات تلاش قابل توجهی داشته باشند. در ادامه به بررسی ضرایب هر یک از دروس در کنکور سراسری انسانی برای ورود به علوم قضایی خواهیم پرداخت.

در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی مربوط به کنکور رشته انسانی را برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

زبان و ادبیات فارسی با ضریب 4 بیشترین تأثیر را در میان دروس عمومی کنکور انسانی برای پذیرش در علوم قضایی خواهد داشت. فرهنگ و معارف اسلامی با ضریب 3 در رده بعدی تاثیرپذیری و در نهایت زبان عربی و زبان خارجه نیز ارزش یکسانی در میان دروس عمومی دارند. البته در این بین این دروس تخصصی کنکور انسانی هستند که اهمیت دو چندانی برای پذیرش در این رشته دارند. علاقمندان برای ورود به علوم قضایی حتماً باید دروس تخصصی مربوط به کنکور انسانی را با دقت بسیار بالا مطالعه کرده و این دروس را با موفقیت پشت سر بگذرانند. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی مربوط به کنکور انسانی در زیر گروه 1 را مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور انسانی
ریاضی
2
اقتصاد
1
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
4
تاریخ و جغرافیا
1
علوم اجتماعی
1
فلسفه و منطق
3
روانشناسی
1

در میان دروس تخصصی زبان و ادبیات فارسی و زبان عربی بیشترین تاثیر را در پذیرش در این رشته خواهند داشت. ضرایب هر دوی این دروس 4 است. همچنین درس فلسفه و منطق نیز با ضریب 3 در رتبه بعدی تاثیرگذاری قرار دارد.

البته لازم به توضیح است که شرایط دیگری از سوی قوه قضاییه برای پذیرش در رشته علوم قضایی علاوه بر تمام موارد بالا تعیین شده است که این موارد را نیز باید مد نظر داشته باشید. علاقمندان برای ورود به این رشته باید شرایط زیر  را نیز داشته باشند:

  • حداکثر تا سن 24 سالگی می توانید برای ورود به مقطع کارشناسی علوم قضایی اقدام کنید.
  • عدم اشتغال به کار و تعهد به تحصیل از مهم ترین شروط ورود به مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای این رشته است.
  • دارا بودن سلامت کامل جسمانی و روانی که قبل از پذیرش نهایی تست های لازم در این زمینه اخذ می شود.
  • دارا بودن حداقل مدرک کتبی دیپلم 17

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته علوم قضایی

معرفی دانشگاه های برتر رشته علوم قضایی در ایران بسیار ساده است. زیرا این رشته تنها در یک دانشگاه ارائه می شود و امکان تحصیل در آن در سایر دانشگاه ها وجود ندارد. در حال حاضر برای تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته یا کارشناسی ارشد پیوسته رشته علوم قضایی می توانید از خدمات آموزشی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری استفاده کنید. همچنین طبق قوانین مربوط به قوه قضاییه امکان تحصیل در این رشته در هیچ یک از دانشگاه های پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی و … نیز وجود ندارد.

نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم قضایی

برای اینکه درک بهتری نسبت به شرایط پذیرش در رشته علوم قضایی داشته و همچنین نحوه رقابت برای ورود به این رشته را نیز بشناسید، لازم دانستیم تا دو نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم قضایی را نیز با شما به اشتراک بگذاریم. البته دقت داشته باشید که هر ساله ممکن است شرایط قبولی در این رشته تفاوت هایی با سال های قبل داشته باشد. از این رو نباید صرفاً همین درصدها را به عنوان ملاک اصلی برای ورود به این رشته در نظر بگیرید. اما با این حال با مشاهده این موارد تا حدودی می توانید شرایط قبولی در این رشته را درک کنید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

طول دوره تحصیلی کارشناسی رشته علوم قضایی

نکته بعدی که درباره رشته علوم قضایی باید به آن بپردازیم، طول دوره کارشناسی در این رشته است. در حال حاضر دانشجویان مقطع کارشناسی می بایست حداکثر در 8 ترم تحصیلی واحدهای درسی این رشته را به پایان برسانند. هر ترم تحصیلی برای این رشته مشتمل بر 17 هفته آموزشی خواهد بود. همچنین طبق مصوبه شورای عالی، برای هر واحد نظری 1 ساعت آموزشی در هفته و برای هر واحد عملی 2 ساعت آموزشی در هفته باید اختصاص یابد.

