علوم تربیتی


علوم تربیتی

تعریف:
مجموعه کار هایی است براي تربيت افراد تا بتوانند با دانش خود به کمک افراد نيازمند در عرصه هاي مختلف آيند که به یادگیری و جنبه‌های فراوان آموزش و پرورش آدمی و دانش‏های مربوط به آن می‌پردازد و وجوه بی‌پایان آن از جمله تدریس، رشد، به کارگیری و تقویت نیروهای فکری و بدنی و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهد.

توانایی:
نوع‌دوست، انسان‌دوست، علاقه‌مند به دانش‌آموزان، در عمل صادق، فن بيان خوب
همچنين لازم است از نظر هوشي، توانايي فوق‌العاده‌اي داشته و ديد هنري داشته باشد.در حال حاضر نيز مي‌بينيم که دانشجويان توانمند اين رشته گاه با وسايل بسيار ابتدايي، وسايل جديد و جالبي خلق مي‌کنند.

دروس رشته:
گفتار درمانی/ فیزیولوژی/ اختلالات یادگیری/ اختلالات گویایی/روش های مشاوره / بازی وحرکت درمانی

گرایش کارشناسی:
مدیریت و برنامه ریزی آموزشی: گرايش مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي يک رشته ميان رشته‌اي است که تلفيقي از رشته‌هاي روانشناسي، جامعه‌شناسي، فلسفه، مديريت، آمار، زبان خارجي و مشاوره مي‌باشد.هدف اين گرايش از يک سو فراهم ساختن فرصت‌هاي يادگيري هر چه بيشتر براي گروه‌هاي واجب‌التعليم و علاقه‌مند به يادگيري و از سوي ديگر تربيت نيروي انساني ماهر مورد نياز توسعه اقتصادي کشورها است.

تکنولوژی آموزشی:
تکنولوژي آموزشي در لغت از واژه‌هاي خاص "تکنو" به معني برخورد سيستماتيک با پديده‌هاي علمي، "لوژي" به معناي شناخت، و "آموزش" به معناي فعاليت‌هاي هدفمندي است که مربيان يا معلمان انجام مي‌دهند تا تغيير رفتار يا توانايي تغيير رفتار در فراگيرنده به وجود بيايد. از همين جا مشخص مي‌شود که تکنولوژي آموزشي به معناي شناخت پديده‌ها يا روش‌هاي دقيق آموزشي براي رسيدن به اهداف آموزشي است. همان‌طور که گفتيم اين يک تعريف لغوي است. اما در تعريف مفهومي بايد گفت که تکنولوژي آموزشي شامل تئوري‌ها و اجراي اعمال طراحي، رشد، کاربرد، مديريت و ارزشيابي فرآيندها و منابع يادگيري مي‌شود.
آموزش و پرورش کودکان استثنایی: کودکان ودانش‌آموزان استثنايي به پنج گروه عقب‌مانده ذهني و معلول جسمي، ناشنوا و نيمه‌شنوا، نابينا و نيمه‌بينا، ناسازگار و تيزهوش تقسيم مي‌شوند و در هر گروه شرايط خاصي براي تعليم و تربيت آنها وجود دارد . هدف از آموزش و پرورش کودکان استثنايي فراهم آوردن فرصت‌هاي مناسب و امکانات آموزشي ويژه براي اين دسته از کودکان است. در اين گرايش به کودکان داراي مشکلات ذهني و جسمي بيشتر پرداخته مي‌شود و متخصصان کودکان استثنايي تلاش مي‌کنند تا با توجه به ويژگي‌هاي عقلاني و جسماني آنان ، توانايي‌هاي ذهني و جسمي آنها را به حداکثر برسانند .
آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی: آموزشي که از زمان تولد آغاز و تا شروع اولين کار رسمي دبستان در پايان ششمين سال زندگي کودک ادامه مي‌يابد، بسيار مهم است. زيرا کودکان در چنين سال‌هايي، مراحل مهم و حساس زندگي خود را از نظير شخصيتي،‌ اجتماعي و آموزشي پشت سر مي‌گذرانند، و در واقع 6 سال اوليه زندگي از لحاظ رشد هوش و شکل‌گيري شخصيت دوراني سرنوشت‌ساز است. از سوي ديگر آموزش وپرورش دبستاني مهم‌ترين حلقه از حلقه‌هاي نظام آموزش و پرورش کشور است و کودکان در اين دوره در مراحل بسيار مهم رشد جسماني،‌ عاطفي، ذهني به سر مي‌برند، از همين‌رو توجه به اين دوره از آموزش و پرورش بايد از اولويت خاصي برخوردار باشد..
آموزش وپرورش کودکان عقب مانده : این گرایش شباهت زیادی به گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی داشته، با این تفاوت که به صورت تخصصی تر به بررسی مشکلات کودکان عقب مانده ذهنی پرداخته و درصدد است بهترین محیط و شرایط را برای آموزش آنان فراهم کند تا بتوانند استعدادهایشان را بروز دهند.

امکان ادامه تحصیل:
گرایش های این رشته شامل:برنامه ریزی آموزشی، برنامه ریزی درسی، مدیریت آموزشی، تکنولوژی آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش بزرگسالان، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی
دانشجويان اين رشته تا مقطع دکترا مي توانند ادامه تحصيل دهند .

موقعیت شغلی:
آموزش و پرورش
مدارس
صداوسيما
مراکز خاص کوکان استثنای
مهدکودک ها
 

علوم تربیتی (PDF) علوم تربیتی (PDF) علوم تربیتی (PDF) علوم تربیتی (PDF) علوم تربیتی (PDF) علوم تربیتی (PDF) علوم تربیتی (PDF) علوم تربیتی (PDF) علوم تربیتی (PDF)
علوم تربیتی (PDF) 402 KB
۳ دی ۱۳۹۵  

تعداد مشاهده 25386

مطالب مرتبط