واحد های درسی رشته علوم قضایی

 نوبت به معرفی واحدهای درسی رشته علوم قضایی می رسد. در نظر داشته باشید که واحدهای درسی علوم قضایی در دسته بندی های مختلف و با اهداف متفاوتی اعلام می شود. همان طور که مستحضر هستید، برنامه و سرفصل دروس رشته های مختلف هر چند سال یک بار توسط شورای عالی برنامه ریزی زیر نظر وزارت علوم با توجه به نیاز روز رشته مورد نظر با تغییرات و بازنگری همراه می شود. دانشجویان نیز بعد از ورود به دانشگاه باید از آخرین مصوبه شورای عالی برای انتخاب واحدهای خود استفاده نمایند. آخرین به روز رسانی مربوط به واحدهای درسی رشته علوم قضایی مربوط به دی ماه سال 1375 است و از آن به بعد تغییری در برنامه درسی این رشته در مقطع کارشناسی نداشته‌ایم.

طبق این مصوبه، دانشجویان می بایست 135 واحد درسی را در طول 8 نیمسال تحصیلی پشت سر بگذرانند. در این برنامه ریزی دروس مختلف بر اساس نیازمندی های مربوط به این رشته در نظر گرفته شده‌اند. در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته علوم قضایی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته علوم قضایی
دروس عمومی
20 واحد
دروس پایه
9 واحد
دروس اصلی و تخصصی
100 واحد
دروس اختیاری
6 واحد
مجموع
135 واحد

دقت داشته باشید که از همان ابتدای ورود به این رشته باید برنامه ریزی دقیقی برای انتخاب واحدهای درسی داشته باشید تا در نهایت شرایط برای شما ساده تر شود. در غیر این صورت ممکن است با چالش های بسیار زیادی روبرو شده و نتوانید دروس مختلف را به موقع پاس کنید. با توجه به اینکه قوانین خاصی مانند پیش نیاز و هم نیاز نیز برای این واحدها تعریف می شود، از این رو نداشتن یک برنامه ریزی صحیح می تواند تمام تلاش های شما را در این دوره با چالش روبرو سازد و مشکلاتی را در انتهای دوره تحصیلی برای شما ایجاد کند. در ادامه هر یک از دروس رشته علوم قضایی را به تفکیک تقسیم بندی بالا و بر اساس تعداد واحد با هم مرور می کنیم.

دروس عمومی

اولین بخش از دروس رشته علوم قضایی که باید به معرفی آنها بپردازیم، دروس عمومی این رشته هستند. درباره دروس عمومی این رشته باید اشاره کنیم که خیلی به تخصص ها و مهارت های مربوط به این رشته مربوط نبوده و این واحدها به صورت مشترک برای تمام رشته ها در مقطع کارشناسی از سوی گروه معارف و گروه عمومی اعلام می شود. در این دسته از واحدها معمولاً دروس عمومی مربوط به تاریخ و اخلاق اسلامی و همچنین برخی واحدهای عمومی مانند تربیت بدنی جای خواهند داشت.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته علوم قضایی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مباتی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 20 واحد دروس عمومی رشته علوم قضایی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 20 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 8 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته علوم قضایی در دوره کارشناسی پیوسته 20 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته علوم قضایی

در قدم بعدی نوبت به معرفی دروس پایه رشته علوم قضایی می رسد. دروس پایه برای این رشته مشتمل بر واحدهایی هستند که بیشتر بسترهای اولیه ذهنی را برای دانشجویان در این رشته ایجاد می نمایند. در واقع با این دروس است که شما به صورت حرفه‌ای با رشته علوم قضایی در مقطع کارشناسی آشنا خواهید شد. دروس پایه نقش بسیار مهمی در ایجاد علاقه در میان دانشجویان نیز دارند. از این رو از همان ترم های نخست پاس کردن آنها در دستور کار دانشجویان قرار گرفته و برنامه ریزی های لازم برای آن انجام می شود.

در جدول زیر می توانید دروس پایه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته علوم قضایی را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته علوم قضایی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مقدمه علوم حقوق 2
2 حقوق جزای عمومی 1 3
3 حقوق اسلامی 1 2
4 حقوق مدنی 1 1
5 عربی 1
مجموع واحدها 9 واحد

همان‌طور که ملاحظه می‌نمایید، در مجموع 5 درس با ارزش 9 واحد برای این رشته در نظر گرفته شده‌اند که شما می توانید برای پاس کردن آنها اقدام کنید. در نظر داشته باشید قوانین خاصی به عنوان پیش نیاز و هم نیاز نیز برای این دروس وجود دارد که باید به این قوانین نیز دقت کافی داشته باشید. در میان دروس پایه رشته علوم قضایی حقوق جزای عمومی با 3 واحد بیشتری اهمیت را دارد. توصیه می کنیم که برای شناخت دقیق این رشته حتماً دروس پایه آن را با حوصله و تمرکز بالا پشت سر بگذارید.

دروس اصلی و تخصصی رشته علوم قضایی

نوبت به معرفی دروس اصلی و تخصصی رشته علوم قضایی می رسد. همان طور که می دانید اصلی ترین و مهم ترین واحدهای درسی برای هر رشته ای در دانشگاه دروس اصلی و تخصصی آن رشته هستند که اهمیت بسیار زیادی در ایجاد توانمندی ها و مهارت های لازم برای دانشجویان را خواهند داشت. رشته علوم قضایی نیز از این امر مستثنی نیست. برای رشته علوم قضایی در مجموع 100 واحد درسی به عنوان دروس اصلی و تخصصی در نظر گرفته شده است که دانشجویان می بایست از همان ترم های نخست با یک برنامه ریزی مشخص برای پاس کردن آنها اقدام نمایند.

در جدول زیر می توانید دروس اصلی رشته علوم قضایی در دوره کارشناسی پیوسته را مشاهده کنید:

دروس اصلی و تخصصی رشته علوم قضایی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 حقوق اساسی 2 3
2 حقوق جزای عمومی 2 2
3 حقوق جزای عمومی 3 2
4 حقوق بین الملل عمومی 1 2
5 حقوق بین الملل عمومی 2 2
6 حققو سازمان های بین المللی 2
7 حقوق اداری 1 2
8 حقوق اداری 2 2
9 اصول فقه 1 2
10 اصول فقه 2 2
11 متون فقه 1 2
12 متون فقه 2 2
13 متون فقه 3 2
14 متون فقه 4 2
15 متون فقه 5 2
16 متون فقه 6 2
17 متون فقه 7 2
18 حقوق تجارت 1 1
19 حقوق تجارت 2 2
20 حقوق تجارت 3 2
21 حقوق تجارت 4 2
22 حقوق مدنی 2 2
23 حقوق مدنی 3 3
24 حقوق مدنی 4 2
25 حقوق مدنی 5 3
26 حقوق مدنی 6 3
27 حقوق مدنی 7 3
28 حقوق مدنی 8 3
29 آیین دادرسی مدنی 1 2
30 آیین دادرسی مدنی 2 2
31 آیین دادرسی مدنی 3 2
32 متون حقوقی 1 2
33 متون حقوقی 2 2
34 آیین دادرسی کیفری 1 2
35 آیین دادرسی کیفری 2 1
36 کار تحقیقی 1 1
37 کار تحقیقی 2 1
38 حقوق بین الملل خصوصی 1 2
39 حقوق بین الملل خصوصی 2 2
40 جرم شناسی 2
41 حقوق جزای اختصاصی 1 3
42 حقوق جزای اختصاصی 2 2
43 حقوق جزای اختصاصی 3 2
44 قواعد فقه 1 2
45 قواعد فقه 2 1
46 حقوق تطبیقی 2
47 ادله اثبات دعوی 2
48 حقوق کار 2
49 پزشکی قانونی 2
مجموع واحدها 100 واحد

لازم به توضیح است که این دروس از دو جنبه اهمیت بسیار زیادی خواهند داشت. در دیدگاه اول هر چقدر میزان مهارت ها و توانمندی های شما به این دروس بیشتر شود، در نهایت توانمندی های شما در ورود به بازار کار نیز بیشتر خواهد شد و می توانید در ردیف های شغلی بهتر و در جایگاه بالاتری در ادارات و سازمان های مختلف مشغول به کار شوید که این موضوع روی درآمد شما نیز تاثیر مستقیم دارد.

از طرف دیگر برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و ادامه تحصیل نیز درک هر چه بهتر دروس تخصصی و اصلی علوم قضایی اهمیت خاصی پیدا می نمایند. از این رو توصیه می کنیم که به دور از تمام حواشی، تمرکز بالایی را برای فراگیری مفاهیم مربوط به دروس تخصصی رشته علوم قضایی داشته باشید. این مهم در نهایت از هر نظر به نفع شما تمام خواهد شد. لازم به توضیح است که در میان دروس تخصص و اصلی علوم قضایی 94 واحد دروس مربوط به مصوب شورای عالی برنامه ریزی کشور هستند و 6 واحد اضافی در نظر گرفته شده دروس فقهی می باشند.

دروس اختیاری رشته علوم قضایی

در نهایت آخرین بخش از واحدهای درسی رشته علوم قضایی دروس اختیاری هستند. دروس اختیاری رشته علوم قضایی ادامه دروس تخصصی هستند. در این بخش دانشجویان باید 6 واحد درسی را از میان واحدهای مصوب شورای عالی برنامه ریزی انتخاب و آنها را پشت سر بگذرانند. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری دوره کارشناسی علوم قضایی را مشاهده کنید.

دروس اختیاری رشته علوم قضایی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 بزهکاری اطفال 1 1
2 بزهکاری اطفال 2 1
3 پلیس علمی 1
4 کیفر شناسی 1
5 حقوق دریایی 1
6 حقوق هوایی 1
7 داوری بین المللی 1
8 اصول روابط بین الملل 1
9 آیات الاحکام 1
10 حقوق ثبت 1
11 حقوق بیمه 1
12 حقوق بانکی 1
13 اصطلاحات حقوق به زبان عربی 1
14 تامین اجتماعی 1
15 حقوق بشر در اسلام 1
16 احوال شخصیه در فقه عام 1
مجموع واحدها 6 واحد

انتخاب دروس اختیاری برای علوم قضایی از چند جهت اهمیت دارد و حتماً باید ب این موارد دقت کافی داشته باشید. اولاً اینکه این انتخاب می تواند تاثیر مستقیمی روی گرایش انتخابی شما در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشد. از طرف دیگر این دروس روی مهارت ها و توانمندی های دانشجویان نیز تاثیر خواهند داشت. از این رو در انتخاب این واحدها نهایت دقت را داشته باشید. همچنین در این انتخاب باید قوانین مربوط به دانشکده را نیز در نظر بگیرید. زیرا ممکن است در هر سال تحصیلی تمام دروس اختیاری ارائه نشوند. همچنین در انتها باید یادآوری کنیم که طبق مصوبه 3/2/1374 7 واحد درسی عربی به عنوان پیش نیاز نیز در دستور کار دانشجویان این رشته قرار می گیرد که پاس کردن آنها برای همه دانشجویان الزامی خواهد بود.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته علوم قضایی

 یکی از مهم ترین مواردی که درباره رشته علوم قضایی باید به آن بپردازیم، بازار کار این رشته است. بازار کار رشته علوم قضایی در ایران شرایط بسیار خاصی دارد. از این رو شما می توانید به امید رسیدن به جایگاه شغلی عالی وارد این رشته شده و تحصیلات خود را در آن ادامه دهید. در حال حاضر ردیف های شلی بسیار زیادی برای این رشته تعریف شده‌اند که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در ادارات اجرای احکام مدنی و کیفری فضا برای ورود متخصصین این رشته وجود دارد.
  • در مسائل تحریر دعاوی در بخش بازپرسی و دادیاری می توان از توانمندی های فارغ التحصیلان این رشته استفاده کرد.
  • برای تحریر ادله مانند معاینه محل و استماع گواهان محلی و مواردی این چنینی می توان از این عزیزان استفاده کرد.
  • در ادارات ثبت اسناد و املاک
  • در دفاتر رسمی به صورت دفتریار و یا سردفتر
  • در ادارات تسویه ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی
  • در وکالت دعاوی خصوصی و دولتی چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی
  • برای تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی
  • استخدام به عنوان مشاورین و کارشناسان حقوقی در وزارتخانه ها و موسسات دولتی

ملاحظه می کنید که ردیف های شغلی بسیار زیادی برای رشته علوم قضایی تعریف می شود که هر یک از آنها نیاز اصلی و مبرمی به تخصص های مربوط به این رشته دارند. از این رو دانشجویان می توانند با خیال راحتی نسبت به بازار کار رشته علوم قضایی برای ورود به این رشته اقدام نمایند.  

امتیازات بورسیه تحصیلی رشته علوم قضایی

در کنار معرفی بازار کار رشته علوم قضایی لازم دانستیم تا امتیازات متعلق به دانشجویان این رشته را نیز با شما در میان بگذاریم.  دانشجویان رشته علوم قضایی از همان بدو ورود به این رشته بورسیه قوه قضاییه خواهند بود و خدمات ارزنده‌ای برای آنها در نظر گرفته می شود که این خدمات می‌تواند قابل توجه باشد. شایان ذکر است که یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این رشته نیز خدمات این چنینی در نظر گرفته شده است. این خدمات به شرح زیر خواهند بود:

  • در اختیار داشتن خدمات بیمه درمانی و خوابگاه در تمام طول دوران تحصیل
  • احتساب سنوات تحصیل در دانشگاه به عنوان سنوات خدمت
  • دریافت حقوق ماهیانه بعد از ابلاغ کارآموزی قضایی
  • امکان دریافت ابلاغ قضایی در دوران تحصیل و شروع به کار بلافاصله بعد از اتمام دوره تحصیلی
  • امکان گذراندن خدمت سربازی در قابل اشتغال به کار در ادارات مختلف زیر نظر قوه قضاییه

گرایش های رشته علوم قضایی

رشته علوم قضایی مطابق با چارت جدید آموزشی در مقطع کارشناسی فاقد هر نوع گرایشی می باشد. دانشجویان علاقه مند به این رشته در مقاطع بالای تحصیلی چون کارشناسی ارشد می توانند در گرایش های مورد علاقه خود به صورت متمرکز تحصیل کنند.

کاربردهای رشته علوم قضایی

کاربردهای رشته علوم قضایی در بخش های مختلفی قابل تعریف است. در همان هدف اصلی و اولیه، این رشته به دنبال تربیت نیرو کارآمد و توانمند برای تصدی مشاغل مربوط به قوه قضائیه در کشور ما است. در واقع تمام تلاش مجموعه اساتید در این رشته ایجاد توانمندی های عالی و لازم برای افرادی است که در صدد ورود به ادارات و سازمان های زیر نظر قوه قضاییه هستند. از این گذشته برای ارتقاء سطح دانش و همچنین پرورش افراد علمی برای ایجاد بسترهای آموزشی لازم برای نسل های آینده نیز این رشته کاربرد دارد. اساتیدی که در حال حاضر در حال تدریس واحدهای مختلفی رشته علوم قضایی هستند، زمانی خود دانشجویان این رشته بوده و در همین صندلی‌ها نشسته‌اند.

همچنین برای تحقیقات بیشتر درباره نوع روابط اجتماعی با توجه به مردن شدن زندگی و به وجود آمدن مسائل به‌روزتر و حساس‌تر، نیاز به دوره آموزش علوم قضایی است که این رشته این نقش را نیز به خوبی ایفا می نماید. در نهایت برای پیش برد اهداف مربوط به قوه قضایی و دادگستری ها، وجود این رشته و تربیت دانشجویان حرفه‌ای در آن از ملزومات کشور ما است.

درآمد رشته علوم قضایی

 درآمد رشته علوم قضایی به فاکتورها و موارد مختلفی بستگی دارد. برای دانشجویانی که به دنبال رسیدن به درآمدهای قابل توجه بعد از اتمام دوره تحصیلی هستند، این موارد اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. در همان بدو فارغ التحصیلی در این رشته، شما می توانید بسته به شرایط به درآمدهای مختلفی برسید. از مهم ترین موارد موثر بر میزان درآمد رشته علوم قضایی می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • در درجه اول ردیف شغلی که دانشجویان وارد آن می شوند، می تواند بیشترین تاثیر را در درآمد آنها داشته باشد. البته فضا برای رشد در همه شغل ها وجود دارد. اما بسیار مهم است که در همان ابتدا شما چه مسیری را برای حرفه خود در این رشته انتخاب می کنید.
  • همچنین اداره یا سازمان و یا شرکت مورد نظر نیز می تواند روی درآمد این رشته تاثیر داشته باشد.
  • میزان مهارت ها و توانمندی های دانشجویان که از دوره تحصیلی کسب کرده اند، نکته دیگری است که درآمد این رشته را تحت تاثیر قرار می دهد.

پر واضح است که در آینده با افزایش مهارت ها و تجربه کاری، حقوق و درآمد این رشته نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو با یک برنامه ریزی درست که می تواند از همان شروع مقطع کارشناسی رشته علوم قضایی باشد، امکان رسیدن به درآمدهای قابل توجه به راحتی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

رشته علوم قضایی یکی از جذاب ترین رشته های علوم انسانی در کشور ما است. بازار کار فوق العاده و درآمدهای قابل توجه رقابت سنگینی را برای ورود به این رشته محبوب ایجاد کرده است.

ادامه تحصیل در رشته علوم قضایی

نوبت به بررسی شرایط ادامه تحصیل در رشته علوم قضایی در مقاطع بالاتر می رسد. با توجه به اینکه این موضوع را برای تمام رشته های دانشگاهی تعریف می کنیم، لازم است تا درباره علوم قضایی نیز نکات لازم در این باره را با شما مطرح نماییم. در ادامه ابتدا به بررسی شرایط ورود و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در علوم قضایی خواهیم پرداخت و سپس شرایط ادامه تحصیل در مقطع دکترای این رشته را مرور می کنیم.

در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای علاقمندان به این رشته وجود دارد. پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته شرایط خاص خود را دارد. دانشجویان تنها تا سن 28 سالگی امکان ورود به مقطع کارشناسی ارشد را در رشته علوم قضایی خواهند داشت. همچنین تعهدی مبنی بر 10 سال کار بعد از اتمام دوره تحصیلی نیز برای دانشجویان این رشته در نظر گرفته می شود. گرایش ها و رشته های مختلفی برای مقطع کارشناسی ارشد علوم قضایی در نظر گرفته شده که علاقمندان می توانند برای ورود به این مقطع از آنها استفاده کنند.

گرایش هایی مانند حقوق قضایی، علوم قضایی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق، حقوق بین الملل، حقوق عمومی، حقوق شرکت های تجاری، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق خانواده و … برای این مقطع تحصیلی تعریف می شوند. همچنین رشته هایی مانند مدیریت دادگستری، مدیریت نظارت و بازرسی، حقوق دادرسی اداری و حقوق سردفتری نیز از جمله رشته هایی هستند که برای ورود به آنها نیاز است تا مصاحبه های حضوری را نیز پشت سر بگذارید.

 در حال حاضر در دانشگاه علوم قضایی امکان تحصیل در مقطع دکترا در این رشته وجود ندارد. هر چند علاقمندان می توانند در سایر رشته های مرتبط بر ای ورود به مقطع دکترا اقدام کنند، اما با این حال این رشته در حال حاضر در مقطع دکترا در کشور ما تدریس نمی شود.

رشته علوم قضایی در جهان

 علوم قضایی در جهان نیز یکی از رشته های پرطرفدار و محبوب محسوب می شود. دانشکده های حقوق در سرتاسر جهان امکان تحصیل در رشته های مربوط به علوم قضایی و حقوق را برای علاقمندان فراهم کرده اند. البته شرایط تحصیل در این رشته در دانشگاه های خارج تفاوت هایی با دانشگاه علوم قضایی کشور ما خواهد داشت. اما با این حال علاقمندان به این رشته می توانند در رشته های مرتبط با آن رد بهترین دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیل اقدام نمایند.

در حال حاضر اگر بخواهیم لیست بهترین دانشگاه های جهان برای رشته علوم قضایی را معرفی کنیم، طبق آخرین به روز رسانی استاندارد QS به موارد زیر خواهیم رسید:

  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه وایلی آمریکا
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه نیویورک آمریکا
  • دانشگاه حقوق و اقتصاد لندن
  • دانشگاه کلمبیا آمریکا
  • دانشگاه برکلی کالیفرنیا
  • دانشگاه شیکاگو

در این رده بندی همچنین دانشگاه ملی سنگاپور با قرار گرفتن در رتبه 11 به عنوان بهترین دانشگاه آسیایی برای این رشته انتخاب می شود. دانشگاه هنگ هنگ نیز با قرار گرفتن در رده 20 در جایگاه دوم دانشگاه های آسیایی این رشته قرار می گیرد.

فارغ التحصیلان علوم قضایی در سرتاسر جهان از نظر حقوق و مزایا شرایط بسیار خوبی دارند. البته میزان حقوق این افراد نیز به موارد مختلفی بستگی دارد که به مهم ترین آنها در بندهای قبلی اشاره کردیم. با توجه به اینکه ردیف های شغلی متعددی برای این رشته تعریف شده است، از این رو میزان حقوق در نظر گرفته شده نیز بر اساس ردیف شغلی مورد نظر متفاوت خواهد بود. در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته می توانند از همان ابتدا با حقوق حدود 50 هزار دلاری وارد بازار کار شوند. با افزایش میزان تجربه و همچنین حضور در ردیف های شغلی بهتر امکان رسیدن به درآمدهای چند 100 هزار دلاری نیز برای این افراد وجود خواهد داشت.

معرفی کامل رشته علوم قضایی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم قضایی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته علوم قضایی در ایران چگونه است؟

رشته علوم قضایی بازار کار بسیار ایده آلی دارد. فارغ التحصیلان این رشته در دوران تحصیل از بورسیه تحصیلی برخوردار بوده و از این گذشته تعهد کار بعد از پایان تحصیلات را نیز دارند. از این رو بلافاصله بعد از اتمام دوره تحصیلی وارد بازار کار شده و می توانند با حقوق مناسب در ادارات و سازمان های زیر نظر قوه قضاییه کار کنند. یکی از اصلی ترین جذابیت های علوم قضایی در ایران بازار کار بسیار عالی آن است.

برترین دانشگاه‌های رشته علوم قضایی در ایران کدامند؟

در حال حاضر امکان تحصیل در رشته علوم قضایی در کشور ما تنها در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری وجود دارد. در هیچ دانشگاه دولتی و یا آزاد و پیام نور این رشته تدریس نمی شود.

آیا امکان ادامه تحصیل در رشته علوم قضایی در جهان وجود دارد؟

درآمد رشته علوم قضایی به موارد مختلف از جمله جایگاه شغلی و سازمان محل کار بستگی دارد. با افزایش تجربه و ارتقاء شغلی نیز درآمد فارغ التحصیلان این رشته بیشتر خواهد شد. به صورت کلی درآمد علوم قضایی در کشور ما نسبتا بالا است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند شرایط مناسبی از این بابت داشته باشند.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیاوش فیضی پور
سیاوش فیضی پور
8 ماه قبل

عالی مرسی واقعا ایشاالله به امید قبولی در کنکور و این دانشگاه
مرسی بابت توضیحات خوب تون

رضا محمدیان
مدیر
8 ماه قبل

سیاوش عزیز سلام
امیدوارم مطابق آرزویی که داری دانشجوی رشته علوم قضایی شوی.

سعید
6 ماه قبل

اگه تو دانشگاه آزاد رشته علوم قضایی بخونم بعد از فارغ تحصیل شدن برام کار پیدا میشه؟

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x